Permalänk

Linux på server datorn?

Hej!
Tänkte bygga en server dator åt en minecraft server nu men operativsystemet är ju lite sisådär...
Jag har en hårddisk som har Windows Xp på men den kommer troligen inte boota på det nya moderkortet?
Så funderares på Linux!
Hur fungerar det är det bättre än Windows i minecraft server?
Är det gratis?
Vart får man tag på det och hur gör man när man ska lägga in det isåfall?
För vill ju inte punga ut 1200:- för Windows när datorn inte komme vara märkvärdig...

Tack på förhand!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Ubuntu är gratis och lätt att använda Ubuntu.com bara att ladda ner det ska gå att ha minecraft server på det kom inte ihåg hur man gjorde exakt men notch har vad jag mins linux version på minecraft servern som man kan ladda ner.

Permalänk
Medlem

Eller MineOS CRUX som är baserat på Linux för just Minecraft.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

stabillitet skijer inte mycket mellan windows och linux eftersom det är java-baserat.

Det är antagligen lite krångligare för dig som är grön att administrera, men gratis är gott. sök på ubuntu minecraft server, bör finnas massor med info.

EDIT: se där, fanns ju en anpassad dist för minecraft.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Hej!
Tänkte bygga en server dator åt en minecraft server nu men operativsystemet är ju lite sisådär...
Jag har en hårddisk som har Windows Xp på men den kommer troligen inte boota på det nya moderkortet?
Så funderares på Linux!
Hur fungerar det är det bättre än Windows i minecraft server?
Är det gratis?
Vart får man tag på det och hur gör man när man ska lägga in det isåfall?
För vill ju inte punga ut 1200:- för Windows när datorn inte komme vara märkvärdig...

Tack på förhand!

Mvh: Eric

Prestandan att hantera små filer skall vara bättre men kommer inte ihåg nu hur maps sparades längre. Flesta Linux Distros är gratis och fria så bara hitta det man tycker om eller följa fåren och välja Ubuntu. McMyAdmin är ett fint program för minecraft server gratis till 8 personer och kostar dock om du vill ha mer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av rasmusus92:

Ubuntu är gratis och lätt att använda Ubuntu.com bara att ladda ner det ska gå att ha minecraft server på det kom inte ihåg hur man gjorde exakt men notch har vad jag mins linux version på minecraft servern som man kan ladda ner.

Tack för infon!

Skrivet av Weuffelhjaern:

Eller MineOS CRUX som är baserat på Linux för just Minecraft.

Okej tack!

Skrivet av Otur:

stabillitet skijer inte mycket mellan windows och linux eftersom det är java-baserat.

Det är antagligen lite krångligare för dig som är grön att administrera, men gratis är gott. sök på ubuntu minecraft server, bör finnas massor med info.

EDIT: se där, fanns ju en anpassad dist för minecraft.

Tack för infon!

Skrivet av Commander:

Prestandan att hantera små filer skall vara bättre men kommer inte ihåg nu hur maps sparades längre. Flesta Linux Distros är gratis och fria så bara hitta det man tycker om eller följa fåren och välja Ubuntu. McMyAdmin är ett fint program för minecraft server gratis till 8 personer och kostar dock om du vill ha mer.

Okej tack!
Men nu är de ju så eftersom jag bara byggt datorer med Windows som man pluggar in i CD'n och så är det klart!
Hur ska jag göra nu?
Ska jag ladda ner det och lägga på Hårddisken och plugga in eller lägga det på en CD spelare och plugga in?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Hej igen!
Undrar även om det går att koppla ur skärmen medans datorn hostar Servern?
Sedan kan man ha en kabel från routern till en switch som sedan går till server datorn och går till min dator?
Min dator är aldrig på 24/7!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

administration sker ju via web-ui i mineOS som länkats ovan så det är tänkt att man bara ska ha en burk med ström+nätverk. annars kan man fjärrstyra vilken *nix burk som helst som har SSH installerat.

så ja, skärm behöver du ingen.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

administration sker ju via web-ui i mineOS som länkats ovan så det är tänkt att man bara ska ha en burk med ström+nätverk. annars kan man fjärrstyra vilken *nix burk som helst som har SSH installerat.

så ja, skärm behöver du ingen.

Ookej känner mig trög nu:
Kan ni/du berätta hur man gör exakt från att man byggt burken utan att starta den!
Ursäktar min tröghet

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Ookej känner mig trög nu:
Kan ni/du berätta hur man gör exakt från att man byggt burken utan att starta den!
Ursäktar min tröghet

Mvh: Eric

Nu vet jag inte vilken distribution du har valt, om mineOS eller vad det nu hette, så bör du kolla närmare på deras sida hur du kommer åt administrationsgränssnittet. Vill du däremot använda terminal så är det som andra nämnt SSH du normalt sett använder. För att ansluta med SSH från en windowsmaskin (som jag antar är fallet) så kan du använda putty för att ansluta till servern.

Ett tips är att ställa servern på statisk ip om du har den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Ookej känner mig trög nu:
Kan ni/du berätta hur man gör exakt från att man byggt burken utan att starta den!
Ursäktar min tröghet

Mvh: Eric

Använd någon form av Live USB creator, antingen Unetbootin eller Linux Live USB Creator för att lägga in .iso filen på ett USB-minne och göra den bootbar. Alternativt så bränner du ut .ison på en skiva med valfritt program, kan rekommendera CdBurnerXP, gratisprogram det också

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk

Frågar nu om man kan köra Ubuntu Desktop?
Känns lite bättre då datorn kanske kommer göra annat i framtiden

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Självklart kan du göra det.

Väljer att installera Ubuntu server så kan du i framtiden enkelt installera hela Ubuntu's desktop miljö med det enkla kommandot 'sudo apt-get install ubuntu-desktop'.

All konfigurering och hantering av minecraft servern kommer göras i cli, så du kommer inte tjäna något på att köra Ubuntu desktop från början. Om du dessutom bestämmer dig för att inte använda den till annat i framtiden så kommer du inte sitta där med en grafisk miljö helt i onödan.

Permalänk
Skrivet av Letrix:

Självklart kan du göra det.

Väljer att installera Ubuntu server så kan du i framtiden enkelt installera hela Ubuntu's desktop miljö med det enkla kommandot 'sudo apt-get install ubuntu-desktop'.

All konfigurering och hantering av minecraft servern kommer göras i cli, så du kommer inte tjäna något på att köra Ubuntu desktop från början. Om du dessutom bestämmer dig för att inte använda den till annat i framtiden så kommer du inte sitta där med en grafisk miljö helt i onödan.

Du verkar kunna detta skickar dig ett pm!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Har en minecraftsever med ubuntu-server, fungerar kanon!

Permalänk
Skrivet av a544jh:

Har en minecraftsever med ubuntu-server, fungerar kanon!

Hej!
Vad ska jag ha 32bit eller 64 bit?
På Linux Desktop

Mvh: Eric
Ps: 8GB RAM Intel i5 750

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Hej!
Vad ska jag ha 32bit eller 64 bit?
På Linux Desktop

Mvh: Eric
Ps: 8GB RAM Intel i5 750

För att använda all ram du har satt i datorn borde du välja 64bit då 32bit bara stödjer ~3GB. Dock vet jag inte om detta är sant för linux men med windwos är det så^^
Men se upp och kolla att minecraft servermjukvaran är bra skriven för 64bit, så att den verkligen utnyttjar det. För om den inte gör det kanske till och med 32bit är ett bättre val genemot det överblivna ramet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbleq:

För att använda all ram du har satt i datorn borde du välja 64bit då 32bit bara stödjer ~3GB. Dock vet jag inte om detta är sant för linux men med windwos är det så^^
Men se upp och kolla att minecraft servermjukvaran är bra skriven för 64bit, så att den verkligen utnyttjar det. För om den inte gör det kanske till och med 32bit är ett bättre val genemot det överblivna ramet.

Den rullar på Java så det är inga problem