Högtalare och reciever till en liten lägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Återkom! Jag står själv i valet och kvalet mellan 671 och 527.

Jag har 527an "på test" hemma just nu, tillsammans med ett par Yamaha NS-333. Rent spontant så gillar jag denna betydligt bättre än Yamaha's 671a, även om OSD-systemet även på 527an är rejält fult.
Otroligt prisvärd rackare som är maxad med features. Jag har inte hunnit testa den med min Heco ännu, dock har jag testkört med ett par Yamaha NS-333 och det låter väldigt bra, med sub.
Utan sub blir NS-333(som de flesta andra stativare) väldigt platta, men jag tycker de har ett närmast fantastiskt mellanregister för pengarna.

Jag är rejält imponerad måste jag säga, mycket trevlig kombo. Pio 527, NS-333 och valfri sub så är du hemma!

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Det låter som om du kommer att behålla 527?

Jag sitter på ett par Dynavoice S61 som kommer att kompletteras med en JBL 25C (center) och bas kommer inte mina grannar godta.

Blev dock sugen på 922an istället då jag tror att den kommer gå för 3500 innan jag har bestämt mig(1-2mån). Iofs ligger då 527an på 2500 eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Tack för svar! Det låter som om du kommer att behålla 527?

Jag testar lite prylar ibland(ibland för mig själv, ibland för MHB), så nej, jag kommer inte behålla den. Jag har mitt lilla kraftverk, H/K 255.
Men jag kommer definitivt att rekommendera Pio-527 och även Yamaha talarna.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering i halvtid. Slutade med Yamas 671a då jag hittade den till ett för mig ok pris. Skall hämta ut den på posten nu i dagarna, efter att den blivit felsorterad på vägen (tack posten!). Sitter nu och grubblar över högtalare. Har kollat runt lite och känner att jag är intresserad av antingen Yamahas ns-333 eller Dali Zensor 1, då dessa passar in bra estetiskt, samt att de fysiskt har en storlek som får plats i hyllan. Skall iväg och provlyssna på Dali högtalarna imorn tänkte jag, men kommer troligen inte att hinna med att lyssna in Yamaha högtalarna. Någon som har hört båda som har någon åsikt i frågan. Så där på förhand så talar ju priset för Yamaha, då de kostar ca 1500 på amazon (eller ca 1300 på pixmania) men då tar det ju en stund att få dem. Dali kostar ju ca 2000, så ingen jätteskillnad, samt att jag kan gå förbi och köpa dem på väg hem från jobbet. Det som avgör är trots allt ljudet, så vore därmed intressant med input i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkki:

Liten uppdatering i halvtid. Slutade med Yamas 671a då jag hittade den till ett för mig ok pris. Skall hämta ut den på posten nu i dagarna, efter att den blivit felsorterad på vägen (tack posten!). Sitter nu och grubblar över högtalare. Har kollat runt lite och känner att jag är intresserad av antingen Yamahas ns-333 eller Dali Zensor 1, då dessa passar in bra estetiskt, samt att de fysiskt har en storlek som får plats i hyllan. Skall iväg och provlyssna på Dali högtalarna imorn tänkte jag, men kommer troligen inte att hinna med att lyssna in Yamaha högtalarna. Någon som har hört båda som har någon åsikt i frågan. Så där på förhand så talar ju priset för Yamaha, då de kostar ca 1500 på amazon (eller ca 1300 på pixmania) men då tar det ju en stund att få dem. Dali kostar ju ca 2000, så ingen jätteskillnad, samt att jag kan gå förbi och köpa dem på väg hem från jobbet. Det som avgör är trots allt ljudet, så vore därmed intressant med input i frågan.

ehm, grattis får jag väl säga och hoppas du blir nöjd. Även om jag personligen fullständigt hatar Yamaha's mindre pjäser. En Pio-527 hade varit ett bättre val. Har haft båda hemma. Men nog om det, hoppas som sagt du blir nöjd!

Till talarna; Zensor1 har en något bredare "fyllighet", detta antagligen för att den går något lägre och låter inte riktigt lika platta som NS-333. Dock tycker jag personligen att båda behöver en sub för att blomma ut. NS-333 imponerade mycket stort på mig tillsammans med sub.

Oavsett vilka du väljer så behöver du en sub, enligt mig.
Inte för att jag gillar mycket eller "bummlig" bas, utan den ska spelas med kontroll också.
Jag tycker de flesta stativare upp till 4-5k låter väldigt platta, det blir ett helt annat liv med en sub.
Ljudupplevelsen blir helt annorlunda, tweakar man in allt detta rätt, så kan slutresultatet bli hur bra som helst. Och bara för att man lyfter in en sub så behöver man inte störa grannarna nämnvärt mycket mer. Lite "bröööl" kan faktiskt vara skönare än en skrikig diskant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

ehm, grattis får jag väl säga och hoppas du blir nöjd. Även om jag personligen fullständigt hatar Yamaha's mindre pjäser. En Pio-527 hade varit ett bättre val. Har haft båda hemma. Men nog om det, hoppas som sagt du blir nöjd!

Till talarna; Zensor1 har en något bredare "fyllighet", detta antagligen för att den går något lägre och låter inte riktigt lika platta som NS-333. Dock tycker jag personligen att båda behöver en sub för att blomma ut. NS-333 imponerade mycket stort på mig tillsammans med sub.

Oavsett vilka du väljer så behöver du en sub, enligt mig.
Inte för att jag gillar mycket eller "bummlig" bas, utan den ska spelas med kontroll också.
Jag tycker de flesta stativare upp till 4-5k låter väldigt platta, det blir ett helt annat liv med en sub.
Ljudupplevelsen blir helt annorlunda, tweakar man in allt detta rätt, så kan slutresultatet bli hur bra som helst. Och bara för att man lyfter in en sub så behöver man inte störa grannarna nämnvärt mycket mer. Lite "bröööl" kan faktiskt vara skönare än en skrikig diskant.

Ja, tack antar jag. Jag har väl förvisso fortfarande chansen att ångra mig. Vad är det som gör just Yamaha så mycket sämre än pioneers varianter i samma prisklass? Med tanke på att det specifikationsmässigt inte verkar skilja nämnvärt så torde de väl vara hyggligt likvärdiga, åtminstone på pappret.

Sub blir det troligtvis inte just nu, men det står på listan längre fram. Detta då jag måste hitta en sub som får plats även den i en expedithylla, vilket ger maxmått på 33x33x39cm. Men det kanske kryllar av subbar med de måtten och i så fall blir det nog köp ganska snart

Permalänk
Medlem

Handen, ligger inte det i stockholmsområdet? I så fall kan du ju inte förlora mycket på att kolla upp dessa som jag tipsade om tidigare.

http://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare_Audiovector_K1_Supe...

Grymt bra högtalare för mindre än halva nypriset. Det låter nästan som det är jag som säljer dom men det är det inte. Har likadana själv och kommer nog aldrig byta. Kör med K-Sub Super till och det spelar både musik och film fantastiskt bra. Högtalarna står sig jäkligt bra själva utan sub också.