Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Jag vill sköta detta snyggt. Jag är tacksam för att ha fått möjligheten att jobba där, även om jag nu får chansen att flytta på mig till annat jobb.

Egentligen är det inte avbryta provanställningen jag vill göra, jag försöker bara förhandla till mig en veckas kortare uppsägningstid. Skulle isåfall sluta EFTER provanställningen tar slut. Som en kompromiss och en bit av goodwill från båda sidor. Jag får bra mycket bättre lön från nya jobbet så jag tappar egentligen pengar pga denna goodwill från min sida.

Det går inte göra det snyggt! Antingen avslutar du det eller inte;)

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Om du inte är med i facket och inte har skrivit under på deras kollektivavtal så är det lagen som gäller. Har du däremot skrivit under så får du ta den sure i mun och lida.

Jag tvivlar starkt på att dina rättigheter har försämrats överlag i kollektivavtalet och det är precis det som menas i lagtexten. Två veckor skriftligen kontra en månads uppsägningstid från arbetsgivaren är helt okej i ett kollektivavtal. Så länge vinsten i avtalet är större än förlusten (inte i enskilda fall, utan generellt) så är det godkänt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darkmoon:

Om du inte är med i facket och inte har skrivit under på deras kollektivavtal så är det lagen som gäller. Har du däremot skrivit under så får du ta den sure i mun och lida.

Nja, det stämmer inte riktigt, för av las 2 § 6 st. framgår att en arbetsgivare "som är bunden av ett kollektivavtal enligt tredje eller fjärde stycket får tillämpa avtalet även på arbetstagare som inte är medlemmar av den avtalsslutande arbetstagarorganisationen men sysselsätts i arbete som avses med avtalet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Nja, det stämmer inte riktigt, för av las 2 § 6 st. framgår att en arbetsgivare "som är bunden av ett kollektivavtal enligt tredje eller fjärde stycket får tillämpa avtalet även på arbetstagare som inte är medlemmar av den avtalsslutande arbetstagarorganisationen men sysselsätts i arbete som avses med avtalet".

Sen får man inte glömma att arbetsgivaren enbart är skyldig att förhandla med facket. Inte med enskilda personer som vill löneförhandla. Facket brukar vara snabba med att poängtera att chefen i alla fall har möjligheten att göra det!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Om de säger att du har en månads uppsägningstid skulle man ju rent krasst sett (om man vet att man inte får vara kvar) säga upp sej 1 dag innan provanställningen går ut. Då får man ju en extra månad

Nej om du blivit meddelad om att inte få vara kvar så kommer du att sluta på sista dagen. Uppsägningstid gäller bara när anställningen väl övergått till tillsvidare.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Nja, det stämmer inte riktigt, för av las 2 § 6 st. framgår att en arbetsgivare "som är bunden av ett kollektivavtal enligt tredje eller fjärde stycket får tillämpa avtalet även på arbetstagare som inte är medlemmar av den avtalsslutande arbetstagarorganisationen men sysselsätts i arbete som avses med avtalet".

Bör det inte ingå i anställningskontraktet i så fall? Att det är kollektivavtalet som gäller? Om det inte står i kontraktet så tror jag inte att det skulle hålla. Står det däremot i kontraktet, ja då har han skrivit på det. En arbetsgivare kan ju inte bara tvinga en anställd att gå under kollektivavtalet om denne inte har blivit upplyst om det samt skrivit under att det är okej, eller?

Jag säger inte att så är fallet här, jag tror däremot att det står i kontraktet och att det blivit underskrivet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darkmoon:

Bör det inte ingå i anställningskontraktet i så fall? Att det är kollektivavtalet som gäller? Om det inte står i kontraktet så tror jag inte att det skulle hålla. Står det däremot i kontraktet, ja då har han skrivit på det. En arbetsgivare kan ju inte bara tvinga en anställd att gå under kollektivavtalet om denne inte har blivit upplyst om det samt skrivit under att det är okej, eller?

Jag säger inte att så är fallet här, jag tror däremot att det står i kontraktet och att det blivit underskrivet.

Vad som framgår av bestämmelsen är som sagt att arbetsgivaren får tillämpa bestämmelserna även på andra. Om det inte hade funnits något kollektivavtal, men arbetsgivaren hade skrivit in något liknande i anställningsavtalet i stället, hade det ju inte varit giltigt i och med att bestämmelserna i las som vi diskuterar här får kringgås i kollektivavtal, men inte i individuella avtal. Däremot sägs det ju ingenting om att arbetsgivaren måste tillämpa det på utomstående arbetstagare (i vissa situationer skulle man kanske kunna tänka sig att det skulle bli kollektivavtalsbrott att inte göra det och att arbetsgivaren skulle tvingas betala skadestånd till facket, men det är i så fall en tvist som inte påverkar förhållandet mellan arbetsgivaren och den utomstående arbetstagaren).

Jag vågar inte svara på vad som skulle krävas i relationen mellan arbetsgivaren och den utomstående arbetstagaren för att den senare ska bli bunden av kollektivavtalsbestämmelsen. Som du säger är det ju vanligt att man i anställningsavtalet gör en hänvisning av vilken det framgår att ett visst kollektivavtal gäller. Även när så inte är fallet brukar bestämmelser i kollektivavtalet i många fall ändå anses gälla om inget annat avtalats i det individuella avtalet. Det är dock inte alltid så och hur det skulle vara i just den här situationen vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Vad ja vet så säger du upp dig under provanställning kan du gå hem samma dag, blir du uppsagd däremot så har du två veckors uppsägningstid:)

Så fungerar det inom byggnads iallafall:)

Edit: menar från uppsägningsdagen alltså, spelar ingensomhelst roll när provanställningen går ut:)

Permalänk
Medlem

Du skriver att du vill sluta efter att provanställningstiden har gått ut. Om du får fortsätta jobba efter sista dagen på provanställningen så är du tillsvidareanställd det vet du va?