SSD-uppgradering till MacBook

Permalänk
Medlem

SSD-uppgradering till MacBook

Min nuvarande dator är mer eller mindre kaputt. Eller... Ja... Den är gammal och trött i alla fall.

När det gäller bärbara datorer föredrar jag OS X starkt så mina "enda" alternativ är MacBook Air eller eventuellt en 13" retina MacBook Pro. Jag ställer mig dock skeptisk till om HD4000 klarar av MBPr på ett tillfredsställande sätt så det lutar åt en Air, förmodligen en Air med Haswell i så fall faktiskt...

Men till min fråga... Jag är ju inte gjord av pengar och Apple tar ju rätt saftigt betalt för SSD-uppgraderingarna... Så min fråga är om någon har koll på om några andra än Other World Computing säljer SSD-uppgraderingar till MacBook Air/retina. Jag har googlat runt lite lätt men inte lyckats hitta något vettigt.
Det skadar inte om det är en svensk butik såklart... Förslagsvis med lite humana priser...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag har inte skruvat i en Mac så jag vet inte ens om man kan öppna dom och byta disken själv men om man kan det så skall Samsungs SSD:er fungera bra i Mac. Deras 830 serie är dessutom bara 7mm tjocka och går således in i tunnare laptops.

Nu när jag tänker efter, har inte Air SSD från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av z84:

Jag har inte skruvat i en Mac så jag vet inte ens om man kan öppna dom och byta disken själv men om man kan det så skall Samsungs SSD:er fungera bra i Mac. Deras 830 serie är dessutom bara 7mm tjocka och går således in i tunnare laptops.

Nu när jag tänker efter, har inte Air SSD från början?

Det går att öppna och byta själv om man kan hantera en skruvmejsel och klarar av att inte tappa bort skruvarna

Problemet ligger i att själva SSDn är en customPCB som sitter direkt i moderkortet, tänk RAM-minne ungefär. Så det går inte att stoppa i godtycklig SSD i datorn utan den måste vara ett naket kretskort. Om du kikar på länken jag gav så ser du hur det ser ut om du är intresserad

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Fullkomligt ointressant fråga eftersom vi inte vet vad för formfaktor på SSDn som sitter i "mid/late" 2013 års MacBook Air 13. De har ändrats efter nästan varje modell hos Apple. Så småning om kommer Apple byta till en standardformfaktor som SATA Express-kapabel NGFF. Fast det är år bort. Andra kör mSATA eller också en helt egen formfaktor där du inte har några tredjepartskort.

Jag skulle rekommendera att komplettera med snabb extern lagring istället. Utöver någon nätverkslösning/server/NAS. Datorerna har ju två Thunderbolt numera så billigare Thunderbolt-enheter går att använda, eller USB3. Det finns ingen mening i att försöka uppgradera till 512-768GB SSDer. En 480GB OWC för 2012 års MacBook Air kostar t ex $659.99 USD och ja de är enda leverantören av kompatibla kort. En 240GB OWC går på 299.99 eller med svensk moms ca 2700-2800:- Så köp för den delen i så fall en MacBook Air med 256GB SSD eller låt bli att köpa någon Mac. OWC är de enda som producerar och reverse engineerar SSD-korten för Macar. Då det redan är helt icke-officiellt skulle jag inte våga köra något annat och ingen annan spelare har heller försökt ta sig in på den marknaden. Som är liten till att börja med. Utan ett namn bakom det hela så finns det ju inget att lita på. Fast nu finns det ju inte noname heller. Apple består mest av folk som står i butiker och säljer telefoner och surfplattor, de har haft en tillväxt som är 3 gånger på personalsidan sedan de lansera första MacBook Air. Datorer säljer de i princip inte fler av. Det är bara OWC som har det som hobby att bygga SSDer här. De har varit ensamma med det sedan i början av 2011, januari tror jag. Eller det är inte riktigt sant, Toshiba som producerar en viss andel av SSDerna i MacBook Air har släppt SSDer i samma formfaktor till allmänheten. De hade väl hoppats att andra skulle använda samma format. Vilket hur som helst givetvis är det samma som originalet och bara passar MacBook Air 2010/2011 inte 2012. Vi vet bara att det är samma SSD som sitter i MacBook Pro 13 retina idag med Ivy som i MacBook Pro 15 retina. Så där vet vi priserna, $579.99 för 480. Det blir runt 5600 - 6000:- inkl frakt och moms. För 2000:- i Sverige får du en 1TB 2.5" 5400 rpm disk i Thunderbolt-chassi. Det är hur som helst mycket pengar för att få en extra 352 - 224 GB lagring, om du ska köra 480GB OWC på bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Problemet ligger i att själva SSDn är en customPCB som sitter direkt i moderkortet, tänk RAM-minne ungefär.

Aj fasen är det så dom gjort, ja då har jag inga fler förslag (förutom ett men det vill du nog inte höra ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

massa text

Helt ointressant är det ju inte eftersom jag nu tack vare dig vet att det bara är OWC som gör SSDer till MacBooks att de byter efter varje visste jag men antalet återförsäljare idag ger ju en indikation om antalet återförsäljare till nästa modell.

Tack för svaret iaf. Mycket hjälpsamt

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Helt ointressant är det ju inte eftersom jag nu tack vare dig vet att det bara är OWC som gör SSDer till MacBooks att de byter efter varje visste jag men antalet återförsäljare idag ger ju en indikation om antalet återförsäljare till nästa modell.

Tack för svaret iaf. Mycket hjälpsamt

Nej man ska inte ta i för mycket, men det beror mycket på hur Apple gör i framtiden. Haswell är en bit bort, när det blir en refresh av lite större karaktär av MacBook Air vet vi inte. MacBook Air 2012 släpptes så sent som 11 Juni. Enligt deras vanliga schema så håller en modell normalt ca 12-15 månader, så säg sent 2013 för ny eller efter sommaren. De är enda serien som inte har IPS/WVA skärm i nuläget. Nytt moderkort måste hur som helst in. Aftermarket/tredje-part kommer inte finnas i alla formfaktorer. Har ännu inte sett att folk uppgraderar de trådlösa nätverkskorten i sina Macar t ex Återförsäljare är inte så intressant när OWC/macsales är producenten idag. De har inget intresse av att sälja billigare till distributörer och återförsäljare. OWC säljer ju till hela världen med låga kostnader. Men Macoteket tar väl in dem. Det fungerar väl om man inte vill bråka med tullen. Så vida man inte sitter på 64GB SSD är det däremot ganska ointressant. Apple tar inte direkt ut några överutgifter för det hela, inte jämfört mot andra systembyggare och större SSDer kommer vara dyra varifrån de än kommer, därav rekommendationen att köra lagring och viss typ av arbete mot extern/nätverkslösning. Hela livet på en SSD och ett helt yrke blir ändå lite svårt.

Har inte direkt anledning att klaga på OWC här, kanske inte gillar SF (kontrollerkretsen) fast prismässigt så går det inte riktigt att pressa utan att göra ännu större avkall och det skulle inte bli en uppgradering om man tar det för långt. Stora SSDer är egentligen lite uteslutet även om man kör 2.5".

Kul om MacBook Pro 13 Retina, http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Dis... 74Wh batteri är faktiskt ganska intressant att se här även om det är fastlimmat