Anpassa kameraköp efter gammalt objektiv?

Permalänk
Medlem

Anpassa kameraköp efter gammalt objektiv?

Hejsan ska snart köpa min första kamera någonsin (DSLR) och undrar om det här objektivet är värt att anpassa köpet efter eller om det är skräp. Objektivet är ett Sigma DL zoom 75-300mm och har suttit på fars gamla Minolta Dynax 3000i. Vet inte om all nödvändig info framkom men det är allt jag vet om objektivet:)

Kamerabudgeten ligger på mellan 5000kr-8000kr. Rekommendera gärna en kamera till objektivet (om ni tycker det är värt att spara).

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Dynax objektiven passar på Sony's Alpha kameror även kallat A-mount.

Sigma - 75-300 F4-5.6 DL Zoom
kanske inte världens bästa lins, med tanke på att den var köpt till den billigaste Dynax kameran.. så är den säkert inte i världsklass ^^
Jag skulle nog inte basera något val av kamera enbart för att jag hade den linsen..

Men Sony gör bra kameror *tycker jag*
så det är väl värt att titta på. Sony A57 eller möjligen A65 är dom som är runt din prisklass.

Sony Alpha SLT-A57 + 18-55mm f3.5-5.6 6990kr på Elgiganten.
Sony Alpha SLT-A65 + 18-55mm f3.5-5.6 8190kr på Elgiganten.

går att hitta några hundralappar billigare på prisjakt..
men från någon affär jag inte har en aning om, lycka till med kamera köpet

Permalänk
Medlem

Skulle personligen inte basera mitt köp, efter det objektivet.. Har det många år på nacken, så ännu mindre..

Liknande objektiv går väl på runt 2-3000kr nya idag.. och om du lägger dig på Canon/Nikon, så finns det ett stort utbud av begagnade objektiv och tillbehör.

Men det är ju lite hur du känner som fotograf också.. Nöjer du dig med en kamera och ett par objektiv, kanske en blixt.. Eller vill du växa och utvecklas som fotograf och kanske pröva på nya grejer. Det är nog där som valet av märke spelar roll, samt om du vill ha bättre andrahandsvärde..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Dynax objektiven passar på Sony's Alpha kameror även kallat A-mount.

Sigma - 75-300 F4-5.6 DL Zoom
kanske inte världens bästa lins, med tanke på att den var köpt till den billigaste Dynax kameran.. så är den säkert inte i världsklass ^^
Jag skulle nog inte basera något val av kamera enbart för att jag hade den linsen..

Men Sony gör bra kameror *tycker jag*
så det är väl värt att titta på. Sony A57 eller möjligen A65 är dom som är runt din prisklass.

Sony Alpha SLT-A57 + 18-55mm f3.5-5.6 6990kr på Elgiganten.
Sony Alpha SLT-A65 + 18-55mm f3.5-5.6 8190kr på Elgiganten.

går att hitta några hundralappar billigare på prisjakt..
men från någon affär jag inte har en aning om, lycka till med kamera köpet

Kollat lite på A57 och den verkar trevlig:)

Skrivet av DaBone:

Skulle personligen inte basera mitt köp, efter det objektivet.. Har det många år på nacken, så ännu mindre..

Liknande objektiv går väl på runt 2-3000kr nya idag.. och om du lägger dig på Canon/Nikon, så finns det ett stort utbud av begagnade objektiv och tillbehör.

Men det är ju lite hur du känner som fotograf också.. Nöjer du dig med en kamera och ett par objektiv, kanske en blixt.. Eller vill du växa och utvecklas som fotograf och kanske pröva på nya grejer. Det är nog där som valet av märke spelar roll, samt om du vill ha bättre andrahandsvärde..

Jag är nog den som nöjer sig med ett par objektiv (typ 2-3). Dessutom är 2-3k mycket pengar för mig (även fast det är lite pengar när man snackar objektiv), så tror du en typ Sony A57 kan vara ett bra köp för mig? Jag vet att Sony är lite ''random'' jämfört med Canon/Nikon men men.

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Tror nog A57 kan fungera bra, så länge du inte vill bygga ut din utrustning i någon större omfattning.

http://www.fotosidan.se/cldoc/12-bilder-i-sekunden-med-sony.h...

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22974

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror nog A57 kan fungera bra, så länge du inte vill bygga ut din utrustning i någon större omfattning.

http://www.fotosidan.se/cldoc/12-bilder-i-sekunden-med-sony.h...

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=22974

Tackar för länkarna! Hade inte tänkt samla på mig så mycket saker, bara det nödvändigste:) Vilken Canon/Nikon kan man jämföra A57:an med?
Vad behöver man förutom, objektiv, hus, minneskort, väska? Stativ och batterigrepp behöver jag inte!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Jag har en A55 och är kanonnöjd med den, A57 borde vara minst lika bra.
Jag hade oxå två minolta objektiv som fick styra köpet, Men jag är alltid lite tvärt om, så nikon och canon hade iallafall fallit bort
Men en begagnad A55 kanske skulle vara en idé.
Det finns en demo på El-giganten i Barkaby för runt 5-6000:- kan nog prutas ner lite...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har en A55 och är kanonnöjd med den, A57 borde vara minst lika bra.
Jag hade oxå två minolta objektiv som fick styra köpet, Men jag är alltid lite tvärt om, så nikon och canon hade iallafall fallit bort
Men en begagnad A55 kanske skulle vara en idé.
Det finns en demo på El-giganten i Barkaby för runt 5-6000:- kan nog prutas ner lite...

Tack för tipset men kameraköpet kommer ske runt jul då jag inte har pengar nu...mellandags rea here I come!(hoppas jag iaf:D)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Tackar för länkarna! Hade inte tänkt samla på mig så mycket saker, bara det nödvändigste:) Vilken Canon/Nikon kan man jämföra A57:an med?
Vad behöver man förutom, objektiv, hus, minneskort, väska? Stativ och batterigrepp behöver jag inte!

Svårt att jämföra rakt av med en Canon eller Nikon.. då t.ex. 10b/s endast finns på deras Proffskameror..
Har inte sett några bilder från någon A57 heller, så det går inte heller att jämföra med..

Prismässigt hamnar du på t.ex. Canon 600/650D.. 18Mp, filmning, liveview etc.
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos6...

Nikon har jag inte så stor koll på, så där får någon annan säga.

Vad man behöver utöver det du räknat upp är väl lite beroende på vad man ska fotografera.. blixt är väl en bra grej att ha ibland.
Minneskortsläsare, lagringsdisk för bilder och en bra bildskärm som visar korrekta färger.. men det hör väl till datorbudgeten kanske.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Följer man lite länkar från sidan som Alpha77 länkade så kommer man till denna sida, där Sigma säger att deras objektiv ibland kan strula med Sony a33 och a55. Jag antar att det gäller även nyare alpha-kameror, så det är möjligt att objektivet i fråga inte fungerar med en modern Sony-kamera.

Du har förresten inte sagt något om vad för kamera du är ute efter, så då blir det svårt att säga vilken kamera som skulle passa dig. Tänk på att det nu för tiden också finns mycket spegellösa kameror med samma bildkvalitet som sina större släktingar, t.ex. Sony NEX eller m4/3. Den största kompromissen med de spegellösa kamerorna är att de använder ett annat autofokus-system än DSLR-kamerorna som inte riktigt lämpar sig för att fota t.ex. sport eller andra saker som kräver snabb autofokus som kan följa föremål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Följer man lite länkar från sidan som Alpha77 länkade så kommer man till denna sida, där Sigma säger att deras objektiv ibland kan strula med Sony a33 och a55. Jag antar att det gäller även nyare alpha-kameror, så det är möjligt att objektivet i fråga inte fungerar med en modern Sony-kamera.

Du har förresten inte sagt något om vad för kamera du är ute efter, så då blir det svårt att säga vilken kamera som skulle passa dig. Tänk på att det nu för tiden också finns mycket spegellösa kameror med samma bildkvalitet som sina större släktingar, t.ex. Sony NEX eller m4/3. Den största kompromissen med de spegellösa kamerorna är att de använder ett annat autofokus-system än DSLR-kamerorna som inte riktigt lämpar sig för att fota t.ex. sport eller andra saker som kräver snabb autofokus som kan följa föremål.

Sony Alpha serien har en fast genomskinlig spegel som är perfekt för rörliga mål.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Sony Alpha serien har en fast genomskinlig spegel som är perfekt för rörliga mål.

Inte riktigt, eftersom Sony även räknar NEX-kamerorna som Alpha. Deras SLT-kameror har däremot en fast spegel som du säger, men de är ju inte spegellösa så jag räknade lite slarvigt in dem i DSLR-gruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tror nog A57 kan fungera bra, så länge du inte vill bygga ut din utrustning i någon större omfattning.

Det där var ju lite random svar också.. Sony systemet går att bygga ut väldigt mycket, finns Zeiss linser med autofocus som inte finns till Canon eller Nikon till exempel. lägg sedan till att äldre Minolta linser går att använda.. + tredje parts Sigma och Tamron så finns det massvis med optik att välja på.. sammt en ny full frame kamera är på gång.

Skrivet av perost:

Följer man lite länkar från sidan som Alpha77 länkade så kommer man till denna sida, där Sigma säger att deras objektiv ibland kan strula med Sony a33 och a55. Jag antar att det gäller även nyare alpha-kameror, så det är möjligt att objektivet i fråga inte fungerar med en modern Sony-kamera.

Finns en lista på Dyxum vilka Sigma linser som har problem på nyare kameror, det går att skicka in dom till Sigma för ny firmware så fungerar dom.
Men linsen som det gäller här 75-300 finns inte med på den listan. Så den borde fungera.
Kan ju ta med den till någon kamera butik och fråga om du får prova den.

Finns inte riktigt så mycket optik att välja på till Nex, men det kommer mera efter hand.. det är ju trots allt ett ganska nytt system.
Nex är mindre systemkamoror med en annan bajonett "E-mount".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det där var ju lite random svar också.. Sony systemet går att bygga ut väldigt mycket, finns Zeiss linser med autofocus som inte finns till Canon eller Nikon till exempel. lägg sedan till att äldre Minolta linser går att använda.. + tredje parts Sigma och Tamron så finns det massvis med optik att välja på.. sammt en ny full frame kamera är på gång.

Jepp. Mest SLT (nyare Sonysystemkameror) som kan ha problem med Sigma HSM-objektiv, vilket kan lösas av att skicka in objektivet till Sigma, ev. för en mindre kostnad.

Håller med om det övriga också: det finns en hel del objektiv att välja på, inkl. ett par riktigt bra autofokuserande Zeiss-objektiv. Inte riktigt lika många som Canikon ändå, men har de hittat på nån motsvarighet till focus peaking än..? När man väl vant sig vid roter- och vinkelbar LCD samt focus peaking vill man inte gärna vara utan de tingen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en budget på 5000-8000kr skulle jag inte väga med det gamla objektivet i budgeten. Man får ett paket med en modern kamera från åtminstone Canon eller Nikon med en normalzoom samt motsvarande ditt gamla objektiv som presterar bättre inom den budgeten:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823136

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863637

Sigma 75-300 gick att köpa ny för 1000-1500kr och den "lite finare versionen" som hade tillägget APO fick man betala runt 2000kr för. Även den finare APO-versionen presterar sämre än objektiven i ovan nämnda paket så DL-versionen, som ärligt talat inte är något vidare alls, ska vi nog inte ens tala om.

Det är möjligt att Sony har motsvarande paketen ovan, men jag har inte så bra koll på hur deras objektiv presterar så jag håller mig från att föreslå något sådant då jag inte kan "gå i god" för prestandan.

Permalänk

Helt ärligt, med den budgeten hade jag köpt en Nikon D3200 med 18-55 och 55-300 objektiv. http://www.fotokungen.com/nikon-d3200--1855vr--55300vr-inkl-s...

55-300 objektivet är absolut inte bland de snabbaste (varken vad gäller fokusering eller ljuskänslighet) men paketlösningen blir ändå helt okay. D3200 är också otroligt bra för att vara en instegsmodel och med 24mp kan du croppa ganska aggressivt i post production och fortfarande få bra utskrifter.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det där var ju lite random svar också.. Sony systemet går att bygga ut väldigt mycket, finns Zeiss linser med autofocus som inte finns till Canon eller Nikon till exempel. lägg sedan till att äldre Minolta linser går att använda.. + tredje parts Sigma och Tamron så finns det massvis med optik att välja på.. sammt en ny full frame kamera är på gång.

Nu är ju inte att bygga ut systemet eller mycket tillbehör, bara relaterat till objektiv..
Vill man experimentera, pröva nya saker och har en drivkraft att bli bra.. så finns det otroligt mycket lullull man kan köpa till etablerade kameramärken som Canon och Nikon. Sånt som Sony-användare bara kan drömma om..
Men nu är ju inte TS ute efter sånt och därför känner jag att detta är lite off topic.

TS vill som jag fattat det ha en kamera som tar bra bilder, ett par objektiv, en sk. standard utrustning och det får TS med en Sony.
Sen kanske han får bättre kamera av ett annat märke, som ger bättre andrahandsvärde och lättare att få tag i bra objektiv, även begagnat.

Har själv kört med Sigma en gång..... köpte aldrig någon mer. Var ett 70-300mm.
Tamron har jag också kört med en gång.. 28-70 2,8. Det var riktigt skarpt, men kändes plastigt och billigt.

Men är man en hobbyfotograf, som inte har några större ambitioner och vill ha en billig kamerautrustning.. duger dessa bra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Finns en lista på Dyxum vilka Sigma linser som har problem på nyare kameror, det går att skicka in dom till Sigma för ny firmware så fungerar dom.
Men linsen som det gäller här 75-300 finns inte med på den listan. Så den borde fungera.
Kan ju ta med den till någon kamera butik och fråga om du får prova den.

Det finns två separata problem med Sigma-objektiv till Sony, det som jag länkade till gäller alla deras objektiv (gäller antagligen inte nya objektiv släppta efter press-releasen):

Citat:

[Phenomenon]
When shooting with a Sony α33 and α55 cameras, the aperture may not work properly and a “camera error” message will be displayed on the camera.

[Lenses requiring the modification]
All current Sigma's lenses for Sony mount.

* For lenses discontinued several years ago, a modification may not be available. For further details, please contact your nearest authorized Sigma Service Station.

Jag antar att det även gäller nyare kameror som a37 och a57, som förmodligen inte fanns när Sigma skrev press-releasen. Så man ska nog se till att prova kombinationen innan man köper någon kamera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle, av egen erfarenhet, rekommendera att köpa Canon och Nikon. Inte nödvändigtvis för att de gör bättre kameror, men för att det är smidigt att ha samma kamera som "alla andra". Framför allt om man inte har något emot att köpa begagnade eller kinatillbehör.

Har ägt en Pentax K10d som köptes just för att farsan hade ett gäng gamla pentax objektiv. Visst var det trevligt att få ett 50/1.4 AF, 85/1.4 och en 2.0x macro-ring gratis, men enligt mig kompenserar det inte för en nästa obefintlig beg.marknad och färre pirattillbehör.

Nu har jag en Canon 50d och har fyndat både batterigrepp för 250 och en begagnad L-lins till överkomligt pris.

Permalänk
Medlem

Oj vad det hände medans man var i skolan då:) Har inte bestämt mig om det ska vara en spegellös eller DSLR. Kameran ska kännas solid(ska ha den när jag fiskar mest), ha mikrofoningång och som sagt kosta 5-8k. Köper hellre till ett fast 30 eller 50mm objektiv än att köpa till ett 75-300mm. Tänkte att pappas gamla sigma bara kunde vara en ''bonus''. Gott folk länka på de ni tycker är schyssta kameror!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Svårt att jämföra rakt av med en Canon eller Nikon.. då t.ex. 10b/s endast finns på deras Proffskameror..
Har inte sett några bilder från någon A57 heller, så det går inte heller att jämföra med..

Prismässigt hamnar du på t.ex. Canon 600/650D.. 18Mp, filmning, liveview etc.
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos6...

Nikon har jag inte så stor koll på, så där får någon annan säga.

Vad man behöver utöver det du räknat upp är väl lite beroende på vad man ska fotografera.. blixt är väl en bra grej att ha ibland.
Minneskortsläsare, lagringsdisk för bilder och en bra bildskärm som visar korrekta färger.. men det hör väl till datorbudgeten kanske.

Tack då hade jag ganska bra koll! UV filter...ska man ha det?
Dubbelpost förlåt:(

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk

Om du köper ett uv filter ska det vara ett B+W helst men det finns andra som tex hoya pro1 digital som duger medan billiga försämrar bildkvaliten märkbart. Om du fiskar eller använder allmänt ute i naturen är det en bra ide med ett uv filter eftersom det skyddar frontlinsen. Däremot om du har kitobjektivet blir ett vettigt filter så dyrt i förhållande till vad du betalar för objektivet att inte är helt klart att det kommer kännas värt det. Huruvida du ska ha ett uv filter eller inte är upp till dig, gör bara inte samma misstag som mig och köp ett billigt filter och undra ett bra tag varför bilderna aldrig blir riktigt skarpa och varför autofokus fungerar sådär.

Om du kör utan uv filter se bara till att inte putsa frontlinsen med din t-shirt hela tiden utan bara då och då med en microfiberduk

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Tack då hade jag ganska bra koll! UV filter...ska man ha det?

UV-filter är ett mycket omtvistat ämne, och du kommer inte få ett klart svar till den frågan. UV-filter fyller nu för tiden ingen annan funktion än som skyddsfilter för objektivets frontlins, då moderna digitalkameror har UV-filter inbyggt. Vissa hävdar att det är en billig försäkring ifall man skulle repa frontlinsen, eftersom man då bara kan byta UV-filtret om det blir skadat. Andra hävdar att det är en onödig utgift eftersom det är väldigt sällan som man skadar ett objektiv bara man är lite försiktig, och det försämrar även bildkvaliten (särskilt med billiga filter).

Personligen så använder jag aldrig UV-filter, och har aldrig haft några som helst problem med det. Däremot så finns det tillfällen där nog de flesta är överens om att ett UV-filter kan vara bra att ha, och det är när objektivet är i stor fara att bli skadat annars. T.ex. om du ska fota någon motorsport med risk för grusstänk, eller om det finns risk för saltvattenstänk.

Permalänk
Skrivet av Jakob.L:

Köper hellre till ett fast 30 eller 50mm objektiv än att köpa till ett 75-300mm. Tänkte att pappas gamla sigma bara kunde vara en ''bonus''.

Det tror jag ändrar läget lite och det blir ännu mer självklart att du köper Nikon eller Canon. Om du inte egentligen har behov för ett xx-300 zoom finns det mycket bra 35mm, 50mm och 85mm 1.8 eller t.o.m. 1.4f objektiv till Nikon som tillsammans med kitzoomen (18-55 normalt sett) ger dig ett väldigt bra paket. I den prisklassen (med objektiv) tycker jag fortfarande att ett Nikon D3200 är bäst, men kan du kompromissera lite med objektiven (f.ex. köpa body-only och inte paket) kan du titta på Canon's 650 också.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Det tror jag ändrar läget lite och det blir ännu mer självklart att du köper Nikon eller Canon. Om du inte egentligen har behov för ett xx-300 zoom finns det mycket bra 35mm, 50mm och 85mm 1.8 eller t.o.m. 1.4f objektiv till Nikon som tillsammans med kitzoomen (18-55 normalt sett) ger dig ett väldigt bra paket. I den prisklassen (med objektiv) tycker jag fortfarande att ett Nikon D3200 är bäst, men kan du kompromissera lite med objektiven (f.ex. köpa body-only och inte paket) kan du titta på Canon's 650 också.

Skulle gärna vilja börja med ett lite dyrare kamerahus för att sedan köpa ett fast objektiv efter några månader så tänk inte in objektivet i budget då kit lensen är lagom att börja med tror jag:)

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

Skulle gärna vilja börja med ett lite dyrare kamerahus för att sedan köpa ett fast objektiv efter några månader så tänk inte in objektivet i budget då kit lensen är lagom att börja med tror jag:)

Jag köpte för några dagar sedan en 60D, som ett komplement till min andra utrustning.. och tycker den fungerar bra.
Huset kostar dock en bit över 7000kr, men sedan kan du få tag på en kitglugg ganska billigt om du letar lite.
40D, 50D och 60D är lite mer påkostade hus, som tål lite mer än XXXD serien.
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos6...

Skulle gissa att du hamnar på 8000kr, eller strax över med en begagnad kitglugg.

Edit: Gick in på Blocket en snabbis och tog 5 sek att hitta en glugg för 600kr.
http://www.blocket.se/jamtland/CANON_EF_S_18_55_II_Zoomobkekt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag köpte för några dagar sedan en 60D, som ett komplement till min andra utrustning.. och tycker den fungerar bra.
Huset kostar dock en bit över 7000kr, men sedan kan du få tag på en kitglugg ganska billigt om du letar lite.
40D, 50D och 60D är lite mer påkostade hus, som tål lite mer än XXXD serien.
http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos6...

Skulle gissa att du hamnar på 8000kr, eller strax över med en begagnad kitglugg.

Jo har kollat på den och Pentax K-5 ganska mycket och de verkar båda nice:) Vilken djungel det ska vara...

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Tycker det låter smart att satsa hårt på huset och nöja sig med kit-glugg några månader. Du behöver ju ändå lite inkörningssträcka på kameran. Jag köpte ett Canon 18-55 EF-S 1:3.5-5.6 II för 360 spänn på Tradera till ett hus jag kom över billigt, det var det definitivt värt.

En fördel med Canon över Nikon i mina ögon är att du kan använda festliga manuella M42-objektiv med en adapter som kostar 3 USD på ebay, så kan du köpa dig en 50/1.8 för 50 kr, en 135/2.8 för 100 kr och en 400/6.3 för 300-400 kr för att leka runt lite.. Det finns adaptrar till Nikon också, men de behöver en korrigerande lins för att få infinity focus, vilket känns lite tråkigt. Jag vet inte hur mycket det påverkar, men jag skulle inte köpa en ebay-adapter om jag hade Nikon... Och då försvinner det låga priset lite ju.

Aja, bara ett sidospår... Jag tycker bara det är kul med gammal optik för småpengar, det finns en hel del bra gluggar om man orkar med nedbländning vid ljusmätning och manuell fokus. Om inte annat så får man ju reda på vilka brännvidder man gillar att jobba med.

Permalänk

Pentax har också fördelen att använda m42 med adapter. :). Utöver det kan du också använda äldre objektiv med K-fattning. Pentaxglas är av toppkvalite (de flesta fasta). Dessutom har pentax den gröna knappen så det är bara att trycka på den (i M-läget) så mäter den till dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Pentax hus ser helt klart intressanta ut men är lite tråkigare att hitta billiga objektiv etc, där ligger canon och nikon hästlängder före. Om du köper en M42 adapter köp en fotodiox utan af-confirm, kostar runt en hundring plus frakt och är mycket bättre kvalitet än billigare adapters.

En sak vi glömde nämna med uv-filter, köp ett motljuskydd oavsett eftersom det skyddar mer än ett uv-filter kan plus att det ger dig bättre snarare än sämre bilder.

Visa signatur

Simlärare