Permalänk
Medlem

Bygga foto och film-dator

Hej hej helt ny här.
Skall till och bygga dator och behöver lite hjälp.
Krav är I7 och så jag kan köra 2st IPS 2560x1440 skärmar.
Fotoredigering samt filmredigering skall den användas till.
Spelar inget alls.
Några idéer?
Eller köpa en MAC som jag egentligen är emot.
Tacksam för seriösa svar.
/Martin

Permalänk
Medlem

För att köra med två skärmar behöver du ingen i7.. men ett bra grafikkort med två utgångar.

Vad har du för budget?

Ett förslag utan att veta vad du har för budget..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2428156/2012-10-17

Grafikkortet är mest för att du eventuellt kan utnyttja det vid filmredigeringen, om programmet du använder stödjer det.
Annars duger ett billigare med två utgångar..
Men om det är seriöst redigerande och programmet stödjer det, så skulle jag skaffa ett bättre ändå..

Sen om du vill ha riktig datorkraft, så kan du ju titta på LGA 2011. Det blir dyrare, men du får processorkraft..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2428148/2012-10-17

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej och tack!
Nej så bort tappad e jag inte men vill ha en I7a=)
16gig ram lät lagom.
Budgeten ligger väl på en 10-15 ungefär.
Måste ju köpa en IPS till med och skall inhandla en Canon 1DX med.
Pengarna kommer att rulla=/
Går det att hitta något vettigt färdigbyggt?
Alina har ju sina gamersgods datorer tänkte om man bytte grafiken i dem?

Permalänk
Medlem

Mac mini i7 sen köper du 8/16gb ram från tex. samsung (inte från apple själva). Samt en SSD & kör lagring externt.

Då får du en snuskigt snabb dator och du får även fördelarna med OSX. Kalaset kommer hamna på mellan 10-15

Permalänk
Medlem

Den begränsande faktorn är som du säkert också tänkt själv själva filmredigeringen. Ett fullständigt 1080p-arbetsflöde i 24p, vilket jag utgår ifrån att du vill använda 1DX:en till, kräver sin processor och inte minst RAM-minne, så det skulle definitivt inte vara någon overkill att kolla på LGA2011 och en 6-8-kärnig CPU, men självklart får man vara realistisk också. Hur tänker du med skärmarna? Är de i eller utanför budget? Beroende på ditt arbetsflöde bör minst en vara av professionell kvalitet om du vill ha så profesionella resultat som 1DX kan leverera.

Jag håller själv på en hel del med foto, dock med en något mindre budget på själva fotoutrustningen, och min rigg i signaturen fast med en något mer aktuelll CPU och minst 16 Gb RAM är definitivt något jag skulle rekommendera om man inte är gjord av pengar. Åtminstone sedan Win 7 hävdar jag att det inte är någon nackdel att hålla på med professionell bildhantering på PC, då ICC-profilshanteringen nu är åtminstone lika bra som på Mac, samtidigt som ett fullständigt 10-bitars arbetsflöde är möjligt med rätt grafikkort (något som i dagsläget är omöjligt i OS X).

Var du verkligen ska lägga dina pengar sen, är på skärmar. Beroende på hur du arbetar så bör ju minst en av dem som sagt vara av riktigt bra kvalitet. Har du tur kan rätt ex av Dell U2711 vara bra nog, men jag fick returnera min eftersom den var alldeles för ojämn. Har du ingen egen kalibrator skulle jag satsa på NEC Spectraview 271 för ca 15k, eftersom du då får möjlighet att hårdvarukalibrera den med allt som behövs i ett kit. Sitter du på en tajtare budget är NEC PA271W egentligen samma skärm, fast utan stöd för hårdvarukalibrering.

Prioriteringsordningen för video är:
RAM
CPU
Lagring
Skärmyta
GPU

Priorteringen för foto är:
Skärmkvalitet
RAM
CPU
GPU (Quadro/FirePro stödjer 10 bitars output över DisplayPort till kompatibla skärmar, typ NEC PA-serien eller över, alternativt Eizo SX-serien eller över)

Lycka till!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Tack Nyrostad och nae0
En skärm har jag redan en till skall inhandlas.
Har en enklare 24" skärm nu kikat på en massa bland annat Dell U2711anl till dubbla skärmar är för projektbyte när man fastnat.
1DXen skall inte filmas med den skall fotas sport med=)
Har en 7D och en 5DmkII till filmningen.
Överlag så skall burken användas till fotoredigering.
Men tänkte ge mig in på lite mer seriös filmredigering.
Fan det e en djungel detta det var enklare med datorer på 00-talet när man nyss slutat skolan och kunde allt om vad som var vad nu är man som lite tappad efter finns för mycket roligt att kombinera=)
Är det totalt tvär kört och köra quad för film, För LGAn var väl med quad?
Tänkte om man dunkar in mycket minne?
Extern lagring har jag NAS till och lösa diskar på en 4-6Terra med bara foton=/

Permalänk
Medlem

Om du inte är ute efter att skryta med att du har vassast hårdvara i stan kommer du väldigt långt med en Ivy Bridge i7:a, dvs quadcore med hyperthreading vilket gör processorn kapabel att hantera åtta trådar samtidigt.

Hade jag varit du hade jag satsat på ett S1155-system baserat kring en i7-3770k. Det räcker till allt som finns idag, och om du nu måste rendera en hel sci-fi-rulle med alla CPU-intensiva effekter i boken från After Effects i 1080p någon gång så får du väl helt enkelt låta den stå på ett tag. När du vill ha mer prestanda än vad den levererar stiger priskurvan otroligt brant. Då är det klart vettigare att att satsa på 32 Gb RAM nu när det ändå är så billigt och vara framtidssäkrad ett tag framöver - det gör otroligt mycket mer för prestandan vid tung videoredigering.

När du väljer GPU får du fundera om du någonsin spelar någonting - i så fall är valfritt GeForce- eller Radeon-kort det självklara valet. Skiter du högaktningsfullt i spel kan du satsa på ett Quadro- eller FirePro-kort och då bland annat få lyxigheter som möjligheter till en fullständig 10-bitars färghantering från dator till skärm. Det sistnämnda är dock mer till akademisk än praktiskt nytta, men om du nu skulle ha en skärm som drar nytta av det är det ju aldrig fel. Livsnödvändigt är det dock inte.

Köp sedan valfri SSD-disk (Samsungs 8-serie är både snabb, stabil och billig i 256 Gb nu, så varför inte den?) och lägg OS + dina program och scratchfiler på den, så är du hyfsat säkrad även om RAM-minnet mot förmodan skulle ta slut. Stoppa sedan in dina lagringsdiskar som du vill. Precis som du föredrar jag att spegla innehållet på mina bilddiskar till min NAS.

Där har du grunden till ett system som jag tror du skulle bli mycket nöjd med - övriga delar är mest en smaksak!

På skärmfronten GÅR det säkerligen att hitta Dell-skärmar och liknande som är jämna nog, men åtminstone jag har tröttnat på panellotteriet där. Vissa ex är kalas, vissa ser ut som kom och hjälp mig. Både NEC och Eizo har noggrannare kvalitetskontroll, och aktiva system i skärmarna för att jämna ut ojämnheter i panelen (samtidigt som de självklart har en helt annan färghantering också). NEC PA271W får som sagt väldigt fin kritik i dessa aspekter, och även Eizo SX2762. Till dessa får man dock komplettera med något hyfsat profileringskit.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlinden:

Hej och tack!
Nej så bort tappad e jag inte men vill ha en I7a=)
16gig ram lät lagom.
Budgeten ligger väl på en 10-15 ungefär.
Måste ju köpa en IPS till med och skall inhandla en Canon 1DX med.
Pengarna kommer att rulla=/
Går det att hitta något vettigt färdigbyggt?
Alina har ju sina gamersgods datorer tänkte om man bytte grafiken i dem?

Är det färdigbyggt du vill ha så är det väl bara att låta Inet eller någon annan firma bygga ihop datorn åt dig.. De har den servicen, mot en kostnad på några hundra. Tror även du kan få den installerad och klar, med Windows..

Fördelen om du väljer att låta dem bygga ihop en åt dig, är ju att då får du de komponenter du vill ha.. inte några gamla lågbudget-prylar som ingen vill ha. Plus att du får garanti på burken också..

Att pengarna rullar som fotograf det vet jag.. Jobbar själv som det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10580
Går den processorn att köra som en ivy?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att videoredigerings program idag är dåliga på att utnyttja grafikkortet. Så lägg istället pengar på en bättre CPU.

Själv kör jag med en I7 och 8GB ram + ett HD6900.
Om jag inte spelade hade jag ersatt grafikkortet med det billigaste som klarar två skärmar (några hundralappar borde det gå på? Ej över 500 skulle jag tro.). Sedan hade jag fixat en bättre processor, även om I7 klarar väldigt mycket så är det aldrig fel med mer processor kraft. Sist hade jag ökat med ytterligare 8GB RAM då, 8GB är på gränsen till för lite.

Btw, se till att ha en SSD disk, då kan du använda den som cache disk vilket ökar prestandan ytterligare.

EDIT: Jag redigerar 1080p/60FPS film och det funkar fint för de mesta, men för många effekter gör att det börjar lagga i Sony Vegas.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Något som detta kanske http://www.inet.se/kundvagn/visa/2439772/2012-10-20

Med extra hårddiskar och cd-läsare om du behöver det. Adobes produkter brukar föredra nvidia-kort och de flesta av dem har gpu-acceleration, något som kan vara värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Min erfarenhet är att videoredigerings program idag är dåliga på att utnyttja grafikkortet. Så lägg istället pengar på en bättre CPU.

Själv kör jag med en I7 och 8GB ram + ett HD6900.
Om jag inte spelade hade jag ersatt grafikkortet med det billigaste som klarar två skärmar (några hundralappar borde det gå på? Ej över 500 skulle jag tro.). Sedan hade jag fixat en bättre processor, även om I7 klarar väldigt mycket så är det aldrig fel med mer processor kraft. Sist hade jag ökat med ytterligare 8GB RAM då, 8GB är på gränsen till för lite.

Btw, se till att ha en SSD disk, då kan du använda den som cache disk vilket ökar prestandan ytterligare.

EDIT: Jag redigerar 1080p/60FPS film och det funkar fint för de mesta, men för många effekter gör att det börjar lagga i Sony Vegas.

Vegas använder inte grafikkortet vad jag har för mig.. Men det finns andra som gör det, t.ex. Premiere PRO och då blir prestanda förbättringarna ganska stora.
Dock är ju ett nVidia CUDA kort bättre än AMD, om det är till detta det ska användas..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vegas använder inte grafikkortet vad jag har för mig.. Men det finns andra som gör det, t.ex. Premiere PRO och då blir prestanda förbättringarna ganska stora.
Dock är ju ett nVidia CUDA kort bättre än AMD, om det är till detta det ska användas..

stämmer helt! CUDA ger stora fördelar vid videoredigering. Men Sony Vegas vet inte om, det är inte ett vasst program att arbeta i.
Kör man HD idag. Om man nu har ganska nya kameror är 16GB en bra start.

Det börjar på 12GB, där kan man arbeta. 16GB går det att göra mindre grundläggande projekt. Vid 24GB går det att göra animeringar och ha igång tex after effects samtidigt som redigeringsprogram. Och allt utöver det 24GB+ ram minne är rekommenderat.
Ska TS köra två stycken 2560x1440 med redigeringsprogram går 16GB åt på mindre än 5 minuter med orenderat material från kameran.

Och en Canon 1DX som TS skulle köpa nämnde han i tredje inlägget. Nu är TS som jag uppe i professionell kategori.

Om TS funderar på att köra Premiere pro och vill sätta igång CUDA kärnorna på grafikkort utöver GTX 580, här är en länk för hur man gör:
http://www.pointsinfocus.com/learning/digital-darkroom/enable...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutoachilleus:

Något som detta kanske http://www.inet.se/kundvagn/visa/2439772/2012-10-20

Med extra hårddiskar och cd-läsare om du behöver det. Adobes produkter brukar föredra nvidia-kort och de flesta av dem har gpu-acceleration, något som kan vara värt att tänka på.

Bättre att starta med 2x 8 GB stickor istället, då har man ju alltid möjligheten kvar att sätta i två till för att få 32 GB om man behöver, istället för att man behöver skaffa 4.

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju gå på LGA 2011 och få 8st RAM-slots..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Sen kan man ju gå på LGA 2011 och få 8st RAM-slots..

Det gjorde jag! Ser badass ut att ha 8 dimms på singel sockel kort
Har man ekonomin tycker jag att det är en bra investering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Det gjorde jag! Ser badass ut att ha 8 dimms på singel sockel kort
Har man ekonomin tycker jag att det är en bra investering!

Du är inte ensam..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vegas använder inte grafikkortet vad jag har för mig.. Men det finns andra som gör det, t.ex. Premiere PRO och då blir prestanda förbättringarna ganska stora.
Dock är ju ett nVidia CUDA kort bättre än AMD, om det är till detta det ska användas..

Vegas använder grafikkortet för vissa effekter men inte alla.

Vegas påstår att det är bättre med ett AMD kort; http://www.sonycreativesoftware.com/vegaspro/gpuacceleration (när det gäller uppspelning vilket är det jag bryr mig mest om).

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Finns socket 2011 moderkort som har dubbla processor socklar..det borde gå att börja med 1st processor och sedan uppgradera till 2 när det behövs.
Nackdelen är att det antagligen bara är Xeon varianterna som fungerar att använda parvis.. tror inte i7 fungerar till det.
EVGA SR-X är ett kort som jag har tittat lite på.. fast det är i en större form faktor (HPTX) så får vara noga att kolla så det får plats i den datorlåda man väljer.

Har också haft lite workstation funderingar för bland annat fotoredigering
sammt att dubbla cpu är ganska coolt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Finns socket 2011 moderkort som har dubbla processor socklar..det borde gå att börja med 1st processor och sedan uppgradera till 2 när det behövs.
Nackdelen är att det antagligen bara är Xeon varianterna som fungerar att använda parvis.. tror inte i7 fungerar till det.
EVGA SR-X är ett kort som jag har tittat lite på.. fast det är i en större form faktor (HPTX) så får vara noga att kolla så det får plats i den datorlåda man väljer.

Har också haft lite workstation funderingar för bland annat fotoredigering
sammt att dubbla cpu är ganska coolt ^^

jajjemen som du säger. I7 har inte upplåst multipel, fungerar alltså inte att para ihop med flera processorer.
https://www.inet.se/produkt/1902288/evga-classy-sr-x-ep-hptx är ett exempel

Eller ett bättre alternativ: http://www.dustinhome.se/product/5010625113/asus-z9pe-d8-ws-c...
Den här stödjer ännu mer ramminne

Att först börja med en i7 och sedan byta ut mot xeon är inte alla kort som klarar.
Vissa chipset klarar inte av i7 processorer och har enbart standard kring xeon
Men det går också att börja på en xeon processor och sedan sätta i en till vid ett annat tillfälle.

Men då rekommenderar jag dig att du då kostar på dig en riktig processor eftersom de inte går att överklocka så väl som i7 utan de är vad de är från fabrik med ett mindre utrymme för viss överklocking.
Tex en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752267 som har en hastighet på iaf knappt inpå 3Ghz
Finns även en sexkärnig på 3,2Ghz http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752150 men med mycket mindre L3 cache vilket förlorar i sitt syfte med dubbla processorer.

Men det kräver lite djupare kunskaper inom servrar eftersom dessa moderkort och processorer inte är alls sig lika gentemot en konsumentkomponent. Det finns mycket på dessa moderkort som varken jag eller någon i tråden kanske har hört talas om.