Hur många invandrare klarar vi att ta emot som det ser ut nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tycker det är sjukt att vi har så hög invandring som vi har. Sverige tar ju emot mest invandrare per capita i hela världen! Samtidigt har skolan gått från en av världens främsta till bottenskrapet i EU, försvaret har fallerat och sjukvården är katastrofal. Dessutom har vi ett pensionssystem som snart kollapsar och lägg där till bostadsbubblan som snart spricker!

förklara kopplingen mellan bostadsbubbla och invandring är du snäll.
Vidare finns det gott om inlägg i tråden som tydliggör invandringens kostnad i stora hela, har du läst de?

Citat:

Sen får man reda på att invandringen kostar mer än både vårat försvar och sjukvård. Självklart ska vi hjälpa utsatta, men ska det verkligen gå före att ge våran egna befolkning utbildning och sjukvård?

ta av dig nattmössan, vården är bland de bästa i världen och tillgänglig för alla svenskar, vad har du o klaga på där?
Vad beträffar utbildning så är även den tillgänglig för alla, både grundskola, gymnasial utbildning samt universitetsutnildningar.
Vad klagar du över här? Att det går sämre för svenska skolan bottnar även i att ungdomarna av någon anledning är idioter sett med internationella mått, kan lika gärna bero på förändrade familjära förhållanden.

Citat:

I en undersökning så är majoriteten av våran befolkning emot massinvandringen, men det är givetvis inte frågan som är högst prioriterad när det vankas val, så våra politiker kan lugnt fortsätta. Vad tjänar politikerna egentligen på detta?

länka till undersökningen.
Vad innefattar begreppet massinvandring?

Citat:

Folk tänker "vi som är så rika måste självklart hjälpa andra". Det är lätt att hjälpa andra genom att ta sms-lån! (Sverige är världens 5e mest skuldsatta land, ca 4ggr högre skuldsatta/person är Grekerna)

och? Förklara vidare är, gärna med källor

Citat:

Två bekanta har gått bort i Cancer, och den vården de fick var katastrofal. Därför jag är så förbannad. Jag kan inte direkt säga att jag är sugen på att betala halva min lön i skatt när man ser att politikerna bara stoppar pengarna i sin egna plånbok och sedan dumpar resten i havet..

En av mina bästa kompisar dog i en trafikolycka efter att ha kolliderat med en långtradare. Jag tycker därför att det är idiotiskt att jag ska betala vägskatt.
Lika dumt som hela ditt sista stycke.

Tråkigt att dina bekanta gick bort, men cancer innefattar fler sjukdomar än vad du klarar av att greppa, att säga att de gick bort i cancer är intetsägande. Du måste berätta vilken typ för att det ska vara intressant. Och på vilket sätt var deras vård katastrofalt? Vad ville du skulle ske annorlunda?
Utveckla mer än gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vad beträffar utbildning så är även den tillgänglig för alla, både grundskola, gymnasial utbildning samt universitetsutnildningar.
Vad klagar du över här? Att det går sämre för svenska skolan bottnar även i att ungdomarna av någon anledning är idioter sett med internationella mått, kan lika gärna bero på förändrade familjära förhållanden.

men nä!
jag är inte korkad
Rätt kul tråd även om den är seriös
men jag håller med dig, svenska ungar är lite korkade...
alla i min klass är inte jätte begåvade precis...
( går i nian)
och bara för att jag går i nian behöver min åsikt inte tas för korkad.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

men nä!
jag är inte korkad
Rätt kul tråd även om den är seriös
men jag håller med dig, svenska ungar är lite korkade...
alla i min klass är inte jätte begåvade precis...
( går i nian)
och bara för att jag går i nian behöver min åsikt inte tas för korkad.

Självklart ska du inte anses korkad enkom för att du går i nian, jag har dock inte påstått detta heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

förklara kopplingen mellan bostadsbubbla och invandring är du snäll.
Vidare finns det gott om inlägg i tråden som tydliggör invandringens kostnad i stora hela, har du läst de?
ta av dig nattmössan, vården är bland de bästa i världen och tillgänglig för alla svenskar, vad har du o klaga på där?
Vad beträffar utbildning så är även den tillgänglig för alla, både grundskola, gymnasial utbildning samt universitetsutnildningar.
Vad klagar du över här? Att det går sämre för svenska skolan bottnar även i att ungdomarna av någon anledning är idioter sett med internationella mått, kan lika gärna bero på förändrade familjära förhållanden.
länka till undersökningen.
Vad innefattar begreppet massinvandring?
och? Förklara vidare är, gärna med källor

En av mina bästa kompisar dog i en trafikolycka efter att ha kolliderat med en långtradare. Jag tycker därför att det är idiotiskt att jag ska betala vägskatt.
Lika dumt som hela ditt sista stycke.

Tråkigt att dina bekanta gick bort, men cancer innefattar fler sjukdomar än vad du klarar av att greppa, att säga att de gick bort i cancer är intetsägande. Du måste berätta vilken typ för att det ska vara intressant. Och på vilket sätt var deras vård katastrofalt? Vad ville du skulle ske annorlunda?
Utveckla mer än gärna.

Bostadsbubblan är inte kopplad till invandringen givetvis, det vore befängt att påstå. De jag menar är att vi levt lyx och varit väldidigt generösa på lånade pengar med hjälp av bostadsbubblan, vilken spricker snart = kanske dags att sluta strö pengar om oss som om vi fortfarande vore rika när den svenska ekonomin snart kommer må väldigt dåligt.

Vården är i "världsklass" på så vis att den är bra när man väl får tillgång till den, men dålig på grund av långa köer och att dödsfall sker pga patienter ibland får för lite prioritet.

Svinbra att vård och utbildning är tillgänglig för alla! Jag snackar om kvalitén på den, du kan inte påstå att kvalitén är bra i svenska skolor jämfört med omvärldens. Att eleverna är omotiverade tror jag till största del beror på att en trött och ointrisserad lärare står med inkomst som en städerska och undervisar med böcker från 80-talet, inte lätt av bli motiverad när man känner att man är helt oprioriterad av samhället! Sen kan jag hålla med om att svenska ungdomar är bortskämda och lata..

Med massinvandring menar jag att vi har en av världens högsta invandring per capita.

Din liknelse med att du "vägrar betala vägskatt" eftersom en bekant dött är ganska dålig (beklagar om det stämmer). Om jag får ändra den lite skulle denna vara bättre: "Jag betalar stor del av min lön till vägskatter, trots det är vägarna usla. Jag funderar seriöst på att sluta betala skatten" Kan lägga till att Sverige har bland de sämsta vägarna i Europa med!:)

Mina bekanta hade säkert dött oavsätt vård, dock hade de nog levt längre om vården vart bättre! I ena fallet stressade sjukhuset igenom undersökningen och missade cancern, vilket gjorde att han inte fick vård direkt. Senare när han var riktigt risig kollade de igenom röntgenbilderna igen och då var cancern jättetydligt, dock hade cancern spritt sig snabbt eftersom han inte fick behandling direkt så det var rätt kört..

Jag blir bara så trött när man dagligen läser hur välfärden ständigt försämras och hur dålig våran utbildning har blivit och samtidigt ökar den redan kostsamma invandringen. Dessutom skänker vi bort stora pengar till världens SUPERMAKT Kina. Att vi sedan ska hålla på att bråka med andra länder när vi valt att lägga ned militären och är försvarslösa (vi har inte ens vapen till våra Jas Gripen..) gör mig storögd av fascination. Världen börjar rusta upp - Sverige rustar ned för fullt!

Sen förstår jag inte hur logiken i Sveriges invandringspolitik. Ta in hundratusentals invandrare och sätt dem i bidragsberoende i en betong-lägenhet i rosengård utan att det finns jobbtillfällen för dem. Konstigt att det blir problem. Tror det varit bättre för både invandrarna och Sverige ifall vi tagit in mindre invandrare och satsat mer på de som väl kommer hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Bostadsbubblan är inte kopplad till invandringen givetvis, det vore befängt att påstå. De jag menar är att vi levt lyx och varit väldidigt generösa på lånade pengar med hjälp av bostadsbubblan, vilken spricker snart = kanske dags att sluta strö pengar om oss som om vi fortfarande vore rika när den svenska ekonomin snart kommer må väldigt dåligt.

Vården är i "världsklass" på så vis att den är bra när man väl får tillgång till den, men dålig på grund av långa köer och att dödsfall sker pga patienter ibland får för lite prioritet.

Svinbra att vård och utbildning är tillgänglig för alla! Jag snackar om kvalitén på den, du kan inte påstå att kvalitén är bra i svenska skolor jämfört med omvärldens. Att eleverna är omotiverade tror jag till största del beror på att en trött och ointrisserad lärare står med inkomst som en städerska och undervisar med böcker från 80-talet, inte lätt av bli motiverad när man känner att man är helt oprioriterad av samhället! Sen kan jag hålla med om att svenska ungdomar är bortskämda och lata..

Med massinvandring menar jag att vi har en av världens högsta invandring per capita.

Din liknelse med att du "vägrar betala vägskatt" eftersom en bekant dött är ganska dålig (beklagar om det stämmer). Om jag får ändra den lite skulle denna vara bättre: "Jag betalar stor del av min lön till vägskatter, trots det är vägarna usla. Jag funderar seriöst på att sluta betala skatten" Kan lägga till att Sverige har bland de sämsta vägarna i Europa med!:)

Mina bekanta hade säkert dött oavsätt vård, dock hade de nog levt längre om vården vart bättre! I ena fallet stressade sjukhuset igenom undersökningen och missade cancern, vilket gjorde att han inte fick vård direkt. Senare när han var riktigt risig kollade de igenom röntgenbilderna igen och då var cancern jättetydligt, dock hade cancern spritt sig snabbt eftersom han inte fick behandling direkt så det var rätt kört..

Jag blir bara så trött när man dagligen läser hur välfärden ständigt försämras och hur dålig våran utbildning har blivit och samtidigt ökar den redan kostsamma invandringen. Dessutom skänker vi bort stora pengar till världens SUPERMAKT Kina. Att vi sedan ska hålla på att bråka med andra länder när vi valt att lägga ned militären och är försvarslösa (vi har inte ens vapen till våra Jas Gripen..) gör mig storögd av fascination. Världen börjar rusta upp - Sverige rustar ned för fullt!

Sen förstår jag inte hur logiken i Sveriges invandringspolitik. Ta in hundratusentals invandrare och sätt dem i bidragsberoende i en betong-lägenhet i rosengård utan att det finns jobbtillfällen för dem. Konstigt att det blir problem. Tror det varit bättre för både invandrarna och Sverige ifall vi tagit in mindre invandrare och satsat mer på de som väl kommer hit.

tack för förtydligandena, vissa saker är mer tydliga nu.

I sin helhet tycker jag du har en bra tanke där, om ekonomin kraschar kommer vi inte ha råd att leva som vi gör nu, och då på alla sätt.

Vad beträffar vården så är jag givetvis partiskt, men bara till del. Vården man får är i världsklass, men ibland kan det vara svårt att få bra vård, men det brukar inte vara några problem för de flesta av oss då vi har nära till vården. Men ja, den kan alltid bli bättre.
Skolan är ett moment 22, hur kul tror det är att försöka lära ut till omotiverade ungdomar? Den sidan av myntet finns också.

Men om jag förstått ditt inlägg rätt så är du mer för en åtstramning av slösandet som pågår i dagens samhälle än just att rikta in dig på invandrarkostnaden? Dvs dina åsikter kommer kvarstå även om invandringen inte kostar något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

tack för förtydligandena, vissa saker är mer tydliga nu.

I sin helhet tycker jag du har en bra tanke där, om ekonomin kraschar kommer vi inte ha råd att leva som vi gör nu, och då på alla sätt.

Vad beträffar vården så är jag givetvis partiskt, men bara till del. Vården man får är i världsklass, men ibland kan det vara svårt att få bra vård, men det brukar inte vara några problem för de flesta av oss då vi har nära till vården. Men ja, den kan alltid bli bättre.
Skolan är ett moment 22, hur kul tror det är att försöka lära ut till omotiverade ungdomar? Den sidan av myntet finns också.

Men om jag förstått ditt inlägg rätt så är du mer för en åtstramning av slösandet som pågår i dagens samhälle än just att rikta in dig på invandrarkostnaden? Dvs dina åsikter kommer kvarstå även om invandringen inte kostar något?

Jämför svenska skolan med den finska. I finland är elverna motiverade och ligger bra till kunskapsmässigt. Skillnaden? I Finland har lärarna dubbla lönen och läraryrket har hög status, skolorna är nya och moderna osv.

Ja jag är inte kritisk mot själv invandringen , utan slöserit. Hade invandringen inte kostat något så hade jag absolut inte klagat! Tror invandringen dock kostar mycket mer än de beräkningar som gjorts (som visar att den kostar mellan 50-200 miljarder). Det jag menar är att är alla kringkostnader medräknade där, t.ex att invandrare överrepresenterar brottsstatistiken, att de är mer benägna att söka vård i onödan och att de har ofta har dålig utbildning och behöver specialhjälp i skolan? Allt detta kostar ju mycket. Svårt att skriva detta utan att låta fördomsfull hehe, men det stämmer ju + att invandrare innefattar alla härkomstern så är ju inte direkt kritik mot en specifik folkgrupp.

Tycker hela Sveriges system ger Sovjet-vibbar ibland. Allt är tungrott och ineffektivt. Ett skrattretande exempel är när det skulle sparas in på sjukvården, då beslutade man att göra sig av med vårdpersonalen som gjorde skitjobbet samt förde journalerna för att istället låta läkarna göra detta. Så nu sitter läkare med 3ggr så hög timlön och skriver journaler i stället för att hjälpa patienter, så vårdköerna byggdes på och fler läkare behövde anställas för att hinna med journalerna. Så nu är vården dyrare och ineffektivare istället (y) :). Det var väl en jävla massa år sedan detta upptäcktes, och det har fortfarande inte förändrats vilket visar hur tungrott allt är.

Anledningen till att jag mest kritiserar just invandringens kostnader är väl för att media tarr upp allt annat som är fel, medans invandringen är helt tabubelagd. Nämner en politiker att han vill lägga invandringen på en nivå i höjd med andra länders invandring för att vi ska ha råd med bättre skola, så att inte Sverige ska hamna efter i framtiden och bli ett fattigt låglöneland (då kan vi ju absolut inte hjälpa andra), nämner han detta så kommer det förmodligen stå stora, feta och hemska rubriker om att han är rasist i de flesta tidningar.. Tycker det är sjukt att man inte kan prata högt om problemen.

Just nu tar ju Sverige i princip stora lån och skänker bort pengarna och köper kinesiska leksaker istället för att investera, vilket gör att framtiden ser mörk ut.

Till de som tycker att vi ska fortsätta låna pengar för att hjälpa folk: Sverige hamnar längre och efter omvärlden, vilket leder till att vi blir fattigare = vi kan absolut inte hjälpa någon i framtiden om vi fortsätter som vi gör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Jämför svenska skolan med den finska. I finland är elverna motiverade och ligger bra till kunskapsmässigt. Skillnaden? I Finland har lärarna dubbla lönen och läraryrket har hög status, skolorna är nya och moderna osv.

Ja jag är inte kritisk mot själv invandringen , utan slöserit. Hade invandringen inte kostat något så hade jag absolut inte klagat! Tror invandringen dock kostar mycket mer än de beräkningar som gjorts (som visar att den kostar mellan 50-200 miljarder). Det jag menar är att är alla kringkostnader medräknade där, t.ex att invandrare överrepresenterar brottsstatistiken, att de är mer benägna att söka vård i onödan och att de har ofta har dålig utbildning och behöver specialhjälp i skolan? Allt detta kostar ju mycket. Svårt att skriva detta utan att låta fördomsfull hehe, men det stämmer ju + att invandrare innefattar alla härkomstern så är ju inte direkt kritik mot en specifik folkgrupp.

Tycker hela Sveriges system ger Sovjet-vibbar ibland. Allt är tungrott och ineffektivt. Ett skrattretande exempel är när det skulle sparas in på sjukvården, då beslutade man att göra sig av med vårdpersonalen som gjorde skitjobbet samt förde journalerna för att istället låta läkarna göra detta. Så nu sitter läkare med 3ggr så hög timlön och skriver journaler i stället för att hjälpa patienter, så vårdköerna byggdes på och fler läkare behövde anställas för att hinna med journalerna. Så nu är vården dyrare och ineffektivare istället (y) :). Det var väl en jävla massa år sedan detta upptäcktes, och det har fortfarande inte förändrats vilket visar hur tungrott allt är.

Anledningen till att jag mest kritiserar just invandringens kostnader är väl för att media tarr upp allt annat som är fel, medans invandringen är helt tabubelagd. Nämner en politiker att han vill lägga invandringen på en nivå i höjd med andra länders invandring för att vi ska ha råd med bättre skola, så att inte Sverige ska hamna efter i framtiden och bli ett fattigt låglöneland (då kan vi ju absolut inte hjälpa andra), nämner han detta så kommer det förmodligen stå stora, feta och hemska rubriker om att han är rasist i de flesta tidningar.. Tycker det är sjukt att man inte kan prata högt om problemen.

Just nu tar ju Sverige i princip stora lån och skänker bort pengarna och köper kinesiska leksaker istället för att investera, vilket gör att framtiden ser mörk ut.

Till de som tycker att vi ska fortsätta låna pengar för att hjälpa folk: Sverige hamnar längre och efter omvärlden, vilket leder till att vi blir fattigare = vi kan absolut inte hjälpa någon i framtiden om vi fortsätter som vi gör nu.

Att finnar är bra i skolan tror jag delvis bygger på det du skriver, men inte enbart. Sen beror det vad man jämför i, jag har jobbat i finland och deras engelskakunskaper är värt dynga, helt katastrofalt och då pratar jag om universitetsutbildade läkare.

Var har du fått att invandrare söker vård i onödan oftare än andra?
Ineffektiviteten i vården bygger på många faktorer, men helt klart kan den bli effektivare, precis som alla andra grenar av samhället.
Vill du ha roligare vårdexempel så har du följande: kliniker ska i början av året uppskatta hur stor deras budget kommer vara, detta efter att de fått direktiv om att d mste såra ned och vara ffektiva. Leder till att man stänger ner avdelningar och minskar sängplatser. Antalet oatienter ökar dock stadigt vilket istället leder till att patienterna som tidigare låg på avdelningar nu ligger på avdelningar, men nu som övereläggningar. Nu har poltikerna istället kommit på tanken att man ska lägga vite på klinker som har övereläggningar.

Dvs de skär ned budgeten och straffar kliniker som tvingas lägga in för många patienter trots att patientflödet ökat. Så man minskar budget och bötfäller kliniker, dubbelt i förlustväg.

Nedskärningar drabbar alla delar av samhället, privata som offentliga och de har liten eller ingen koppling till invadringskostnaden. Man har försökt uppskatta invandringens kostnader men alla kommer fram till olika vilket bara belyser svårigheten. Du ämner BRÅs intressanta artikel som debatterats in absurdum här på forumet men den bygger mycket på sociala förhållanden. Makoriteten av människor, oavsett ursprung, som har det gott ställt begår inte brott och en person kan vara dömd för flera olika brott. Men, är ett adopterat barn som begår brott att anse som svensk eller som invandrare? Bara ett tankeexempel.
Man kan bara uppskatta kostnader, på samma sätt som man bara kan uppskatta tobakens och alkoholens kostnader för samhället. Förbjud alkohol så kommer många våldsbrott minska och vi kommer spara oerörda summor på det också...

Vidare tycker jag att dt bara är en myt att media inte tar upp invandringsfrågor, det är och har alltid varit uppe på tapeten, har nästan altid funnits partier som försökt ta tag i frågan med exakt samma motiveringar; kostnad, brott, medias skygghet etc. Men, varje epok har sina frågor, varje valperiod har sina.

Man ska ta hand om dem som kommer till landet, helt klart håller jag med dig där, men att invandring skulle ha så stor effekt på landets ekonomi att man måste skära ner i vård, skola, omsorg, försvar, kommunikatin etc är hittepå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Man ska ta hand om dem som kommer till landet, helt klart håller jag med dig där, men att invandring skulle ha så stor effekt på landets ekonomi att man måste skära ner i vård, skola, omsorg, försvar, kommunikatin etc är hittepå.

Det du skrev där anser jag är hittepå.

Om nu invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken så måste det väl ändå medföra en merkostnad. På Kumla var uppskattningsvis var tredje intern muslim. Jag misstänker därmed att det är första eller andra generationens invandrare (om det inte är konverterade etniska svenskar). Nu kanske Kumla inte är representativ för hela Sveriges anstalter, men det ger kanske en fingervisning. Om jag inte missminner mig så var 28% av landets interner utländska medborgare vilket jag anser förstärker bilden. Ta kostnaden för deras uppehälle i fängelset t ex. Rimligtvis skulle man kunna använda dessa pengar i andra sektorer. Lägg till rättegångskostnaderna för deras fall. Se vad härvan med södertäljenätverket-rättegången kostade. Och nu tar vi om den igen. Om vi lägger till alla brott som inte leder till fängelsestraff och rättegångskostnaderna i dessa fallen. Och nu pratar vi bara om brott och straff. Om gängen i miljonprogrammen kanske skulle sluta fördärva polisbilar, så skulle man kanske kunna införskaffa ambulanser för dessa pengar istället. De uppdagade härvorna med assistansbedrägerierna där en hel del invandrare varit inblandade. Ikaroslistan? Spaning efter dessa efterlysta personerna, kostar säkert en del pengar. Uppehälle för asylsökande? Ett par tusen per person och dygn. Bidragskostnader till alla invandrare som ej lyckas få jobb?

Jag är helt övertygad om att invandringen kostar enorma summor och det är pengar man kunde använt till annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Man ska ta hand om dem som kommer till landet, helt klart håller jag med dig där, men att invandring skulle ha så stor effekt på landets ekonomi att man måste skära ner i vård, skola, omsorg, försvar, kommunikatin etc är hittepå.

Klart att ta emot flyktingar kostar pengar. Den typ av invandring man kan tjäna pengar på som land är arbetskraftinvandring vilket är något helt annat än vad jag antar vi pratar om här.
Sen om man är villig att ta den kostnaden är ju något man får bestämma själv.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hade vi inte tagit emot så många, hade vi lättare fått de som kom hit självförsörjande och ur utanförskapet. Med detta hade bidragsberoendet och brottsligheten minskat och alla hade tjänat på invandringen. Men nu är kranarna öppna och utanförskapet ökar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Det du skrev där anser jag är hittepå.

Om nu invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken så måste det väl ändå medföra en merkostnad. På Kumla var uppskattningsvis var tredje intern muslim. Jag misstänker därmed att det är första eller andra generationens invandrare (om det inte är konverterade etniska svenskar). Nu kanske Kumla inte är representativ för hela Sveriges anstalter, men det ger kanske en fingervisning. Om jag inte missminner mig så var 28% av landets interner utländska medborgare vilket jag anser förstärker bilden. Ta kostnaden för deras uppehälle i fängelset t ex. Rimligtvis skulle man kunna använda dessa pengar i andra sektorer. Lägg till rättegångskostnaderna för deras fall. Se vad härvan med södertäljenätverket-rättegången kostade. Och nu tar vi om den igen. Om vi lägger till alla brott som inte leder till fängelsestraff och rättegångskostnaderna i dessa fallen. Och nu pratar vi bara om brott och straff. Om gängen i miljonprogrammen kanske skulle sluta fördärva polisbilar, så skulle man kanske kunna införskaffa ambulanser för dessa pengar istället. De uppdagade härvorna med assistansbedrägerierna där en hel del invandrare varit inblandade. Ikaroslistan? Spaning efter dessa efterlysta personerna, kostar säkert en del pengar. Uppehälle för asylsökande? Ett par tusen per person och dygn. Bidragskostnader till alla invandrare som ej lyckas få jobb?

Jag är helt övertygad om att invandringen kostar enorma summor och det är pengar man kunde använt till annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kollar tidigare i tråden finns lite siffror, så slipper du sitta och gissa och anta....
Jag anser att nettokostnaden för invandringen är en spottstyver i förhållande till hur mycket hjälp Sverige kan ge till människor som har det illa ställt. Med detta sagt, som jag tidigare påpekat, finns det stora problem med integrationspolitiken som förs idag vilket leder till ett stor utanförskap, vilket kommer leda till framtida kostnader i form av ex. kriminalitet och arbetslöshet. Här finns massivs att göra, och pengar att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Om du kollar tidigare i tråden finns lite siffror, så slipper du sitta och gissa och anta....
Jag anser att nettokostnaden för invandringen är en spottstyver i förhållande till hur mycket hjälp Sverige kan ge till människor som har det illa ställt. Med detta sagt, som jag tidigare påpekat, finns det stora problem med integrationspolitiken som förs idag vilket leder till ett stor utanförskap, vilket kommer leda till framtida kostnader i form av ex. kriminalitet och arbetslöshet. Här finns massivs att göra, och pengar att spara.

Det finns många människor i Sverige som har det illa ställt och denna spottstyver ska hjälpa dessa människor i första hand, anser jag. I stället för att, som idag, göra det sämre för dessa människor medan man sätter nya svenskar i ett arbetslöst utanförskap...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Det finns många människor i Sverige som har det illa ställt och denna spottstyver ska hjälpa dessa människor i första hand, anser jag. I stället för att, som idag, göra det sämre för dessa människor medan man sätter nya svenskar i ett arbetslöst utanförskap...

Skickades från m.sweclockers.com

Sett ur ett långsiktigt perspektiv har Sverige aldrig mått bättre än idag. Den genomsnittliga disponibla inkomsten uppräknat med KPI är idag högre än någonsin tidigare. Idag ligger den på ca. 183 tkr medan den 2000 låg på 144 tkr och 1990 125 tkr.
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____255906.aspx
Arbetslösheten i Sverige har sista tolv åren varit lägre än EU-snittet och idag är skillnaden över tre procentenheter mellan Sverige och EU-snittet. Arbetslösheten är jämförbar med både Danmark och Finland som tar emot ett mindre antal invandrare per capita än Sverige.
https://www.google.se/publicdata/explore?ds=z8o7pt6rd5uqa6_&ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=unemployment_rate&fdim_y=seasonality:sa&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=country_group&idim=country_group:eu&idim=country:se:fi:no:dk&ifdim=country_group&hl=sv&dl=sv&ind=false&q=arbetsl%C3%B6shetsstatistik

Du kan kolla in HDI, ett välfärdsmått som inkluderar inkomst, hälsa, utbildningen, fattigdom, jämställdhet, ojämlikheter mm.
http://hdrstats.undp.org/en/countries/profiles/SWE.html
Sverige ligger riktigt bra till, plats nummer tio i världen just nu. Så när du säger att människor i Sverige har det illa ställt, hur kopplar du detta till utvecklingen sista 20, 30 tom 50 åren? I första hand går dina skattepengar till välfärd för svenskar. Betalar du en hundralapp i skatt går ca. 95 kr av dessa till välfärd för svenskar, och 5 kr till att betala för invandringen. Det är naivt att tro att en slopad invandring skulle ställa dessa problem till rätta.

Just nu genomgår vi i västvärlden en ekonomisk kris är vilket ofta föranleder människor att tänka betydligt mer på sig själv och sina närmsta än annars. Men problemen i vår omvärld slutar inte upphöra för det. Krig och konflikter fortgår, människor förföljs och utsätts för våld pga. av deras uppfattning och/eller tro, människor svälter. Listan är lång, och att tycka att vårt ansvar och vår medmänsklighet ska korrelera med de ekonomiska cyklerna vi i västvärlden upplever är inte bara egoistiskt utan dumdristigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Arbetslösheten i Sverige har sista tolv åren varit lägre än EU-snittet och idag är skillnaden över tre procentenheter mellan Sverige och EU-snittet. Arbetslösheten är jämförbar med både Danmark och Finland som tar emot ett mindre antal invandrare per capita än Sverige.

Jag vill bara påpeka att arbetslöshet är svårmätt då det är i princip omöjligt att ta reda på faktisk arbetslöshet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Det roliga är att numera klagar ingen på chilenarna som kom på 80-talet. Detta är något som invandringsfientliga (kom igen, det är inte "kritik" ni framför, det är till största delar känsloargument) duckar för gång efter annan. De kostar pengar, de är kriminella, de snor våra jobb. Blah-blah-blah... Samma sak under den stora flyktingströmmen som uppstod när forna Jugoslavien kollapsade. Det lät inte mycket bättre när folk flydde från Finland och baltstaterna.

Idag går det tydligen hur bra som helst att ha dem i landet.

Jag fattar inte hur man kan skylla på kriminella element som en anledning till att hindra majoriteten av flyktingar och invandrare från att söka skydd eller nya möjligheter i landet. Lär er fatta att det bland invandrare är en väldigt liten del som sysslar med brott, i princip lika låg som bland oss etniska svenskar. Att man inte fattar att den stora delen är människor som vill få en chans att visa vad de går för i sitt nya land men de får den inte. Märkligt att exempelvis de bland SD:are och andra mörkerelement så förhatliga somalierna klarar sig så fint i andra länder?

Nej, det är en känslodebatt ni ägnar er åt. Sverige klarar att ta emot massor av människor. Vi skulle utan vidare kunna tömma Finland, Norge och Danmark och inhysa dem i Sverige. Vi behöver helt enkelt bara bygga nytt och tänka progressivt. Sitta och flumma och tänka att det var så mycket bättre på 50-talet (vilket bara det föranleder gapskratt med tanke på att de flesta av er knappt flyttat hemifrån än) är ju bara så verklighetsfrånvänt att det finns inte. Ge upp, det är en helt normal strömning som sker. Människor har av olika anledningar alltid flyttat genom tiderna. Mindre kalkylerande människor ser problem, vi andra ser möjligheter.

För övrigt, vad är det för gnäll om de höga arbetslöshetstalen vs invandrare. Ni klagar ju bara på att de kommer hit och tar bidrag och minsann inte jobbar. Sedan sitter ni och gnäller på att det inte finns några jobb. Well, se till att skapa er jobb då, var inte så jäkla bakåtsträvande. Var i London för några veckor sedan, där står folk och säljer kaffe på marknader, putsar skor och så vidare.

Men fine, sitt hemma och var arbetslös, gnäll över än det ena än det andra. Men kom inte och klaga på att det är invandrare som kommer och trashar er situation. Detta är applicerbart på allt ni klagar över. Invandring genererar också arbeten, glöm inte det. De ska ha mat, kläder och mycket annat. Pengarna försvinner inte bara för att de får skitsummor i bidrag över en period.

Blir så trött på att så många inte kan tänka längre än näsan räcker (detta gäller även riksdagspartierna som är på tok för passiva och fega i hur de handskas med frågan). Pengarna som finns i landet är inget nollsummespel. Bidrag går till att leva, alltså går pengarna rätt ut i samhället igen.

I övrigt så överdrivs siffrorna som fan när det kommer till invandring. Ni försöker få det, helt ohederligt, att framstå som att det är 100.000 somaliska analfabeter som bankar på dörren årligen. Det är i runda tal 4.000 och alla är inte analfabeter, eller ens män. Fundera istället på vad ni kan göra för att de ska assimileras bättre. Hur välkomna skulle ni känna er om ni kommer till ett land och folk utgår från att ni är våldtäktsmän, självmordsbombare och fan vet vad ni fått för er.

Jag låter hellre min skatt gå till flyktingar än till slöa etniska svenskar som sitter hemma och inte gör ett dugg för att förbättra sin egen situation. Jävla gnällspikar.

Ber om ursäkt för om tonen är hård, men jag är sjukt less på gnällande svennar som bara skyller på andra hela tiden. Man skäms rent ut sagt för er. Hur fan ska invandrare trivas och vilja acklimatisera sig om de möts av er skit? Nej, fan, det är så man själv skulle ta och konvertera till islam bara för att jävlas.

Permalänk
Medlem

Mycket bra inlägg. Håller med fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jag vill bara påpeka att arbetslöshet är svårmätt då det är i princip omöjligt att ta reda på faktisk arbetslöshet.

Ja, måttet har sina problem och går definiera på olika sätt.
För siffrorna jag nämnde gäller att personen är i arbetsför ålder vilket i detta fall är mellan 15-74. Vidare ska de ej haft något arbete under den vecka de blev tillfrågade, men vara tillgängliga för arbetsmarknaden och aktivt söka jobb.
Beroende på hur man mäter blir siffrorna olika, men jämför man ett snitt på de mest använda måtte hamnar man mellan 7-8 %, så där omkring ligger det.
Vidare använde jag siffrorna endast i jämförelse med andra länder vilket gör att den faktiska arbetslösheten blir mindre intressant, siffrorna ska jämföras relativt de andra länderna. Det är samma mätmetod för de övriga länderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Jag fattar inte hur man kan skylla på kriminella element som en anledning till att hindra majoriteten av flyktingar och invandrare från att söka skydd eller nya möjligheter i landet. Lär er fatta att det bland invandrare är en väldigt liten del som sysslar med brott, i princip lika låg som bland oss etniska svenskar. Att man inte fattar att den stora delen är människor som vill få en chans att visa vad de går för i sitt nya land men de får den inte. Märkligt att exempelvis de bland SD:are och andra mörkerelement så förhatliga somalierna klarar sig så fint i andra länder?

Att det är en liten del av alla invandrare som begår brott är inget nytt. Att det inte skulle finnas någon överrepresentation är däremot något jag inte hört förut. Du menar att brottsligheten bland etniska svenskar är - i förhållande till populationen - densamma? Dumheter. Invandrare är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken. Brottsligheten bland etniska svenskar minskar och brottsligheten bland invandare ökar. Det är BRÅs egna slutsats. Affes statistikblogg gjorde en grafisk presentation av BRÅs statistik.

Desto grövre brott, desto större överrepresentation. Ta en kik på rån (och grova rån) i Malmö och säg sedan igen att etniska svenskar begår lika många som invandrargruppen.

http://affes.wordpress.com/2012/07/09/invandrarna-och-brotten...
http://affes.wordpress.com/2012/07/14/invandrarna-och-brotten...
http://affes.wordpress.com/2012/07/22/invandrarna-och-brotten...
http://affes.wordpress.com/2012/07/29/invandrarna-och-brotten...
http://affes.wordpress.com/2012/08/05/invandrarna-och-brotten...

Skrivet av Hakkenarsk:

Nej, det är en känslodebatt ni ägnar er åt. Sverige klarar att ta emot massor av människor. Vi skulle utan vidare kunna tömma Finland, Norge och Danmark och inhysa dem i Sverige. Vi behöver helt enkelt bara bygga nytt och tänka progressivt. Sitta och flumma och tänka att det var så mycket bättre på 50-talet (vilket bara det föranleder gapskratt med tanke på att de flesta av er knappt flyttat hemifrån än) är ju bara så verklighetsfrånvänt att det finns inte. Ge upp, det är en helt normal strömning som sker. Människor har av olika anledningar alltid flyttat genom tiderna. Mindre kalkylerande människor ser problem, vi andra ser möjligheter.

Det är inte en helt normal strömning som sker. Sverige tar emot fler än vi gjort tidigare och är en extrem i jämförelse med andra EU-länder. Sällan heller har vi sett en sådan tillströmning från ländre som ligger så långt bort som vi gör nu. Att tänka progressivt och bygga nytt känns som floskler man slänger ur sig när man inte har en aning om hur man ska lösa problemen.

Skrivet av Hakkenarsk:

För övrigt, vad är det för gnäll om de höga arbetslöshetstalen vs invandrare. Ni klagar ju bara på att de kommer hit och tar bidrag och minsann inte jobbar. Sedan sitter ni och gnäller på att det inte finns några jobb. Well, se till att skapa er jobb då, var inte så jäkla bakåtsträvande. Var i London för några veckor sedan, där står folk och säljer kaffe på marknader, putsar skor och så vidare.

Jag tror inte att särskilt många här klagar på att invandrarna tar våra jobb. Unga, outbildade gör det kanske, men de är också den enda grupp som behöver konkurrera med lågutbildade invandrare. Och jag vill poängtera att det är lågutbildade invandrare man är kritisk till, inte läkare från Asien.

Skrivet av Hakkenarsk:

I övrigt så överdrivs siffrorna som fan när det kommer till invandring. Ni försöker få det, helt ohederligt, att framstå som att det är 100.000 somaliska analfabeter som bankar på dörren årligen. Det är i runda tal 4.000 och alla är inte analfabeter, eller ens män. Fundera istället på vad ni kan göra för att de ska assimileras bättre.

Vem är det som säger att det är 100.000 somaliska analfabeter? Migrationsverket pratar om 8000 i 2012 års rappport. Finska migrationsverket fastslog att uppskattningsvis är 85-90% av Somaliska invandrare analfabeter. Om det inte är så att alla analfabeter åker till Finland istället för Sverige så skulle det innebära att ungefär 7000 analfabetiska somalier kom till Sverige under årets gång.

Jag tror inte att assimilering är ordet du söker.

Skrivet av Hakkenarsk:

Ber om ursäkt för om tonen är hård, men jag är sjukt less på gnällande svennar som bara skyller på andra hela tiden. Man skäms rent ut sagt för er. Hur fan ska invandrare trivas och vilja acklimatisera sig om de möts av er skit? Nej, fan, det är så man själv skulle ta och konvertera till islam bara för att jävlas.

Ja, fy fan vad svenskar är hemska som bidrar med levnadsomkostnader, boende, juridisk hjälp, arbetsmarknadsinsatser och nu har MAGE att ifrågasätta om det verkligen fungerar att ta emot så många som vi gör. Du får det att låta som om invandringskritiker går dörr till dörr och spöar skiten ur invandrare medan vi kallar dem för blattar och negrer. Konvertera till Islam om du vill, inte en jävel bryr sig.

Trivs inte invandrarna med alla denna "skit" som svenskar slänger på dem är det - mig veterligen - ingen som hindrar dem från att packa väskorna och dra. Det är fan tragiskt att folk på fullt allvar tar fullt rimlig kritik mot ett politiskt projekt som misslyckats för rasism och främligsfientlighet. Folk har fått nog av att ständigt kallas för rasister, ignoranta och bli uppläxade i vad som är medmänskligt. Det är därför SD på två år har fördubblat sitt väljarstöd.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knogen:

Det du skrev där anser jag är hittepå.

Om nu invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken så måste det väl ändå medföra en merkostnad. På Kumla var uppskattningsvis var tredje intern muslim. Jag misstänker därmed att det är första eller andra generationens invandrare (om det inte är konverterade etniska svenskar). Nu kanske Kumla inte är representativ för hela Sveriges anstalter, men det ger kanske en fingervisning. Om jag inte missminner mig så var 28% av landets interner utländska medborgare vilket jag anser förstärker bilden. Ta kostnaden för deras uppehälle i fängelset t ex. Rimligtvis skulle man kunna använda dessa pengar i andra sektorer. Lägg till rättegångskostnaderna för deras fall. Se vad härvan med södertäljenätverket-rättegången kostade. Och nu tar vi om den igen. Om vi lägger till alla brott som inte leder till fängelsestraff och rättegångskostnaderna i dessa fallen. Och nu pratar vi bara om brott och straff. Om gängen i miljonprogrammen kanske skulle sluta fördärva polisbilar, så skulle man kanske kunna införskaffa ambulanser för dessa pengar istället. De uppdagade härvorna med assistansbedrägerierna där en hel del invandrare varit inblandade. Ikaroslistan? Spaning efter dessa efterlysta personerna, kostar säkert en del pengar. Uppehälle för asylsökande? Ett par tusen per person och dygn. Bidragskostnader till alla invandrare som ej lyckas få jobb?

Jag är helt övertygad om att invandringen kostar enorma summor och det är pengar man kunde använt till annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Läs rätt. jag skrev inte att invandringen inte kostar pengar, utan att kostnaden för invandringen inte är anledningen till att mormor får sämre vård hos Carema och Co.

Vidare säger fängelsestatistiken inget, som skrivet tidigare, många faktorer spelar in, man blir inte kriminell för att man är född invandrare eller andra generationens invandrare, precis som för vilken människa som helst.
Vissa är rövhål, så enkelt är det bara.

Skrivet av Blubben:

Klart att ta emot flyktingar kostar pengar. Den typ av invandring man kan tjäna pengar på som land är arbetskraftinvandring vilket är något helt annat än vad jag antar vi pratar om här.
Sen om man är villig att ta den kostnaden är ju något man får bestämma själv.

Ja absolut, man måste argumentera i ä'mnet och hela tiden hålla sig a jour med kostnader, vad man tjänar, hur många man hjälper etc, annars åär det lätt hänt att man ägnar sig åt något som är förlegat och kostsamt i onödan.

Skrivet av Valiumballong:

Jag vill bara påpeka att arbetslöshet är svårmätt då det är i princip omöjligt att ta reda på faktisk arbetslöshet.

Helt rätt, men i alla jämförelser så ska man helst precisera vad man klassar som arbetslös etc även om det blir lokala felkällor även där.man får ett enkelt hum om hur mycket det kan röra sig om.

Skrivet av Hakkenarsk:

Det roliga är att numera klagar ingen på chilenarna som kom på 80-talet. Detta är något som invandringsfientliga (kom igen, det är inte "kritik" ni framför, det är till största delar känsloargument) duckar för gång efter annan. De kostar pengar, de är kriminella, de snor våra jobb. Blah-blah-blah... Samma sak under den stora flyktingströmmen som uppstod när forna Jugoslavien kollapsade. Det lät inte mycket bättre när folk flydde från Finland och baltstaterna.

Idag går det tydligen hur bra som helst att ha dem i landet.

Jag fattar inte hur man kan skylla på kriminella element som en anledning till att hindra majoriteten av flyktingar och invandrare från att söka skydd eller nya möjligheter i landet. Lär er fatta att det bland invandrare är en väldigt liten del som sysslar med brott, i princip lika låg som bland oss etniska svenskar. Att man inte fattar att den stora delen är människor som vill få en chans att visa vad de går för i sitt nya land men de får den inte. Märkligt att exempelvis de bland SD:are och andra mörkerelement så förhatliga somalierna klarar sig så fint i andra länder?

Nej, det är en känslodebatt ni ägnar er åt. Sverige klarar att ta emot massor av människor. Vi skulle utan vidare kunna tömma Finland, Norge och Danmark och inhysa dem i Sverige. Vi behöver helt enkelt bara bygga nytt och tänka progressivt. Sitta och flumma och tänka att det var så mycket bättre på 50-talet (vilket bara det föranleder gapskratt med tanke på att de flesta av er knappt flyttat hemifrån än) är ju bara så verklighetsfrånvänt att det finns inte. Ge upp, det är en helt normal strömning som sker. Människor har av olika anledningar alltid flyttat genom tiderna. Mindre kalkylerande människor ser problem, vi andra ser möjligheter.

För övrigt, vad är det för gnäll om de höga arbetslöshetstalen vs invandrare. Ni klagar ju bara på att de kommer hit och tar bidrag och minsann inte jobbar. Sedan sitter ni och gnäller på att det inte finns några jobb. Well, se till att skapa er jobb då, var inte så jäkla bakåtsträvande. Var i London för några veckor sedan, där står folk och säljer kaffe på marknader, putsar skor och så vidare.

Men fine, sitt hemma och var arbetslös, gnäll över än det ena än det andra. Men kom inte och klaga på att det är invandrare som kommer och trashar er situation. Detta är applicerbart på allt ni klagar över. Invandring genererar också arbeten, glöm inte det. De ska ha mat, kläder och mycket annat. Pengarna försvinner inte bara för att de får skitsummor i bidrag över en period.

Blir så trött på att så många inte kan tänka längre än näsan räcker (detta gäller även riksdagspartierna som är på tok för passiva och fega i hur de handskas med frågan). Pengarna som finns i landet är inget nollsummespel. Bidrag går till att leva, alltså går pengarna rätt ut i samhället igen.

I övrigt så överdrivs siffrorna som fan när det kommer till invandring. Ni försöker få det, helt ohederligt, att framstå som att det är 100.000 somaliska analfabeter som bankar på dörren årligen. Det är i runda tal 4.000 och alla är inte analfabeter, eller ens män. Fundera istället på vad ni kan göra för att de ska assimileras bättre. Hur välkomna skulle ni känna er om ni kommer till ett land och folk utgår från att ni är våldtäktsmän, självmordsbombare och fan vet vad ni fått för er.

Jag låter hellre min skatt gå till flyktingar än till slöa etniska svenskar som sitter hemma och inte gör ett dugg för att förbättra sin egen situation. Jävla gnällspikar.

Ber om ursäkt för om tonen är hård, men jag är sjukt less på gnällande svennar som bara skyller på andra hela tiden. Man skäms rent ut sagt för er. Hur fan ska invandrare trivas och vilja acklimatisera sig om de möts av er skit? Nej, fan, det är så man själv skulle ta och konvertera till islam bara för att jävlas.

Sjukt bra.

Först var det de kristnas intåg.
Sen Danskjävlarna i söder.
Sen var det tattarna.
Sen var det indianerna.
Sen var det juggarna.
Nu är det mussarna.
Undra vilka som kommer härnäst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Trivs inte invandrarna med alla denna "skit" som svenskar slänger på dem är det - mig veterligen - ingen som hindrar dem från att packa väskorna och dra. Det är fan tragiskt att folk på fullt allvar tar fullt rimlig kritik mot ett politiskt projekt som misslyckats för rasism och främligsfientlighet. Folk har fått nog av att ständigt kallas för rasister, ignoranta och bli uppläxade i vad som är medmänskligt. Det är därför SD på två år har fördubblat sitt väljarstöd.

Jag klippte bort delen som jag finner ointressant.

Vill skriva en liten replik till sista inlägget.

Anledningen till att många som "debatterar" i frågan de facto kommer med rasistiska åsikter. Att debattera på sakliga grunder är en sak, det har alla rätt till, att däremot skrika att blattjävlar våldtar våra kvinnor och rånar våra äldre är rasism, trots att viss fakta måhända stödjer det.
Budskapet är lika viktig som budbäraren i detta fall.

Vidare har SD fördubblat stödet eftersom det går skit för Landet S ekonomiskt i många avseenden.
Jämför med Tyskland innan herr brunskjorta tog över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vill skriva en liten replik till sista inlägget.

Anledningen till att många som "debatterar" i frågan de facto kommer med rasistiska åsikter. Att debattera på sakliga grunder är en sak, det har alla rätt till, att däremot skrika att blattjävlar våldtar våra kvinnor och rånar våra äldre är rasism, trots att viss fakta måhända stödjer det.
Budskapet är lika viktig som budbäraren i detta fall.

Sett till statistiken så är den ganska tydligt i frågan. Att påstå att alla invandrare begår brott är givetvis oärligt och det tror jag inte att någon gör. Det förändrar dock inte det faktum att vi förmodligen hade sluppit en väldans massa grova brott om invandringen sett annorlunda ut. Jag ser det inte som den enda eller den största fördelen med en mer restriktiv immigrationspolitik, men ändock en fördel. Sedan vet jag inte hur många det är som kommer med rasistiska (i ordets rätta mening) motiv i bagaget. Vissa, givetvis, men det vore konstigt om det är dessa som ska definiera hela gruppen, eller ungefär lika konstigt som att invandrare som begår brott ska definiera invandrare i stort.

Skrivet av CSM101:

Vidare har SD fördubblat stödet eftersom det går skit för Landet S ekonomiskt i många avseenden.
Jämför med Tyskland innan herr brunskjorta tog över.

Vänsterpartiet backar, trots att det går skit för Landet S. Borde inte Vänsterpartiet som en extrem part med tydlig inriktning mot samhällets mindre lyckligt lottade också gå framåt om SD gör det?

Ingen idé att jämföra SD med NSDAP, det är bara att försöka lura sig själv.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

SD:s framgångar kan ju faktiskt bero på att mindre kunniga än skribenterna här ovan helt enkelt anser att det man ger asyl till lite för många invandrare nuförtiden. Skyll inte bara på dåliga tider...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Att det är en liten del av alla invandrare som begår brott är inget nytt. Att det inte skulle finnas någon överrepresentation är däremot något jag inte hört förut. Du menar att brottsligheten bland etniska svenskar är - i förhållande till populationen - densamma? Dumheter. Invandrare är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken. Brottsligheten bland etniska svenskar minskar och brottsligheten bland invandare ökar. Det är BRÅs egna slutsats. Affes statistikblogg gjorde en grafisk presentation av BRÅs statistik.

http://affes.files.wordpress.com/2012/07/overrep_2011_stor_b....

Desto grövre brott, desto större överrepresentation. Ta en kik på rån (och grova rån) i Malmö och säg sedan igen att etniska svenskar begår lika många som invandrargruppen.

http://affes.files.wordpress.com/2012/07/overrep_ran_2011_mal...

http://affes.wordpress.com/2012/07/09/invandrarna-och-brotten...
http://affes.wordpress.com/2012/07/14/invandrarna-och-brotten...
http://affes.wordpress.com/2012/07/22/invandrarna-och-brotten...
http://affes.wordpress.com/2012/07/29/invandrarna-och-brotten...
http://affes.wordpress.com/2012/08/05/invandrarna-och-brotten...

Jag skrev "i princip". Det är ju inte så att varje rån begås av en unik förövare, eller tror du det? Att det finns kriminella gäng som består till stor del av unga med invandrarbakgrund är ingen hemlighet. Frågan är varför du vill pådyvla hela skaran med människor skulden för detta...

Det är fortfarande extremt få människor som ägnar sig åt våldsbrott så en överrepresentation betyder ingenting när man ser till den enorma mängd människor ni spottar och fräser åt.

Många av dessa är dessutom andra generationens invandrare, födda i Sverige med svenskt medborgarskap. Vad ska vi göra med dem då föreslår du?

Citat:

Det är inte en helt normal strömning som sker. Sverige tar emot fler än vi gjort tidigare och är en extrem i jämförelse med andra EU-länder. Sällan heller har vi sett en sådan tillströmning från ländre som ligger så långt bort som vi gör nu. Att tänka progressivt och bygga nytt känns som floskler man slänger ur sig när man inte har en aning om hur man ska lösa problemen.

Men, hej skygglapp. Varför väljer du att bortse från det jag inledde mitt inlägg med? Jag har ingen aning hur gammal du är men för mig som växte upp på 70- och 80-talet såg hur BSS skyllde allt ont som skedde på invandrarna, bland andra chilenarna. Men, vem klagar på dem idag? De är integrerade i vårt samhälle, arbetar och många av dem är dessutom framgångsrika. Men inte dansar de runt midsommarstången för det och nog fan hejar de på Chile när det är fotbolls-VM.

Italienare har det klagats på en jäkla massa också, för att inte tala om polacker, rumäner, ungrare... Alltså, man blir ju alldeles matt när man tänker på hur begränsade ni är i era tankesätt.

Citat:

Jag tror inte att särskilt många här klagar på att invandrarna tar våra jobb. Unga, outbildade gör det kanske, men de är också den enda grupp som behöver konkurrera med lågutbildade invandrare. Och jag vill poängtera att det är lågutbildade invandrare man är kritisk till, inte läkare från Asien.

Hahaha, de flesta av er är ju unga och obildade, men inte ens det räcker ju som förklaring. Herr Almqvist är ju allt annat än detta. "Det är inte ditt land, det är mitt land".

Läkare från Egypten då, är de ok?

… Det sjuka med er är att ni är så satans selektiva. Asiater går bra, bara de har sneda ögon och heter Chen eller Sato.

Citat:

Vem är det som säger att det är 100.000 somaliska analfabeter? Migrationsverket pratar om 8000 i 2012 års rappport. Finska migrationsverket fastslog att uppskattningsvis är 85-90% av Somaliska invandrare analfabeter. Om det inte är så att alla analfabeter åker till Finland istället för Sverige så skulle det innebära att ungefär 7000 analfabetiska somalier kom till Sverige under årets gång.

Men snälla rara, det kan väl inte vara så att du missar hur mycket de dina överdriver gällande invandringen? Det finns hur många som helst som skriver och uttrycker detta.

Kan man fastslå en uppskattning? Är inte det en väldigt luddig svepning åt det fördomsfulla? Mig veterligen behöver man inte kunna läsa för att sopa golv eller liknande, men det duger de heller inte till anser du. Det är vidare inte heller en strid ström om 8000 år ut och år in, det har ju redan börjat avta. Nu är det ju bland annat Syrier som ökar i statistiken. Men de har väl andra tillkortakommanden än läs- och skrivkunskaper.

Fattar inte vad det är som är så hotfullt med analfabetism...

Men det spelar ju ingen roll. Snart hittar ni ju nya syndabockar för ert evinnerliga gnäll.

Citat:

Ja, fy fan vad svenskar är hemska som bidrar med levnadsomkostnader, boende, juridisk hjälp, arbetsmarknadsinsatser och nu har MAGE att ifrågasätta om det verkligen fungerar att ta emot så många som vi gör. Du får det att låta som om invandringskritiker går dörr till dörr och spöar skiten ur invandrare medan vi kallar dem för blattar och negrer. Konvertera till Islam om du vill, inte en jävel bryr sig.

Ja, för SD:are och mörkermännen längre högerut är ju kända för att betala sådana enorma summor i skatt.

Vad du tolkar mitt inlägg som får ju du ställa din fantasi till svars för. Nej, ni är inte kritiker. Att kritisera är inte att sitta på kammaren och spamma xenofobiska inlägg på avpixlat, flashback och aftonbladet; skuldbelägga hundratusentals människor för vad ett fåtal ställer till med. Om ni verkligen inte vore rassar, nassar, främlingsfientliga och så vidare så skulle ni komma med lite mer sunda förslag och idéer på hur vi ska hjälpa de som kommer hit och hur de snabbt och enkelt ska komma in i samhället och bidra snabbare till vår gemensamma välfärd och framgång.

Men, det gör ni inte.

Ni verkar tro att bara för att man inte köper SD och SvP:s partiprogram så tycker man att allt är toppen. För min del, nej, det är inte toppen. Men jag tänker inte sitta här på en hög häst och avvisa folk på grund av fördomar. Det finns andra sätt att lösa problemen på.

Citat:

Trivs inte invandrarna med alla denna "skit" som svenskar slänger på dem är det - mig veterligen - ingen som hindrar dem från att packa väskorna och dra. Det är fan tragiskt att folk på fullt allvar tar fullt rimlig kritik mot ett politiskt projekt som misslyckats för rasism och främligsfientlighet. Folk har fått nog av att ständigt kallas för rasister, ignoranta och bli uppläxade i vad som är medmänskligt. Det är därför SD på två år har fördubblat sitt väljarstöd.

Du kanske tycker att det är fullt rimlig kritik, men det är det inte. Hade den varit rimlig hade det inte handlat om den massiva skuldbeläggning som du och de andra stormtrupperna ägnar er åt.

Ni är ju rasister och främlingsfientliga. Det är inte själva invandringen ni vänder er emot utan vilka det är som invandrar. Det kan du inte förneka att ens vattenkammade Jimmie gör.

If it walks like a duck, talks like a duck...

Edit: Förresten. Jodå, jag tror nog att ni skulle bry er om det började dyka upp framgångsrika etniska svenskar 40+ som konverterat till islam och pumpar in pengar till nya moskéer, lite sharialagar etc. Men vad ska ni göra åt det, det är mitt land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Ni är ju rasister och främlingsfientliga. Det är inte själva invandringen ni vänder er emot utan vilka det är som invandrar. Det kan du inte förneka att ens vattenkammade Jimmie gör.

If it walks like a duck, talks like a duck...

Om du med "Ni" menar de som röstar på SD, så är du precis lika svinig som Erik Almqvist... Du drar alla över samma kam.

Sen måste man väl få skilja på invandring och invandring. Lättintegrade människor "belastar" mest troligt ekonomin mindre än den relativt stora massan som kommer till vårt land idag.

Permalänk
Skrivet av Knogen:

Om du med "Ni" menar de som röstar på SD, så är du precis lika svinig som Erik Almqvist... Du drar alla över samma kam.

Sen måste man väl få skilja på invandring och invandring. Lättintegrade människor "belastar" mest troligt ekonomin mindre än den relativt stora massan som kommer till vårt land idag.

Nej, jag drar inte alla över samma kam, jag har fortfarande inte sett en enda SD-poltiker, -medlem eller -väljare ge fan i att skuldbelägga folk och bara ägna sig åt progressivt arbete för att göra mottagandet bättre.

Jag ser vad jag ser.

Du verkar däremot anse att alla som kommer från mellanöstern och nordafrika är svin eftersom du i princip vill stänga landets gränser och hindra de som är från att utöva sin religion samt peka ut hela gruppen som potentiella mördare, rånare och våldtäktsmän.

Ganska svagt att få det till samma sak.

Er kompis Erik Almqvist var ju en sådan fin människa ända fram tills ni såg en film om honom.

En stilla undran; anser du att Soran Ismail är svensk? Har han lika stor rätt som dig till vad landet har att erbjuda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Sett till statistiken så är den ganska tydligt i frågan. Att påstå att alla invandrare begår brott är givetvis oärligt och det tror jag inte att någon gör. Det förändrar dock inte det faktum att vi förmodligen hade sluppit en väldans massa grova brott om invandringen sett annorlunda ut. Jag ser det inte som den enda eller den största fördelen med en mer restriktiv immigrationspolitik, men ändock en fördel. Sedan vet jag inte hur många det är som kommer med rasistiska (i ordets rätta mening) motiv i bagaget. Vissa, givetvis, men det vore konstigt om det är dessa som ska definiera hela gruppen, eller ungefär lika konstigt som att invandrare som begår brott ska definiera invandrare i stort.

Vänsterpartiet backar, trots att det går skit för Landet S. Borde inte Vänsterpartiet som en extrem part med tydlig inriktning mot samhällets mindre lyckligt lottade också gå framåt om SD gör det?

Ingen idé att jämföra SD med NSDAP, det är bara att försöka lura sig själv.

Poängen med det jag skrev var att budskapet oftast försvinner när man har för många som skriker ut dynga.
Ta all uppmärksamhet som SD fått på sistone, inte nån av dem behandlar SDs politik, utan de handlar alla om, just det, budbärarna. Har man för många sådana budbärare så blir det att gruppen får ta del av skiten, det är så även för invandrare. Jag blir mer förbannad om en invandrare gör något dumt än om nån annan gör det eftersom jag vet att det får olika genomslag vilket i slutändan faller tillbaka på mig som innefattas av gruppen.
Samma sak med er som stödjer SD eller vad som helst, ni har inte haft de bästa budbärarna. Ni har vissa poäng, helt klart, men de faller i skymundan när allt annat dominerar.

Beträffande NSDAP tycker jag SD passar bättre in, when in doubt blame immigrants. De klagade på judarna, i Sverige beskylls invandrarna för mångt och mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Du verkar däremot anse att alla som kommer från mellanöstern och nordafrika är svin eftersom du i princip vill stänga landets gränser och hindra de som är från att utöva sin religion samt peka ut hela gruppen som potentiella mördare, rånare och våldtäktsmän.

En stilla undran; anser du att Soran Ismail är svensk? Har han lika stor rätt som dig till vad landet har att erbjuda?

Jag har väl aldrig påstått något av det i första stycket. Du känner inte mig.

Ang. Soran Ismail så kan inte jag säga om han är svensk eller inte... Om han känner sig som en svensk så är han svensk enligt mig.

Anser du att "självmordsbombaren" Taimour Abdulwahab i Stockholm var svensk? Vem är svensk egentligen? Vem är svensk enligt dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Jag skrev "i princip". Det är ju inte så att varje rån begås av en unik förövare, eller tror du det? Att det finns kriminella gäng som består till stor del av unga med invandrarbakgrund är ingen hemlighet. Frågan är varför du vill pådyvla hela skaran med människor skulden för detta...

Presentera egen källa då. Jag skrev att det är en väldigt liten del av alla invandrare som begår brott, men de är fortfarande kraftigt överrepresenterade.

Skrivet av Hakkenarsk:

Men, hej skygglapp. Varför väljer du att bortse från det jag inledde mitt inlägg med? Jag har ingen aning hur gammal du är men för mig som växte upp på 70- och 80-talet såg hur BSS skyllde allt ont som skedde på invandrarna, bland andra chilenarna. Men, vem klagar på dem idag? De är integrerade i vårt samhälle, arbetar och många av dem är dessutom framgångsrika. Men inte dansar de runt midsommarstången för det och nog fan hejar de på Chile när det är fotbolls-VM.

Idag är 30-40 år senare.

Skrivet av Hakkenarsk:

Hahaha, de flesta av er är ju unga och obildade, men inte ens det räcker ju som förklaring. Herr Almqvist är ju allt annat än detta. "Det är inte ditt land, det är mitt land".

Ja, låt en full Sverigedemokrat vara representativ för alla invandringskritiker. Det är rimligt.

Jag menade f.ö. att LAS ser till att unga inte kan konkurrera med de som redan har en fot inne på arbetsmarknaden. Således konkurrerar unga, outbildade med invandrade outbildade.

Skrivet av Hakkenarsk:

1) Läkare från Egypten då, är de ok?

2)… Det sjuka med er är att ni är så satans selektiva. Asiater går bra, bara de har sneda ögon och heter Chen eller Sato.

1) Ja
2) Varför tror du att alla invandringskritiker tycker och tänker på precis samma sätt?

Skrivet av Hakkenarsk:

Men snälla rara, det kan väl inte vara så att du missar hur mycket de dina överdriver gällande invandringen? Det finns hur många som helst som skriver och uttrycker detta.

Igen verkar du tro att invandringskritiker är en samlad grupp. Jag vet inte viar dessa "hur många som helst" finns. I den här tråden? På internet?

Skrivet av Hakkenarsk:

Kan man fastslå en uppskattning? Är inte det en väldigt luddig svepning åt det fördomsfulla? Mig veterligen behöver man inte kunna läsa för att sopa golv eller liknande, men det duger de heller inte till anser du. Det är vidare inte heller en strid ström om 8000 år ut och år in, det har ju redan börjat avta. Nu är det ju bland annat Syrier som ökar i statistiken. Men de har väl andra tillkortakommanden än läs- och skrivkunskaper.

Fattar inte vad det är som är så hotfullt med analfabetism...

Det är väl rätt enkelt att ta reda på om någon är analfabet eller inte? Finnländska migrationsverket gjorde det, resultatet blev 85-90% av somalierna. Det är inte fördomsfullt, det är så situationen ser ut (i Finland).

Hur många golv finns det att sopa? Trösklarna på arbetsmarknaden ökar, det går inte att bara skrapa fram instegsjobb att ge till folk. Vi hade tidigare en industri dit invandrare kunde söka sig för att få jobb och lön, den industrin är idag borta. De jobb som fanns när turkarna och juggarna kom finns inte kvar. Idag ställs det högre och högre krav på språkkunskaper och kundbemötande (för att inte tala om gymnasiebetyg). Är du en nykommen invandrare så får du inte jobb därför att du inte kan språket. För analfabeter är detta ett ännu större problem då man inte ens vet HUR man ska lära sig ett språk. Först måste man lära dem att läsa och skriva på somaliska för att sedan lära dem svenska.

Skrivet av Hakkenarsk:

Ja, för SD:are och mörkermännen längre högerut är ju kända för att betala sådana enorma summor i skatt.

Vad vet du om vad invandringskritiker betalar i skatt? Eller vänta, det är ännu en generalisering från ditt håll? Suck.

Skrivet av Hakkenarsk:

Vad du tolkar mitt inlägg som får ju du ställa din fantasi till svars för. Nej, ni är inte kritiker. Att kritisera är inte att sitta på kammaren och spamma xenofobiska inlägg på avpixlat, flashback och aftonbladet; skuldbelägga hundratusentals människor för vad ett fåtal ställer till med. Om ni verkligen inte vore rassar, nassar, främlingsfientliga och så vidare så skulle ni komma med lite mer sunda förslag och idéer på hur vi ska hjälpa de som kommer hit och hur de snabbt och enkelt ska komma in i samhället och bidra snabbare till vår gemensamma välfärd och framgång.

Generalisering återigen. Som om vi är ett kollektiv som tänker och agerar på samma sätt. Patetiskt. Och du öppnade tidigare med att säga att det är kritikerna som ägnar sig åt känslodebatt. Snälla.

Skrivet av Hakkenarsk:

Ni verkar tro att bara för att man inte köper SD och SvP:s partiprogram så tycker man att allt är toppen. För min del, nej, det är inte toppen. Men jag tänker inte sitta här på en hög häst och avvisa folk på grund av fördomar. Det finns andra sätt att lösa problemen på.

Jag är folkpartist, men visst, du har redan konstaterat att invandringskritiker är en homogen grupp. Självironin om fördomar och höga hästar är av världsklass. Bra jobbat.

Skrivet av Hakkenarsk:

Du kanske tycker att det är fullt rimlig kritik, men det är det inte. Hade den varit rimlig hade det inte handlat om den massiva skuldbeläggning som du och de andra stormtrupperna ägnar er åt.

Ni är ju rasister och främlingsfientliga. Det är inte själva invandringen ni vänder er emot utan vilka det är som invandrar. Det kan du inte förneka att ens vattenkammade Jimmie gör.

If it walks like a duck, talks like a duck...

Där satt den. Ditt inlägg är nu komplett. Du är nu förberedd för en karriär på Aftonbladets kultursidor. Jag tycker det är bra att du, utan att känna mig, bestämmer att jag är rasist. Kollektivet invandringskritiker är, som tidigare fastslaget, en enhetlig skara. Norge, Finland och Danmark styrs förmodligen också av rasister, eller hur? Måste vara jobbigt att se rasister överallt.

Skrivet av Hakkenarsk:

Edit: Förresten. Jodå, jag tror nog att ni skulle bry er om det började dyka upp framgångsrika etniska svenskar 40+ som konverterat till islam och pumpar in pengar till nya moskéer, lite sharialagar etc. Men vad ska ni göra åt det, det är mitt land.

Framgångsrika etniska svenskar har haft massvis med år på sig att konvertera till Islam utan att göra det. Vad får dig att tro att framgångsrika, svenska 40+:are är intresserade av Islam? Är du sinnessvag?
Om du vill konvertera till Islam för att demonstrera någon poäng (?) så är du välkommen att göra det, jag tror nämligen på religionsfrihet. Jag tycker definitivt att du ska försöka att implementera lite sharialagar också. Kör hårt, du har min välsignelse.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Det roliga är att numera klagar ingen på chilenarna som kom på 80-talet. Detta är något som invandringsfientliga (kom igen, det är inte "kritik" ni framför, det är till största delar känsloargument) duckar för gång efter annan. De kostar pengar, de är kriminella, de snor våra jobb. Blah-blah-blah... Samma sak under den stora flyktingströmmen som uppstod när forna Jugoslavien kollapsade. Det lät inte mycket bättre när folk flydde från Finland och baltstaterna.

Idag går det tydligen hur bra som helst att ha dem i landet.

Jag fattar inte hur man kan skylla på kriminella element som en anledning till att hindra majoriteten av flyktingar och invandrare från att söka skydd eller nya möjligheter i landet. Lär er fatta att det bland invandrare är en väldigt liten del som sysslar med brott, i princip lika låg som bland oss etniska svenskar. Att man inte fattar att den stora delen är människor som vill få en chans att visa vad de går för i sitt nya land men de får den inte. Märkligt att exempelvis de bland SD:are och andra mörkerelement så förhatliga somalierna klarar sig så fint i andra länder?

Nej, det är en känslodebatt ni ägnar er åt. Sverige klarar att ta emot massor av människor. Vi skulle utan vidare kunna tömma Finland, Norge och Danmark och inhysa dem i Sverige. Vi behöver helt enkelt bara bygga nytt och tänka progressivt. Sitta och flumma och tänka att det var så mycket bättre på 50-talet (vilket bara det föranleder gapskratt med tanke på att de flesta av er knappt flyttat hemifrån än) är ju bara så verklighetsfrånvänt att det finns inte. Ge upp, det är en helt normal strömning som sker. Människor har av olika anledningar alltid flyttat genom tiderna. Mindre kalkylerande människor ser problem, vi andra ser möjligheter.

För övrigt, vad är det för gnäll om de höga arbetslöshetstalen vs invandrare. Ni klagar ju bara på att de kommer hit och tar bidrag och minsann inte jobbar. Sedan sitter ni och gnäller på att det inte finns några jobb. Well, se till att skapa er jobb då, var inte så jäkla bakåtsträvande. Var i London för några veckor sedan, där står folk och säljer kaffe på marknader, putsar skor och så vidare.

Men fine, sitt hemma och var arbetslös, gnäll över än det ena än det andra. Men kom inte och klaga på att det är invandrare som kommer och trashar er situation. Detta är applicerbart på allt ni klagar över. Invandring genererar också arbeten, glöm inte det. De ska ha mat, kläder och mycket annat. Pengarna försvinner inte bara för att de får skitsummor i bidrag över en period.

Blir så trött på att så många inte kan tänka längre än näsan räcker (detta gäller även riksdagspartierna som är på tok för passiva och fega i hur de handskas med frågan). Pengarna som finns i landet är inget nollsummespel. Bidrag går till att leva, alltså går pengarna rätt ut i samhället igen.

I övrigt så överdrivs siffrorna som fan när det kommer till invandring. Ni försöker få det, helt ohederligt, att framstå som att det är 100.000 somaliska analfabeter som bankar på dörren årligen. Det är i runda tal 4.000 och alla är inte analfabeter, eller ens män. Fundera istället på vad ni kan göra för att de ska assimileras bättre. Hur välkomna skulle ni känna er om ni kommer till ett land och folk utgår från att ni är våldtäktsmän, självmordsbombare och fan vet vad ni fått för er.

Jag låter hellre min skatt gå till flyktingar än till slöa etniska svenskar som sitter hemma och inte gör ett dugg för att förbättra sin egen situation. Jävla gnällspikar.

Ber om ursäkt för om tonen är hård, men jag är sjukt less på gnällande svennar som bara skyller på andra hela tiden. Man skäms rent ut sagt för er. Hur fan ska invandrare trivas och vilja acklimatisera sig om de möts av er skit? Nej, fan, det är så man själv skulle ta och konvertera till islam bara för att jävlas.

Vad du missar är att fler människor kräver mer import. Fler människor som inte jobbar och hjälper till med export gör att vi går back. Sedan är det inte alla pengarna som går tillbaka in i samhället. Det är många invandrare som har hus i deras hemländer och skickar pengar till annan släkt och såvidare som senare ska ta sig till landet. Det är mycket pengar som skickas med Western Union. Det är inte så ofta det används av svenskar som av invandrare.

Det är givet att det är en kostnad. Men det är något som också bör accepteras. Men det är också något som bör vara tydligt. Precis som vi vet att det kostar att uppehålla vägar och så vidare och vi vet att det skickas ett antal miljarder i bistånd och så vidare. Nu är det svårt att räkna på en exakt kostnad då det finns så mycket variabler. Jag är inte emot invandring och jag är absolut inte emot den individuella invandraren. Jag är dock emot en sådan hög invandring som vi har idag. Det har också medfört diverse problem. Att vi inte har tillräckligt med bostäder är ju något som knappast blir bättre av att ha en hög invandring. Det är många områden som blir mer belastade av att ha hög invandring. Arbetsförmedlingen är ett av dessa som också får betydligt mer att göra vid hög invandring.

Ja som du skriver så skapar invandringen jobb. Det skapar jobb för byggsektorn, det skapar jobb för arbetsförmedlare, socialarbetare, folk som jobbar på migrationsverket, det skapar jobb för polis, det skapar jobb för mycket. Dessa är dock inte jobb som skapar intäkter för Sverige. Visst på lång sikt gör det ju det vi måste ju ha bostäder och på lång sikt lär ju dessa invandrare(eller kanske deras barn) blir lika produktiva som alla andra.

Du pratar om att vi skulle kunna ha närmare 30 miljoner människor i Sverige. Jag vet inte vad det är för Sverige som du eftersträvar då. Är det ett Sverige utan vargar, utan älgar, utan rådjur utan natur och sedan städer och jordbruk? Då hade det kanske fungerat. Då kommer vi ju sedan till den ekonomiska biten. Vi behöver ju då exportera något så in i h-e mer och var ska den exporten komma ifrån? Turism? Vad ska de se? Tekniska innovationer tänker du kanske då? Ja, vi ska kanske chansa. I Sverige kan vi inte producera lika mycket som de kan göra i t.ex Frankrike. Vi kan inte på samma sätt ha lika stor population som de rent teoretiskt skulle kunna ha.

Gör vi hela världen till ett och samma land då hade vi kunnat flytta som vi ville men då måste hela världsordningen göras om. För att det skulle kunna lösas så vet jag inte riktigt vad som skulle kunna krävas. Det hade säkert varit fördelaktigt om hela världen betalade samma skatt och hade samma ekonomi. Att många länder än idag sköts på det sättet att populationen behöver öka för att den ekonomiska planen ska gå ihop är ett skämt både för miljöns skull och för världen i stort med all dess svält.

I Sverige äger vi våra bostäder precis som de sannolikt gjorde där de kom ifrån innan det blev kaos. Att assimilera en stor mängd invandrare är inte lätt. Speciellt inte när de alla vill bo på samma plats och vi har det så fritt att de får göra precis detta. För att lösa assimileringen så skulle vi helt enkelt vara tvungna att göra inskränkningar på deras frihet.

Jag är själv en människa och jag tror att jag förstår hur en människa fungerar. Vet en människa att det finns mycket bättre ställen att komma till så vill man givetvis försöka ta sig dit. Vet man då också att det finns ganska goda möjligheter att komma dit så beslutar man sig ju också föra att göra det. Det är ju trots allt en naturlig instinkt att göra det som är bäst för en själv och ens avkommor. Så gör även djur och även människan är ett djur. Egoism är en rent naturlig självbevarelsedrift.

Det är varken schyst mot de som kommer hit och de som redan bor här att ha en sådan invandring som vi uppenbarligen inte klarar av. Det finns så många exempel att det är larvigt. Det är en kostnad och det är saker som skulle behöva lösas innan det kommer ännu fler invandrare. EU har sagt att vi borde minska invandringen. Hittar EU på detta och att det bara är positivt med hög invandring?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Sett ur ett långsiktigt perspektiv har Sverige aldrig mått bättre än idag. Den genomsnittliga disponibla inkomsten uppräknat med KPI är idag högre än någonsin tidigare. Idag ligger den på ca. 183 tkr medan den 2000 låg på 144 tkr och 1990 125 tkr.

Jag vill bara påpeka att det beror på hur man räknar och hur man definierar bättre.
Medel har gått upp klart, medianen har gått upp betydligt sämre.
Dessutom så har dom som har det sämst ställt i samhället fått det betydligt sämre dom senaste 5-10 åren medan dom som har det bäst ställt har ökat väldigt mycket mer än genomsnittet och medianen.

Så, rika har blivit rikare och fattigare har blivit fattigare. Dom mittemellan har blivit rikare men deras omkostnader har ökat och tryggheten minskat.