Pulserande oljud i chassit skapat av hårddiskar

Permalänk

Pulserande oljud i chassit skapat av hårddiskar

Jag har fått ett pulserande resonansljud i chassit som försvinner när jag drar ur strömmen från hårddiskarna. Hur kan jag skydda mig mot detta irriterande oljud på bästa sätt? Gärna utan större inköp eller helst inga inköp alls.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd

Problemet är antagligen att vibrationerna från diskarna skapar resonans i chassit. Enklaste lösningen är att lägga någon form av packning mellan diskarna och chassit, helst gummi, de finns att köpa men du kan också klippa till några själv av exempelvis gamla mjölkkartonger eller så (tvätta först). Annars så skulle du kunna hänga diskarna i exempelvis gummiband så att de hänger helt fritt, men det är är ganska jobbigt att få till bra.

Permalänk
Medlem

Frikoppla hårddiskarna från chassit. Lägg dom löst på en bit foam i botten eller häng upp dom i någon sorts slunga. Finns många olika lösningar. Hur avancerat du vill ha det beror på hur mycket tid du vill lägga ner. Finns en del att läsa på spcr.
Hittade de här artikeln efter en snabb sökning, lite daterad men fortfarande aktuell. http://www.silentpcreview.com/article8-page1.html

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Skrivet av Qwarkman:

Frikoppla hårddiskarna från chassit. Lägg dom löst på en bit foam i botten eller häng upp dom i någon sorts slunga. Finns många olika lösningar. Hur avancerat du vill ha det beror på hur mycket tid du vill lägga ner. Finns en del att läsa på spcr.
Hittade de här artikeln efter en snabb sökning, lite daterad men fortfarande aktuell. http://www.silentpcreview.com/article8-page1.html

Jag lossade skruvarna på vaggan så gummipackningarna som var där inte blev lika ihoptryckta och tog bort tumskruven som håller fast från sidan av hårddiskburen och nu är ljudet borta, trodde inte det skulle vara så enkelt. Konstigt bara att oljudet började komma igår när hårddiskarna har suttit på samma sätt i ett år.

Tack för svaren!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro