Problem med internetåtkomst vid anslutning till VPN server (WNR3500L)

Permalänk
Medlem

Problem med internetåtkomst vid anslutning till VPN server (WNR3500L)

Hej alla!

Jag har för några veckor sedan skaffat mig en ny router (WNR3500L) som jag flashat med shibbys tomato (kommer ej ihåg version, 93 kanske). Allt har fungerat prima, ända tills dess att jag nu försöker få den att agera VPN server. Jag tänkte använda mig av PPTP eftersom jag inte har möjlighet att använda Open VPN på telefonen. Jag vet att PPTP är dåligt/osäkert etc, men det är bättre än ingenting. Detta har dock visat sig vara svårare än jag hade väntat mig och jag sitter nu fast lite.

Jag har konfigurerat serverinställningarna så att man kan ansluta från valfri ip, och har ställt in vilket range som skall gälla för lokal ip etc. Jag har även lagt till användare och lösen för dessa. Så långt går allt bra. Det går även att ansluta från telefonen (en HTC desire) till mitt VPN men så fort jag ansluter så upphör internet att fungera på telefonen. Jag får heller inte åtkomst till nätverksresurserna på LAN sidan. Jag har mixtrat lite fram och tillbaka, men får inte ihop det.

När jag kollar i Routing under Advanced så ser jag att telefonens VPN ip finns med, men den har en annan netmask (255.255.255.255 istället för 255.255.255.0 eller något sådant). Kan detta vara problemet? Vad kan det annars bero på?

Jag har sökt förgäves efter detta problem men inte hittat något matnyttigt. Om det är så att det finns någon fantastisk guide som jag har missat så länka gärna, för jag har inte kommit över något sådant. Om någon har något tips så tar jag gärna emot sådana.

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Låt VPN-servern vara i samma sub-nät som ditt vanliga nät t.ex. 192.168.1.0. Om din DHCP delar ut från 192.168.1.128 till 192.168.1.156, låt då PPTP dela ut t.ex. från 192.168.1.64 till 192.168.1.69. Att låta PPTP köra i ett anant sub-nät hade även jag problem med när det begav sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Låt VPN-servern vara i samma sub-nät som ditt vanliga nät t.ex. 192.168.1.0. Om din DHCP delar ut från 192.168.1.128 till 192.168.1.156, låt då PPTP dela ut t.ex. från 192.168.1.64 till 192.168.1.69. Att låta PPTP köra i ett anant sub-nät hade även jag problem med när det begav sig.

Jo, detta slog mig också, så jag provade just detta. Det hjälpte dock föga. Den anslutna enheten har nu ett ip inom samma subnät men fortfarande olika netmask och kan fortfarande inte komma åt varken internet eller nätverksresurser på LAN sidan.

Permalänk
Vila i frid

Vilken exakt nätmask du får från PPTP's DHCP? Jag kan för stunden inte testa själv med PPTP - men OpenVPN funkar iaf för mig. Jag har provat med PPTP mot ANONINE (dvs på WAN) men det slutar funka till och från och hänger routern så det är möjligt att PPTP implementationen är trasig öht.