Backup mellan kontoret och hemmet, stora mängder data.

Permalänk
Medlem

Backup mellan kontoret och hemmet, stora mängder data.

Hej,

Har hållit på att få ihop en smidig" backup lösning för kontoret en längre tid men inte riktigt hittat något som passat... så tänkte att Sweclockers kanske kan hjälpa till!?
Jag behöver, enkelt förklarat, göra en speglad kopia av ca 5TB data från kontoret till en extern hårddisk som står hemma. För att krångla till det hela ytterligare så körs det windows 8 på kontoret och osX Mountain Lion hemma... med möjlighet att köra windows 8 via parallels hemma om det skulle bli nödvändigt!

Jag vill allra helst ha tips på ett program som man installerar på båda datorerna, loggar in och "vips" så dyker båda datorernas delade mappar upp som nätverksmappar. Då kan jag använda ett "vanligt" backup program och bara välja hemdatorns externa hårddisk som backupdisk. En typ av VPN tjänst utan något krångel helt enkelt.
Testade teamviewers inbyggda vpn tjänst men fick det inte att fungera, eventuellt för att rätt portar inte är öppna i routrarna hemma/på kontoret. Kan heller inte öppna portar som jag vill på kontoret och behöver därför ett program som kan koppla upp sig "automatiskt" via en redan öppen port.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att du skall kunna bygga en tunnel in till kontoret kan bli ganska komplext om du inte har access/rättighter i router/FW där. Det kanske räcker att kunna bygga tunnel FRÅN kontoret o hem? Isf bör du som du är inne på sätta upp VPN-tunnel till din router.

Tänk på att den primära backupen bör ske lokalt (dvs att du tar med disken/NASen till kontoret) - annars kommer du troligen att äta upp linan under lååång tid om du skall kopiera 5TB över Internet...

Permalänk
Medlem

ja det borde räcka att ha en tunnel från kontoret.
Första backupen görs givetvis lokalt för att sedan bara kopiera filer som ändrats/lagts till över nätet.

Har testat Gbridge som verkar vara precis vad jag är ute efter (förutom att det bara funkar till windows), men den stöter på patrull i nån FW/Router på kontoret direkt och kan inte koppla upp sig pga stängda portar... Börjar nästan tro att det här är ett omöjligt uppdrag utan att försöka öppna någon port på kontoret...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slå på ssh servervn på macburken och kör rsync för att göra backups?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolle:

Slå på ssh servervn på macburken och kör rsync för att göra backups?

Tack för tipset! Jag får läsa på lite om hur det funkar

Visa signatur