Permalänk
Medlem

Kortslutning i HDD

Jag har en IDE HDD som kortsluter så fort jag sätter i en strömsladd. På denna hdd ligger för mig mycket saknade bilder och jag undrar om någon här vet vad som är vad på dom 4 strömstiften? från höger till vänster med diskan liggande som monterad vad är jord och så vidare? tänkte ansluta med nånting starkare utifrån som möjligen kan putta igång denna disk så att jag kan rädda innehållet. Disken ifråga har suttit i en portabel hdd en maxtor på 160 gbh så det är ju inga nya saker vi snackar om.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

gul +12V
svart GND
svart GND
röd +5v

har du i en 4pin molex kabel som används normalt sätt i en dator för IDE diskar.

Hur vet du att det är kortslutningen har du mätt det på stiften? eller dör nätagget när du kopplar in den? om det är kortis så lär det inte hjälpa att koppla in starkare saker för gissa vad det är kortis än dvs all ström går från plus till gjord direkt.

Försöka istället att identifiera vad som gör kortslutningen på kortet tills hddn och reparera men gissar på att detta är överkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davrex:

gul +12V
svart GND
svart GND
röd +5v

har du i en 4pin molex kabel som används normalt sätt i en dator för IDE diskar.

Hur vet du att det är kortslutningen har du mätt det på stiften? eller dör nätagget när du kopplar in den? om det är kortis så lär det inte hjälpa att koppla in starkare saker för gissa vad det är kortis än dvs all ström går från plus till gjord direkt.

Försöka istället att identifiera vad som gör kortslutningen på kortet tills hddn och reparera men gissar på att detta är överkurs.

Defenitivt är det överkurs, men en utmaning kanhända, med "starkare" så felformulerade jag mig rejält, jag menar nog mer åt det hållet att separera anslutningen från nätagget då det poffar till och automatsäkringen (lyckligtvis) slår ifrån. Månne om jag körde med starkare säkring? det kan ju vara en trög motor som orsakar spännings fel. Skall mäta och kolla då detta ju var min säkerhetskopia på ,,allt.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Om det är såpass viktig data på hårddisken är det lika bra att kontakta http://www.ibas.se/
Ju mer du experimenterar desto större chans att all data försvinner för alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Defenitivt är det överkurs, men en utmaning kanhända, med "starkare" så felformulerade jag mig rejält, jag menar nog mer åt det hållet att separera anslutningen från nätagget då det poffar till och automatsäkringen (lyckligtvis) slår ifrån. Månne om jag körde med starkare säkring? det kan ju vara en trög motor som orsakar spännings fel. Skall mäta och kolla då detta ju var min säkerhetskopia på ,,allt.

Större säkring gör troligtvis bara att nätagget går sönder istället. Jag skulle nog gjort som fredix skriver och kontaktat en återhämtningsfirma innan det blir värre skador på disken.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

kanske dum fråga. men har du provat med en annan molex-kontakt? annat nätagg?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Mer ström betyder nog bara att hårddisken kommer gå ännu mer sönder.

Om du vill riskera innehållet kan du ju lossa kretskortet o kolla med lupp så inget metallspån el liknande hamnat där o kortsluter, annars borde du se brända komponenter.

Du har inte kopplat om molexkabeln för fläktar el liknande så de är den som har fel ?

Hårddiskar drar inte så många watt ström så orkar den döda nätagget så är något ordentligt fel, tror inte ens en fastkärvad motorspindel kan göra det ? Har jag iaf aldrig varit med om på diskar när spindeln fastnat..

Som föregående talare säger, är du rädd om innehållet, vänd dig till ibas direkt.

"Den som skrattar sist, har förmodligen tagit backup."

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du har väl datorn avstäng när du kopplar in disken?

Permalänk
Medlem

En till tanke som slog mig: har du skruvat fast disken när det händer ?

Vet bara folk som varit med om att de använt för låga skruvar så det korslutit på kretskortet, värt o kolla.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Mer ström betyder nog bara att hårddisken kommer gå ännu mer sönder.

Om du vill riskera innehållet kan du ju lossa kretskortet o kolla med lupp så inget metallspån el liknande hamnat där o kortsluter, annars borde du se brända komponenter.

Du har inte kopplat om molexkabeln för fläktar el liknande så de är den som har fel ?

Hårddiskar drar inte så många watt ström så orkar den döda nätagget så är något ordentligt fel, tror inte ens en fastkärvad motorspindel kan göra det ? Har jag iaf aldrig varit med om på diskar när spindeln fastnat..

Som föregående talare säger, är du rädd om innehållet, vänd dig till ibas direkt.

"Den som skrattar sist, har förmodligen tagit backup."

Backupdisken var detta ja,, ang backup. Skall checka detta med kretskortet ,tänkte nästan testa ett annat kort från liknande disk, dock ej samma .
Data på denna disk är förvisst synd om det skulle försvinna ,men denna disk har legat i några år!! det var nu jag fick en gnutta experimentanda och tänkte ge mig på denna disk, men om det "skiter" sig så är det inte mer med det. Tack alla för nya uppslag ,månne fixar det sig , eller så blir det hdd-brasa skall posta resultatet så snart jag gjort nåt. Men för att strö salt i mitt lyckorus över detta projekt, så pajade en annan hdd på min lap nu också, så jag blev lite kluven över detta dilemma vad jag skall ta i först.

Edit,,,alla mina bilder ligger numer på minst tre fysiska diskar!!!

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Edit,,,alla mina bilder ligger numer på minst tre fysiska diskar!!!

heh, du behöver inte överdriva visst kan jag förstå nu att du är lite orolig, men senare räcker det nog med en backup disk
se bara till att gör backup en gång i månaden minst, och ha ALLTID backupdisken utanför datorn, har du den i datorn så kan du lika gärna skita i det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

heh, du behöver inte överdriva visst kan jag förstå nu att du är lite orolig, men senare räcker det nog med en backup disk
se bara till att gör backup en gång i månaden minst, och ha ALLTID backupdisken utanför datorn, har du den i datorn så kan du lika gärna skita i det.

Lite inne på att se på googles alternativ,,picasa och köpa 25 gb ,kan ju vara en vettig ide månne.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930