Windows 8 aldrig tänkt som desktop OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Interfacet i 8an är döfött på en desktopdator eller så ska alla glatt acceptera en försämrad arbetsmiljö på desktop...

Du tror inte traditionella desktop datorer är påväg mot samma öde då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Nu har du fel, klagar du på Windows 8 så är du enligt fanklubben (liten men högljudd?) förändringsfientlig och inkompetent.

Jaså? Kan du peka på inläggen i detta forum som indikerar att de som klagar på Windows 8 bara skjuts ner som inkompetenta? Jag har helt enkelt inte den bilden av diskussionerna här.

Det känns inte riktigt som du har en konstruktiv inställning när du skriver saker här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

eftersom Windows 8 i grundutförande är oanvändbart på Desktop

Oj, jag måste nog vara någon slags övermänniska då eftersom jag inte har någon effektivitetsförlust i Windows 8, trots att du med ditt inlägg visar att det inte ens är en åsiktsfråga att Windows 8 uppenbarligen är oanvändbart.

Sarkasm åsido har jag svårt att se varför man ska ha den attityden i ett diskussionsforum. Vill man bara framföra sin åsikt som den enda känns det bättre att blogga och vill man diskutera är det väl bättre att försöka vara lite mer tillmötesgående än att skriva sina åsikter som fakta och använda laddade uttryck som att Microsoft skiter användarna i munnen. Det kanske är mig det är fel på men jag ser ingen konstruktiv diskussion komma ur de två aspekterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har mycket svårt att tro att pekskärmar någonsin kommer att bli en bra lösning på stationära datorer, människans nuvarande anatomi sätter stopp för det, det spelar ingen som helst roll om vi gillar det eller inte eller om ms tycker si eller så, vår kropp är inte lämpad för det så det innebär stora ergonomiska problem, själv så når jag inte över mina monitorer, jag måste vrida/resa/sträcka mig för att nå över skärmarna, det är nått som diskvalificerar touch på desktop, men på en 10" platta så funkar det fint, men inte när det är är drygt 140 cm brett, det är helt omöjligt att få bra ergonomi då oavsett om man "vill" ha touch eller inte.

Av en händelse hade vi en ergonom hos oss idag. Hade jag kommit ihåg skulle jag frågat honom om att jobba med touch-skärmar. Men med tanke på vad han hade att säga om touch-produkter i övrigt så var budskapet ganska tydligt. Att sitta med dem på en arbetsplats i många timmar funkar inte för våra kroppar.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Du tror inte traditionella desktop datorer är påväg mot samma öde då?

Nä det finns saker man behöver skärmyta och beräkningskraft till och det kan inte småsakerna erbjuda, visst lär det komma dockor så man kan ansluta skärmar till bärbara enheter, och ev så kan beräkningskapaciteten öka, laptopar är ju dugliga, men skärmyta lär behövas för många saker om det ska bli produktivt, alla former av jobb som använder grafik/bilder blir så mycket lättare om man har stor yta, och även saker där man vill kunna se mycket text, som programering, tänk att sitta och koda på en platta, inte så smidigt.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä det finns saker man behöver skärmyta och beräkningskraft till och det kan inte småsakerna erbjuda, visst lär det komma dockor så man kan ansluta skärmar till bärbara enheter, och ev så kan beräkningskapaciteten öka, laptopar är ju dugliga, men skärmyta lär behövas för många saker om det ska bli produktivt, alla former av jobb som använder grafik/bilder blir så mycket lättare om man har stor yta, och även saker där man vill kunna se mycket text, som programering, tänk att sitta och koda på en platta, inte så smidigt.....

Fortfarande en liten skara som använder datorer med stor beräkningskapacitet. Majoriteten använder datorn till enkla uppgifter. Vi som sitter med feta desktops hemma med senaste i7 och SLI är väldigt få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Oj, jag måste nog vara någon slags övermänniska då eftersom jag inte har någon effektivitetsförlust i Windows 8, trots att du med ditt inlägg visar att det inte ens är en åsiktsfråga att Windows 8 uppenbarligen är oanvändbart.

Sarkasm åsido har jag svårt att se varför man ska ha den attityden i ett diskussionsforum. Vill man bara framföra sin åsikt som den enda känns det bättre att blogga och vill man diskutera är det väl bättre att försöka vara lite mer tillmötesgående än att skriva sina åsikter som fakta och använda laddade uttryck som att Microsoft skiter användarna i munnen. Det kanske är mig det är fel på men jag ser ingen konstruktiv diskussion komma ur de två aspekterna.

Problemet är att de mest extrema förespråkarna och motståndarna (ni vet själva vilka ni är) båda slåss lika mycket för sin sak med lika dåliga attityder och lika dåliga faktaunderlag (och lika dåliga sarkasmer). Båda blir helt enkelt tjuriga för att det är någon som inte håller med just dem, och måste sedan med mycket text och lite innehåll påvisa med sina "bevis" hur just deras åsikt är den rätta. De verkar inte kunna tåla att det inte finns folk som inte håller med dem eller såna som jag som håller sig någonstans i mitten:

Jag har följt hela W8 debatten, testat de olika releaserna, läst bloggar och annat och min åsikt är fortfarande oförändrad. W8 är trevligt och stabilt och fyller sin funktion som OS. Det har sina brister men jag kan absolut förstå dem som vill använda det fullt ut. Själv är jag inte kompis med det och ser ingen vits med en uppgradering i närtid, varken hemma eller på arbetet. Det vi redan har fungerar bra och för mig är vinsten med en uppgradering inte tillräckligt stor dagsläget.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Problemet är att de mest extrema förespråkarna och motståndarna (ni vet själva vilka ni är) båda slåss lika mycket för sin sak med lika dåliga attityder och lika dåliga faktaunderlag (och lika dåliga sarkasmer). Båda blir helt enkelt tjuriga för att det är någon som inte håller med just dem, och måste sedan med mycket text och lite innehåll påvisa med sina "bevis" hur just deras åsikt är den rätta. De verkar inte kunna tåla att det inte finns folk som inte håller med dem eller såna som jag som håller sig någonstans i mitten:

Jag har följt hela W8 debatten, testat de olika releaserna, läst bloggar och annat och min åsikt är fortfarande oförändrad. W8 är trevligt och stabilt och fyller sin funktion som OS. Det har sina brister men jag kan absolut förstå dem som vill använda det fullt ut. Själv är jag inte kompis med det och ser ingen vits med en uppgradering i närtid, varken hemma eller på arbetet. Det vi redan har fungerar bra och för mig är vinsten med en uppgradering inte tillräckligt stor dagsläget.

Tyvärr går det ganska snabbt, fokus flyttas till det nya systemet, och det gamla utvecklas det inte till längre. För extrema PC spelmaskiner kommer nog de flesta ha bytt till W8 ganska snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jaså? Kan du peka på inläggen i detta forum som indikerar att de som klagar på Windows 8 bara skjuts ner som inkompetenta? Jag har helt enkelt inte den bilden av diskussionerna här.

Det känns inte riktigt som du har en konstruktiv inställning när du skriver saker här.

Skrivet av Evil Peter:

Oj, jag måste nog vara någon slags övermänniska då eftersom jag inte har någon effektivitetsförlust i Windows 8, trots att du med ditt inlägg visar att det inte ens är en åsiktsfråga att Windows 8 uppenbarligen är oanvändbart.

Sarkasm åsido har jag svårt att se varför man ska ha den attityden i ett diskussionsforum. Vill man bara framföra sin åsikt som den enda känns det bättre att blogga och vill man diskutera är det väl bättre att försöka vara lite mer tillmötesgående än att skriva sina åsikter som fakta och använda laddade uttryck som att Microsoft skiter användarna i munnen. Det kanske är mig det är fel på men jag ser ingen konstruktiv diskussion komma ur de två aspekterna.

Jag tycker de två hör ihop. Folk som klarar av att använda metro antyder hela tiden att folk som inte gör det är inkompetenta. Nu säger jag inte att just du har gjort det, men det är bara att läsa diverse inlägg så ser du vad som menas.

Angående mina laddade uttryck tycker jag inte det är överdrivet. I tidigare versioner av windows har man varit noggran med att nya funktioner går att stänga av. Metro är i allra högsta grad en ny funktion, men den går inte stänga av. Inte utan tredjepartsfjams, så kalla det vad du vill. Men Microsoft verkar inte bry sig om oss som ogillar Metro på desktop. Vi har inga valmöjligheter vad gäller huruvida vi vill ha gränssnittet eller inte. Så jag tycker absolut inte jag överdriver med mina "laddade" uttryck.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Metro är i allra högsta grad en ny funktion, men den går inte stänga av. Inte utan tredjepartsfjams, så kalla det vad du vill. Men Microsoft verkar inte bry sig om oss som ogillar Metro på desktop. Vi har inga valmöjligheter vad gäller huruvida vi vill ha gränssnittet eller inte. Så jag tycker absolut inte jag överdriver med mina "laddade" uttryck.

Kan du förklara vad det är du så gärna vill stänga av i Metro/Modern UI? Bara för att det finns där, är det inget som tvingar dig att använda den miljön.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Kan du förklara vad det är du så gärna vill stänga av i Metro/Modern UI? Bara för att det finns där, är det inget som tvingar dig att använda den miljön.

Hur gör man för att helt undvika metromiljön utan att modda via externa program ?
Går det ens att lösa om man använder program för jag har bara sett att de förbättrar, men inget har helt utplånat alla spår av metro.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Tyvärr går det ganska snabbt, fokus flyttas till det nya systemet, och det gamla utvecklas det inte till längre. För extrema PC spelmaskiner kommer nog de flesta ha bytt till W8 ganska snart.

Så du menar att inom en ganska snar framtid kommer inga program eller spel göras som fungerar till något äldre än W8?

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur gör man för att helt undvika metromiljön utan att modda via externa program ?
Går det ens att lösa om man använder program för jag har bara sett att de förbättrar, men inget har helt utplånat alla spår av metro.

Vet inte, har inte sett poängen med att modda utseendet. Men vad skulle du vinna på att utplåna hela miljön? Förklara gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Så du menar att inom en ganska snar framtid kommer inga program eller spel göras som fungerar till något äldre än W8?

Senaste DX (11.1 om jag inte minns fel) kommer enligt MS bara till Win8, WinRT och Server2012. Kan ju iofs bli som med 10.1 att utvecklarna helt enkelt struntar i det, men det berodde nog mer på att dåtidens konsoller bara hade stöd för DX9. Iom att MS snart kommer med sin nya konsoll som med största sannolikhet levereras med senaste version av DX. Detta betyder att spel kommmer skeppas med detta och därav även pc-portningarna.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfclaw:

Så du menar att inom en ganska snar framtid kommer inga program eller spel göras som fungerar till något äldre än W8?

Nope, att det stora flertalet som t.ex spelar nya spel. Kommer köra W8. För där får man det senaste i drivrutinsväg osv. De senaste spelen funkar bäst där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Vet inte, har inte sett poängen med att modda utseendet. Men vad skulle du vinna på att utplåna hela miljön? Förklara gärna!

Jag tycker att 8ans interface är långsamt och/eller kräver med handgrepp från användaren och fungerar mycket dåligt när man har flera stora monitorer samt att man får mycket sämre överblick över det mesta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att 8ans interface är långsamt och/eller kräver med handgrepp från användaren och fungerar mycket dåligt när man har flera stora monitorer samt att man får mycket sämre överblick över det mesta.

Snackar du om Modern UI miljön eller desktop miljön?

Permalänk
Medlem

Efter att ha fixat Start8 så tycker jag att Windows 8 är bättre än Windows 7, har dock bara kört i 2 dagar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arie:

Snackar du om Modern UI miljön eller desktop miljön?

Skrivbordet, det andra är ju totalt oanvändbart på en dator men man tvingas ju dit ändå och det är ju det som är problemet, det går inte att undvika det och bara hålla sig på skrivbordet,.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Kan du förklara vad det är du så gärna vill stänga av i Metro/Modern UI? Bara för att det finns där, är det inget som tvingar dig att använda den miljön.

Om jag är i desktop-läge och trycker på Windowstangenten så flyger Metro upp som en blaffa över hela skärmen. Det uppskattar jag inte. T. ex. Jag vill att en meny skall vara så pass subtil att man inte tänker på den. Sedan känns "appar" och allt det dära onödigt på Desktop, och stänga av datorn har de gömt väl etc etc.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag är i desktop-läge och trycker på Windowstangenten så flyger Metro upp som en blaffa över hela skärmen. Det uppskattar jag inte. T. ex. Jag vill att en meny skall vara så pass subtil att man inte tänker på den. Sedan känns "appar" och allt det dära onödigt på Desktop, och stänga av datorn har de gömt väl etc etc.

Du kan pinna dina dokument, program etc i taskbaren så slipper du va ute i Modern UI. Appar är inget som du är tvungen att använda om du inte vill. Hur många musklick tar det att stänga av datorn i Win 7 ? Och hur ofta stänger du av datorn att det är så prioriterat? Rätt banala orsaker för att va så aggressivt anti Windows 8.

Det finns en heldel design missar i Windows 8, men som sagt detta är version 1.0 så man får ha lite överseende. Utan Vista skulle inte Windows 7 finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Du kan pinna dina dokument, program etc i taskbaren så slipper du va ute i Modern UI. Appar är inget som du är tvungen att använda om du inte vill. Hur många musklick tar det att stänga av datorn i Win 7 ? Och hur ofta stänger du av datorn att det är så prioriterat? Rätt banala orsaker för att va så aggressivt anti Windows 8.

Det finns en heldel design missar i Windows 8, men som sagt detta är version 1.0 så man får ha lite överseende. Utan Vista skulle inte Windows 7 finnas.

Och om jag vill ha en ren och fin taskbar? Samt att jag kanske har fler program än vad som får plats att "pinna"?

Sökfunktionen är dessutom något jag använder extremt ofta. Alltså Windowstangenten+Skriv. Gör man det i Windows 8 får man likväl upp metro som en blaffa över hela skärmen, plus att de har segmenterat sökningarna trotts att det inte ger några fördelan.

Du har säkert rätt i att det går att undvika Metro till stor del, men inte på ett sådant sätt att det fortfarande är smidigt att jobba. Min dator stänger jag för övrigt av ca 3-5 gånger om dagen, så det är något jag gör hyffsat ofta.

Och återigen: Jag är inte aggresiv mot Metro per se, jag är irriterad över att vi som inte vill ha minsta lilla med det att göra inte kan slippa det utan att förlita oss på tredje part, vilket känns katastrofalt dåligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och om jag vill ha en ren och fin taskbar? Samt att jag kanske har fler program än vad som får plats att "pinna"?

Sökfunktionen är dessutom något jag använder extremt ofta. Alltså Windowstangenten+Skriv. Gör man det i Windows 8 får man likväl upp metro som en blaffa över hela skärmen, plus att de har segmenterat sökningarna trotts att det inte ger några fördelan.

Du har säkert rätt i att det går att undvika Metro till stor del, men inte på ett sådant sätt att det fortfarande är smidigt att jobba. Min dator stänger jag för övrigt av ca 3-5 gånger om dagen, så det är något jag gör hyffsat ofta.

Och återigen: Jag är inte aggresiv mot Metro per se, jag är irriterad över att vi som inte vill ha minsta lilla med det att göra inte kan slippa det utan att förlita oss på tredje part, vilket känns katastrofalt dåligt.

Att du inte gillar det estetiska med interfacet gör inte operativsystemet värdelöst eller oanvändbart. Visst håller jag med om att byta miljö fram och tillbaka kan bli ett störande moment i arbetet. Som sagt Windows 8 är inte helt färdigt och dessa design missar kommer med stort sannolikhet att åtgärdas inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och om jag vill ha en ren och fin taskbar? Samt att jag kanske har fler program än vad som får plats att "pinna"?

Sökfunktionen är dessutom något jag använder extremt ofta. Alltså Windowstangenten+Skriv. Gör man det i Windows 8 får man likväl upp metro som en blaffa över hela skärmen, plus att de har segmenterat sökningarna trotts att det inte ger några fördelan.

Du har säkert rätt i att det går att undvika Metro till stor del, men inte på ett sådant sätt att det fortfarande är smidigt att jobba. Min dator stänger jag för övrigt av ca 3-5 gånger om dagen, så det är något jag gör hyffsat ofta.

Och återigen: Jag är inte aggresiv mot Metro per se, jag är irriterad över att vi som inte vill ha minsta lilla med det att göra inte kan slippa det utan att förlita oss på tredje part, vilket känns katastrofalt dåligt.

Har köpt uppgraderingen till win8 till min HTPC och min gamer rigg och kommer göra som jag idag gör med win7, dvs jag högerklickar på taskbar/toolbars/links och new links. Har en mapp på D: där jag lägger genvägar till alla program jag vill snabbt komma åt och vipps har jag en clean desktop med snabb tillgång till mina favoritprogram. Kanon om man formaterar ofta som jag gör och classic shell från sourceforge är ett måste på min gamer rigg. När jag får tid ska jag kolla in Metro för det kan vara helt ok på en HTPC då jag har ett mini t-bord med kulmus. Kommer inte använda Metro på gamer riggen.

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Rekordmedlem

Dessutom går det inte smidigt att starta program man redan har igång om man pinnat dem i aktivitetsfältet, det är mycket bökigt att starta flera instanser av samma program och att ha genvägar på skrivbordet innebär att man måste gå dit för att kunna klicka, vilket också är bökigt i onödan, så vad var det för fel på den mycket bra fungerande gamla startmenyn ?
Jag gillar allt utom interaktionen med användaren som innefattar metro/modern med 8an, så bara de fixar ett effektivt desktopläge så är det bra, men det kräver en återgång till "start win 7 style" eller nått helt nytt som fungerar, samt att man får ordning på hur hotcorners uppför sig särskilt på multimonitor för det är där det blir jobbigt, det är de största felen på 8an, men de är så grova att de gör 8an oanvändbart för annat än lek.
Sedan skulle det inte göra något om de gjorde om sökfunktionen men den är inte lika viktig om de fixar ett fungerande startinterface, sök är inget man behöver använda ofta i 7an , men i 8an så tvingas man dit och då vore det bra om den var logisk till skillnad från hur den funkar idag.
Jag kan tom acceptera att se metroskärmen vid start bara den aldrig mer dyker upp innan jag själv aktivt väljer det och inte tvingas dit, metro saknar dessutom ofta "tillbaka funktion" eller vad man ska kalla det, ju mer man försöker använda det ju sämre gillar man det

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Att du inte gillar det estetiska med interfacet gör inte operativsystemet värdelöst eller oanvändbart. Visst håller jag med om att byta miljö fram och tillbaka kan bli ett störande moment i arbetet. Som sagt Windows 8 är inte helt färdigt och dessa design missar kommer med stort sannolikhet att åtgärdas inom en snar framtid.

Fast jag har inte pratat så mycket om estetik alls, att metro lägger sig över hela skärmen har väl inget med estetik att göra?

Om man nu är i Metro och faktiskt vill använda det så ser det väl OK ut tycker jag. Men de två miljöerna smälter ihop för dåligt. Det är inget likadant någonstans.

Att Metro finns som ALTERNATIV är bra. Jag kan t. ex tänka mig det på HTPC och liknande, men jag vill i alla fall kunna välja bort det. Desktop-läget känns skadeskjutet utan startmenyn. Jag gillar Xwin eller vad den där menyn som kommer upp när man högerklickar heter, men den kan man ha i en lösning med startmeny också, så jag tycker Microsoft hårddrar och skalar bort i onödan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast jag har inte pratat så mycket om estetik alls, att metro lägger sig över hela skärmen har väl inget med estetik att göra?.

Skrivet av Ozzed:

Och om jag vill ha en ren och fin taskbar? Samt att jag kanske har fler program än vad som får plats att "pinna"?

Design missar i operativsystemet kan man diskutera länge och väl, men jag ser inga fatala misstag som gör systemet oanvändbart !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Design missar i operativsystemet kan man diskutera länge och väl, men jag ser inga fatala misstag som gör systemet oanvändbart !

Ska man hårddra det så är väl ett system där enda sättet att navigera är att blåsa på skärmen inte heller "oanvändbart". Men jag ser svårigheter i att få saker gjort lika snabbt som i Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har mycket svårt att tro att pekskärmar någonsin kommer att bli en bra lösning på stationära datorer, människans nuvarande anatomi sätter stopp för det, det spelar ingen som helst roll om vi gillar det eller inte eller om ms tycker si eller så, vår kropp är inte lämpad för det så det innebär stora ergonomiska problem, själv så når jag inte över mina monitorer, jag måste vrida/resa/sträcka mig för att nå över skärmarna, det är nått som diskvalificerar touch på desktop, men på en 10" platta så funkar det fint, men inte när det är är drygt 140 cm brett, det är helt omöjligt att få bra ergonomi då oavsett om man "vill" ha touch eller inte.

Det är ju en av de saker ms verkar ha missat helt, touch är och kommer alltid att vara dåligt så fort man har stora ytor, jag tror tom att en normal liten 22" are är för stor för touch, gränsen ligger inom det område som kallas "boxen" när man pratar ergonomi, en touchenhet kan alltså inte vara bredare än den ryms inom kroppsbredden, säg ca 45cm om den ska vara ergonomiskt bra, blir det bredare börjar problemen så touch på större skärmar än ca 19" kommer aldrig att fungera bra så länge kroppen ser ut som den gör.

Interfacet i 8an är döfött på en desktopdator eller så ska alla glatt acceptera en försämrad arbetsmiljö på desktop, eller så ska man hacka 8an så det inte längre är win8, de som är nöjda med den verkar ju inte köra med den utan de kör nån moddad version, jag tror att nästan alla "nöjda" inte kör originalversionen av interfacet eftersom de skriver om diverse program som moddar 8an så den mer liknar 7

Precis min åsikt, om man som jag har en 24" skärm med rejält avstånd till tangentbordet är det i princip omöjligt att använda "touch" även om bildskärmen stöjer funktionen. Om inte "touch" går att använda rent ergonomiskt ser jag inte att "Modern UI" ger några som helst fördelar jämfört med det tidigare gränssnittet.

Visa signatur

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 5800X, 2x16GB G.Skill Ripjaws V CL14 3600MHz

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Så varför denna hets mot Windows 8?

Vilken hets?

Citat:

Sen tycker jag att Windows Phones gränssnitt är riktigt bra.
Frågan är om du alls vet vad du pratar om eller bara har en förutfattad mening?

Jag har en HTC Titan. Som tur är har jag inte själv betalt för den, tyvärr får jag en ny om jag slänger den i väggen.

Citat:

Hade MS inte gjort något hade Apple och Google/Android tagit över marknaden helt på sikt.

Det är klart microsoft måste göra något. Grundfelet är att Windows Mobile/Phone helt enkelt är ett dåligt OS, och microsoft har valt det som modell för framtiden.

Citat:

Jag tror nog Microsoft kommer på smartphones /plattor och hybrider också och att Windows 8 som sådant lär öka

Microsofts marknadsledande position på PC gör att de får marknadspenetration även om de släpper en citron (case in point: än idag kör runt 5% av alla datorer Vista), men det funkar förstås inte på marknader där de inte är marknadsledande.
Microsoft har rensat bort de som är skyldiga till Win 8, så förhoppningsvis sker en tillnyktring nu, men om Win 9 också är en citron, då är det nog dags att börja oroa sig.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~