Transparenta skärmar ger digitala skyltfönster

Permalänk
Melding Plague

Transparenta skärmar ger digitala skyltfönster

Glöm svårtydda lappar och glatta broschyrer. På CES 2013 demonstreras hur genomskinliga skärmar kan användas för digital skyltning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Väldigt coolt!

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

Transparenta skärmar har man ju sett mycket på film och då mest sci-fi antar jag. Men för personligt bruk vette fanken vad man skulle kunna använda denna tekniken till.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Snusfri

Sett detta tidigare, fast då användes det som "Smart Window", man kunde ha diverse nyheter på "fönstret" bla och de hade även en liknande gardinfunktion utifall man vill mörklägga eller hindra insyn.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sett detta tidigare, fast då användes det som "Smart Window", man kunde ha diverse nyheter på "fönstret" bla och de hade även en liknande gardinfunktion utifall man vill mörklägga eller hindra insyn.

Om jag inte minns fel så var det väl Samsung typ förra året eller nåt på någon mässa som presenterade det?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd

Det här är heltenkelt SMART !
Och sexigt

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av light44:

Transparenta skärmar har man ju sett mycket på film och då mest sci-fi antar jag. Men för personligt bruk vette fanken vad man skulle kunna använda denna tekniken till.

Troligen inte som en huvudskärm i hemmet, men det finns nog många roliga användningsområden ska du se.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av light44:

Transparenta skärmar har man ju sett mycket på film och då mest sci-fi antar jag. Men för personligt bruk vette fanken vad man skulle kunna använda denna tekniken till.

Så har man nog sagt om många av våra mest självklara saker.

Jag trodde först att din signatur var min, för din dator är nästan identisk med min.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nu blir det ännu dyrare för ägarna när ungar slår sönder skyltfönster.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv

Borde man inte kunna göra 'äkta' 3D-skärmar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Transparenta skärmar har man ju sett mycket på film och då mest sci-fi antar jag. Men för personligt bruk vette fanken vad man skulle kunna använda denna tekniken till.

1 ord: FÖNSTER.

tänk dig Tony Stark's hus.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Inaktiv

herregud va coolt! vill ha nu direkt!

Tänkte senast på det när jag kollade på Prometheus, att det vore supernice med transparenta skärmar o nu finns dom att köpa.

Permalänk
Medlem

Med en spegel bakom... läsa mailen när man borstar tänderna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser jag Gangnam Style en gång till, så spy jag.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av light44:

Transparenta skärmar har man ju sett mycket på film och då mest sci-fi antar jag. Men för personligt bruk vette fanken vad man skulle kunna använda denna tekniken till.

Skämtar du?

Det finns ju hur många användningsområden som helst... Bara på fönster finns det ju massa roligt man kan göra, sen att ha såna här på köksapparater (mikro, ugn t.ex), skåpsluckor m.m hade varit rikigt fräckt.

Det är bara fantasin som sätter gränser

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Med en spegel bakom... läsa mailen när man borstar tänderna

Släng på eyetracking på de också ^^

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Ser jag Gangnam Style en gång till, så spy jag.

http://tinyurl.com/cc7rolq

Permalänk

Inte direkt nytt men det ser ut att fungera ganska bra. Någon som vet var jag kan hitta mer information, specs och liknande? Jag är mest nyfiken på hur genomskinliga de är

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Med en spegel bakom... läsa mailen när man borstar tänderna

Google glasses!

Permalänk
Medlem

Superfräsigt!
Kommer nog snart att integreras i bilar och lastbilar.

Det finns många användningsområden för dessa typer av skärmar.

PS
Jonas: Kanske du skall använda ett annat finger än långfingret nästa gång ni filmar användandet av touchskärmar....
DS

Permalänk
Medlem

det här kombinerat med det ögon styrning

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Det här kombinerat med kameraövervakning, automatiska ansiktsigenkänningsprogram (som används på flygplatser), all data som google och facebook har samlat på sig om dig, kanske kombinerat med lite mobiltelefonspårning så är Minority Report redan här!!

äsch, redan på g http://weareorganizedchaos.com/index.php/2010/07/19/minority-...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

det här kombinerat med det ögon styrning

^detta

Framtiden kom tidigt i år!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Glöm svårtydda lappar

... och välkomna svårtydda skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det här kombinerat med kameraövervakning, automatiska ansiktsigenkänningsprogram (som används på flygplatser), all data som google och facebook har samlat på sig om dig, kanske kombinerat med lite mobiltelefonspårning så är Minority Report redan här!!

äsch, redan på g http://weareorganizedchaos.com/index.php/2010/07/19/minority-...

Hoppas på mindre brott då så folk kan känna sig säkra. Men det är klart...blir ju jobbigt om BigBrother själv är ond, då är vi körda.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Borde man inte kunna göra 'äkta' 3D-skärmar då?

Det borde inte vara omöjligt med den tekniken dem egentligen. Vet inte om det var liknande detta du tänkte dig. Men jag kan se att man skulle kunna använda detta i ett kvadratiskt block med mängder med lager på lager av dessa paneler. Där varje lager visar en del av bilden och där helheten sen visar en "äkta 3D bild ur alla synvinklar. Men de är klart man måste ju se till att ljuset bara utstrålas åt vissa håll, annars skulle ju bilden bli grötig att se på. Sen beror de ju på hur tunna och många lager man kan få in i blocket skulle ju också påverka kvalitén på bilden.

hehe då skulle man ju kunna göra liknande såna hologram som har funnits i Star Wars sedan de första filmerna. Tänk dig videosamtal med ett sånt transparent 3D block

Men de kanske bara är sci-fi än på många år. Och då kanske man har uppfunnit riktiga hologram, vem vet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Nu blir det ännu dyrare för ägarna när ungar slår sönder skyltfönster.

Tror nog att de som köper in detta har det inne i butik eller i ett köpcentrum. Knappast något man lär se ute på stan.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Vad skönt det hade varit att slippa mecka med manuella rullgardiner och persienner i alla fönster hemma! Bara ställa in önskat ljusinsläpp och kanske med nåt mönster ifall man vill det. Smidigt centralstyrt från t.ex mobilen. Kan även kopplas till väckarklockan så att de börjar släppa in ljus på morgonen när det är dags att vakna.

En dag kommer rullgardiner att kännas stenålder, sanna mina ord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neolit:

Det borde inte vara omöjligt med den tekniken dem egentligen. Vet inte om det var liknande detta du tänkte dig. Men jag kan se att man skulle kunna använda detta i ett kvadratiskt block med mängder med lager på lager av dessa paneler. Där varje lager visar en del av bilden och där helheten sen visar en "äkta 3D bild ur alla synvinklar. Men de är klart man måste ju se till att ljuset bara utstrålas åt vissa håll, annars skulle ju bilden bli grötig att se på. Sen beror de ju på hur tunna och många lager man kan få in i blocket skulle ju också påverka kvalitén på bilden.

hehe då skulle man ju kunna göra liknande såna hologram som har funnits i Star Wars sedan de första filmerna. Tänk dig videosamtal med ett sånt transparent 3D block

Men de kanske bara är sci-fi än på många år. Och då kanske man har uppfunnit riktiga hologram, vem vet?

Det var precis så jag menade. Ett hologram i fast form.

Permalänk
Medlem

Integrerad i duschväggen med klocka och typ tidtabell till lokaltrafiken typ buss eller spårvagn samt kunna kolla öppettider på restauranger eller tider för olika filmer på bio osv. Why not?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]