Permalänk
Medlem

Klickande hårddisk

Har en Asus u36SD-RX002V, den köptes för ca 1½ år sedan (dvs har fortfarande runt 6 månader garanti kvar). Jag köpte den för att jag flyttade utomlands för studier och behövde en laptop. Hårddisken har dock fört konstiga ljud från sig ända sedan jag köpte den, men då jag varit i behov av en dator så har jag inte gjort så mycket åt det... Har läst att den här datorns hårddisk är ganska högljudd men tror inte den ska låta såhär.

Den har alltså låtit konstant sen jag köpte den för 1½ år sedan och har inte upptäckt några andra fel utöver ljudet, kan garantin göra något åt det då?

Ljudet är oregelbundet, ibland kommer det direkt vid start och kommer med korta intervaller, ibland låter den inte alls och ibland med långa intervaller. Har inga dagar där den aldrig låter dock.

Vad kan det vara? Vad bör jag göra?

Inspelning av ljudet (dåligt ljud dock, låter aningen högre irl):
https://www.dropbox.com/s/s5by1sziwmtglxi/IMG_1110.MOV

Permalänk
Skrivet av hydeist:

Har en Asus u36SD-RX002V, den köptes för ca 1½ år sedan (dvs har fortfarande runt 6 månader garanti kvar). Jag köpte den för att jag flyttade utomlands för studier och behövde en laptop. Hårddisken har dock fört konstiga ljud från sig ända sedan jag köpte den, men då jag varit i behov av en dator så har jag inte gjort så mycket åt det... Har läst att den här datorns hårddisk är ganska högljudd men tror inte den ska låta såhär.

Den har alltså låtit konstant sen jag köpte den för 1½ år sedan och har inte upptäckt några andra fel utöver ljudet, kan garantin göra något åt det då?

Ljudet är oregelbundet, ibland kommer det direkt vid start och kommer med korta intervaller, ibland låter den inte alls och ibland med långa intervaller. Har inga dagar där den aldrig låter dock.

Vad kan det vara? Vad bör jag göra?

Inspelning av ljudet (dåligt ljud dock, låter aningen högre irl):
https://www.dropbox.com/s/s5by1sziwmtglxi/IMG_1110.MOV

https://www.youtube.com/watch?v=vbq8vfs1wYY

Gör Backupp så fort du kan!! du vill inte sitta där och plötsligt märka att inget funkar
har du märkt att den går långsamt ? hänger sig ? i så fall sänd du in den på garantin. kan dom nånting så vet dom vad *click of death* är för något

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag har redan gjort backup på allt.

Saken är ju att den har låtit så sen köp, så i så fall är det ju fabriksfel, men eftersom jag inte lämnat in den tidigare så funderar jag på om garantin tar det.

Mja, alltså det är ju inte en särskilt bra hårddisk i den som det är så den är ju inte jättesnabb, men tror inte den är långsammare än vad den borde vara om det inte var något fel. Jag är ingen expert men jag har inte direkt upplevt några andra fel utan den fungerar som den ska utöver att ljudet oroar mig.

Borde den inte ha dött för länge sen om det är "click of death"? Den har ändå hållit på såhär i 1½ år...

Permalänk
Skrivet av hydeist:

Jag har redan gjort backup på allt.

Saken är ju att den har låtit så sen köp, så i så fall är det ju fabriksfel, men eftersom jag inte lämnat in den tidigare så funderar jag på om garantin tar det.

Mja, alltså det är ju inte en särskilt bra hårddisk i den som det är så den är ju inte jättesnabb, men tror inte den är långsammare än vad den borde vara om det inte var något fel. Jag är ingen expert men jag har inte direkt upplevt några andra fel utan den fungerar som den ska utöver att ljudet oroar mig.

Borde den inte ha dött för länge sen om det är "click of death"? Den har ändå hållit på såhär i 1½ år...

en HDD ska hålla längre än 1½ år.. om du har en annan dator ? kan du sätta in den där köra Diskkontroll på den.. ja har hört nånstans att gararntin på just Hårddisken i laptops bara är 1år.. annars skulle ja byta till SSD

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du kan kolla garantistatus på disk direkt mot tillverkaren men en disk kostar ett par hundringar så köp en ny ist.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Vad jag fattat det som så är det väldigt krångligt att byta disk på denna datorn dock (samt att det bryter garantin), så vet inte om jag vågar mig på att göra det själv.

Annars hade det ju helt klart varit bättre att uppgradera till en SSD.

Permalänk
Medlem

Har du senaste firmware installerat på hdd:n?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Har du senaste firmware installerat på hdd:n?

Osäker, hur kollar jag det?

Hur kan det påverka/lösa klickandet?

Gjorde även en ominstallation av Windows direkt efter köp, men tvivlar på att det har med saken att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Antingen är jag väldigt dåligt hörande eller så är det väldigt tysta klick du erfar?! Men om det inte låter mer så är det inget fel på HDD:n. Det är normalt med lite tickande från den då den ju har läs/skrivhuvuden som rör sig över ytan när den gör något. Har du märkt något annars när det gäller prestandan vid användning av datorn?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Antingen är jag väldigt dåligt hörande eller så är det väldigt tysta klick du erfar?! Men om det inte låter mer så är det inget fel på HDD:n. Det är normalt med lite tickande från den då den ju har läs/skrivhuvuden som rör sig över ytan när den gör något. Har du märkt något annars när det gäller prestandan vid användning av datorn?

Det är lite dålig ljudupptagning, filmade det med en gammal iphone. Klickandet är högre än vad det är på videon, det låter rätt högt och har aldrig hört något liknande ljud från tidigare laptops. Jag hör att det är något i hårddisken som rör sig och slår i. Prestandamässigt så har jag inte märkt av några fel, den är lite långsam ibland kanske, men hårddisken som kommer med är som sagt en ganska dålig hårddisk generellt så hade inte förväntat mig bättre prestanda av den.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta hem Testdisk och/eller HDTune och kör test/kolla vad de kan hitta om disken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hydeist:

Osäker, hur kollar jag det?

Hur kan det påverka/lösa klickandet?

Ja, har du tur kan det lösa problemet.
Du får först leta upp vad du har för modell på din hårddisk, sedan får du kika på tillverkarens hemsida om de har någon senare version av firmware till just din disk.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Skrivet av hydeist:

Vad jag fattat det som så är det väldigt krångligt att byta disk på denna datorn dock (samt att det bryter garantin), så vet inte om jag vågar mig på att göra det själv.

Annars hade det ju helt klart varit bättre att uppgradera till en SSD.

jo verkar krångligare än andra.. kolla firmware, garantin, funkar inte det köper du ny SSD/HDD.. vissa märken har 5års garanti som standard..

https://www.youtube.com/watch?v=JrsRS3MJHoc

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vad är det för hårddisk, märke etc? Seagate har haft problem med firmware som gör att hårddisken klickar när läshuvudet parkeras. Hade det på min men det löstes med en uppdatering av firmware.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Testa hårddisken med "HDD Regenerator" (http://www.dposoft.net/hdd.html)