Permalänk
Medlem

Fuktskadad Iphone 4s!

Hejsan! Jag har en fuktskadad iphone 4s som jag försöker reparera.
Den enda gången den startar är när jag kopplar in laddaren, och det enda som händer är att den fastnar i recovery mode. Kollat runt lite på google och jag har hört att man ska tvätta av moderkortet med Isopropanol.
Någon som har några erfarenheter av Isopropanol/isopropyl och vad skulle ni rekomendera?
Btw, har även bytt batteri och skärm!

Permalänk

Isopropanol/isopropyl kan du köpa på apotek för ca 60kr. använd helst en pensel med långa mjuka strån och doppa i propyl och pensla sedan på moderkortet. Borde även gå att dränka hela i propyl men då kommer det att gå åt en väldig massa.

Detta borde förånga allt vatten som finns kvar och om du har tur få mobilen att fungera igen. Ifall den nu inte har blivit utsatt för tex smutsigt eller salt vatten vilket gör att saker rostar i mobilen.

Permalänk
Medlem

Jag gick in till apoteket och frågade om en sprit för rengöring och då sa hon att allt var receptbelagt, så sa hon att jag skulle ta min iphone och köpa från utlandet via internet. Värsta apotekaren jag någonsin träffat!

Permalänk

då var hon ju allmänt dum i huvet. testa ett annat och säg att du vill ha propylalkohol. det är ej receptbelagt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lumo:

Jag gick in till apoteket och frågade om en sprit för rengöring och då sa hon att allt var receptbelagt, så sa hon att jag skulle ta min iphone och köpa från utlandet via internet. Värsta apotekaren jag någonsin träffat!

Hon verkar ju vara helt blåst. Du kan köpa det hos Kjell & co
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

Jag gick in till apoteket och frågade om en sprit för rengöring och då sa hon att allt var receptbelagt, så sa hon att jag skulle ta min iphone och köpa från utlandet via internet. Värsta apotekaren jag någonsin träffat!

Sprit för rengöring är läkarsprit, sisådär 96-98% ren etanol. Självklart säljs inte det till vem som helst.
Frågar du efter isopropylalkohol/isopropanol får du förmodligen köpa det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Mitt fel! frågade efter renaste spriten för rengöring när jag frågade den sura tanten! Gick in nyss och frågade efter isopropanol och köpte det för 59kr

Så, tillbaka till problemet, är det bara att ta en mjuk tandborste och gnugga lite försiktigt över hela moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Lumo:

Mitt fel! frågade efter renaste spriten för rengöring när jag frågade den sura tanten! Gick in nyss och frågade efter isopropanol och köpte det för 59kr

Så, tillbaka till problemet, är det bara att ta en mjuk tandborste och gnugga lite försiktigt över hela moderkortet?

Bra där! Gnugga bör du nog inte göra, snarare applicera försiktigt då vissa delar är väldigt känsliga.
Har du ingen ren mjuk pensel hemma? Annars kan du ju hälla upp det i en blomspruta och spraya på.

Permalänk
Medlem

Rengjorde precis iphonen, men den vill fortfarande inte starta om jag inte kopplar in den i laddaren. När den väl startar upp så Hamnar den i recovery mode. Försökt installera 6.0 via DFU mode, men jag får antingen error -1, 1601, 3194. även testat med tinyumbrella och utan!

edit :
Mobilen startar när den är ikopplad, men batteriet laddar inte!
Kan det vara dock kontakten som är sönder?

Permalänk
Medlem

Sätter en slant på att chippen som styr laddningen pajjat.
Går att byta om man har en riktigt bra "hetluftslödkolv" och chippen kan du se på följande film och länk.

http://www.youtube.com/watch?v=MJPKuLy7XQQ
http://www.ebay.com/itm/iPhone-4-Not-Charging-USB-wire-Soluti...

Detta är nog inte enda felet då du får error-1 i itunes.

Har haft flera iphones med -1 och aldrig lyckats få igång nån.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se