Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem

20k+ känns inte värt, 10-15 så hade det kanske varit ett trevligare alternativ.

Sen hade jag nog hellre sett bättre specs och lägre upplöst skärm om jag fick välja.

Permalänk
Medlem

Varför kunde de inte presentera en uppgraderad macbook air med Retina skärm med?? En air med Retina, samt 8 Gb ram och usb3, hade suttit fint.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

30k papp för en mac.... man får bättre saker för 17k om man köper en PC.

Ok, så var hittar man en PC-laptop för 17k med en touchpad i MBP klass, tangentbord i MBP klass och framförallt "retina"-skärm? Är genuint intresserad då jag mest kör OSX därför jag vill köra UNIX. MBP var den bästa laptop jag hittade och den har OSX som är UNIX-certifierat så har inte haft någon anledning att installera Linux. Men har inget problem att köra med en motsvarande PC + Linux heller (kör redan Linux på jobbet), definitivt inte om det är 13k billigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip_BNF:

/facepalm

Den datorn kom ut 27 juli 2010, då var den inget att leka med. Haters gonna hate

De säljer ju den ändå. Klart att de fortsätter när kunderna efterfrågar detta. "Sen att avsluta med "haters gona hate" får mig bara att tänka på en annan sk superdator.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

De säljer ju den ändå. Klart att de fortsätter när kunderna efterfrågar detta. "Sen att avsluta med "haters gona hate" får mig bara att tänka på en annan sk superdator.

http://www.youtube.com/watch?v=mEo-sRcoJxw

Så bara för att modellen är gammal så ska den ut från sortimentet? Den byts ut när modellen uppdateras..

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

En 15" MBP med 2.6GHz Quadcore Ivy Bridge, 2880 x 1800 upplösning, 512GB SSD och 16GB 1600MHz 3 kanals-minne hade inte varit fel. Kul att de har slängt ut DVD spelaren och slimmat designen ännu mer. Att de äntligen fått tummen ur och fått med USB3 är naturligtvis kul också.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

men snälla... nära 30k om du vill ha en ssd på 768gb... Klart datorn är dyr då!

Men hur ofta köper folk en så stor ssd då? den storleken finns typ inte o få tag på i vanliga butiker.

Men hade hoppats på ett lägre pris, samt iaf 1080p på "den vanliga 15" modellen.

dock är ca 22 tusen lite väl o ta i. Men det går inte att förneka att apple är ensamma om både "retina display" och "bra prestanda" i en tunn design. Fattar inte att alla laptops med 650m måste vara 4-5cm tjocka! fult som stryk o tungt o plastigt....

Nog är man sugen, men känns omotoverat, speciellt nu när man fick reparera bilen för en rejäl slant av "datorpengarna"

Hoppas något annat märke kommer med liknande design, (dvs aluminium eller bra kvalite, samt lika tunn...) skärmens upplösning behöver egentligen inte vara mer än 1080p, 1600x900 om den är 14" tycker jag. Viktigt är dock betraktningsvinklarna, främst i höjdled, men 1280x800 är hemskt dårligt (sitter med macbook från 2008...)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Priserna startar på 20.000? Sorry, but no no apple

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ok, så var hittar man en PC-laptop för 17k med en touchpad i MBP klass, tangentbord i MBP klass och framförallt "retina"-skärm? Är genuint intresserad då jag mest kör OSX därför jag vill köra UNIX. MBP var den bästa laptop jag hittade och den har OSX som är UNIX-certifierat så har inte haft någon anledning att installera Linux. Men har inget problem att köra med en motsvarande PC + Linux heller (kör redan Linux på jobbet), definitivt inte om det är 13k billigare.

Det finns ingen bärbar PC som har samma kvalite på padden som en MBP har. Ni får gärna motbevisa mig om jag har fel.
Men sitter du verkligen och arbetar med Touchpadden på jobbet? Låter väldigt ineffektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsf74:
Skrivet av Artikeln:

Priserna börjar på 2 199 USD, vilket översätts till 21 495 kronor inklusive moms. Uppgradering som snabbare processor (2,6/2,7 GHz) mer minne (16 GB) och större lagringsutrymme (768 GB) får prislappen att sticka iväg över 30 000 kronorsstrecket.

Varsågod.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Vimm:

Det finns ingen bärbar PC som har samma kvalite på padden som en MBP har. Ni får gärna motbevisa mig om jag har fel.
Men sitter du verkligen och arbetar med Touchpadden på jobbet? Låter väldigt ineffektivt.

Jag använder alltid touchpaden, det är väl en del av poängen med bärbar dator.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Det finns ingen bärbar PC som har samma kvalite på padden som en MBP har. Ni får gärna motbevisa mig om jag har fel.
Men sitter du verkligen och arbetar med Touchpadden på jobbet? Låter väldigt ineffektivt.

Den hade bättre kvalité imo. Förövrigt var den tunnare än macbook air när airen kom. Stoppade inte Apple från att påstå att deras var tunnast ändå.

Inte helt fel paketering heller!

Permalänk
Medlem

Jo bra prestanda får jag säga... men när det kommer till os och apples sätt att hantera saker ger mig bara huvudvärk... Tack men nej tack!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Så man betalar egentligen 10000 kronor för den nya skärmen och lite finputsade komponenter? Det låter dyrt. Särskilt då jag skulle kunna köpa en ny tv för samma summa.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag använder alltid touchpaden, det är väl en del av poängen med bärbar dator.

Nej det tycker jag inte. Det är väl förvisso en smaksak. Det beror väl på hur man arbetar och vad man föredrar. Kan förstå då det gäller MBP med touch-gestures och att kvaliten på touch-padden är superb.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Vimm:

Det finns ingen bärbar PC som har samma kvalite på padden som en MBP har. Ni får gärna motbevisa mig om jag har fel.
Men sitter du verkligen och arbetar med Touchpadden på jobbet? Låter väldigt ineffektivt.

På jobbet har jag en stationär PC som jag kör Linux på, så nej. Men jobbar jag hemma eller på annat sätt använder dator hemma så kör jag endast med touchpad:en på MBP-datorn. Använder dock musen väldigt sparsamt då jag oftast jobbar i ett skal, vilket fungerar utmärkt även på en Mac då det är ett UNIX-system.

Faktum är att du skulle kunna ta bort musen på datorn på jobbet och skulle ändå inte ha något problem att utföra mitt jobb (som programmerare), möjligt blir det lite knöligt att surfa och läsa e-mail då dessa program är designade för att man kontrollerar dem med mus, men även det går i Ubuntu 12.04 då alla menyer enkelt är sökbara direkt från tangentbordet.

Det sagt, touchpaden på MBP/MBA är så bra så det finns helt enkelt inget behov av en "vanlig" mus till dessa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

tangentbord i MBP klass

Erm. Finns ingen kompetent dator användare som anser MBPs tangentbord bra.

Touchpad, lätt bäst - men fan heller inte tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Har länge velat testa en Mac, men med dessa priser finns det ingen chans.
Hur kan dom ta 2000 kr för 8GB RAM?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

På jobbet har jag en stationär PC som jag kör Linux på, så nej. Men jobbar jag hemma eller på annat sätt använder dator hemma så kör jag endast med touchpad:en på MBP-datorn. Använder dock musen väldigt sparsamt då jag oftast jobbar i ett skal, vilket fungerar utmärkt även på en Mac då det är ett UNIX-system.

Faktum är att du skulle kunna ta bort musen på datorn på jobbet och skulle ändå inte ha något problem att utföra mitt jobb (som programmerare), möjligt blir det lite knöligt att surfa och läsa e-mail då dessa program är designade för att man kontrollerar dem med mus, men även det går i Ubuntu 12.04 då alla menyer enkelt är sökbara direkt från tangentbordet.

Det sagt, touchpaden på MBP/MBA är så bra så det finns helt enkelt inget behov av en "vanlig" mus till dessa.

Det kan jag förstå då man enbart sitter och knäcker kod. Själv är jag gravt handikappad utan mus/ritplatta då jag jobbar med design.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av eXale:

Erm. Finns ingen kompetent dator användare som anser MBPs tangentbord bra.

Touchpad, lätt bäst - men fan heller inte tangentbordet.

Rätt många som anser att jag är en rätt kompetent datoranvändare och jag gillar MBP tangentbordet så pass mycket att jag även har ett sådant till min PC på jobbet (som alltså är en stationär PC körandes Linux).

Men anta att jag är helt inkompetent, vad exakt är felet med tangentbordet på MBP/MBA som jag totalt missat?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Entusiast

Gött att Sweclockers finns så man kan läsa nyheten ordentligt. Anand kör ju som vanligt en artikel per slide i presentationen vilket blir helt fruktansvärt svårt att överskåda.

Så sammanfattningsvis. Apple är inovativa och släpper mer av samma sak som förra generationen. Fortfarande blank skärm vilket är synd för de var ju förut en av få tillverkare som hade vett nog att ha kvar matt skärm. Nu har de till och med gått så långt att de tagit med skiten till vanliga skärmar och jag är livrädd för att fler tillverkare ska följa efter. Hittar jag designern som kom på att köra med blanka skärmar ska jag sparka honom på smalbenet och stjäla hans tuschpennor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rätt många som anser att jag är en rätt kompetent datoranvändare och jag gillar MBP tangentbordet så pass mycket att jag även har ett sådant till min PC på jobbet (som alltså är en stationär PC körandes Linux).

Men anta att jag är helt inkompetent, vad exakt är felet med tangentbordet på MBP/MBA som jag totalt missat?

Avsaknaden av en windows-knapp

Nu måste jag ta en paus annars går jag mer och mer off-topic.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig någonsin köpa en mac. Extremt overpriced skräp säljer dom.
Tar dom 60% för mjukvaran och 20% för märket och 20% för hårdvaran eller? Fy fan säger jag.

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men anta att jag är helt inkompetent, vad exakt är felet med tangentbordet på MBP/MBA som jag totalt missat?

Medelmottiga tangenter, dåliga navigerings tangenter, vilket inkluderar saknaden av många - och saknaden av DEL.

Resultatet är att användandet av tangentbordet är jobbigt och irriterande - då det konstant jobbar emot användaren.

Permalänk
Skrivet av Svbg:

Har länge velat testa en Mac, men med dessa priser finns det ingen chans.
Hur kan dom ta 2000 kr för 8GB RAM?

Du kan ju köpa en macbook air för 9.800kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Fattar inte att alla laptops med 650m måste vara 4-5cm tjocka!

Du behöver inte överdriva tjockleken, men visst, det finns faktiskt ett skäl till att man inte utrustar en tunn dator med en "bättre" GPU; nämligen kylningen. Jag har hört att Macbooks har haft värmeproblem (ingenting jag själv har kunnat testa dock), sä det kan helt enkelt vara så att de offrar temperaturen för bättre prestanda.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Vimm:

Avsaknaden av en windows-knapp

Nu måste jag ta en paus annars går jag mer och mer off-topic.

Ska också lägga ner efter detta då det är OT, men avsaknad av Windows-knapp (super i Linux) är ju inte sant då Mac tangentbord har ctrl, alt och cmd istället för ctrl, win, alt. Jag tittar aldrig på tangentbordet när jag skriver så naturligtvis har jag "rätt" funktion på varje tangent under Linux. cltr är cltr, alt är super och cmd är alt. Har även "PC-mappning" av saker som {[]}| både under OSX och Linux då dessa sitter på helt korkade ställen på en Mac med "normal" svenskt tangentbordslayout.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Ja Witcher 2 är inget att tänka på.
Det stackars skruttiga superkortet 650m kommer ha fullt upp med att bara driva runt skärmen

Glömt bort denna redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska också lägga ner efter detta då det är OT, men avsaknad av Windows-knapp (super i Linux) är ju inte sant då Mac tangentbord har ctrl, alt och cmd istället för ctrl, win, alt. Jag tittar aldrig på tangentbordet när jag skriver så naturligtvis har jag "rätt" funktion på varje tangent under Linux. cltr är cltr, alt är super och cmd är alt. Har även "PC-mappning" av saker som {[]}| både under OSX och Linux då dessa sitter på helt korkade ställen på en Mac med "normal" svenskt tangentbordslayout.

Jo jag vet. Jag försökte använda lite troll-mentalitet. Var inte så super-seriös.