Kogan inför extra avgift för kunder med Internet Explorer 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Det är ju för fan bara jävla otur. Jämför strömförbrukningen mellan ett 10 år gammalt kylskåp och ett modernt så ska du få se hur "effektiva" de var förr. Eller hur icke effektiva de var.

Tror du att det var otur att både mitt och mina föräldrars skåp gick sönder på samma sätt efter samma tid? Det spelar ju ingen roll om ett nytt skåp är supereffektivt om det bara håller i två tre år. Nya kylskåp är dessutom inte köldtåliga som de äldre skåpen var. Hade man ett kylskåp på landet räckte det förr med att bara ha underhållsvärme i huset. Nu krävs runt 20 grader annars går kompressorn sönder.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

nobelpris?

Visa signatur

gege

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Sant, därför får du skylla dig själv när något dåligt händer, sen ska du inte klaga för att folk avrått dig från att använda något.

Jag kör senaste versionen av Firefox. Förstår inte vad du menar.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Tror du att det var otur att både mitt och mina föräldrars skåp gick sönder på samma sätt efter samma tid? Det spelar ju ingen roll om ett nytt skåp är supereffektivt om det bara håller i två tre år. Nya kylskåp är dessutom inte köldtåliga som de äldre skåpen var. Hade man ett kylskåp på landet räckte det förr med att bara ha underhållsvärme i huset. Nu krävs runt 20 grader annars går kompressorn sönder.

Nog är väl garantitiden längre än två år?

Nåja, om ett kylskåp inte håller längre än två år; varför tror du att en browser ska göra det?

Permalänk
Musikälskare

Sitter själv med en separat XP burk för IE6 utveckling så detta finner jag mycket roligt T_T

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att det är rimligt att alla andra skall anpassa sig till folk som vägrar hänga med? De kunde faktiskt skitit i att anpassa sidan alls men istället är de hyggliga och pekar folk i rätt riktning med en ekonomisk motivering dessutom. "Folk gör vad som helst för pengar" brukar det ju heta. Och i det här fallet slipper man dyrare varor plus att man får en bättre browser. Jag ser inget fel i det.

Jag ser hellre att man slutar att anpassa sidan för de äldre webbläsarna och istället meddela att det kan uppstå buggar och annat pga äldre version av webbläsare. Då har dem ett val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Har du ens provat IE9? Snabb Snygg Superb
GoogleChrome; användaren ÄR produkten, snacka om storebrorsföretag.

Du har inte använt Chrome hör jag.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av aztrix:

Jag ser hellre att man slutar att anpassa sidan för de äldre webbläsarna och istället meddela att det kan uppstå buggar och annat pga äldre version av webbläsare. Då har dem ett val.

Att anpassa 10k rader CSS-filer till tex IE6 är underbart roligt, skrattar varje gång jag sitter med det! Woho!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Nya kylskåp är dessutom inte köldtåliga som de äldre skåpen var. Hade man ett kylskåp på landet räckte det förr med att bara ha underhållsvärme i huset. Nu krävs runt 20 grader annars går kompressorn sönder.

Står på min LG-frys att den måste ha 15 grader men den fungerar även i minusgrader.

Men rent allmänt tjänar man inget på att byta ut gamla maskiner mot nya i plast, det är en stor bluff.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Så jävla rätt!

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Jag tycker om IE men seriöst så håller jag fulkomligt med dom att IE7 är föråldrad.
Persoligen använder jag IE9 och Chrome

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Står på min LG-frys att den måste ha 15 grader men den fungerar även i minusgrader.

Men rent allmänt tjänar man inget på att byta ut gamla maskiner mot nya i plast, det är en stor bluff.

Nya kylskåp är faktiskt mycket effektivare, det kan jag lova dig, min kyl/frys som är från slutet av 70-talet drar ca 1200 KW om året.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Du har inte använt Chrome hör jag.

Jag tillhör den skalan som faktiskt tycker om IE9, har även Firefox och Chrome på datorn men finner mig använda IE 95% Firefox 5%. Chrome använder jag igentligen bara för att kolla hur det utvecklas.
IE9 är snabbt snyggt och funktionellt till skillnad från tidigare versioner av IE

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk

Reklamjippo? Annars ur kundsynpunkt så är denna avgift bara förvirrade, speciellt för de icke tekniska som kör äldre versioner av explorer. Vilket resulterar i att dessa kunde undviker butiken, när vederbörande bara kunde tala om att köptjänsten kräver en nyare version av webbläsaren. Men då hade vederbörande inte fått så mycket reklam som nu.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Står på min LG-frys att den måste ha 15 grader men den fungerar även i minusgrader.

Men rent allmänt tjänar man inget på att byta ut gamla maskiner mot nya i plast, det är en stor bluff.

Håller med. Men å andra sidan är mitt nya fina trasiga kylskåp det energisnålaste jag haft. Jag använder det som skafferi för bröd mm. Drar inte en enda Watt. Svårslaget!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Att anpassa 10k rader CSS-filer till tex IE6 är underbart roligt, skrattar varje gång jag sitter med det! Woho!

Därav jag sa sluta.

Permalänk
Medlem

HELT rätt

Permalänk

Nu är det bara göra samma sak med Windows XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

jag skulle sitta med IE6 på jobbet om jag inte hade tryckt på IT avdelning att uppdatera till IE8 och installera chrome. (våra web aplicationer fungerar med chrome så varför inte)

jag kan förstå varför en hel del företag fortfarande sitter på IE6-7 om personerna som använder det inte vet skillnaden och it avdelning orkar inte gå runt och leta och uppdatera webläsaren för alla.

men jag tror om bara typ google skulle säga nej inge mer IE6-7 för youtube gmail etc. att vi skulle se flytten till IE8 gå väldigt fort för om folk inte kan se sina roliga film kilp på youtube medans dom arbetar så kommer dom och klaga till IT avdelning som kommer och uppdatera webläsaren åt dom

Google sa nej till ie6 för flera år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Håller med. Men å andra sidan är mitt nya fina trasiga kylskåp det energisnålaste jag haft. Jag använder det som skafferi för bröd mm. Drar inte en enda Watt. Svårslaget!

tycker det är synd att du använder dina skitskåp från elektrolux som referens, när det inte ens är relevant.

Att strömförbrukningen nya kylskåp VS gamla kylskåp ligger i löjligt stor favör till de moderna, det kan inte ens du slingra dig ur, sen att du köpt skitskåp/ haft otur har väl ingenting med någonting att göra öht?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Nya kylskåp är faktiskt mycket effektivare, det kan jag lova dig, min kyl/frys som är från slutet av 70-talet drar ca 1200 KW om året.

Hur många KW kostar det att byta ut, återvinna och tillverka ett nytt kylskåp med några års mellanrum?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Hur många KW kostar det att byta ut, återvinna och tillverka ett nytt kylskåp med några års mellanrum?

för att tala om miljöpåverkan som de gamla skåpen har vs de nya, jag menar att du inte besprutar alla dina grönsaker med DDT när du ändå håller på, det dödar _ALLT_, inkluderat moderjord.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Lustigt hur tråden har spårat ur till en debatt om energisnåla kylskåp. Ta den diskussionen i egen tråd tack.

Permalänk

ALDRIG FÖRUT I SWECLOCKERS HISTORIA HAR SÅ MÅNGA AVSLÖJAT ATT DE VET SÅ LITE FÖR ALLA ANDRA!

I den stora riktiga världen så är XP fortfarande kung. Orsak: Bakåt kompatibiliteten. Nästan alla program från dos tiden fungerar i XP! Och det inbegriper tidiga Windows varianter som var baserat på dos.
Industrin älskar dos. Styr och service program för Lastbilar, hjullastare, truckar, lyftkranar/traverser mm mm är nästan alltid skrivna i dos. För att inte tala om robotar och andra automatiska maskiner. Över 90% av dessa http://en.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_technologies är baserade på dos eller Unix/Linux .
Böndernas traktorer och skördetröskor, små tryckeriernas tryckpressar, snickerifabrikernas automat hyvlar, automat truckar i stora lager hallar mm mm. Listan är nästan oändligt lång med maskiner och system som "kräver" dos.

Många småföretag använder bokföring program från dos tiden. Och varför skall Nisse på snickeri firman, Kalle på målarfirman etc tvingas byta när de har ett utmärkt system som gör allt de behöver bara för MS har gått över till Windows 7. Jag har personligen träffat på ca 20-30 program som bara går att köra i tidiga versioner av dos eller XP. Faktum är många program som inte fungerade i Windows 95/98 fungerade utmärkt i XP.

Och man behåller IE6/7 av praktiska skäl. Det gör vad det skall och skapar inga konflikter.

Så ser det ut i den stora riktiga världen.

Beträffande Kogan: En smart reklam kupp! Hans företag har blivit en av Australiens mest kända över en natt!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

tycker det är synd att du använder dina skitskåp från elektrolux som referens, när det inte ens är relevant.

Att strömförbrukningen nya kylskåp VS gamla kylskåp ligger i löjligt stor favör till de moderna, det kan inte ens du slingra dig ur, sen att du köpt skitskåp/ haft otur har väl ingenting med någonting att göra öht?

Skåpet var bland det dyraste och finaste som fanns att få tag i. Tillverkat i Sverige. Dubbla kompressorer. Kraftig stålstomme. Jag köpte just den modellen därför att det INTE skulle vara ett skitskåp.
Om kylskåp inte håller mer än några år år det omöjligt att räkna hem det ekonomiskt.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

ALDRIG FÖRUT I SWECLOCKERS HISTORIA HAR SÅ MÅNGA AVSLÖJAT ATT DE VET SÅ LITE FÖR ALLA ANDRA!

I den stora riktiga världen så är XP fortfarande kung. Orsak: Bakåt kompatibiliteten. Nästan alla program från dos tiden fungerar i XP! Och det inbegriper tidiga Windows varianter som var baserat på dos.
Industrin älskar dos. Styr och service program för Lastbilar, hjullastare, truckar, lyftkranar/traverser mm mm är nästan alltid skrivna i dos. För att inte tala om robotar och andra automatiska maskiner. Över 90% av dessa http://en.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_technologies är baserade på dos eller Unix/Linux .
Böndernas traktorer och skördetröskor, små tryckeriernas tryckpressar, snickerifabrikernas automat hyvlar, automat truckar i stora lager hallar mm mm. Listan är nästan oändligt lång med maskiner och system som "kräver" dos.

Många småföretag använder bokföring program från dos tiden. Och varför skall Nisse på snickeri firman, Kalle på målarfirman etc tvingas byta när de har ett utmärkt system som gör allt de behöver bara för MS har gått över till Windows 7. Jag har personligen träffat på ca 20-30 program som bara går att köra i tidiga versioner av dos eller XP. Faktum är många program som inte fungerade i Windows 95/98 fungerade utmärkt i XP.

Och man behåller IE6/7 av praktiska skäl. Det gör vad det skall och skapar inga konflikter.

Så ser det ut i den stora riktiga världen.

Beträffande Kogan: En smart reklam kupp! Hans företag har blivit en av Australiens mest kända över en natt!

Att använda ett bokföringsprogram från dos tiden är inte att rekommendera eftersom programmen uppdateras kontinuerligt i och med nya lagar etc. Det är väl ett par enstaka som vrålat ut sig i sanna troll-manér att även XP ska fasas ut. Jag skulle nog inte ta de så seriöst och dem kan knappast ligga som grund till den största historiska händelsen i Sweclockers historia

Permalänk
Skrivet av Babianen:

1:30 så epic

Skrivet av Ozzed:

Håller helt med. Det bästa man kan göra är att sluta tramsa och anpassa sidor hit och dit. Om man har IE7 på en sida som är W3C-validerad kommer den ju se ut som en spya hur man än gör. Om fler gjorde så skulle nog folk fundera på att byta ut sin gamla läsare.

De som kör XP kör ett 11 år gammalt operativsystem, som inte säljs längre, någonstans. Hur lyckas de? Jag kan förstå företag som utvecklat interna applikationer som är inkompatibla med Vista eller W7 och de inte har hunnit fixa det än, men privatpersoner? Det görs ju knappt drivrutiner till XP idag och man kan ha ynka 3GB RAM som max, och systemet misshandlar SSD-diskar genom att aligna partitioner fel så att Write Amplification blir skyhög. Windows update körs in Internet explorer och är segt som en riksdagsdebatt i Juli... the list goes on... VARFÖR vill man idag, år 2012, som privatperson köra XP?

du glömde:
direct x 9c, är max vad xp klarar av om jag inte minns fel fel (slutade köra xp när vista kom ut så de va ju ett tag sen)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

men va?! Jag använder fortfarande IE2, hoppas inte att det införs avgift på den!

Permalänk
Skrivet av QL:

Skåpet var bland det dyraste och finaste som fanns att få tag i. Tillverkat i Sverige. Dubbla kompressorer. Kraftig stålstomme. Jag köpte just den modellen därför att det INTE skulle vara ett skitskåp.
Om kylskåp inte håller mer än några år år det omöjligt att räkna hem det ekonomiskt.

Du köpte en produkt.
Din och dina föräldrars gick sönder på samma sätt.
Du klagar på alla produkter som är nyare än 10 år och påstår att dessa är sämre.
Du har inget bevis bortsätt från ditt kylskåp som uppenbart har ett produktionsfel.

Vart är det du vill komma med detta?

Permalänk
Skrivet av aztrix:

Uhm, va?
Det kostar inte 4 ggr mer att använda IE6/7 och angående prestandan så behöver inte alla åka i 180 på autobahn utan bara ta sig från A till B, för att fortsätta på din analogi. För någon som inte är insatt så är det inte "bara" att uppgradera något program. Funkar det så funkar det, varför ändra på på ett vinnande koncept?

Om det inte är så "bara" att uppgradera så är det väl inte några problem att betala 6.8% straff för att man är tekniskt handikappad och inte kan trycka på "Ja" 4 gånger?