Bästa luftflöde i ett Corsair Obsidian 550D

Permalänk
Medlem

Bästa luftflöde i ett Corsair Obsidian 550D

Så, ska bygga en ny dator inom de närmsta veckorna och har väl mer eller mindre riktat in mig på Corsair Obsidian 550D som chassi. Jag skulle dock gärna vilja ha synpunkter på hur man ordnar bästa möjliga kylning i detta chassi av de som har erfarenhet av det. Detta utan att ta av sidopanelen eller toppanelen, eftersom jag tycker chassiet förlorar rätt mycket av sitt stiliga yttre då.

Corsair Obsidian 550D har:

Fläktplatser fram: 2st 120mm, (medföljer)
Fläktplatser bak: 1st 120/140mm, (1st 120mm, medföljer)
Fläktplatser sidan: 2st 120/140mm
Fläktplatser topp: 2st 120/140mm

Obs att detta chassi profilerar sig ju som ett väldigt tyst sådant, och jag väljer det till stor del på grund av hur tyst det ska vara. Samtidigt tänker jag ha ett högpresterande system i det och överklocka åtminstone en del (inget extremt dock). Men jag är alltså mån om att få till ett bra luftflöde med hjälp av tysta fläktar. Till saken hör att jag kommer ha ett Asus GeForce GTX680 DC2Top som grafikkort, vilket ju är tyst och bra men fläkten är riktad nedåt, om jag förstått rätt. Frågan är då hur man ska ordna övriga fläktarna i chassiet för optimalt luftflöde? Min tanke är att ha två st 140 mm fläktar som suger in på framsidan, och en som blåser ut på baksidan. Kan det räcka, eller kommer det att bli för varmt?

Permalänk
Medlem

Om du inte vill förlora något av det estetiska genom att öppna upp på toppen eller sidan skulle jag köra
2x 140mm fram
1x 120/140mm bak beroende på om du ska ha en radiator där
samt 1x 120mm i botten som insug.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Ah, problemet med det är ju bara att det inte finns någon fläktplats i botten. Är det ingen här som har praktisk erfarenhet av att bygga i Corsairs Obsidian 550D?

Edit: nu såg jag att det ju visst finns en fläktplats i botten, konstigt att den inte står med bland de fläktplatser jag snodde från Inets features-lista.