Starta datorn mha IR reciever/fototransistor

Permalänk
Medlem

Starta datorn mha IR reciever/fototransistor

Satt och slösurfade lite på Kjell och companys hemsida och letade roliga strömbrytare till datorn, när det slog mig att jag borde kunna starta datorn med hjälp av fjärrkontroll via IR. Jag kollade vidare på detta och hittade lite IR-dioder och fototransistorer på Kjells sida. Nu är det dock så att min ellära är begränsad till grundskolans teknikundervisning, då jag på gymnasiet visserligen läste natur, men fysiken innehöll mycket lite ellära, och nu sysslar jag med helt andra saker. Jag har därför vissa funderingar angående idén. Vad jag tänker är att man borde kunna koppla IR mottagardioden till power switch uttaget på moderkortet (eller vad man nu ska kalla det), en sladd till varje ben, och sedan använda en IR diod för samma våglängd för att starta alltihopa.

Vad jag tänker är att när man aktiverar ir mottagardioden/fototransistorn (jag har fått för mig att det är samma sak) så ska den "aktiveras" och då tillåta att strömmen går igenom den och på så vis starta datorn. Är detta helt fel tänkt? Behöver jag ytterligare komponenter för att detta skall fungera? Jag är helt klart en glad amatör när det gäller detta, så det kanske inte går alls. Om det behövs mer, vad i så fall? Om jag är helt ute och cyklar, så säg till, för då finns en överhängande risk att jag struntar i det, så viktigt är det inte.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett problem blir ju att allt som sänder ut IR komemr att kunna starta datorn.

Det går f.ö utmärkt att starta via en vanlig USB IR mottagare som t.ex den som ingår i detta kit

Permalänk
Medlem

Det finns ju en mängd appar till telefoner som startar datorn (via LAN), är inte det en enklare och snyggar lösning? Har du bluetooth på datorn så fungerar det med. Om jag inte minns fel så finns det applikationer som automatiskt startar din dator när din telefon ansluter till wifi

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jo, visst kan det bli ett problem att alla IR sändare startar den, men har väldigt lite fjärrkontroller i omlopp hemma, så det är nog inget stort problem.

I dagsläget använder jag till viss del WOL, vilket fungerar bra, det var mest att det vore lite lustigt att testa att fixa något annat. Men det är kanske smidigare att fortsätta på det sättet. Det kanske helt enkelt bara är så att jag undermedvetet försöker motivera inköp av lödprylar

Permalänk
Medlem

Även vanliga lampor sänder ut IR ljus.
Solljus innehåller massor av IR, etc etc.
Det är därför vanliga fjärrisar är kodade

Men låt inte det stå ivägen för ett inköp av verktyg, vem vet när man får nytta av dom !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Även vanliga lampor sänder ut IR ljus.
Solljus innehåller massor av IR, etc etc.
Det är därför vanliga fjärrisar är kodade

Men låt inte det stå ivägen för ett inköp av verktyg, vem vet när man får nytta av dom !

Det stämmer ju förstås. Tänkte inte på det, och inte kan jag sitta och ordna med det. Nix, får bli att köpa lödprylar ändå och fortsätta med WOL istället

Permalänk
Medlem

En annan variant om du nu vill löda och joxa själv är att bygga en XIR, det bör funka trots att den egentligen är avsedd för Xbox. Det är samma princip som gäller i datorn, den startar när en av ledarna (pin 16 tror jag) på nätaggets ATX-kontakt jordas. Det blir dessutom oändligt mycket lättare med valet av IR-mottagare när du bygger till datorn, då datorns standbyspänning är 5v till skillnad från Xboxens 3.3.

http://www.xbox-scene.com/articles/xir.php

Har du någon random fjärr du vill använda kan du bygga en simpel seriell IR-receiver först och använda LIRC för att logga rådatan från fjärren, för att sedan hacka om i picprogrammet och kompilera upp en image anpassad för din fjärr.

Vill du göra det lätt för dig följer du Svensktigers tips och skaffar en USB-mottagare istället :>

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!