Permalänk
Medlem

Allround dator tips?

Jag har under morgonen suttit och försökt plocka ihop en dator som är någorlunda allround.
Kravet är att den ska åtminstone kunna ha 2 skärmar,
spelar inte desto mer så behövs inge monstergrafik har just nu ett radeon HD4800 som jag överlever med.
Det jag mest gör är att rita i Google Sketchup, grejar med hemsidor i Dreamweaver och allmänt slösurfar.
Tänkte be er kolla om jag har missat något eller gjort något enormt misstag tex tagit någon produkt som är onödigt dyr vs prestanda.
Här är det jag plockat ihop.

Och acceptera läget jag är Intel och Nvidia Fanboy.
Vad det kostar är mindre viktigt så länge det är rimligt, billigare gör dock mig glad:)
Att jag valde komplett blev bara men om det är bättre att beställa från något annat ställe säg till

Tack på förhand

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Sjukt dyr dator för ditt användningsområde. Om det är allt du vill göra så vore en budget på 5000 kr betydligt rimligare.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Skrivet av csholmq:

Sjukt dyr dator för ditt användningsområde. Om det är allt du vill göra så vore en budget på 5000 kr betydligt rimligare.

Absolut men jag kommer dock att ha den rätt länge, jag har nog haft den nuvarande datorn i ca 7 år och den kostade då ca 22kkr men du får gärna lämna ett förslag:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Absolut men jag kommer dock att ha den rätt länge, jag har nog haft den nuvarande datorn i ca 7 år och den kostade då ca 22kkr men du får gärna lämna ett förslag:)

Isåfall tycker jag det låter högst rimligt. Du kan ju fundera på att byta ut CPU-kylaren alt. några chassifläktar om du är känslig för ljud. Om datorn ska finnas ett tag mår alla chip bättre av att ha bra kylning.

Det jag speciellt gillar i din setup är;

  • UEFI på moderkortet. Framtidssäkert.

  • Intel i7 är flerkärnig och har bra FLOP/W.

  • Intel SSD. Bra komptabilitet och betyg.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Alltså de valen jag har gjort ang chassi, nätagg, moderkort, minnen och grafikkort är det bra val eller är jag helt ute och cyklar?
De delarna har jag ingen aning om vad man ska se efter. Pris vs prestanda?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Det här är var det blev tillslut:
ASUS GeForce GTX 650 1024MB DirectCU 1 079 kr
Fractal Design Define R4 Svart 889 kr
Asus P8Z77-V PRO 1 649 kr
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) 2 690 kr
SSD 120GB Intel 520 OEM 1 049 kr
Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE 387 kr
Corsair TX 750W 80+ Bronze Modulär

Nu är stora frågan, kylning?

Jag har haft datorn ett tag nu, inga temperaturproblem på något sätt men jag undrar ändå,
datorn är helt oklockad och sannolikt kommer den förbli sådan, men jag tänkte att om jag fixar bättre kylning kanske jag får några års livslängd till.
Jag utför väl egentligen inget som är direkt tungt på datorn heller.

Enda kravet är att den får inte låta mer än den gör nu. Den är näst intill knäpptyst och det gillar jag.
Frågan om budget behöver ni inte ställa, då det är oväsentligt vad det kostar bara det går att motivera. (Dvs en bra produkt får kosta pengar)

Jag skulle även kunna tänka mig att göra datorn vattenkyld, om det går att motivera priset där oxå, vill gärna ha grafiken vattenkyld då oxå,
och vad jag sett så finns det inga sånna lösningar till mitt grafikkort men jag kan tänka mig att byta det till något bättre som man kan vattenkyla relativt smidigt, och jag ser gärna att det är ett Asus kort om möjligt.

Tack på förhand.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.