Permalänk

Stulen mobil!

Hej!
Min lärare hade en IPhone samt en hund, hennes hund vart sjuk under veckan och måsta avlivas på söndagen.
Nu när hon som lärare jobbar på en stor skola försvann telefonen en dag, jag försökte spåra den med "Hitta Min IPhone" och fick reaktionen "Nedkopplad" under dagen då den försvann så ringde en person till mobilen och det gick framåt men när han testade andra gången var det någon som klickade på " Upptaget ".
Hon har nu spärrat sim kortet, hon skiter i telefonen bara hon kan få tillbaks bilderna som hon har knäppt, finns det något sätt att få tillbaks det eller är det bara via telefonen?
Och hur ska man bete sig?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Vad har hunden med resten att göra?

Permalänk
Medlem

Säker på att hunden inte snott den? (Vad har hunden med historien att göra...)

Jag vet inte hur "Hitta min Iphone" fungerar, men du kanske kan synka innehållet via den? Verkar ju dock som tjuven stängt av funktionen. Låter som att det är kört..

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Bilderna i mobilen är på hundne..fan kan ni inte läsa mellan raderna..

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk

Dryga ni är, antagligen vill hon ha kvar bilderna hon tagit på hunden?!
Använder hon iCloud?

Permalänk
Medlem

Om hon använder iCloud så kan man trolla tillbaka bilder därifrån, annars är det värre. Om hon inte kör Dropbox, och automagisk kopiering av foton (vet inte om man kan göra det i iOS, har bara iPad 1 utan kamera).
Annars är det jävligt svårt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Spärra mobilen också kanske?
Annars är det som andra säger, iCloud.

Man kan ju även hoppas på att telefonen lämnas in när den har blivit spärrad

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Hon bör ha en backup i iTunes, förutsatt att hon kopplat in telefonen i en dator någon gång.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Neej! Synd att hunden ska avlivas.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Skrivet av Magnusdalberg:

Dryga ni är, antagligen vill hon ha kvar bilderna hon tagit på hunden?!
Använder hon iCloud?

Ja, jag ska genast kolla!

Skrivet av zyberzero:

Om hon använder iCloud så kan man trolla tillbaka bilder därifrån, annars är det värre. Om hon inte kör Dropbox, och automagisk kopiering av foton (vet inte om man kan göra det i iOS, har bara iPad 1 utan kamera).
Annars är det jävligt svårt.

Jag ska kolla om hon använder det!

Skrivet av matx:

Spärra mobilen också kanske?
Annars är det som andra säger, iCloud.

Man kan ju även hoppas på att telefonen lämnas in när den har blivit spärrad

Hon vet ej om hon vill spärra den.

Skrivet av Doodle:

Hon bör ha en backup i iTunes, förutsatt att hon kopplat in telefonen i en dator någon gång.

Hon har en backup men bilderna togs förra veckan, och hunden dog i söndags samt att hon blev av med mobilen i Tisdags ( igår )

Skrivet av gabinono:

Neej! Synd att hunden ska avlivas.

Tyvärr så har den tråkiga saken hänt, i söndags

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Hej!
Min lärare hade en IPhone samt en hund, hennes hund vart sjuk under veckan och måsta avlivas på söndagen.
Nu när hon som lärare jobbar på en stor skola försvann telefonen en dag, jag försökte spåra den med "Hitta Min IPhone" och fick reaktionen "Nedkopplad" under dagen då den försvann så ringde en person till mobilen och det gick framåt men när han testade andra gången var det någon som klickade på " Upptaget ".
Hon har nu spärrat sim kortet, hon skiter i telefonen bara hon kan få tillbaks bilderna som hon har knäppt, finns det något sätt att få tillbaks det eller är det bara via telefonen?
Och hur ska man bete sig?

Mvh: Eric

Antingen har hon låtit bilderna syncas till icloud, eller så har hon en backup hemma på iTunesdatorn om hon kopplar in den ibland. Annars är det kört.
Jag vart av med min mobil i fredags men har backup på mobilen så jag har allting kvar, tror jag.

Att göra lista
1. Polisanmäl
2. Kontakta försäkringsbolaget, med polisens diarienummer.
3. Spärra telefonens IMEI-nummer hos hennes operatör. Numret står på kvittot. Denna spärr kan tas bort i efterhand.
4. Spärra/Byt simkortet hos en operatör, räcker att gå in i en butik med legitimation.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Off topic, men slutar inte förvånas över hur kortsiktigt folk tänker... Måste alla tänka på hur säkerhetskopiering och sånt fungerar EFTER de förlorat telefonen? Kan man inte tänka "Vad skulle hända om telefonen försvann IDAG". Och åtgärda skiten innan olyckan inträffar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Off topic, men slutar inte förvånas över hur kortsiktigt folk tänker... Måste alla tänka på hur säkerhetskopiering och sånt fungerar EFTER de förlorat telefonen? Kan man inte tänka "Vad skulle hända om telefonen försvann IDAG". Och åtgärda skiten innan olyckan inträffar..

Skickades från m.sweclockers.com

Vore det inte skönt om det fanns prylar som redan har detta när man köper dem. Långt ifrån alla är tekniskt intresserade, de flesta har varken tid eller lust att behöva bry sig om sådant, det är därför vi är så tacksamma att ha som vänner. Jag menar alltså att det är fel på tekniken, inte användarna.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Problemet med att spärra en Telefon är omöjligt i dagens samhälle pågrund utav att man måste ordna en Polisanmälan för att Apple eller någon ska blockera IMIE numret så det inte går att använda den men efter som den här tjejen inte vet vem eller hur den blev snodd så kommer dom säga nej vi kan inte göra något åt det det bästa är att försöka få anmälningen på plats för att T.ex. få tillbaka en ny telefon på hennes Försäkring min kompis mobil vart sluten och anmälde det polisen sa vi kan inte hjälpa dig och då fick min kompis bara gå därifrån. Hitta min Iphone fungerar inte om man rensar telefonen eller stänger av den på grund av att det inte är några signaler som skickas vid avstängning sedan när dom formaterar telefonen så försvinner det Apple Store/Icloud konto som hon lagt in i mobilen och då försvinner hitta min iPhone, Det registreras inte till IMIE numret så att man kan hitta även fast den är Rensad Vilket är BRUTALT dåligt gjort av APPLE! Mvh Philip

Permalänk

[/QUOTE]
Visste inte heller, man lär sig ju något nytt varje dag!

Skrivet av PhilipA:

Problemet med att spärra en Telefon är omöjligt i dagens samhälle pågrund utav att man måste ordna en Polisanmälan för att Apple eller någon ska blockera IMIE numret så det inte går att använda den men efter som den här tjejen inte vet vem eller hur den blev snodd så kommer dom säga nej vi kan inte göra något åt det det bästa är att försöka få anmälningen på plats för att T.ex. få tillbaka en ny telefon på hennes Försäkring min kompis mobil vart sluten och anmälde det polisen sa vi kan inte hjälpa dig och då fick min kompis bara gå därifrån. Hitta min Iphone fungerar inte om man rensar telefonen eller stänger av den på grund av att det inte är några signaler som skickas vid avstängning sedan när dom formaterar telefonen så försvinner det Apple Store/Icloud konto som hon lagt in i mobilen och då försvinner hitta min iPhone, Det registreras inte till IMIE numret så att man kan hitta även fast den är Rensad Vilket är BRUTALT dåligt gjort av APPLE! Mvh Philip

Låter dåligt, hon skiter som sagt i mobilen, vill bara åt bilderna på hennes hund.
Tycker också det är dåligt gjort!

Med Vänliga Hälsningar: Eric

ot
Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Oavsett så kan hon anmäla telefonen som stulen så hon kan spärra telefonen. Att inte spärra telefonen är nog bland det dummaste jag hört.
Kan du inte ge mig hennes nummer så kanske hon kan skänka mig en telefon också? eftersom hon tycker det verkar superbra idé.

Det är din operatör som IMEI spärrar en telefon. polisanmäl DIREKT och notera dirie nummret på anmälan sen tar hon kontakt med sin operatör.

Permalänk
Medlem

Om nu telefonen blev stulen på skolan så är det någon elev på skolan med största sannolikhet.
Det finns ju tjuvar med samvete så ni kanske kan få ut budskapet till dem att bilderna på telefonen är väldigt viktiga för läraren.
T.ex. sätt upp lappar med lärarens mail (tillfällig mail förslagsvis) och vädja till tjuvarna att skicka bilderna på telefonen till den. Man kan ju alltid hoppas!

Permalänk
Skrivet av traebit:

Off topic, men slutar inte förvånas över hur kortsiktigt folk tänker... Måste alla tänka på hur säkerhetskopiering och sånt fungerar EFTER de förlorat telefonen? Kan man inte tänka "Vad skulle hända om telefonen försvann IDAG". Och åtgärda skiten innan olyckan inträffar..

Skickades från m.sweclockers.com

ELLER så är det så att man inte går runt och antar att ens telefon ska bli stulen då man tror bättre om folk än så.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

ELLER så är det så att man inte går runt och antar att ens telefon ska bli stulen då man tror bättre om folk än så.

Det är ju måttligt naivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Vore det inte skönt om det fanns prylar som redan har detta när man köper dem. Långt ifrån alla är tekniskt intresserade, de flesta har varken tid eller lust att behöva bry sig om sådant, det är därför vi är så tacksamma att ha som vänner. Jag menar alltså att det är fel på tekniken, inte användarna.

Det har Apple. Det första man gör när man startar sin nya Iphone är att registrera ett appleid och synkning till icloud.
Går inte att misslyckas. Instruktionerna står rakt på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Det är ju måttligt naivt

Eller sunt beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Eller sunt beteende.

Nej sunt beetende är att tänka på det innan det händer *facepalm*

Permalänk
Medlem

Nej, att misstänkliggöra sin omgivning har inget med sunt beteende att göra. Att hela tiden gardera sig mot jobbiga scenarion är ju ganska begränsande. Stackars människor, går och oroar sig över allt möjligt farligt som kan inträffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Nej, att misstänkliggöra sin omgivning har inget med sunt beteende att göra. Att hela tiden gardera sig mot jobbiga scenarion är ju ganska begränsande. Stackars människor, går och oroar sig över allt möjligt farligt som kan inträffa.

Nej, det har du rätt i. Men det finns något som kallas TÄNKA och anses vara någorlunda sunt, och går man runt och tror gott om människor trots att det står dagligen om mord/våldtäkter/stölder/whatever så är man antingen blind eller naiv. Man behöver heller inte gå runt och "gardera sig" ,som du nu så fint vill kalla det, hela tiden. Det räcker med små saker som att säkerhets kopiera sina filer, inte gå igenom en mörk gränd mitt i natten mm. Är du verkligen född 82?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Nej, det har du rätt i. Men det finns något som kallas TÄNKA och anses vara någorlunda sunt, och går man runt och tror gott om människor trots att det står dagligen om mord/våldtäkter/stölder/whatever så är man antingen blind eller naiv. Man behöver heller inte gå runt och "gardera sig" ,som du nu så fint vill kalla det, hela tiden. Det räcker med små saker som att säkerhets kopiera sina filer, inte gå igenom en mörk gränd mitt i natten mm. Är du verkligen född 82?

Vad har min ålder med ämnet att göra? De flesta människor är goda/neutrala och har ingen avsikt att stjäla. Tidningar förstorar upp nyheter för att sälja upplagor. Är du rädd för samhället eller vad? Det finns inget naivt att tro gott om människor, det är snarare du som är förblindad av allt uppblåst ont som nämns i media. Jag kan förstå att läraren inte har säkerhetskopierat filerna, har nog mycket annat att tänka på när en närstående går bort.

EDIT: tog bort en del som inte var riktat till aml717

Blanda inte in ålder i din argumentation, det gör dig bara barnslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Off topic, men slutar inte förvånas över hur kortsiktigt folk tänker... Måste alla tänka på hur säkerhetskopiering och sånt fungerar EFTER de förlorat telefonen? Kan man inte tänka "Vad skulle hända om telefonen försvann IDAG". Och åtgärda skiten innan olyckan inträffar..

Skickades från m.sweclockers.com

Jo för att det första man tänker på när man förlorar en närstående är att säkerhetskopiera filerna på telefonen? Det är nog mycket möjligt att läraren inte vet hur man gör det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Vad har min ålder med ämnet att göra? De flesta människor är goda/neutrala och har ingen avsikt att stjäla. Tidningar förstorar upp nyheter för att sälja upplagor. Är du rädd för samhället eller vad? Det finns inget naivt att tro gott om människor, det är snarare du som är förblindad av allt uppblåst ont som nämns i media. Jag kan förstå att läraren inte har säkerhetskopierat filerna, har nog mycket annat att tänka på när en närstående går bort.

EDIT: tog bort en del som inte var riktat till aml717

Blanda inte in ålder i din argumentation, det gör dig bara barnslig.

A juste vi lever i paradiset, jag glömde den detaljen... BTW får du gärna ta fram källor som du grundar utalandet "De flesta människor är goda/neutrala och har ingen avsikt att stjäla" på. Tack för tipset ang att jag inte ska blanda in ålder i samtalet, kanske man inte heller ska ta fakta ur röven eller dra slutsatser som tex nja, låt oss säga att motparten är förblindad av media? Barnsligt att ställa retoriska frågor som "Är du rädd för samhället eller vad?" i syfte till att förlöjliga andra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det har Apple. Det första man gör när man startar sin nya Iphone är att registrera ett appleid och synkning till icloud.
Går inte att misslyckas. Instruktionerna står rakt på skärmen.

Aha, det var lite nytt. Måste vara så att jag och läraren köpte våra iPhone innan iCloud kom till. Å andra sidan, underskatta inte users förmåga att klicka förbi alla form av text som kommer upp på en skärm utan att läsa ordentligt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Lever du i en sprängsäker bunker med 80 års proviant och vattenförsörjning också eller? Sluta vara så paranoid, självklart ska man inte leva i tron om att alla är tjuvar och våldtäktsmän!

Säkerhetskopior ska man ha ändå för man kan ju bli av med eller förstöra en telefon/dator helt alldeles själv, utan att någon annan varit inblandad.

On T:

Hur har det gått för läraren? Har ni kollat upp hennes iCloud konto om bilderna finns där?

Mvh Erik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

A juste vi lever i paradiset, jag glömde den detaljen... BTW får du gärna ta fram källor som du grundar utalandet "De flesta människor är goda/neutrala och har ingen avsikt att stjäla" på. Tack för tipset ang att jag inte ska blanda in ålder i samtalet, kanske man inte heller ska ta fakta ur röven eller dra slutsatser som tex nja, låt oss säga att motparten är förblindad av media? Barnsligt att ställa retoriska frågor som "Är du rädd för samhället eller vad?" i syfte till att förlöjliga andra tycker jag.

Statistiken visar ju att nästan alla människor inte, snor, våldtar, slåss eller håller på med annan brottslighet, eller hur? Varför tror du så ont om människor egentligen? Det är ju du som lever i en skev verklighet och menar att folk är onda, vill dig ont. Alltså är det du, som du så fint säger, " tar fram fakta ur röven"

Det var ingen förlöjligande fråga jag ställde. Du skriver ju i princip att människor är onda och att man är naiv om man litar på dom. I mina ögon är det samma sak som att vara rädd för dom. Hmm diskuterar du alltid med en ironisk ton?