Permalänk

Köpråd angående multimeter?

Börjar bli rastlös utan att ha något projekt igång så slog till på en billig projektor med slutkörd lampa som jag tänker LED-konvertera, till detta kommer inte utrustningen jag har tillgänglig räcka till utan jag kommer behöva en multimeter också. Problemet är bara att det finns oändligt många modeller i oändligt många prisklasser som skiljer på otroligt många parametrar. Så frågan är vilka krav man ska ställa på den, vad behöver man ha i en hemma multimeter och vad är overkill?

Kom gärna med förslag på prisvärda modeller mm.

Skulle tex en sån här sakna något jag skulle vara intresserad av att veta?
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multi...

Annars kanske denna hade varit trevlig, beroende på hur de visar uppmätta fyrkantsvågor mm?
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multi...

Permalänk

Vad menar du med "uppmätta fyrkantsvågor mm?"
Förövrigt duger Uni-T grejerna till en glad amatör, men om man har pengar tycker jag det är lugnt mycket bättre att investera i en fluke, agilent eller någon annan lite finare grejer.

Permalänk
Skrivet av Kaptendum:

Vad menar du med "uppmätta fyrkantsvågor mm?"
Förövrigt duger Uni-T grejerna till en glad amatör, men om man har pengar tycker jag det är lugnt mycket bättre att investera i en fluke, agilent eller någon annan lite finare grejer.

"True RMS-mätning för fyrkants-, sågtands- och sinusvågor"

Det var helt enkelt frågan hur den skulle visa detta på displayen. I vilket fall som blev det den dyrare av dessa två lite billigare multimetrar då jag inte tror att jag kommer ha någon nytta av en så pass avancerad och dyr sak som vi använder i labbet. Får se om jag blir nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

beroende på hur de visar uppmätta fyrkantsvågor mm?

Skrivet av lanbonden:

"True RMS-mätning för fyrkants-, sågtands- och sinusvågor"

Det var helt enkelt frågan hur den skulle visa detta på displayen. I vilket fall som blev det den dyrare av dessa två lite billigare multimetrar då jag inte tror att jag kommer ha någon nytta av en så pass avancerad och dyr sak som vi använder i labbet. Får se om jag blir nöjd.

Inget illa ment nu, men med de elektronikkunskaper du nu uppvisar är det då smart att mekla i elektronik?
Instrumentet visar inte en fyrkantsvåg, utan presenterar vågens RMS (Root mean square), d.v.s. effektivvärde...

Det du länkar till är (vanliga) siffer-URI-metrar.
Inga oscilloskop...

EDIT
Du klarar dig sannolikt med en vanlig multimeter, utan bling-bling.

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Inget illa ment nu, men med de elektronikkunskaper du nu uppvisar är det då smart att mekla i elektronik?
Instrumentet visar inte en fyrkantsvåg, utan presenterar vågens RMS (Root mean square), d.v.s. effektivvärde...

Det du länkar till är (vanliga) siffer-URI-metrar.
Inga oscilloskop...

EDIT
Du klarar dig sannolikt med en vanlig multimeter, utan bling-bling.

jag är väll medveten om att det inte är ett oscilloskop och att den inte kommer visa infon som ett oscilloskop, frågan var snarare hur mycket info den visar, tex om den visar frekvens samt min/topp värde, som jag tolkar det visar den i alla fall frekvensen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande min gamla Hioki 3010 som jag byggde ihop på gymnasiet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------