Problem med ATI Radeon HD7970 3GB!?

Permalänk
Medlem

Problem med ATI Radeon HD7970 3GB!?

Tjenare tjenare!
Har ett problem med mitt ATI Radeon HD7970 3GB.
Det är så här att när jag till ex. spelar så fryser skärmen och sedan står det att Amd Drivers har slutat fungera och att det har startats om?
Vad kan detta bero på?
Tack på förhand!

//Gabbe

Permalänk
Avstängd

Installerat nyaste drivrutinerna? hur ser temperaturerna ut?

Permalänk
Medlem

Det antar jag då jag laddade ned dom igår!
Vet ej, hur kollar jag det? (Är ganska så färsk på det här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahl13:

Det antar jag då jag laddade ned dom igår!
Vet ej, hur kollar jag det? (Är ganska så färsk på det här)

Hittade en Gadget, ligger på ca 39 grader utan spel.
Uppdaterar när jag har spelat och jag märker att det fryser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahl13:

Hittade en Gadget, ligger på ca 39 grader utan spel.
Uppdaterar när jag har spelat och jag märker att det fryser!

Update!!
Det var på ca 45 grader när driversena lade av? Vad kan det vara?
Tack på förhand!
// Gabbe

Permalänk
Hedersmedlem

hej har precis samma problem när jag spelar bf3 bara bf3 men det kommer nog snart några nya drivsar hoppas jag själv kör jag med nyaste men det är ej bättre

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

hej har precis samma problem när jag spelar bf3 bara bf3 men det kommer nog snart några nya drivsar hoppas jag själv kör jag med nyaste men det är ej bättre

Hoppas det! Kör också med dom nyaste.

Permalänk
Medlem

har samma problem att drivrutinerna lägger av och jag har vattenkylning så det är inte på grund av att dom blir för varma

Permalänk
Avstängd

Vad händer om ni byter till en äldre drivrutin? Kört Drivesweep mellan drivrutins byten i (felsäkert läge:Vet ej om det behövs)? Är det fabriks överklockade kort ni har?

Skulle i alla fall se om ett eller 2 byten till äldre drivrutiner löser problemet. Hur mycket ström får GPU, minnen?
Bra nätagg har ni förstås också! ? Borde iof dö om strömmen inte räcker till men konstigare saker har man varit med om .

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

nu kommer det säkert nån nvidia fanboy som säger " nu skulle ha köpt nvidia, amds drivrutiner suuuger"
men det är nog drivrutinsfel..... när började dessa problem uppstå??

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med mitt då nyinköpta hd6950, provade allt möjligt. Den enda som hjälpte var RMA och ett nytt grafik kort hemskickat med posten.

Om du gör en google sökning så ser du flera som har haft problemet sen 3000 serien eller något.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte haft några problem med mitt Asus Raden 7970 kort personligen sedan jag ominstallerade Windows, förut hade jag lite småproblem här och där.

Sker detta i alla spel, eller är det bara i vissa?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag har samma problem med mitt Radeon HD7950 DCII 3GB från Asus. Har de enda drivrutinerna som finns på Asus hemsida.
Ligger på ca 30grader i Idle (har då fläktarna på ca 10%) och kanske +10grader vid spel och fläktarna något högre.

Vad bör spänningen ligga på?

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem. Asus 7950 DCUII. Det som avhjälpte var att avinstallera allt som har med AMDs drivrutiner i kontrollpanelen, AMD Catalyst Install Manager, ta bort allt. Sedan starta om och vänta lite tills systemet har lugnat ner sig, därefter ladda ner de senaste från AMD (12.8) och installera dessa.

Visa signatur

/jerryswe

Permalänk
Medlem

Har du klockat kortet något? Testa att ta bort klocken isf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foxzox7:

nu kommer det säkert nån nvidia fanboy som säger " nu skulle ha köpt nvidia, amds drivrutiner suuuger"
men det är nog drivrutinsfel..... när började dessa problem uppstå??

ja det är drivrutinerna och det uppstod när korten släpptes

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

någon som har hittat någon lösning

Permalänk
Avstängd

konflikt eller kompatibilitet.
felorsakerna kan vara flera.

bios till moderkort, en del som tex asus egna moderkort verkar ha haft strul.
nätagg, etc...felsökning tar tid.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av ahl13:

Tjenare tjenare!
Har ett problem med mitt ATI Radeon HD7970 3GB.
Det är så här att när jag till ex. spelar så fryser skärmen och sedan står det att Amd Drivers har slutat fungera och att det har startats om?
Vad kan detta bero på?
Tack på förhand!

//Gabbe

Testa uppdatera VGA BIOS, det löste många problem med mitt 7970.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

det slutade för mig nu när jag uppdaterade mitt moderkortets bios

Permalänk

Jag har ett ASUS 7970 DCUII 3GB. Har provar alla drivrutinerna sedan kortet släpptes utan resultat. Tror att problemet ligger i srömsparfunktionen som klockar ner kortet under 2d till 300MHz core och 150MHz minne. Problemet enligt min uppfattning är att när minnena nyttjas vid tex flash under 2d klock så stannar kortet, ibland utan att kunna återhämta. Detta borde kunna avhjälas men en bios flash som stänger av 2d klocken. Eller åtminstånde höjer volten i 2d.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjenare!!
Helt glömt bort denna tråd... Men har samma problem, men nu har jag även börjat få Bluescreens... Är inte allt för datorkunnig.
Men kan skriva ner datorsetupen om det kan hjälpa:
ATI Radeon HD7970 3GB GDDR5
AMD FX-Series FX-8320 3,5GHz (Turbo 4.0GHz - 8-core)
Corsair Vengeance 16384MB 1600MHz (16GB)
Seagate 1000 GB 7200RPM 32MB
Gigabyte GA-990FXA-UD3
Realtek ALC889 codec 8-Channel High Definition Audio CODEC
XFX 850W Core Edition PSU P1-850S-NLB9- 80plus

Tacksam om jag får hjälp med detta då dom datorn är köpt av verkar inkompetenta (Greattech.se) Som inte vill hjälpa mig för att jag inte köpte datorn av dom utan av en kompis som inte ens hade öppnat lådan, och dom svarar mig även inte på mail... Så funderar att åka ut till Inet då vi har det här och be dom kolla igenom burken. Men hade så klart vart billigast och bäst att få det löst på annat sätt..

Permalänk
Medlem

prova testa ett annat grafikkort och se ifall det är samma problem, kan vara fel på grafikkortet, hade liknade problem med mitt ASUS ARES där ena kärnan bara la av, slutade med att jag skickade in det till ASUS och fick ett HD7970 istället.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv

Vad får du för felkoder på bluescreensen?

Permalänk
Greattech
Skrivet av ahl13:

Tjenare!!
Helt glömt bort denna tråd... Men har samma problem, men nu har jag även börjat få Bluescreens... Är inte allt för datorkunnig.
Men kan skriva ner datorsetupen om det kan hjälpa:
ATI Radeon HD7970 3GB GDDR5
AMD FX-Series FX-8320 3,5GHz (Turbo 4.0GHz - 8-core)
Corsair Vengeance 16384MB 1600MHz (16GB)
Seagate 1000 GB 7200RPM 32MB
Gigabyte GA-990FXA-UD3
Realtek ALC889 codec 8-Channel High Definition Audio CODEC
XFX 850W Core Edition PSU P1-850S-NLB9- 80plus

Tacksam om jag får hjälp med detta då dom datorn är köpt av verkar inkompetenta (Greattech.se) Som inte vill hjälpa mig för att jag inte köpte datorn av dom utan av en kompis som inte ens hade öppnat lådan, och dom svarar mig även inte på mail... Så funderar att åka ut till Inet då vi har det här och be dom kolla igenom burken. Men hade så klart vart billigast och bäst att få det löst på annat sätt..

Hej,

Vi lämnar 2 års garanti och livtids support på alla Infinity-datorer. För oss spelar det ingen roll om datorn finns hos dig eller hos din kompis eller om du har köpt den av en kompis. Garantin/ordern är kopplad till kundkontot på greattech.se. Det viktiga är att du har tillgång till din kompis greattech.se konto eller om han kan hjälpa dig med inloggningen för att kunna skapa ett support / retur ärende genom på hemsidan.

Vi kan inte skapa manuella ärenden om man inte har tillgång till sitt greattech.se konto. Har man glömt lösenordet så går det att återskapa på greattech.se.
Om du bor nära butiken i Stockholm så kan du även lämna in datorn där, glöm inte kvittot.

Tillbaka till datorproblemet, utifrån våra tidigare ärenden så har vi sällan kunnat koppla bluescreen till grafikkortet.
Det du kan testa med är RAM-minnet istället. Ladda ner "Memtest" eller om du kommer in på operativsystemet kan du testa Windows egna minnestest (Windows Diagnostic Tool)

Om det inte hjälper eller om du har andra frågor så får du gå igenom vanliga supporten.

Edit: Spec du har angivit ovan kan inte vara korrekt, Processorn du har skrivit fanns ej om datorn är köpt 2012 Sep.

// Greattech.se