Apple lanserar ny generation Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ett par centimeter bredd/längd är jobbigare än några hundra gram extra, kan jag tycka. Dessutom, vad kunde de inte gjort med en 13" i samma designserie, liksom? Skrota DVD:n, skala av på alla håll, ny skärm. Sist men inte minst, vi snackar ju dubbla prislappen för nya 15", vilket gör det lite skevt.

Nej, för mina behov och min plånbok är andra tillverkare mer attraktiva. Jag har skjutit på uppgradering i väntan på vad Apple skulle göra med MBP, men de uppfyllde inte mina förhoppningar. Känns som jag helt enkelt får mer i linje vad jag vill ha för pengarna med andra alternativ.

Hur får du det till dubbla?
Vanliga MBP 15": 17.795kr
Retina MBP 15": 21.495kr

Då får du dessutom SSD, dubbelt så mycket RAM minne och GPU minne, samt bättre skärm givetvis.

Skrivet av Swedish Berserk:

Närmare 30.000 kronor! Visst är det trevliga produkter men man kan få många PC datorer för den summan.

Skrivet av MrNeikter:

30'000kr för 2,3GHz, 16GB RAM och inte ens 1GB lagringsminne. Köp du det.. jag ska inte hindra dig... CrApple -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Nästan 1 TB SSD är otroligt dyrt även om du köper det löst. Klart att datorn som helhet blir dyr.

Skrivet av Zotamedu:

Gött att Sweclockers finns så man kan läsa nyheten ordentligt. Anand kör ju som vanligt en artikel per slide i presentationen vilket blir helt fruktansvärt svårt att överskåda.

Så sammanfattningsvis. Apple är inovativa och släpper mer av samma sak som förra generationen. Fortfarande blank skärm vilket är synd för de var ju förut en av få tillverkare som hade vett nog att ha kvar matt skärm. Nu har de till och med gått så långt att de tagit med skiten till vanliga skärmar och jag är livrädd för att fler tillverkare ska följa efter. Hittar jag designern som kom på att köra med blanka skärmar ska jag sparka honom på smalbenet och stjäla hans tuschpennor.

Blank skärm är att föredra för i stort sett alla som håller på med text. Programmerare, författare, etc.
Blank skärm gör det lättare för ögonen att sitta långa perioder med text. Sen snackade dom väl om att dom sänkt reflektionen på den nya skärmen i MBP?

Skrivet av Xaluku:

Kommer aldrig någonsin köpa en mac. Extremt overpriced skräp säljer dom.
Tar dom 60% för mjukvaran och 20% för märket och 20% för hårdvaran eller? Fy fan säger jag.

Det är väl högst individuellt? Överprissatt för vissa kan jag hålla med om. Men skräp? Ge dig.

Skrivet av eXale:

Medelmottiga tangenter, dåliga navigerings tangenter, vilket inkluderar saknaden av många - och saknaden av DEL.

Resultatet är att användandet av tangentbordet är jobbigt och irriterande - då det konstant jobbar emot användaren.

Jag kan säga att jag aldrig trivts bättre med något tangentbord än det jag har på min MBP. Extremt lättanvänt och ett nöje att sitta längre programmerings-sessioner. Jobbar inte emot mig på något sätt, om något så främjar det mig.

Däremot kan jag hålla med om att jag föredrar att ha en DEL -knapp, även fast det finns inbyggt i form av FN + backspace.

Skrivet av Dava:

Är det någon mer än jag som lagt märke till att allt verkar vara fastlött på kretskortet, alltså har möjligheten att spara ett par tusen och byta minne själv försvunnit.

Batterierna ser ut att sitta i sex olika paket, betyder det att man måste lämna in den för att få nytt batteri som på iPhone?

Slutligen kostar Gigabit-ethernetadaptern 279 kr.. något de borde kunnat skicka med..

Edit: Såg att det står Built-in battery, du kan alltså inte byta det själv.

Varför skicka med en Ethernetadapter när enbart ett fåtal kommer använda den? Jag har ingen användning för den, alls.

Skrivet av Wully:

Klämde någon på en mac fanbois tå?
Du inser att förutom skärmen (som jag måste medge är sjukt nice) är det inget specielt, eftersom jag också kan trycka in en 800GBs ssd, en quadcore ivy bridge och 16GB ram

800GB SSD är svindyrt så även om du skulle "trycka in" det i en PC så skulle det ändå kosta åt helvete mycket. Dessutom skulle det inte alls bli lika snyggt och mobilt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tanax:

Hur får du det till dubbla?
Vanliga MBP 15": 17.795kr
Retina MBP 15": 21.495kr

Då får du dessutom SSD, dubbelt så mycket RAM minne och GPU minne, samt bättre skärm givetvis.

Nästan 1 TB SSD är otroligt dyrt även om du köper det löst. Klart att datorn som helhet blir dyr.

Blank skärm är att föredra för i stort sett alla som håller på med text. Programmerare, författare, etc.
Blank skärm gör det lättare för ögonen att sitta långa perioder med text. Sen snackade dom väl om att dom sänkt reflektionen på den nya skärmen i MBP?

Det är väl högst individuellt? Överprissatt för vissa kan jag hålla med om. Men skräp? Ge dig.

Jag kan säga att jag aldrig trivts bättre med något tangentbord än det jag har på min MBP. Extremt lättanvänt och ett nöje att sitta längre programmerings-sessioner. Jobbar inte emot mig på något sätt, om något så främjar det mig.

Däremot kan jag hålla med om att jag föredrar att ha en DEL -knapp, även fast det finns inbyggt i form av FN + backspace.

Varför skicka med en Ethernetadapter när enbart ett fåtal kommer använda den? Jag har ingen användning för den, alls.

800GB SSD är svindyrt så även om du skulle "trycka in" det i en PC så skulle det ändå kosta åt helvete mycket. Dessutom skulle det inte alls bli lika snyggt och mobilt.

De sänkte reflektionerna genom att sänka antalet blanka glasbitar som kan orsaka reflexer. Nu är det två glasbitar istället för tre. De gjorde alltså designen mindre dålig.

Blank skärm är bara bättre i ett mörkt rum utan andra ljuskällor. I en laptop är det alltid helt värdelöst eftersom du aldrig sitter i ett mörkt rum. Att sitta utomhus med en blank skärm är värdelös. Hela poängen med en laptop är ju att man ska ta med sig den och jobba på olika ställen.

Blanka skärmar används ofta för att lura konsumenter att tro att skärmen är bättre än vad den faktiskt är. På samma sätt som att TV-apparater ofta har helt horribelt skrikiga färger för då sticker de ut på den stora väggen på SIBA. Fast i Apples fall verkar det mer handla om design än funktion.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

De sänkte reflektionerna genom att sänka antalet blanka glasbitar som kan orsaka reflexer. Nu är det två glasbitar istället för tre. De gjorde alltså designen mindre dålig.

Blank skärm är bara bättre i ett mörkt rum utan andra ljuskällor. I en laptop är det alltid helt värdelöst eftersom du aldrig sitter i ett mörkt rum. Att sitta utomhus med en blank skärm är värdelös. Hela poängen med en laptop är ju att man ska ta med sig den och jobba på olika ställen.

Blanka skärmar används ofta för att lura konsumenter att tro att skärmen är bättre än vad den faktiskt är. På samma sätt som att TV-apparater ofta har helt horribelt skrikiga färger för då sticker de ut på den stora väggen på SIBA. Fast i Apples fall verkar det mer handla om design än funktion.

Hmm, okej..
Det är dock fortfarande så att text återgivs bättre på en blank skärm och är därför bättre för personer som skriver mycket text.

Att konstant jobba på en anti-glare skärm, så som t.ex. min Dell, är ett helvete för ögonen efter långa jobb-pass.

Permalänk
Avstängd

Man borde kunna köpa en Macbook utan OS X.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tanax:

Hmm, okej..
Det är dock fortfarande så att text återgivs bättre på en blank skärm och är därför bättre för personer som skriver mycket text.

Att konstant jobba på en anti-glare skärm, så som t.ex. min Dell, är ett helvete för ögonen efter långa jobb-pass.

Fast det är bara bättre om du inte har några reflektioner. Har du reflektioner i skärmen blir det genast mycket sämre vad man än jobbar med. Det är dåligt för ögonen att sitta med massa reflektioner i skärmen så det är inte bara ett störande moment. För att det ska vara någon nytta med en blank skärm måste du alltså ha full kontroll över belysningen vilket man aldrig har i de lägen då en laptop är vettig.

Är det så jobbigt kan det nog vara något annat också för annars hade alla som jobbar med datorer i hela världen haft ont i huvudet och ögonen varje dag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Blir Samsungs 900x4c för mig istället, också relativt dyr men inte på samma nivå

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av MooD:

Trollar du? Stationära är verkligen något som håller på att dö ut bland konsumenterna, oavsett om de ersätts av android, iphone, eller en laptop med osx eller ej!

Det finns ju en anledning till att vi ser nyheter på laptops likt dessa och inte på stationära.

Visst, det kommer ju bara nya processorer, grafikkort, chassin, vattenkylning, mm till stationära hela tiden. Men visst, Gtx 680/690 och 7970 är ju inge större nyheter... Jag menar, att en mac får bättre skärm är ju ett mirakel! (där trollar jag, inte i min förra post).

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk

Dags att lägga upp en njure på blocket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Visst, det kommer ju bara nya processorer, grafikkort, chassin, vattenkylning, mm till stationära hela tiden. Men visst, Gtx 680/690 och 7970 är ju inge större nyheter... Jag menar, att en mac får bättre skärm är ju ett mirakel! (där trollar jag, inte i min förra post).

Även om det kommer nyheter så är det en döende marknad.

Permalänk
Skrivet av mludd:

1. Konsulter, reser hela tiden

2. Många utvecklare jobbar hemifrån delar av tiden (jag gör då det), laptop är då nödvändigt om man inte vill t.ex. krångla med virtuella maskiner på sin hemmaskin.

3. Laptop-tangentbord är jättesköna, om det är BRA laptop-tangentbord (som t.ex. Apples).

4. Utvecklare är faktiskt inte kedjade till ett skrivbord dygnet runt.

Tackar för infon Nu kommer jag inte få lika mycket skit på forumet då jag vet detta och skippar att skiva inlägg som alla rage:ar på
Är bara 16 och har ingen aning på hur jobben ser ut på riktigt, men om du säger att man som utvecklare ibland behöver arbeta med ett projekt på flera ställen så kan jag förstå att det är skönt att ha allt på samma ställe

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Merlinen:

Dubbla priset, jag som missat något?

Förra modelen låg ju på ca 14 995kr (i7 2.2GHz SB, 6750m , 500gb, 4gb ram)
Nya utav samma spec 17 795kr (i7 2.3GHz IB, 650m , 500gb, 4gb ram) dyrt för det lilla man får :/
Nya Retina modelen går ju på 21 495 samma CPU och GPU men då får man ju 8GB ram , 256GB SSD, annat slimare chassi och mycket bättre skärm.

Även om man nu pratar reitan modelen mot den gammla så är det en bump på 6500kr, men inte är det ju det dubbla inte, om jag nu inte missat något.

Men om 13" kan jag inte annat än hålla med om att det var en stor besvikelse

Skrivet av Tanax:

Hur får du det till dubbla?
Vanliga MBP 15": 17.795kr
Retina MBP 15": 21.495kr

Då får du dessutom SSD, dubbelt så mycket RAM minne och GPU minne, samt bättre skärm givetvis.

Läser ni resonemanget några citat bakåt blir det kanske lite klarare.

I korthet menade jag att jag gärna ville se fler uppdateringar för 13", då det är perfekta storleken för mig. "MystiX" svarade då att "nya" 15" är både lättare och tunnare än "gamla" 13", och därför borde gå att släpa runt ungefär lika enkelt. Mitt svar på det är vad ni citerar, alltså att den fortfarande är större bredd/höjd-mässigt, samt ungefär dubbelt så dyr. Jämförelsen är alltså 13" mot nya 15".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mludd:

Exempel på tvåkilosdatorer under två centimeter tjocka med IPS-skärm med upplösningen 2880x1800 och 256 GB SSD som kostar mindre?

Jag ogillar sådanna resonemang. Bara för att något är unikt/först i sin klass betyder det inte att priset är rimligt.
För att illustrera min poäng är priset på Eizo Duravision FDH3601 på över 300k också "åt helvete".

För mig personligen är Macbooken på sina ~21k också "åt helvete.
Mest besviken är jag över att om de satt in en 1080p-skärm istället på 15", men utöver det som retinavarianten, så hade jag slagit till på den.
21K kan de dock glömma.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Läser ni resonemanget några citat bakåt blir det kanske lite klarare.

I korthet menade jag att jag gärna ville se fler uppdateringar för 13", då det är perfekta storleken för mig. "MystiX" svarade då att "nya" 15" är både lättare och tunnare än "gamla" 13", och därför borde gå att släpa runt ungefär lika enkelt. Mitt svar på det är vad ni citerar, alltså att den fortfarande är större bredd/höjd-mässigt, samt ungefär dubbelt så dyr. Jämförelsen är alltså 13" mot nya 15".

Ah! Då är det korrekt
Dock så är det ju en lite orättvis jämförelse då "next generation mbp" 15" är hästlängder bättre än den vanliga mbp 13".

Men ja, jag håller med dig. Jag blev väldigt besviken på att det inte blev större uppdateringar för 13" mbp då jag också har en mbp 13" '09 som jag velat uppdatera. Kanske Apple släpper en 13" version av den nya MBP inom en snar framtid.

- Samma tunna design
- Högre upplösning än nuvarande 13", i stil med 1080p
- SSD
- Ingen dedikerad GPU pga värmeutveckling, alternativt en mindre modell än GT 650 som var i 15"

I övrigt likadan som 15".
Hade varit en mycket mera attraktiv uppdatering!

Permalänk
Inaktiv

Forumet verkar vara fullt av folk som med livet som insatts försvarar priserna på de nya Macbook datorerna...
Det är väl ingen hemlighet att om en produkt har ett äpple på sig så får den ett högre pris än en produkt utan äpple..? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151787:

Forumet verkar vara fullt av folk som med livet som insatts försvarar priserna på de nya Macbook datorerna...
Det är väl ingen hemlighet att om en produkt har ett äpple på sig så får den ett högre pris än en produkt utan äpple..? Eller?

Ptja appleprodukter brukar vara billiga i början av sin livscykel för att sedan bli mindre och mindre prisvärda ju längre de lever på samma cykel. Se bara på Mac Pro och ipod hur illa prissatta de är. Detta är för att de har samma priser på produkterna oavsett var i cykeln den befinner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151787:

Det är väl ingen hemlighet att om en produkt har ett äpple på sig så får den ett högre pris än en produkt utan äpple..? Eller?

Man får ofta vad man betalar för även om man kanske prioriterar olika saker. Vissa är ute efter högsta möjliga prestanda till lägsta möjliga pris, då är i regel inte Apples produkter något för dem. Vill man däremot ha en dator med hög kvalité i ett kompakt och stryktåligt chassi med bra batteritid, bra skärm, snyggt utseende (även om smaken där varierar), och när de kraven är uppfyllda få istoppat komponenter med bästa möjliga prestanda sett till den värme som går att kyla bort så är Apple i regel ett bra val. I varje fall i början av produktcykeln.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Sjukt sugen på en även fast jag egentligen inte har någon användning av den prestandan och skärmupplösningen i en laptop Får bli ett köp om mina resterande matcher i EM sitter haha Snart dags för studier och är sugen på den nya MacBook Air i 13", gissar på att man inte kan byta SSD själv då det antagligen inte sitter en vanlig 2,5 SSD i då den är extremt tunn? Någon som har info kring hur Intels grafikchip HD4000 presterar i t ex enkla spel och 1080p video? Och hur gör man för att få studentrabatt på apple store? Hörde något om 10%, vet dock inte om det fortfarande är aktuellt

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Och hur gör man för att få studentrabatt på apple store?

Du går in genom csn-kortet, mecenat eller studentkortets hemsida. Ex här är mecenat, http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/da...

Permalänk
Skrivet av MooD:

Du går in genom csn-kortet, mecenat eller studentkortets hemsida. Ex här är mecenat, http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/da...

Tack Då får syrran logga in hehe. 19345 kr för den nya MacBook Pro Retina 2150kr billigare, blir nog en sådan ändå kanske Några problem om en annan person beställer åt en eller?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Så om en komponent hos en ÅF är dyr så är alla dess komponenter dyra?

Det var inte mitt inlägg som blev citerat

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Läser ni resonemanget några citat bakåt blir det kanske lite klarare.

I korthet menade jag att jag gärna ville se fler uppdateringar för 13", då det är perfekta storleken för mig. "MystiX" svarade då att "nya" 15" är både lättare och tunnare än "gamla" 13", och därför borde gå att släpa runt ungefär lika enkelt. Mitt svar på det är vad ni citerar, alltså att den fortfarande är större bredd/höjd-mässigt, samt ungefär dubbelt så dyr. Jämförelsen är alltså 13" mot nya 15".

Ok, fattade som du menade gammla 15 mot nya 15.
Kan inte annat än att hålla med om att 13 är en välldigt dålig bump i spec, 2012 så borde maskinerna ha minst 1680*900 eller 1920*1080 samt kunna välja till ett nVidia 620m även om det nu inte vore standard så borde tillvalen finnas samt skippa ODD enheten för att slimma ner den.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151787:

Forumet verkar vara fullt av folk som med livet som insatts försvarar priserna på de nya Macbook datorerna...
Det är väl ingen hemlighet att om en produkt har ett äpple på sig så får den ett högre pris än en produkt utan äpple..? Eller?

Att Apple inte gör budgetdatorer är vi nog alla överens om.

Men skall man jämföra priset så gör det då mot motsvarande modeller från konkurrentera. Som jag redan nämnt, jämför en MBP med HP eller Dell i samma klass. På jobbet körde vi HP Elitebooks innan vi gick över till MBP. Dessa kostade 25k+ med jämförbar prestanda, alltså precis lika dyrt som Apples datorer, detta trots att de inte har ett äpple på baksidan. Tänka sig va?! Samma sak gäller Dells motsvarighet.

Så nej, det är inte bara ett äpple på baksidan som driver upp priset som många verkar tror.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en EliteBook 8560w. 16 GB ram och en 200 gigs ssd. OK grafikkort för en bärbar. Den låter som ett åskverk när man kör nåt tyngre på den och grafikkortet orkar inte riktigt med 1080-upplösningen. Jag skulle byta till gamla macbook pro rakt av och definitivt den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRYSIS FOREVER98:

Fortfarande ingen vga ser vi...
Men hdmi, vilket är bra

Vga? Är nästan uråldrig, finns ju inte på de nya grafikkorten så varför på en topp modern mac? Många tv aparater har även hdmi och inte vga så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Man borde kunna köpa en Macbook utan OS X.

Haha!
Och jag önskar man kunde köpa en Ferarri utan motor, funderar nämligen på att stoppa in en smart-car motor (passar min körstil bättre)

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Även om det kommer nyheter så är det en döende marknad.

Är de det? Försöker hitta någon typ av information om att detta skulle vara en döende marknad men hittar noll, hittar däremot det här:

Citat:

Asustek and Gigabyte shipped 8.0 million and 6.5 million motherboards respectively in the China market in 2011, together sharing 50% of an estimated sales volume of 29.0 million units, the sources indicated. The remaining 50% was shared by Taiwan-based Micro-Star International, Elitegroup Computer Systems, Biostar Microtech International and ASRock as well as several China-based vendors including Onda Electronics and Colorful Technology and Development, the sources pointed out.

För varje år ökar även försäljningen hos b.la. Asus och Gigabyte, men borde inte marknaden gå nedåt? För detta har jag hört i många år nu men aldrig någon som visat att det skulle stämma. Visst tror jag även att en dag så är denna marknad endast för entusiaster som jag och många andra här på Swec som även besöker Swec för att vi har det här intresset för hårdvara och inte kompletta system, men som det ser ut nu så lär det ta ett tag.
När väl den dagen kommer så är det självklart synd, hellre friheten av att jag själv kan sköta om min dator utan att behöva lämna in hela skiten till en verkstad och vara utan den i veckor.
Dock finns det även en liten ljusning i det här, företag som HP som tillverkar en All-in-one PC som kan öppnas utan några större problem och är lättskruvad.
Så för oss som gillar detta hoppas jag verkligen inte att detta kommer tas bort från oss, för det är en riktigt trevlig hobby.

Men nu har jag spårat ur totalt och ska även erkänna att jag för första gången imponeras av Apple och det är upplösningen på värsting Macbook Pron, imponerande även om jag personligen inte hade velat arbeta på en 15"are desto längre, men hoppas nu på 24"+ skärmar med högre upplösning.
Vilka är de som har gjort skärmen till nya MBP? LG, Samsung, Sharp?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Är de det? Försöker hitta någon typ av information om att detta skulle vara en döende marknad men hittar noll, hittar däremot det här:

För varje år ökar även försäljningen hos b.la. Asus och Gigabyte, men borde inte marknaden gå nedåt? För detta har jag hört i många år nu men aldrig någon som visat att det skulle stämma. Visst tror jag även att en dag så är denna marknad endast för entusiaster som jag och många andra här på Swec som även besöker Swec för att vi har det här intresset för hårdvara och inte kompletta system, men som det ser ut nu så lär det ta ett tag.
När väl den dagen kommer så är det självklart synd, hellre friheten av att jag själv kan sköta om min dator utan att behöva lämna in hela skiten till en verkstad och vara utan den i veckor.
Dock finns det även en liten ljusning i det här, företag som HP som tillverkar en All-in-one PC som kan öppnas utan några större problem och är lättskruvad.
Så för oss som gillar detta hoppas jag verkligen inte att detta kommer tas bort från oss, för det är en riktigt trevlig hobby.

Men nu har jag spårat ur totalt och ska även erkänna att jag för första gången imponeras av Apple och det är upplösningen på värsting Macbook Pron, imponerande även om jag personligen inte hade velat arbeta på en 15"are desto längre, men hoppas nu på 24"+ skärmar med högre upplösning.
Vilka är de som har gjort skärmen till nya MBP? LG, Samsung, Sharp?

Sharp om jag minns rätt, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Sharp om jag minns rätt, rätta mig om jag har fel.

Är det Sharp så kan vi alltså inte förvänta oss några 24-27" skärmar med högupplösning den närmaste tiden då...

Men det får mig då och undra, hur kommer det sig att Sharp då levererar så pass högupplöstskärm till Apple, men släpper själv inget i samma mått?
Vissa saker förstår jag mig inte på i denna marknaden, vill inte de som skapar det bästa visa vad de kan?
Sharp har varken en datorskärm eller TV med högre upplösning i höjd än 1080p.

Själv har jag suttit här snart i fyra år med 1920x1200 och verkar inte ha hänt desto mer på upplösningsfronten på minst fyra år.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

ifixit har nu skruvat isär nya Air och MBP Retina för o se vad som finns inuti. Verkar inte vara särskilt svårt att byta ut det trådlösa nätverkskortet. Då kanske det går att uppgradera till 802.11ac då det väl kommer.

http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Pro-with-Retina-Displa...

http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Air-13-Inch-Mid-2012-T...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Är det Sharp så kan vi alltså inte förvänta oss några 24-27" skärmar med högupplösning den närmaste tiden då...

Men det får mig då och undra, hur kommer det sig att Sharp då levererar så pass högupplöstskärm till Apple, men släpper själv inget i samma mått?
Vissa saker förstår jag mig inte på i denna marknaden, vill inte de som skapar det bästa visa vad de kan?
Sharp har varken en datorskärm eller TV med högre upplösning i höjd än 1080p.

Själv har jag suttit här snart i fyra år med 1920x1200 och verkar inte ha hänt desto mer på upplösningsfronten på minst fyra år.

Sharp tillverkar väl bara TV apparater nu?
Vem vill köpa en dyr TV idag? INGEN, man vill ha så hög tum som möjligt, 1080p (kanske smart-tv nu också).. finns ingen efterfrågan på 4K i dagens läge, speciellt med det priset dom ligger på.

2560*1440? funnits länge nu, dock brukar dom skärma stiga i tum och pris..

Lite kring Tv-krisen:
http://www.idg.se/2.1085/1.383511
http://www.idg.se/2.1085/1.441319/tv-krisens-nasta-offer

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.