Vilken 120hz skärm skulle ni köpt idag?

Permalänk
Medlem

Vilken 120hz skärm skulle ni köpt idag?

Hej!

Som titeln säger;
Vilken 120hz skärm skulle ni köpt idag?

För gaming samt film.

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!

Permalänk
Medlem

Asus VG278HE på 144Hz testade den lite på DH och tyckte den var väldans trevlig.

Permalänk
Medlem

BenQ XL 2420 T
Köpt den precis och eftersom att den är förra årets modell så har den sjunkit i pris rejält från release!
Jättenöjd!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

samsung s23a750d/s27 ^^

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heracl:

Asus VG278HE på 144Hz testade den lite på DH och tyckte den var väldans trevlig.

Skrivet av Grim2you:

BenQ XL 2420 T
Köpt den precis och eftersom att den är förra årets modell så har den sjunkit i pris rejält från release!
Jättenöjd!

Skrivet av Buzz996:

samsung s23a750d/s27 ^^

Ok tackar för svar allihopa!

Men har hört att någon skrivit att när man kör 1080 på en 27 tums skärm så är det för låg upplösning? Alltså att 27 tums skärmar behöver högre upplösning.

Eller hur ligger det till? Skulle ni köra på en 24 tums eller 27 tums idag?

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadworon:

Ok tackar för svar allihopa!

Men har hört att någon skrivit att när man kör 1080 på en 27 tums skärm så är det för låg upplösning? Alltså att 27 tums skärmar behöver högre upplösning.

Eller hur ligger det till? Skulle ni köra på en 24 tums eller 27 tums idag?

Jag tycker 27" är för stort och att 24" är lagom storlek för en datorskärm så jag skulle välja 24" även om priset var detsamma. Det där är väl en smaksak och sen beror det ju på vilket avstånd man brukar ha till skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heracl:

Asus VG278HE på 144Hz testade den lite på DH och tyckte den var väldans trevlig.

Skrivet av Grim2you:

BenQ XL 2420 T
Köpt den precis och eftersom att den är förra årets modell så har den sjunkit i pris rejält från release!
Jättenöjd!

Skrivet av Gunmoses:

Jag tycker 27" är för stort och att 24" är lagom storlek för en datorskärm så jag skulle välja 24" även om priset var detsamma. Det där är väl en smaksak och sen beror det ju på vilket avstånd man brukar ha till skärmen.

Ok men då blir det nog 24 tum. Har du någon som du skulle rekommendera? För gaming samt film.

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jag tycker 27" är för stort och att 24" är lagom storlek för en datorskärm så jag skulle välja 24" även om priset var detsamma. Det där är väl en smaksak och sen beror det ju på vilket avstånd man brukar ha till skärmen.

24 är för litet 2012!

Jag hade 28' för 2 år sedan i FullHD och det var inga problem!!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

24 är för litet 2012!

Jag hade 28' för 2 år sedan i FullHD och det var inga problem!!

Haha ok
men tipsa då om en bra prisvärd 27' skärm!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig valt en större skärm än 24tum, jag sitter på en sån idag och jag tycker det är i stort sett perfekt men om jag skulle byta skulle jag antagligen köpa 22-24tum, det beror som sagt på smak och hur man sitter men om man ska spela seriöst så är det bättre med lite mindre skärm än 27tum, liksom man skulle aldrig se någon som spelar någon e-sport i överhuvudtaget sitta med en 27tum, i vilket spel som helst så skulle jag säga att det är bättre med mindre, men däremot upplevelsen kan bli bättre med stor skärm så det beror väl på hur man har tänkt att spela och egen smak!!

Permalänk
Medlem

Skulle lätt kört 27" nu 120hz i 1080p, föredrar 1080p ändå eftersom det är tungt nog att driva i 120hz.
Mera högupplöst i 120fps huga, nej tack.

Sen lulz så har upplösningen mer betydelse än storleken om du snackar typisk progamer, hög upplösning är något dom flesta skyr ifrån då allt blir smått och informationen är långt ifrån vartannat.
Så länge du har låg upplösning är all viktig information ändå centrerad och dom behöver inte glo runt överallt för det, sen är det för "stort" så putta bak skärmen.

Det är mest CS nördarna som sitter inuti skärmen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadworon:

Haha ok
men tipsa då om en bra prisvärd 27' skärm!

Skickades från m.sweclockers.com

Fråga ett blir ju klart; vad lirar du?

Hade jag själv t.ex. lirat WOW eller SC2 hade jag kunnat tänka mig en 27" men då jag i princip endast spelar fps-spel så som BF3, CS etc. hade jag hellre suttit med en 19" 100Hz crt än att behöva gå upp till 27".

Som inbiten fps-spelare är 27", för mig, absolut inget alternativ då det blir alldeles för stort och jag behöver då sitta och flacka med blicken åt olika håll för att kunna se hela skärmen.

Då rekommenderar jag istället att köra på 23-24" som blir utmärkt då man i det fallet kan se hela skärmen med periferiseendet bara av att titta i mitten.

Sen beror det helt klart på hur långt ifrån skärmen man sitter, vad man är van vid sedan innan etc. Men har du aldrig kört med något större än ~24" och inte sitter längre än 60-70cm från skärmen skulle jag inte kunna rekommendera något annat än max 24".

Själv har jag en Samsung S23A700D och det är väl ett av dem köp jag är mest nöjd med. Lyckades norpa den sista webhallen hade för 1500kr så det var en riktigt schysst deal. Tyvärr finns den inte kvar för något bra pris vad jag kunde se men jag hittade storebror som fyndvara på CDON och i och med att det skall vara samma hårdvara med upphottad design hade jag inte tvekat en sekund, inte för det priset i alla fall!

Är fyndvara a big no-no finns den på webhallen för 3190:-

EDIT: Glömde att det kanske inte är självklart för alla, men 120Hz fungerar bara med displayport till den här skärmen, inte hdmi! Så det underlättar ju om du har ett grafikkort med dp-utgång :).

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Fråga ett blir ju klart; vad lirar du?

Hade jag själv t.ex. lirat WOW eller SC2 hade jag kunnat tänka mig en 27" men då jag i princip endast spelar fps-spel så som BF3, CS etc. hade jag hellre suttit med en 19" 100Hz crt än att behöva gå upp till 27".

Som inbiten fps-spelare är 27", för mig, absolut inget alternativ då det blir alldeles för stort och jag behöver då sitta och flacka med blicken åt olika håll för att kunna se hela skärmen.

Då rekommenderar jag istället att köra på 23-24" som blir utmärkt då man i det fallet kan se hela skärmen med periferiseendet bara av att titta i mitten.

Sen beror det helt klart på hur långt ifrån skärmen man sitter, vad man är van vid sedan innan etc. Men har du aldrig kört med något större än ~24" och inte sitter längre än 60-70cm från skärmen skulle jag inte kunna rekommendera något annat än max 24".

Själv har jag en Samsung S23A700D och det är väl ett av dem köp jag är mest nöjd med. Lyckades norpa den sista webhallen hade för 1500kr så det var en riktigt schysst deal. Tyvärr finns den inte kvar för något bra pris vad jag kunde se men jag hittade storebror som fyndvara på CDON och i och med att det skall vara samma hårdvara med upphottad design hade jag inte tvekat en sekund, inte för det priset i alla fall!

Är fyndvara a big no-no finns den på webhallen för 3190:-

EDIT: Glömde att det kanske inte är självklart för alla, men 120Hz fungerar bara med displayport till den här skärmen, inte hdmi! Så det underlättar ju om du har ett grafikkort med dp-utgång :).

Mvh. Mansion

Tack för svar! Väldigt bra förklarat. Eftersom jag kör mest FPS spel (oftast) så blir det nog en 24" skärm. Men vilken återstår.

"Storebror" skärmen du länka verkade ju nice men ska kolla på lite andra också. Jag vet inte om Mediamarkt har bra skärmar? I så fall åker jag dit o att man då också kan testa den på plats.

24 tums med 120hz ska det vara i alla fall.

Angående DP utgång vad menar du med det? DVI?

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadworon:

Tack för svar! Väldigt bra förklarat. Eftersom jag kör mest FPS spel (oftast) så blir det nog en 24" skärm. Men vilken återstår.

"Storebror" skärmen du länka verkade ju nice men ska kolla på lite andra också. Jag vet inte om Mediamarkt har bra skärmar? I så fall åker jag dit o att man då också kan testa den på plats.

24 tums med 120hz ska det vara i alla fall.

Angående DP utgång vad menar du med det? DVI?

DP är displayport.
120 hz funkar bara med DVI eller DP

Mitt tips är en 27".
Spelar mycket fps och har väl gjort mina timmar esport och ser inget hinder med en stor skärm.
GPU scaling finns ju så då är det lika bra att lägga till dom där 1000 kronorna för en 27" för när man surfar eller spelar singleplayerspel eller MOBA.
Skulle utan tvekan välja en 27" idag istället för min 2410.

Permalänk

beror väl på men 27" hade varit coolt för 3d gaming och framför allt film tror jag, så ska du se mkt film kanske du bör satsa på det om det inte blir så mkt dyrare... för att vara produktiv är nog 24" det bästa då man ser hela ytan och text blir inte för grynig, men det spelar väl roll hur långt man sitter ifrån också så skrivbordet som du har, inte sitter på lol /edit avgör väl.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Köpte BenQ 2420T för ett bra tag sen för jag hade Nvidia grafikkort, då denna skärm har stöd för detta. Om jag hade haft ett Radeon kort så hade jag köpt någon utav samsungs 120hz skärmar.

Edit: Snackade om 3D nu om man vill ha det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Skrivet av Grim2you:

BenQ XL 2420 T
Köpt den precis och eftersom att den är förra årets modell så har den sjunkit i pris rejält från release!
Jättenöjd!

Har tre st av den och dom är MAGISKA
Synd bara att dom inte var 27 tummare, hoppas dom släpper än om 1-2 år så man kan uppgradera sig igen.

edit: fast mina är XL2410T, är dock i princip samma skärm.

Permalänk
Avstängd

Asus VG278H mycket pixelfel på dessa har jag läst!
Skulle köpa nya 27 tums skärm och valde mellan samsungs 27 o just asus 144hz och nästan alla ex ja läste om hade pixelfel.
Men den verkar bra i övrigt.

Permalänk
Medlem

Asus har nolltolerans på pixelfel. Dom skickar ut en ny skärm till dig innan du ens hunnit packa ner den trasiga.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

DP är displayport.
120 hz funkar bara med DVI eller DP

Mitt tips är en 27".
Spelar mycket fps och har väl gjort mina timmar esport och ser inget hinder med en stor skärm.
GPU scaling finns ju så då är det lika bra att lägga till dom där 1000 kronorna för en 27" för när man surfar eller spelar singleplayerspel eller MOBA.
Skulle utan tvekan välja en 27" idag istället för min 2410.

Ok. Jo alltså en 27" skulle ju inte vara fel. Men det som gör mig osäker är att folk säger olika. Vissa säger 24" och andra 27". Alltså jag lirar ju mest FPS spel såsom CS, MW3, BF3 etc. Men även spel som League of Legends. Men framförallt FPS spel.

Skulle en 27" funka även i fps spel? klart man kan backa skärmen men jag menar 24" funkar gott o väl det också? Man vill ju uppleva det som händer mkt mer o så. Just nu tror jag att jag sitter på en 21.5" är lite osäker dock.

Men 120 Hz 24" eller 27" får jag väl fundera över ett tag till! Men skulle nog kört på en 27" om inte vissa hade rekommenderat 24" istället.
Svårt beslut det här. Har Mediamarkt bra skärmar? I så fall blir det nog att kolla på några skärmar i helgen.
Eller vilken affär rekommenderas att gå till om man ska köpa skärm i butik?

Skrivet av femkantig:

beror väl på men 27" hade varit coolt för 3d gaming och framför allt film tror jag, så ska du se mkt film kanske du bör satsa på det om det inte blir så mkt dyrare... för att vara produktiv är nog 24" det bästa då man ser hela ytan och text blir inte för grynig, men det spelar väl roll hur långt man sitter ifrån också så skrivbordet som du har, inte sitter på lol /edit avgör väl.

Jo sant, jag kollar väl lite film då och då men inte jätte mycket på datorn. Men det kanske man kommer göra om man köper en 27" skärm. Kollar annars på TVn. Fast kanske inte se HD filmer på tvn eftersom att när jag lägger filmen på mitt USB och sen kopplar till TVn så funkar inte de. :/ Endast "icke-HD" filmer.

Men angående det du nämner om avståndet, var man har skärmen på skrivbordet, så har jag den ganska långt fram nu. Men det pga att skärmen är en 21-22". Ajaa jag får helt enkelt fundera!

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!

Permalänk
Medlem

Läs mina svar ovan först!

Ok, jag såg att Inet hade julrabatt på denna skärmen för SweC members.
http://www.inet.se/produkt/v100151/acer-24-gd245hqabid-120hz-...

Vad säger ni om den? Skulle ni ha köpt denna skärmen?
Har inte så bra koll på just skärmar.

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadworon:

Ok. Jo alltså en 27" skulle ju inte vara fel. Men det som gör mig osäker är att folk säger olika. Vissa säger 24" och andra 27". Alltså jag lirar ju mest FPS spel såsom CS, MW3, BF3 etc. Men även spel som League of Legends. Men framförallt FPS spel.

Skulle en 27" funka även i fps spel? klart man kan backa skärmen men jag menar 24" funkar gott o väl det också? Man vill ju uppleva det som händer mkt mer o så. Just nu tror jag att jag sitter på en 21.5" är lite osäker dock.

Men 120 Hz 24" eller 27" får jag väl fundera över ett tag till! Men skulle nog kört på en 27" om inte vissa hade rekommenderat 24" istället.
Svårt beslut det här. Har Mediamarkt bra skärmar? I så fall blir det nog att kolla på några skärmar i helgen.
Eller vilken affär rekommenderas att gå till om man ska köpa skärm i butik?

Som sagt GPU scaling de gånger du vill ha en mindre skärm.
http://wiki.answers.com/Q/What_is_gpu_scaling

Permalänk
Medlem

Samsung

Samsung. allt jag säger, deras skärmar äger!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

Asus har nolltolerans på pixelfel. Dom skickar ut en ny skärm till dig innan du ens hunnit packa ner den trasiga.

Då borde Inet informerat köparen som köpte en till sig och en till sin flickvän som båda hade pixelfel eller?
Och det är väl bara på laptops Asus erbjuder 100%?

Asus
Asus bedömer pixelfel efter ISO 13406-2 vilket medger mellan två till fem defekta pixlar beroende på vilket fel pixeln lider av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Som sagt GPU scaling de gånger du vill ha en mindre skärm.
http://wiki.answers.com/Q/What_is_gpu_scaling

Alltså jag tror jag fattar vad gpu scaling menas men varför tror du jag behöver ändra storleken på en mindre skärm? Eller menar du att du rekommenderar en 27" hellre än en 24"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadworon:

Alltså jag tror jag fattar vad gpu scaling menas men varför tror du jag behöver ändra storleken på en mindre skärm? Eller menar du att du rekommenderar en 27" hellre än en 24"?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag rekommenderar en 27" som jag skrev i mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Jag rekommenderar en 27" som jag skrev i mitt första inlägg.

Ok jag får fundera lite. Vet nämligen inte om jag kan köra högre än 1080/1200p om jag kör en 27". Har ett GTX 670 o vill kunna maxa BF3 eller spel som kommer i framtiden på 1080/1200. Tror inte de kommer gå på en 27" om jag kör högre upplösning.

Har hört av folk att pixlarna kan bli för stora på en 27" om man kör 1080p på en sådan skärm.
Eller vad säger du?

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker att 27 tum är lite för stort för att spela fps på, men det är ju en vanesak Jag är iaf nöjd med mina xl2420t's

Förresten så tycker jag inte att du ska köpa skärmar på mediamarkt. T.ex. Så är BenQ xl2420t 500 kr dyrare och Asus skärmen vet jag inte om dem säljer. Sen får du även mycket bättre support ifall något skulle hända som t.ex. pixelfel. Jag tvivlar på att dem ens vet vad pixlar är på mediamarkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goffen:

Jag själv tycker att 27 tum är lite för stort för att spela fps på, men det är ju en vanesak Jag är iaf nöjd med mina xl2420t's

Förresten så tycker jag inte att du ska köpa skärmar på mediamarkt. T.ex. Så är BenQ xl2420t 500 kr dyrare och Asus skärmen vet jag inte om dem säljer. Sen får du även mycket bättre support ifall något skulle hända som t.ex. pixelfel. Jag tvivlar på att dem ens vet vad pixlar är på mediamarkt

Ok, men jo jag funderar på den skärmen som du har 2 av. Blir nog en sådan i senare tillfälle
Nu ska jag njuta av min nya dator som jag precis fick hem! Inet byggde ihop. Hoppas inget kluddar nu bara!:D

Visa signatur

Citera för att underlätta mig att svara tillbaks!