Permalänk
Medlem

Hur mycket ström drar en hårddisk?

Hej,

Jag undrar hur stor del av elen en hårddisk drar?
Helt enkel om man har hårddiskfria datorer (kopplat till en server istället), hur mycket el sparar man in per dator?

Permalänk
Medlem

En mekanisk disk drar i runda slängar 10 W. När en disk inte används går den i allmänhet ner i viloläge. Inga stora vinster att flytta diskarna till en server med andra ord.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem

Mellan 20-30W vid uppstart beroende på generation och antal skivor i disken, runt 10W under drift. Bara att läsa t ex storagereview.com.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Men om ett företag med 30 datorer som har igång datorerna mellan 08-17, 20 dagar i månaden. Kan där inte bli lite el kostnader och spara, borde vara lite bättre för miljön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av challe50:

Men om ett företag med 30 datorer som har igång datorerna mellan 08-17, 20 dagar i månaden. Kan där inte bli lite el kostnader och spara, borde vara lite bättre för miljön?

Hårddisken drar ju lika mycket oavsett vart den står? Så bättre för miljön blir det knappast.

Permalänk
Medlem

du vet inte hur lite 10 w är va? 1 kr kostar 1000 w timmar. Alltså att dra 1000 w i en timma kostar 1 kr. Den drar 10 w, förstår du hur lite det är? Förstår du inte att det borde kosta mer att hyra denna servern ca 1000 ggr mer än vad det kostar att dra hårddisken?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Nej jag förstår inte det är därför jag ställt frågan här.

Permalänk
Medlem

enda anledningen som är försvar bar till att ha alla hårddiskar i en server nånstanns är ifall man ska haljudlösa datorer på arbetsplatsen.

men bättre för miljön kan det inte vara då alla hårddiskarna kommer ju köras nånannan stans ju!

Permalänk
Medlem

Man flyttar bara förbrukningen om man kör servers på det sättet. Snabbare servers och snabbare nätverk för att kompensera drar ner vinsten. De flesta företag idag kör dessutom redan tunnklienter. Mest pga data/drift-säkerhet.

Man tjänar mer på att se över belysning och uppvärmning/Kylning av lokalen.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

du vet inte hur lite 10 w är va? 1 kr kostar 1000 w timmar. Alltså att dra 1000 w i en timma kostar 1 kr. Den drar 10 w, förstår du hur lite det är? Förstår du inte att det borde kosta mer att hyra denna servern ca 1000 ggr mer än vad det kostar att dra hårddisken?

Skrivet av challe50:

Nej jag förstår inte det är därför jag ställt frågan här.

enligt mattiiss exempel på priser kostar en hårddisk 1 öre i timmen = 9 öre per dator/dag x 30 datorer x 20 dagar = 54kr i månaden

Permalänk
Medlem

54 kr är inte så mycket haha. Men med det systemet jag kollar på så räcker det att serverdatorn har 4 hårddiskar och klarar upp mot 100 klienter samtidigt. Så av miljöskäl är det nog inte så lönt och skaffa systemet )=