Permalänk

Datorn rebootar om och om igen

Hej

Jag har alldeles nyss byggt klart min nya dator. När jag kopplat ihop allt och sätter på datorn, så sätts fläktarna igång, samt powersymbolen börjar lysa. Men någon sekund senare stängs den av, för att sedan sättas igång igen ett par sekunder senare. Antar att det kan vara mängder av saker som kan vara fel, men är det någon som kan ha någon aning? Moderkortet får ju ström, då alla fläktar sätts igång, plus att det lyser dioder.

Komponenter:

MK Asus P8Z77-M PRO
SSD 128GB A-Data SATA3 2.5", MLC, SP900
CPU Core i5 3570K 3,4Ghz
Corsair 8GB Module DDR3 1600MHz/Venge
PSU Corsair CX 600W V2 Builder V2 Series
GK PCIe EVGA GF GTX 660 2GB GDDR5 Superclocked

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Moderkortsdistanser, är dom rätt monterade och rätt antal...?

Permalänk

Böjd pin på cpu-sockeln? Kolla det, tips för en som råkat göra det. Jag hade exakt samma symptom för några byggen sen. Fick använda förstoringsglas för att lokalisera vart den böjda pin:en var, tur att det 'bara var en'. Kunde lätt med varlig hand böja tillbaka den, därefter postade datorn rätt.

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Moderkortsdistanser, är dom rätt monterade och rätt antal...?

De är två stycken och jag satte dit dom där det "behövdes". Hur kan man sätta dom fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten1991:

De är två stycken och jag satte dit dom där det "behövdes". Hur kan man sätta dom fel?

Bara två!? Du borde ha åtta st, var har du dom andra?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Bara två!? Vilket moderkort har du!

MK Asus P8Z77-M PRO

https://www.inet.se/produkt/1902259/asus-p8z77-m-pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten1991:

De är två stycken och jag satte dit dom där det "behövdes". Hur kan man sätta dom fel?

Vad är det för chassi du har? Ser inget i listan?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vad är det för chassi du har? Ser inget i listan?

wops

https://www.inet.se/produkt/6911326/bitfenix-merc-beta-svart

Permalänk

att bara ha 2 distanser är inte speciellt stabilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Bara två!? Du borde ha åtta st, var har du dom andra?

Jag fick bara med 2 st med chassit. och vad jag ser finns det bara plats för 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten1991:

Jag fick bara med 2 st med chassit. och vad jag ser finns det bara plats för 2.

Det kan inte stämma...

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Skrivet av Konqer:

Det kan inte stämma...

Okej så här ser det ut:

Moderkortet ska skruvas fast med 7 skruvar i chassit. Varav 5 gängor är "upphöjda" som en liten bro från chassit. De två andra gängorna där det blir ett mellanrum mellan chassit och moderkortet satte jag dit distanserna. Det var två stycken, och jag fick med 2 st distanser.

Permalänk
Medlem

http://img.misco.eu/resources/images/products/106/ASU/90/90-M...

På bilden ser man rätt många distansplatser

Gör om gör rätt ?

Edit: Om det stämmer med 2 distanser så är det konstigt.. Säkert att det är det man ska få? Någon mer med samma mb och kan bekräfta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten1991:

Jag fick bara med 2 st med chassit. och vad jag ser finns det bara plats för 2.

Du bör använda samtliga 8, vad menar du med att det endast finns plats för 2? Ska finnas plats för 9st totalt. mATX brukar använda sig av 8. Sätt dom på rätt ställe och ta bort distanserna som inte används.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av tessa:

http://img.misco.eu/resources/images/products/106/ASU/90/90-M...

På bilden ser man rätt många distansplatser

Gör om gör rätt ?

Distanserna ska vara i hålen med prickar runt om? Och hålet i mitten, där sticker det upp en guldig pigg, likt en distans, som att den håller moderkortet på plats. är jag helt ute o cyklar eller?

Permalänk

lägger upp en bild snart där jag visar vad jag menar

Permalänk
Medlem

"For an ATX motherboard installation you don't use risers but rather bumped up bits of the motherboard tray with tapped holes in them. The center riser is actually a pin and holds the motherboard in place while you add screws to all the other holes.
Read more at http://www.tweaktown.com/reviews/4445/bitfenix_merc_alpha_mid...

risers = distanser.

Du kan även se att han har skruvat minst 3st vanliga skruvar som följde med chassit

http://images.tweaktown.com/content/4/4/4445_26_bitfenix_merc...
och
http://images.tweaktown.com/content/4/4/4445_23_bitfenix_merc...

Edit: Crap, såg att detta var en alpha och inte beta som du har.... Står inte det i manualen om hur man ska göra?

Permalänk

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/643997_10152116...

Där ser ni "broarna" som höjer upp så man inte får plats med distanser. Och även de två distanserna som jag satt dit till höger, och den guldiga piggen i mitten.

Permalänk

Okej, efter att ha läst runt så fungerar dessa upphöjningar som distanser. Alltså är det inte detta som är mitt problem. Någon nämnde bjöda pin på cpu-sockeln, öppnade o titta men det såg bra ut av det lilla man såg. Någon som vet nåt annat som kan fela?

Jättetacksam för all hjälp jag fått hittills föresten!!

Permalänk
Medlem

Du kanske har monterat moderkortet som man ska.

Har du monterat cpu fläkten korrekt ? Lyckas du gå in i bios och snabbt kolla temp? Kan hända att den överhettar men det borde ta kanske 30sec innan den startar om sig med en dålig montering.

Borde inte moderkortet signalera felet med ljusdioder eller ljud för att beskriva felet. Har du läst igenom felsöknings sidorna som följer med moderkortets manual?

Prova även att cleara CMOS via en jumper eller att ta ut batteriet. Din cpu supportas av moderkortet antar jag? Borde finnas en fin lista med supportade cpus på deras hemsida.

Samma sak med RAM minnen. Prova med olika stickor en i taget och försök hitta en lista över supportade minnen och att de finns med.

Edit: Kapitel 2.4 Starting up for the first time, ska ha en lista över var olika pip betyder.

Permalänk
Skrivet av tessa:

Du kanske har monterat moderkortet som man ska.

Har du monterat cpu fläkten korrekt ? Lyckas du gå in i bios och snabbt kolla temp? Kan hända att den överhettar men det borde ta kanske 30sec innan den startar om sig med en dålig montering.

Borde inte moderkortet signalera felet med ljusdioder eller ljud för att beskriva felet. Har du läst igenom felsöknings sidorna som följer med moderkortets manual?

Prova även att cleara CMOS via en jumper eller att ta ut batteriet. Din cpu supportas av moderkortet antar jag? Borde finnas en fin lista med supportade cpus på deras hemsida.

Samma sak med RAM minnen. Prova med olika stickor en i taget och försök hitta en lista över supportade minnen och att de finns med.

Att den skulle bli för varm känns otroligt. Datorn är ju bara i gång i typ 4 sekunder. Fläkten sätts ju även igång. Nej skärmen hinner inte komma igång. På moderkortet lyser en diod, den lyser grön och det står sb_power +, under den. Tittade över RAM och det såg bra ut. Obekant med CMOS och det du skrev, men ska försöka läsa på.

Permalänk
Medlem

Distanserna verkar vara rätt monterade då.

Monterat 4-/8-pin strömkontakt vid cpun?
Alla strömkontakter är monterade i grafikkortet?
Har du monterat ram-minnet rätt enligt moderkortsmanualen? (prova olika konfigurationer)

Lättast när man felsöker är att plocka bort felkällor. Så förljande konfiguration är det som gäller. INGET annat. Finns det grafik integrerad i moderkort/CPU ska grafikkortet bort också.
Moderkort (24-pins ATX strömkontakt)
Processor (Kylare , 4-/8-pins strömkontakt bredvid från nätaggregatet)
Grafikkort (Skärm + Kabel och ev. Strönkontakter i det)
Nätaggregat
Endast ett ram-minne.

Permalänk
Medlem

Kolla så att moderkortet stöder CPUn.

Träffat på exakt samma problem som du beskriver när en processor inte haft stöd av moderkortet med original BIOS. Dock måste du stoppa in en annan processor som moderkortet pallar för att sedan flasha och stoppa in den första processorn igen.

Permalänk

Det löste sig! Strömkabeln vid CPU-kortet som satt fel. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skotten1991:

Okej så här ser det ut:

Moderkortet ska skruvas fast med 7 skruvar i chassit. Varav 5 gängor är "upphöjda" som en liten bro från chassit. De två andra gängorna där det blir ett mellanrum mellan chassit och moderkortet satte jag dit distanserna. Det var två stycken, och jag fick med 2 st distanser.

Det ska vara 1 distans/skruv.

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |