Försäkringsbolags skyldigheter?

Permalänk
Medlem

Försäkringsbolags skyldigheter?

Hejsan SC!

Jag har köpt en bil för ett par veckor sedan. Då tecknade jag samma dag en försäkring för denna bil. Detta gjorde jag via en app som företaget har. Allting gick igenom fint sett från vår sida. Tre dagar senare ringer vi och kollar att den faktiskt är försäkrad varpå de på supporten ser att vi har försökt teckna men att den av någon anledning inte gått igenom. De medger sitt fel och tecknar nu försäkringen direkt.

Nu ett par veckor senare får jag då självklart böter för att jag kört en bil oförsäkrad. Böter på ca 500kr. Jag ringde till försäkringsbolaget och de säger självklart att de inte tänker betala detta utan det är något jag får stå för själv.

Det är inte pengarna som skaver det kan jag inte säga. Men faktumet är att jag gjorde allting rätt i mina ögon. Deras app sa att försäkringen var tecknad. Ingen text någonstans om att man bör kontakta dem samma dag för att faktiskt kolla om det gått igenom. De erkände på supporten att det var deras fel men att de helt sonika inte känner för att betala detta. Det känns lite pinsamt från ett så stort företag faktiskt.

Det jag efterfrågar här är lite synpunkter. Är det så att jag faktiskt falerat någonstans i mina tankegångar/ageranden?

Vad tycker ni jag ska göra? Ringa och skälla på dem eller ta smällen som en riktig svensk och betala böterna jag fick?

Mvh Waloth

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Hej Waloth!

Om bolaget ser att något gått fel i deras system kan de backa försäkringen från den dagen du blev ägare till fordonet. Det kostar dem inget och då stryks böterna från tff.
/Niklas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av N1KLAS:

Hej Waloth!

Om bolaget ser att något gått fel i deras system kan de backa försäkringen från den dagen du blev ägare till fordonet. Det kostar dem inget och då stryks böterna från tff.
/Niklas

Skickades från m.sweclockers.com

Hejsan N1KLAS!

Det lät som en otroligt bra lösning. Konstigt att supporten inte kom på det själva tycker man. Jag ska kontakta dem idag igen och be dem att göra så. Tack så mycket för ditt svar!

Alla andra svar, råd och kommentarer uppskattas fortfarande.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Först så bör du kontakta försäkringsbolaget och prata med dem, var hövlig, du kan ju vara irriterad men låt bli att gorma o bete dig illa för det vinner du inget på.
Om det inte löser sig då så kan du gå vidare om du vill, info om hur du ska göra då har du här http://bankforsakring.konsumenternas.se/Klagoguide/Klagoguide... De har en rådgivningsfunktion du kan kontakta på kontorstid om det inte löser sig med en kontakt med försäkringsbolaget.
Du kan i slutänden ta det till domstol om det inte löser sig innan dess.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det låter vansinnigt om dom inte skulle ordna detta. De har väl datum på när du försökt teckna försäkringen och har du räkningen som du vill att dom betalar så är det väl inte så svårt. Nä ring och be att få prata med någon om detta. Är det ingen som vill ta detta seriöst så skulle jag säga upp försäkringen direkt. Ett sånt bolag vill man inte ha att göra med när det väl händer något om de bråkar över några hundringar redan nu.

Ring och red ut vad som har hänt, är det en vettig person du pratar med så borde dom se direkt om det är dom som strulat (appen som strulat).

Är det du som strulat så får du betala.

Är det dom som strulat så får dom betala.

Väldigt enkelt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det låter vansinnigt om dom inte skulle ordna detta. De har väl datum på när du försökt teckna försäkringen och har du räkningen som du vill att dom betalar så är det väl inte så svårt. Nä ring och be att få prata med någon om detta. Är det ingen som vill ta detta seriöst så skulle jag säga upp försäkringen direkt. Ett sånt bolag vill man inte ha att göra med när det väl händer något om de bråkar över några hundringar redan nu.

Ring och red ut vad som har hänt, är det en vettig person du pratar med så borde dom se direkt om det är dom som strulat (appen som strulat).

Är det du som strulat så får du betala.

Är det dom som strulat så får dom betala.

Väldigt enkelt.

Jag har talat med vad som lät som en vettig person. Han sa att de hade gjort fel. Han sa att de inte kunde flytta fram försäkringen (så att boten försvinner). Han sa även att det är jag som får betala även om det är de som gjort fel.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Jag har talat med vad som lät som en vettig person. Han sa att de hade gjort fel. Han sa att de inte kunde flytta fram försäkringen (så att boten försvinner). Han sa även att det är jag som får betala även om det är de som gjort fel.

Ja men då får väl du vara nöjd med det helt enkelt.

Själv skulle jag inte vara nöjd med det svaret. Har dom felat så ska dom betala / dra av på nästkommande faktura. Det är inte så omöjligt som de försöker ge sken av. Pratar man med rätt person så går det. Det är jättevanligt att försäkringsbolagen erbjuder en hel massa olika varianter av ersättning för att behålla kunder så varför inte kunna göra ett försök denna gång? Märkligt enligt mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N1KLAS:

Hej Waloth!

Om bolaget ser att något gått fel i deras system kan de backa försäkringen från den dagen du blev ägare till fordonet. Det kostar dem inget och då stryks böterna från tff.
/Niklas

Skickades från m.sweclockers.com

Nästan helt rätt! Dock kostar bakdatering en slant för försäkringsbolaget.

Permalänk

Om du fått bekräftelse på att försäkring är tecknad, skall det gälla från den dagen.

Bolaget kan bakåtdatera försäkringen, men det krävs en riktigt vettig motivering samt att bolaget gjort fel själva. Vilket de gjort.

Permalänk
Medlem

Så då är det ju bara att kolla datumet som det verkade på dom att det hade kommit in en anmälan på. Är det datumet den dagen du anmälde så försöker dom bara slingra sig.

Bara att ligga på om datumet finns någonstans som du kan påvisa.

Bara å ringa igen då och tjata OM du är säker på din sak.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Inte för att det hjälper TS i det aktuella fallet men jag hade knappast velat stanna hos ett försäkringsbolag som på grund av att de inte har koll på sitt eget system orsakar 500kr böter hos dig.

Permalänk
Medlem

Inte för att det hjälper TS eller thomas_skane, men jag skulle aldrig teckna en försäkring via en APP

Det är ju som uppdukat för problem även om det i teorin kanske funkar bra.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Inte för att det hjälper TS i det aktuella fallet men jag hade knappast velat stanna hos ett försäkringsbolag som på grund av att de inte har koll på sitt eget system orsakar 500kr böter hos dig.

Kan bara hålla med, och om inget annat kan hotet om uppsägning ge önskad effekt med att de betalar de 500kr i böter som de orsakat.

Permalänk

Fel försäkringsbolag i mina ögon. Har råkat ut för det samma (dock inte genom teckning via app i mitt tillfälle) där jag sedan fick krav från trafikförsäkringsföreningen eller något liknande p.g.a. ej existerande försäkring. Hade då kört utan försäkring i flera veckor. Bolaget backade dock helt och ordnade detta för mig efter ett telefonsamtal. Folksam förresten.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Kan bara hålla med, och om inget annat kan hotet om uppsägning ge önskad effekt med att de betalar de 500kr i böter som de orsakat.

Skrivet av emigrating12:

Fel försäkringsbolag i mina ögon. Har råkat ut för det samma (dock inte genom teckning via app i mitt tillfälle) där jag sedan fick krav från trafikförsäkringsföreningen eller något liknande p.g.a. ej existerande försäkring. Hade då kört utan försäkring i flera veckor. Bolaget backade dock helt och ordnade detta för mig efter ett telefonsamtal. Folksam förresten.

Ja exakt.

Vem vill ha ett sånt försäkringsbolag. Som jag sa tidigare, vad händer nästa gång när man behöver dom som bäst. Vad ska de då komma med för ursäkter.

Nä antingen får dom fixa till det här eller så byter TS bolag på direkten. TS får gärna nämna vilket bolag det är också om det inte bryter mot några forumregler.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Ja exakt.

Vem vill ha ett sånt försäkringsbolag. Som jag sa tidigare, vad händer nästa gång när man behöver dom som bäst. Vad ska de då komma med för ursäkter.

Nä antingen får dom fixa till det här eller så byter TS bolag på direkten. TS får gärna nämna vilket bolag det är också om det inte bryter mot några forumregler.

Skulle helt klart vara intressant med namn på bolaget om det inte löser sig.