Permalänk
Medlem

Köpa domännamn, frågor

Om jag köper ett Domännamn på svenskadomaner.se eller loopia.se kan jag koppla domänen till min hemserver? (xampp)

Är det nått jag ska tänka på?
Får man kvitto att skriva ut?
Rekommenderar ni andra sidor att köpa ifrån? isf varför

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Skrivet av trinitas:

Om jag köper ett Domännamn på svenskadomaner.se eller loopia.se kan jag koppla domänen till min hemserver? (xampp)

Är det nått jag ska tänka på?
Får man kvitto att skriva ut?
Rekommenderar ni andra sidor att köpa ifrån? isf varför

1. Ja.
2. Möjligtvis, inget jag kommer på nu.
3. Beror på vem du köper ifrån, ganska säker att du kan få kvitto från Loopia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trinitas:

Om jag köper ett Domännamn på svenskadomaner.se eller loopia.se kan jag koppla domänen till min hemserver? (xampp)

Är det nått jag ska tänka på?
Får man kvitto att skriva ut?
Rekommenderar ni andra sidor att köpa ifrån? isf varför

1. Inget direkt som är värt att nämnasom man ska tänka på, förutom att välja en seriös/bra Registrar för att hantera domännmanet.
2. Ja, man får en "orderbekräftelse" mailad till sin mail som man uppger, med batalnings information (faktura uppgifter etc), vilket domännamn, belopp etc, man betalar antingen via faktura eller direkt betalning med kort.
3. Jag skulle rekomendera att du tar domänen från Loopia, då dem är snabba på att registrera domänen efter betalningen genomförts, och dem har snabb och smidig/trevlig support.

Något jag därimot inte skulle lägga hos Loopia är webbsidor/mail, då deras webbservrar är extremt långsamma och deras mailsystem är extremt instabilt/segt, och krachade för några månader sen då det förlorades en hel del mail (vilket dem iofs håller på att uppgradera just nu, även webbservrarna).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Har min hos loopia, hade den innan hos Binero. Tycker dock loopia är snäppet vassare (och billigare).

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

men om jag ska bara köpa namnet och ha egen server så behövs väl ingen support?

Sen så undrar jag hur man skaffar en Mail till denna domän

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Gandi erbjuder mail hosting ifall man vill ha sådant. Dyrare än t.ex. loopia, dock. Gillar dock deras policies och outlook. (def.)
Definitivt inte att underskatta i en värld där mediaindustrin försöker censurera och kontrollera IT. Bör gå särskilt bra ihop med nya franske presidenten!

Permalänk
Skrivet av trinitas:

men om jag ska bara köpa namnet och ha egen server så behövs väl ingen support?

Sen så undrar jag hur man skaffar en Mail till denna domän

1. Beror på hur inkompetent du är och om du vet hur man använder Google.
2. Du kan låta någon annan sköta mailen (Google Apps, Loopia, m. fl) eller ha det på din egna server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Är det thunderbird som gäller om man ska ha egen domän email hemma?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Skrivet av trinitas:

Är det thunderbird som gäller om man ska ha egen domän email hemma?

Thunderbird är en klient. Det du letar efter är en server, t ex Microsoft Exchange Server (Windows) och Postfix (Debian).

Permalänk
Medlem
Skrivet av trinitas:

Är det thunderbird som gäller om man ska ha egen domän email hemma?

Skitenkelt att lägga upp så man har egen e-postadress via google apps, och gratis är det också.
Du behöver bara styra om dnsen för mailen.

Visa signatur

Server: Core i5 13500 | ASRock B760M Pro RS/D4 | Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz | OS Unraid | 14TB lagring | Cache 2x M.2 NVMe 500GB