Program sökes. Göra skärmarna svarta under natten.

Permalänk
Medlem

Program sökes. Göra skärmarna svarta under natten.

Hej.
Sitter idag med 2st skärmar som jag har i sovrummet.
Jag stänger aldrig av datorn om nätterna så jag vill stänga av skärmarna.
Dock så känns det lite jobbigt att varje kväll och morgon stänga av och på båda skärmarna.
Även att min huvudskärm Dell U2412M använder jag USB portarna på, varje gång man stänger av skärmen stängs även dessa av ibland andevänder jag portarna under natten.

Idag går jag in varje kväll i kontrollpanelen och lägger svart skärmsläckare på 1min.
Dock vill jag inte att skärmarna ska stängas av under dagen så varje morgon tar jag bort denna inställning.

Men måste kunna finns ett litet enkelt program som kan starta som gör skärmarna svarta tills man rör musen.
Alltså en skärmsläckare utan att man behöver gå in under kontrollpanelen varje gång?

Visst många tänker nog bara men stäng av skärmarna som vanligt den lata jäkel. Men Men.
Har letat efter detta lilla enkla program utan framgång under lång tid.

Mvh
Mruf

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen/Energialternativ/Ange när skärmarna ska stängas av/Stänga av skärmen efter: (sätt önskad tid)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kontrollpanelen/Energialternativ/Ange när skärmarna ska stängas av/Stänga av skärmen efter: (sätt önskad tid)

Skrev skärmsläckare men menade egentligen det du skriver fel av mig i första inlägget.
Exakt det jag gör idag. Bara smidigt som det fanns ett litet program som gjorde samma sak. Slippa gå in där varje dag.

Permalänk
Medlem

Nu låter jag kanske lite gnällig med är det något problem med att skärmarna slocknar under dagen? Jag menar om du inte har varit aktiv vid datorn på ett par minuter gör det väl inget om dom släcks.

Har själv tiden satt på 5 minuter, och det har jag aldrig haft några problem med.

Permalänk
Medlem

Jo helt sant. Anledningen till att jag vill ha dom på är att jag alltid har mail programmet ligger framme på skärm 2.
Står dom på så när man går förbi datorn ser man om det kommit något nytt.
Men visst jag förstår precis vad du menar och håller med (nästan )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mruf:

Hej.
Sitter idag med 2st skärmar som jag har i sovrummet.
Jag stänger aldrig av datorn om nätterna så jag vill stänga av skärmarna.
Dock så känns det lite jobbigt att varje kväll och morgon stänga av och på båda skärmarna.
Även att min huvudskärm Dell U2412M använder jag USB portarna på, varje gång man stänger av skärmen stängs även dessa av ibland andevänder jag portarna under natten.

Idag går jag in varje kväll i kontrollpanelen och lägger svart skärmsläckare på 1min.
Dock vill jag inte att skärmarna ska stängas av under dagen så varje morgon tar jag bort denna inställning.

Men måste kunna finns ett litet enkelt program som kan starta som gör skärmarna svarta tills man rör musen.
Alltså en skärmsläckare utan att man behöver gå in under kontrollpanelen varje gång?

Visst många tänker nog bara men stäng av skärmarna som vanligt den lata jäkel. Men Men.
Har letat efter detta lilla enkla program utan framgång under lång tid.

Mvh
Mruf

Högerklicka på skrivbordet och välj nytt->genväg
I fältet för objektets plats skriver du: powercfg -change -monitor-timeout-ac 1
Döp genvägen till något spännande.
Högerklicka på genvägen och ange ett snabbkommando (ex win+num7) om du vill slippa klicka på den.

Gör en likadan med värdet 0 istället för 1 för att skapa en genväg som gör så skärmen aldrig stängs av.
Döp till något annat spännande och ange ett snabbkommando om du känner för det.

Profit.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mruf:

Jo helt sant. Anledningen till att jag vill ha dom på är att jag alltid har mail programmet ligger framme på skärm 2.
Står dom på så när man går förbi datorn ser man om det kommit något nytt.
Men visst jag förstår precis vad du menar och håller med (nästan )

Om du nu inte använder ett webdav-gränssnitt utan en imap-klient så kanske det går att koppla ljud till inkorgen? Microsofts mapi-klient Outlook stödjer den funktionen i alla fall. På jobbet skapade jag regeverk för vissa avsändande system så jag och mina kollegor kunde höra när det hade hänt något. Detta går ju såklart att göra för all inkommande epost. Kanske kan vara något?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Högerklicka på skrivbordet och välj nytt->genväg
I fältet för objektets plats skriver du: powercfg -change -monitor-timeout-ac 1
Döp genvägen till något spännande.
Högerklicka på genvägen och ange ett snabbkommando (ex win+num7) om du vill slippa klicka på den.

Gör en likadan med värdet 0 istället för 1 för att skapa en genväg som gör så skärmen aldrig stängs av.
Döp till något annat spännande och ange ett snabbkommando om du känner för det.

Profit.

Testade detta nu här och detta var det jag sökte. Lätt smidigt snabbt att ändra. Komma användas flitigt. Du ska tack

Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du nu inte använder ett webdav-gränssnitt utan en imap-klient så kanske det går att koppla ljud till inkorgen? Microsofts mapi-klient Outlook stödjer den funktionen i alla fall. På jobbet skapade jag regeverk för vissa avsändande system så jag och mina kollegor kunde höra när det hade hänt något. Detta går ju såklart att göra för all inkommande epost. Kanske kan vara något?

Jag har ljud kopplat idag. Dock inte något avancerat för vissa avsändare. Gäller ju bara höra ljudet när man är hemma i något annat rum eller så.

Permalänk
Inaktiv

Det finns ett program som heter "nircmd", som gör allt du behöver

Permalänk

Om du kör Android kan du installera appen Unified Remote, då kan du ligga i sängen och klicka på en knapp på telefonen som stänger av alla skärmarna. Väldigt bekvämt efter man kollat på en film eller liknande