Permalänk
Medlem

Jag behöver en hobby?

a.

Permalänk
Medlem

Börja träna. Enkelt att börja med och så billigt eller dyrt du vill ha det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Börja cykla, man kan lägga nivån på utrustning hur högt man vill, men insteg till dugliga prylar behöver inte alls vara dyrt. Löpning? Turf? (googla) rc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

Börja spela rollspel?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Börja cykla, man kan lägga nivån på utrustning hur högt man vill, men insteg till dugliga prylar behöver inte alls vara dyrt. Löpning? Turf? (googla) rc?

Skickades från m.sweclockers.com

Cykla nu i januari ? Du måste vara härdad.
Själv tycker jag det är kul att cykla på sommarna men på vintern åker cykeln in i garaget hehe.

--
Svårt att ge bra svar, beror lite på vad man gillar. På sommarn finns det så många fler alternativ än vintern dessvärre. Har du en kamera är foto är en kul hobby. Lära sig ta en bra bild (kompostion) etc.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Gymma skulle jag säga är det bästa tidsfördrivet. Sedan blir man piggare när man tränat några gånger också.
Så täffar du kanske lite nya när du gymmar som du kan snacka med, träna ihop med osv.

Permalänk

Foto

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Lär dig spela ett instrument. Finns MASSOR med tutorials på youtube om du kan lite basic engelska En gitarr behöver inte kosta många kronor heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Cykla nu i januari ? Du måste vara härdad.
Själv tycker jag det är kul att cykla på sommarna men på vintern åker cykeln in i garaget hehe.

--
Svårt att ge bra svar, beror lite på vad man gillar. På sommarn finns det så många fler alternativ än vintern dessvärre. Har du en kamera är foto är en kul hobby. Lära sig ta en bra bild (kompostion) etc.

Beror ju på vart man bor med om man är rädd för snö:-) här i Karlskrona är det inte en flinga på vägen! Annars funkar dubbdäck kalasbra till mountainbike;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Beror ju på vart man bor med om man är rädd för snö:-) här i Karlskrona är det inte en flinga på vägen! Annars funkar dubbdäck kalasbra till mountainbike;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är sant, mountainbike med rätt däck funkar nog bra.

Permalänk
Medlem

Börja skjuta pilbåge, förbaskat roligt. Finns ju lite olika stilar att kika på.

Visa signatur

Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan va ett tåg.

Permalänk
Medlem

Har just börjat leka med det http://turfgame.com/

Nån jävel har tagit mina zoner så imorrn ska jag ut och ta tillbaka dom!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Det är ingen som helst problem att hitta hobbys som bränner tid, problemet är bara det att man ofta vill ha ut mer än bränd tid av sin hobby. Så man får fundera på hur viktigt det är att ens hobby påverkar ens karriär, socialgemenskap hälsa etc?

Angående sakna vänner så är du knappast ensam om detta och gym och liknande brukar ofta vara grymt asociala. Själv går jag till badet istället för gymmet nu, där jag tycker att bad är lite mer socialt, men framför allt roligare.

Sedan har vi fotografering, men räkna med minst 4000kr för att få en liten roligare kamera.

Att skaffa vänner så brukar det enkla sättet för oss ej så bra sociala vara arbete, där vi förutom kossing får den sociala gemenskap som vi behöver. Så om du är arbetslös gör det du kan för att få ett arbete. Och jag tror att ett bra arbete är lösningen på de flestas problem. (bara det att det är brist på bra arbeten idag)

Att gå ut på stan och ragga vänner, ja det fungerade när man var i 10års åldern.. -För frågan vill du leka med mig, fungerar tyvärr därefter inte så bra..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Fotografi är kul Även här kan man placera prisribban vart man vill. Men du kommer tyvärr inte undan för under 4-5K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Börja cykla, man kan lägga nivån på utrustning hur högt man vill, men insteg till dugliga prylar behöver inte alls vara dyrt. Löpning? Turf? (googla) rc?

Skickades från m.sweclockers.com

Cykel/Promenad och Turf är klockrent. Kan äta hur många timmar som helst och är ytterst belönande i både form och glädje :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Fotografi är kul Även här kan man placera prisribban vart man vill. Men du kommer tyvärr inte undan för under 4-5K

Skickades från m.sweclockers.com

Klart man kan komma under 4k, satsa på begagnat om du ska köpa ditt första kamerahus och objektiv, då kan du hamna på ca 2,5k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Klart man kan komma under 4k, satsa på begagnat om du ska köpa ditt första kamerahus och objektiv, då kan du hamna på ca 2,5k!

Glömde att man kunde köpa begagnat...
Nikon D40 typ. Gammal, men inte så förskräckligt dålig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Glömde att man kunde köpa begagnat...
Nikon D40 typ. Gammal, men inte så förskräckligt dålig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tro det eller ej men det är fullt möjligt att fotografera utan att ha en systemkamera. Tycker att man borde veta vad man behöver om man skall köpa en systemkamera, de flesta köper dessa billiga systemkameror och tror att de är några otroliga proffsgrejer.

Permalänk
Hedersmedlem

Något som är billigt (till och med gratis), då jag vet att du redan har all utrustning som krävs (tangentbord, skärm, dator, hjärna) är programmering.

Programmering är kreativt. Det är stimulerande problemlösning. Det hjälper strukturellt tänkande, vilket underlättar även andra aspekter i livet. Du kan göra det när du vill, hur mycket/lite du vill.

Du träffar inte så mycket folk som i många andra hobbies (åtminstone inte IRL). Man kan i långa stunder vara mer eller mindre helt lost, men det är ju också anledningen att det är så nice när man lyckas med saker.

Det kommer också vara väldigt användbart i allt fler branscher. En djupare förståelse för vad datorn och dess program egentligen sysslar med kommer spilla över till allmän teknikkunskap, och mängden teknik i samhället har aldrig minskat under någon längre period.

Dessutom hänger du ju uppenbarligen redan på ett teknikforum, så någon sorts intresse måste det väl ändå redan finnas?

EDIT: Om du söker något för den sociala IRL-interaktionen så är programmering nog inte det optimala. Men det går utmärkt att kombinera med mycket annat som kan fylla denna funktion — jag skulle till och med säga att det är nyttigt att kombinera med annat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Börja träna!
Fysiken och psyket mår gott som bara den av det.

Permalänk

Foto helt klart, sedan så håller jag fullständigt med phz ang. programmering. En kul och snabb mix av de båda är webbdesign som kan bli mer än en hobby för många

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Skumplan + elljusspår(träna(se till att ha bra skor annars fail)) + Sälj onödigt skit du har på tradera + Köp en univers. fysikbok.

Hör av dig om du behöver mer saker att göra efter detta.
Kanske kan stänga tråden nu (jk).

Permalänk
Medlem

Asperger

Skrivet av Hawkeyee:

Vill inte få det och låta som det är synd om mig, det är delvis mitt eget fel att det är som det är. Jag har aspergers syndrom så det spelar ju in. Jobb är nog en bra lösning på mina problem, kommer väl hända så småningom i framtiden. Har fått många bra förslag i tråden, får fundera vidare

Gällande syndromen asperger kan jag tala om att du inte är ensam. Har aldrig varit mycket av en social person när det kommer till nöje. Dock när det gäller arbete (i detta fall datorer och elektronik) är jag väldigt aktiv. Mycket kunder, släkt och vänner som hör av sig och behöver mina kunskaper. I och med detta har jag dragit in en hel del pengar de senaste åren.

Jag är starkt intresserad av datorer, hårdvara, nätverk, programmering, scripting och sätter enorma krav på inköpt hårdvara och tillbehör. Är inbiten Logitech, Intel, Asus, CoolerMaster, IBM (laptop) användare. Köper aldrig kringutrustning tillverkat av Microsoft och jag avskyr stationära märkesmaskiner. Jag använder även endast högkvalitets skärmar från HP (i detta fallet HP LP2465) till mitt primära system. skärm uppsättning
Jag fotograferar en del när jag får lust men ämnet är inte ett av mina starkare intressen. Oftast blir det fotografering av hårdvara i samband med reparation av t.ex. skärmar, grafikkort, moderkort, m.m.

Har i övrigt sysslat med och varit intresserad av elektronik och datorer sen jag var sju år. Det är idag en stor del av mitt liv.

Jag har inget att klaga på. Har alltid saker att göra.

Permalänk
Skrivet av phz:

Något som är billigt (till och med gratis), då jag vet att du redan har all utrustning som krävs (tangentbord, skärm, dator, hjärna) är programmering.

Programmering är kreativt. Det är stimulerande problemlösning. Det hjälper strukturellt tänkande, vilket underlättar även andra aspekter i livet. Du kan göra det när du vill, hur mycket/lite du vill.

Du träffar inte så mycket folk som i många andra hobbies (åtminstone inte IRL). Man kan i långa stunder vara mer eller mindre helt lost, men det är ju också anledningen att det är så nice när man lyckas med saker.

Det kommer också vara väldigt användbart i allt fler branscher. En djupare förståelse för vad datorn och dess program egentligen sysslar med kommer spilla över till allmän teknikkunskap, och mängden teknik i samhället har aldrig minskat under någon längre period.

Dessutom hänger du ju uppenbarligen redan på ett teknikforum, så någon sorts intresse måste det väl ändå redan finnas?

EDIT: Om du söker något för den sociala IRL-interaktionen så är programmering nog inte det optimala. Men det går utmärkt att kombinera med mycket annat som kan fylla denna funktion — jag skulle till och med säga att det är nyttigt att kombinera med annat.

+1
Som sagt, du kom hit då borde det ju finnas något intresse för teknik i. Finns ju hur mycket som helst att lära sig inom teknikdelen, menar amatörradio, wardriving, diy elektronik eller likande.
Kostar väl kanske lite pengar men beror ju helt på hur mycket man satsar på det.
Sen är väl en hobby något man tycker är roligt, så är ju bara kolla runt lite på vad man tycker är roligt.
Annars någon träning som någon sa, typ crossfit eller någon lagsport.

Permalänk
Medlem

Att lära sig något instrument, som någon föreslog längre upp är väl en bra grej. En vettig skolgitarr behvöer inte kosta så mycket, särskilt om man kan tänka sig att köpa begagnat. Har man plats för ett piano så brukar en del skänka bort dem mot att man kommer och hämtar dem.
Man kan ju åxå spela ihop med andra och få den sociala biten.
Det varierar såklart hur musikalisk man är osv, men de allra flesta har en liten musikalisk ådra, även om man inte tror det själv.

En annan variant på det musikaliska är att sjunga i kör. Beroende på var man bor kan det vara olika svårt att hitta en, såklart, men det finns ju annas körer i olika ambitions- och svårighetsnivåer och i en del behöver man inte alls vara så duktig på att sjunga. Sen utvecklas man ju med tiden och blir bättre och bättre...

Radiostyrda flygplan är en annan hobby som jag själv haft mycket glädje av. Kanske finns det någon klubb i närheten? Dylika tingestar kan ju såklart kosta hur mycket som helst, men man kan ju börja med att köpa någon enklare variant och sedan kan man ju oftast återanvända motor/batteri/radio osv till nästa modell. Att bygga egna modeller är givande för den kreativa ådran.

Foto är åxå bra och relativt billigt. Jag tycker dock, tvärt emot vad någon sa här ovan, att man ska skaffa åtminstone en enklare systemkamera. Det ger större möjligheter att själv påverka bildresultatet. Begagnat behöver det, som sagt, inte kosta mycket mer än ett par tusen i startkostnad för kamera och något objektiv. Efter den initiala kostnaden kostar det i praktiken inget att ta bilder. Dator och sånt har du ju redan och redigeringsprogram finns ju fina gratislaternativ till. Sedan är det ju lätt att drabbas av prylsjukan och då kan det kosta nästan hur mycket som helst, men så är det ju med alla intressen. Risken är nog något större med foto dock.

Permalänk
Medlem

Åk och kolla på folkrace! Sen kanske du bjuder på en bil lär ju bli mycket action.

Permalänk
Medlem

Börja odla Chili Grymt roligt när man får resultat, finns mycket att lära sig om det och det behöver verligen inte kosta mycket, frön för en tjuga på ebay och en hink med jord så är man igång.

Permalänk
Medlem

Styrketräning. Du kommer att bli en helt annan person, jag lovar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Börja klättra. Grymt bra träningsform och oftast riktigt socialt också. Iaf om man bouldrar och har med sig en kompis att snacka med samtidigt. Brukar vara rätt skön stämning på de flesta klätterhallar jag hängt i. Klättrar tyvärr inte just nu på grund av knäskada dock.:(

Skickades från m.sweclockers.com