Driva Raspberry PI med USB-hub?

Permalänk
Medlem

Driva Raspberry PI med USB-hub?

Som rubriken säger, tror ni att det är möjligt att driva Raspberry Pi med t.ex denna USB-hub? http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/144016-deltaco_7-port...

Den ska ha extern strömförsörjning och det borde väl då finns tillräckligt med ström för att kobbla en USB-sladd till MicroUSB ingången (ström) för att sedan dra USB-hubbens "huvudkontakt" till en av de normala USB 2.0 kontakterna på RasPI? Eller blir det strul och rundgång?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Ja

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Jag gillar diit korta och bra svar men är det ett "Ja" till att allt fungerar bra, eller är det ett ja till att det blir rundgång?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

RasPI kräver minst 700mA, så kolla att usbhubben ger det så ska det gå som smort!

EDIT: Och det blir ingen rundgång eftersom RasPI'n inte skickar någon data genom USB-"strömkabeln".

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det går att göra på det viset och jag har sett många som strömförsörjer raspen på just det viset.

Externa usb hubbar använder inte strömmen från enheten den är kopplad till ("moderenheten"), det är därför den har extern strömförsörjning.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

RasPI kräver minst 700mA, så kolla att usbhubben ger det så ska det gå som smort!

EDIT: Och det blir ingen rundgång eftersom RasPI'n inte skickar någon data genom USB-"strömkabeln".

Skrivet av Zpiritual:

Det går att göra på det viset och jag har sett många som strömförsörjer raspen på just det viset.

Externa usb hubbar använder inte strömmen från enheten den är kopplad till ("moderenheten"), det är därför den har extern strömförsörjning.

Precis vad jag tänkte. Men det hänger på att den ger 700mA. Lite svårt att hitta info om den. Jag får fråga i butiken helt enkelt.

EDIT: Det borde väl vara tillräckligt med mA för att driva 7 enheter? Måste man t.ex dra strömmen in och dela på 7? Eller blir det mer i portarna ju mindre enheter man har inkopplat?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Har köpt den nu och såg att den bara är Max på 0.5mA. Allt verkar fungera men den är lite seg (upplever jag).

Så nu är en till fråga. Jag har en Nokia laddare som är på 1000mA den kopplar man in med USB. Skulle det vara möjligt att dra in denna i en av de 7 USB kontakterna på hubben och på så sätt få ut mer ström i de resterande 6stycken? Eller blir det kaos då? Är strömmen bara en väg?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Kan du inte koppla laddaren direkt till Pi:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Kan du inte koppla laddaren direkt till Pi:n?

Klart jag skulle kunna detta, men jag behöver den till min mobil Med USB-hubben tänkte jag även dra ner på antalet kontakter man har liggandes överallt

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Klart jag skulle kunna detta, men jag behöver den till min mobil Med USB-hubben tänkte jag även dra ner på antalet kontakter man har liggandes överallt

Då kan du ju använda den kabeln du nu använder till RPi'n och köra via datorn eller dylikt?

Kan upplevas seg eller hänga sig om man inte har tillräckligt bra strömförsörjning.

Själv använder jag USB-porten direkt från TV'n in till RPI'n.

Har du en ipad hemma? I så fall testa ladda paddan via usb-hubben, funkar det så levererar den tillräckligt med kräm.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Inaktiv

Jag driver min Pi genom usbhub, endast en kabel. Data+ström i samma. "Laddhålet" används alltså inte. Fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Jag driver min Pi genom usbhub, endast en kabel. Data+ström i samma. "Laddhålet" används alltså inte. Fungerar utmärkt.

Säger oss inte så mycket då det helt beror på vad för uttag du använder dig av för USB-kabeln till hubben. För du lär väl knappast köra med en usb-hubb utan ström och sedan en kabel rakt in i RPi'n då du måste ta ström ifrån någonstans, t.ex en dator's usb-uttag eller dylikt

Och då får man tänka på att olika datorer har olika mängd utmatningsstyrka!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Då kan du ju använda den kabeln du nu använder till RPi'n och köra via datorn eller dylikt?

Kan upplevas seg eller hänga sig om man inte har tillräckligt bra strömförsörjning.

Själv använder jag USB-porten direkt från TV'n in till RPI'n.

Har du en ipad hemma? I så fall testa ladda paddan via usb-hubben, funkar det så levererar den tillräckligt med kräm.

Skrivet av KlavKalashj:

Jag driver min Pi genom usbhub, endast en kabel. Data+ström i samma. "Laddhålet" används alltså inte. Fungerar utmärkt.

TV'n är ju en idé ska testa detta senare. Jag testade att köra enbart en sladd från Usb-hubben till 1 av USB kontakterna. Detta fungarade fint också. Alltså ingen micro-USB som KlavKalashj sa.

Jag har fått en känsla av att desto fler av USB ingångarna man använder på själva Raspberry PI´n desto segare blir den? Kan detta stämma? Nu använder jag som sagt endast en av kontakterna.

Man om vi säger att jag gör som mitt tidigare förslag, drar in en starkare Adapter (5v, 1A och kastar bort den jag fick till på 0.5A) till en av USB ingångarna. Blir du strömmen i hubben starkare?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

TV'n är ju en idé ska testa detta senare. Jag testade att köra enbart en sladd från Usb-hubben till 1 av USB kontakterna. Detta fungarade fint också. Alltså ingen micro-USB som KlavKalashj sa.

Jag har fått en känsla av att desto fler av USB ingångarna man använder på själva Raspberry PI´n desto segare blir den? Kan detta stämma? Nu använder jag som sagt endast en av kontakterna.

Man om vi säger att jag gör som mitt tidigare förslag, drar in en starkare Adapter (5v, 1A och kastar bort den jag fick till på 0.5A) till en av USB ingångarna. Blir du strömmen i hubben starkare?

Bör bli starkare ja, förutsatt att portarna inte är begränsade till 500mA, men oftast är detta inte fallet, kort och gott, ja!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Okej, det är detta som gäller:
Det fungerar med en USB -> microUSB kabel om hubben ger ström till enheter som inte har datalinan kopplad.

Om du vill mata rPI med en kabel som går mellan USB host kontakterna och hubben så måste dubben ge ström till sin host samt att du behöver ha en Revision B (vissa 256MB alla 512 MB) eller modda Rev1 enlign nedanstående beskrivning:

Har du en rPI Model B 256 Revision 1 så har den säkringar vid USB porten:

Dessa måste du kortsluta (koppla förbi / över) för att ström ska kunna flyta tillbaka till rPI genom rPIs USB utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Jag driver min Pi genom usbhub, endast en kabel. Data+ström i samma. "Laddhålet" används alltså inte. Fungerar utmärkt.

Detta gäller endast rev2 som inte har säkringar vid USB portarna, annars dör Raspberry'n när den försöker dra över 700 mA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Och då får man tänka på att olika datorer har olika mängd utmatningsspänning!

Nej, alla har 5V.

Permalänk
Medlem

http://us.toshiba.com/images/ui3/accessories/toshiba-usb-y-ca...

Så får du ut 500+500 ur din hub (under förutsättning att du har en powered-hub). Tänk på att din Pi vill ha 700, så alla usb saker du kopplar till Pi drar ifrån det värdet du matar den med. usb 3 portar ger mer ström också. Tänk bara på att matar du din Pi med för lite ström kan detta bli problematiskt med stabiliteten. Har själv en Pi så jag vet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

http://us.toshiba.com/images/ui3/accessories/toshiba-usb-y-ca...

Så får du ut 500+500 ur din hub (under förutsättning att du har en powered-hub). Tänk på att din Pi vill ha 700, så alla usb saker du kopplar till Pi drar ifrån det värdet du matar den med. usb 3 portar ger mer ström också. Tänk bara på att matar du din Pi med för lite ström kan detta bli problematiskt med stabiliteten. Har själv en Pi så jag vet.

Om man kör med en sådan kabel är det viktigt att kolla så att de portarna man kör med verkligen ger ström. Min D-Link DUB-H7 har 7 portar, varav 6 drivs från den medföljande 3A 5V näradaptern och den sista drivs av värden. Ett tips bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

http://us.toshiba.com/images/ui3/accessories/toshiba-usb-y-ca...

Så får du ut 500+500 ur din hub (under förutsättning att du har en powered-hub). Tänk på att din Pi vill ha 700, så alla usb saker du kopplar till Pi drar ifrån det värdet du matar den med. usb 3 portar ger mer ström också. Tänk bara på att matar du din Pi med för lite ström kan detta bli problematiskt med stabiliteten. Har själv en Pi så jag vet.

Då borde jag egentligen få ut 500 + 500 om jag drar från en kontakt på hubben till Micro-USB'n sedan även drar in hubbens A till en av de normala USB portarna. Då borde det rent teoretiskt ge 500 + 500? Eftersom jag kan driva den enbart med hubbens A kontakt.

Alltså A (500) + Micro (500) till RasPI. Eller kommer den enbart dra ström från en av kontakterna då? Och att jag därför då måste använda mig av en Y-kabel?

Finns det Y-kablar med 3stycken normala A (hanar)?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Usb portarna på Pi är ut-portar inte in. Logiken tar bara ström från micro-usb. Hur fanken är det tänkt att du vill koppla göra?

Edit: ritar en paint-bild, strax tebax

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Usb portarna på Pi är ut-portar inte in. Logiken tar bara ström från micro-usb. Hur fanken är det tänkt att du vill koppla göra?

Edit: ritar en paint-bild, strax tebax

Som jag sa så körde jag PI'n på enbart en USB-port en av de två normala inte Micro-USB'n. Då borde jag kunna koppla in Micro-Usb'n också och på så sätt få 1000 (500 + 500)

Eller kommer det bli som du säger att det går in i Micro och ut i USB? Och därför bara blir 500mA.

Isf är det bättre att köra enbart på en av de stora eftersom det då blir mindre som försvinner till andra portar. Då jag får båda data och ström från en enda port.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Det var såhär jag menade. För vill man ha ett stabilt system så bör man ha minst 700mA. Mus och TngB är inte direkt nödvändigt om man inte kör den som desktop eller så. De flesta jag vet kör den som en variant av server.

Det går att sedan V2 driva genom A portarna, pga att de tagit bort säkringarna. Men inte direkt rekommenderat då man inte har koll på vad som driver vad.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Det var såhär jag menade. För vill man ha ett stabilt system så bör man ha minst 700mA. Mus och TngB är inte direkt nödvändigt om man inte kör den som desktop eller så. De flesta jag vet kör den som en variant av server.

Det går att sedan V2 driva genom A portarna, pga att de tagit bort säkringarna. Men inte direkt rekommenderat då man inte har koll på vad som driver vad.

Men kommer det inte ström även från B - A?
När jag tog bort micro USB'n då fungerade den fortfarande, alltså kommer det ström från B - A. Eller blir den bortkopplad så fort man kör in Micro?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Nej, du kan ta ström från båda. Orsaken jag helst kör via Micro-USB är att man har koll på vad som är vad, och inte råkar rycka strömmen om man kopplar runt bland usb enheterna. Kör min Pi via ett egen strömkälla som även driver andra saker. USB är helt frånskilt strömförsörjning hos mig.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Då borde jag egentligen få ut 500 + 500 om jag drar från en kontakt på hubben till Micro-USB'n sedan även drar in hubbens A till en av de normala USB portarna. Då borde det rent teoretiskt ge 500 + 500? Eftersom jag kan driva den enbart med hubbens A kontakt.

Alltså A (500) + Micro (500) till RasPI. Eller kommer den enbart dra ström från en av kontakterna då? Och att jag därför då måste använda mig av en Y-kabel?

Finns det Y-kablar med 3stycken normala A (hanar)?

Skrivet av Ctrl:

Usb portarna på Pi är ut-portar inte in. Logiken tar bara ström från micro-usb. Hur fanken är det tänkt att du vill koppla göra?

Edit: ritar en paint-bild, strax tebax

Studera schemat(Rev.2), det finns inga komponenter mellan 5V på USB portarna och 5V på GPIO headern och 5V på VIN porten. Alla ligger i samma plan.

Dock tycker jag att man ska försöka att unvika att skapa mycket konstiga kontaker (likt den tre huvuds hydra som beskrivs ovan) då det ofta skapar mer förvirring än det löser problem. Ibland är det direkt farligt, som min morfar som händigt fixade en 220V hane-hane förlägning till en lampa (kopplades via grendosa). Blandar man sedan in USB-OTG kablage med en egenhändigt tillverkad kabel eller skarvdon så ökar riskerna för missöden betraktligt.

Skrivet av Maysay:

Som jag sa så körde jag PI'n på enbart en USB-port en av de två normala inte Micro-USB'n. Då borde jag kunna koppla in Micro-Usb'n också och på så sätt få 1000 (500 + 500)

Eller kommer det bli som du säger att det går in i Micro och ut i USB? Och därför bara blir 500mA.

Isf är det bättre att köra enbart på en av de stora eftersom det då blir mindre som försvinner till andra portar. Då jag får båda data och ström från en enda port.

Skrivet av Ctrl:

Det var såhär jag menade. För vill man ha ett stabilt system så bör man ha minst 700mA. Mus och TngB är inte direkt nödvändigt om man inte kör den som desktop eller så. De flesta jag vet kör den som en variant av server.
http://upload.hikikomori.se/files/pi-kopppng.png

Det går att sedan V2 driva genom A portarna, pga att de tagit bort säkringarna. Men inte direkt rekommenderat då man inte har koll på vad som driver vad.

Förstår inte hur du inte kan rekommendera det, när det inte finns något akrivt mellan microA och A.

Edit: Ser nu att du på över en timme han svara innan jag Ja, jag ser din poäng med att man av misstag kan rycka strömtillförseln om man inte går via standard porten. Men nu efterfrågades det ju en "enklare" lösning.

Skrivet av Maysay:

Men kommer det inte ström även från B - A?
När jag tog bort micro USB'n då fungerade den fortfarande, alltså kommer det ström från B - A. Eller blir den bortkopplad så fort man kör in Micro?

Om det fungerar utan microUSB matningen beror som sagt på vilken rev. du har av hårdvaran samt om din hub lämnar ut ström på host / värd-sidan. Gör den detta och det fungerar är det inga problem att driva RaspberryPi'n på detta sätt. Som du och Dr_Spackel ser om ni studerar schemat för rev2 elller läser här: http://www.raspberrypi.org/archives/1929

Rev2 Changes

Citat:

The resetable fuses protecting the USB outputs have been removed. This feature was implemented on some later revision 1.0 PCBs by replacing the fuses with links; revision 2.0 permanently implements this modification. It is now possible to reliably power the RPI from a USB hub that back feeds power, but it is important that the chosen hub cannot supply more than 2.5A under fault conditions.

Så har dessa "säkringar" tagits bort just pga. av det skälet vi här diskuterar.

Slutligen vill jag be er som inte vet vad ni talar om; blandar spänning och ström och rent ut sagt gissar att vara lite mer ödmjuka. Dels för att alla ska förstå och dels för att om någon uttalar sig tvärsäkert men råkar ha fel så kommer det att bli bränd Pi i onödan. Elektronik är lite mer ömtåligt än vanlig "datorhårdvara" som är skapad för plug & play (tänker på att montera ihop en dator, glömma dra ström till GPU, eller på annat sätt klanta till det på sätt som lätt går att åtgärda.

Summa summarum enligt mig är att nyare Raspberry Pis som antingen har Rev1 med modifikation (många Rev1 såldes utan säkringen lärde jag mig på RPiFoundations sida nyss) eller Rev2 kan man mata bäst f-n man vill, via microUSB eller A kontakterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Nej, alla har 5V.

Okej, sorry, strömstyrka då! Om du nu inte förstod det Och nej jag tänker inte påpeka småsaker som folk förstår rent generellt som du själv gör fel, skapar bara osämja om man nu inte rättar varandra i slutändan!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini