Permalänk
Avstängd

ZFS on Linux redo!

Skaparna av ZFS på Linux tycker nu att ZFS on Linux är redo att köras i skarpt läge:
https://groups.google.com/a/zfsonlinux.org/forum/m/?fromgroup...

Uttalandet är 3 dagar gammalt, från 28 mars.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte se på deras sida (http://zfsonlinux.org/) vad för zpool version dom kör?
Var det inte massa licesstrul och skit där som gör att det typ bara är Solaris 11.x som kör dom nyare versionerna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saddam:

För att se andra sidan, så är det nån Linux snubbe som säger varför man inte ska köra ZFS här (länken är gammal iofs)
http://www.redhat.com/archives/rhl-list/2006-June/msg03623.ht...

ZFS har forkats. Det finns i öppna illumos (som freeBSD och Linux och alla andra hämtar ifrån) och det finns det stängda ZFS i Oracle Solaris. De flesta ZFS och DTrace skaparna har lämnat Oracle och gått med i illumos numera. Så illumos har fått flera nya funktioner, som inte Oracle Solaris har. Men den öppna ZFS är bra och Linux kör den. Du kan använda den öppna ZFS versionen utan problem.

Permalänk
Medlem

Tyvärr finns inte kryptering i den öppna ZFS ännu. Det är faktiskt det som jag ser mest fram emot, transparant encryption per filesystem.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det att byta OS om man kör FreeBSD? Kan man använda samma pool utan problem?

Tänkte mest på att jag kör 5/28 i FreeBSD (9.1-RELEASE).

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Schrimp, jag vet inte, men jag gissar att det går bra att byta från Linux till FreeBSD till Solaris till Mac utan problem. ZFS är ju designat så att det ska gå bra att prova olika OS utan att låsa in sig.

Krypto har folk börjat titta på, i öppna ZFS. Annars har FreeBSD en kryptolösning som körs ovanpå ZFS. Fråga FreeBSD folket här.

Permalänk

Jag tittade på ZFS för ett tag sedan, mitt intryck var att det bara kunde köras som virtuellt filsystem (userspace), gäller det fortfarande? Hur stor prestandaförlust innebär det?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Inaktiv

Du kan köra ZFS som ett vanligt filsystem. Teoretiskt skall du inte få någon prestandaförlust, snarare en förbättring. Har däremot inte sett några benchmarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Hur fungerar det att byta OS om man kör FreeBSD? Kan man använda samma pool utan problem?
Tänkte mest på att jag kör 5/28 i FreeBSD (9.1-RELEASE).

Det borde bli krångel om mål-OSet inte har minst lika 'hög' version. Funktioner som saknas kommer att ställa till det. Annars border det inte vara mer problem än t.ex FreeBSD till Solaris.

Skrivet av saddam:

Annars har FreeBSD en kryptolösning som körs ovanpå ZFS. Fråga FreeBSD folket här.

Det som görs där är ju att kryptera partitionerna ovanpå med GELI. Det är ingenting som är ZFS-specifikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mix_room:

Det borde bli krångel om mål-OSet inte har minst lika 'hög' version. Funktioner som saknas kommer att ställa till det. Annars border det inte vara mer problem än t.ex FreeBSD till Solaris.

ZFS kan montera gamla ZFS versioner utan problem. Så mål-OSet måste klara av att läsa upp till ZFS raidets version. Alla öppna ZFS versioner är på v28 tror jag. Alla öppna ZFS versioner kan läsa v28 utan problem. Illumos (den öppna Solaris kärnan) har en uppdaterad version av ZFS med nya funktioner som inte Oracle Solaris har, tror jag. Och Oracle Solaris har ZFS version v34. Så det bästa är om man håller sig till ZFS version v28, för då kan alla OS läsa det.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag tittade på ZFS för ett tag sedan, mitt intryck var att det bara kunde köras som virtuellt filsystem (userspace), gäller det fortfarande? Hur stor prestandaförlust innebär det?

userspace är inte samma sak som virtuellt filsystem, är jag ganska säker på. FUSE kanske du tänker på.

Problemet var att man inte kunde köra ZFS inuti Linux kernel, man var tvungen att köra det utanför kernel, dvs user space. Det är inte virtuellt. Men idag kan man köra ZFS inuti Linux kernel, tror jag, och det är därför som ZFS börjar bli populärt även på Linux.

Permalänk
Medlem

ZFS har i praktiken varit stabilt på Linux ganska länge nu. Jag har nog kört ett år sisådär utan problem. Hade FreeBSD förut och då var det inga problem att byta till Linux och tror inte att det är något problem nu heller. Däremot kan det bli problem att byta från Linux ZFS till FreeBSD för jag tror Linux kör nyare version (jag har uppgraderat ZFS version minst en gång efter bytet).

[ronny@r1arch ~]$ sudo zpool upgrade -v This system supports ZFS pool feature flags. The following features are supported: FEAT DESCRIPTION ------------------------------------------------------------- async_destroy (read-only compatible) Destroy filesystems asynchronously. empty_bpobj (read-only compatible) Snapshots use less space. lz4_compress LZ4 compression algorithm support. The following legacy versions are also supported: VER DESCRIPTION --- -------------------------------------------------------- 1 Initial ZFS version 2 Ditto blocks (replicated metadata) 3 Hot spares and double parity RAID-Z 4 zpool history 5 Compression using the gzip algorithm 6 bootfs pool property 7 Separate intent log devices 8 Delegated administration 9 refquota and refreservation properties 10 Cache devices 11 Improved scrub performance 12 Snapshot properties 13 snapused property 14 passthrough-x aclinherit 15 user/group space accounting 16 stmf property support 17 Triple-parity RAID-Z 18 Snapshot user holds 19 Log device removal 20 Compression using zle (zero-length encoding) 21 Deduplication 22 Received properties 23 Slim ZIL 24 System attributes 25 Improved scrub stats 26 Improved snapshot deletion performance 27 Improved snapshot creation performance 28 Multiple vdev replacements For more information on a particular version, including supported releases, see the ZFS Administration Guide. [ronny@r1arch ~]$

Dold text

Javisst ja, man har frångått versionsnumren och istället börjat ange vilka features som stöds. Version 28 och lägre anges som legacy versioner men de har fortfarande stöd så man bör kunna importera äldre pooler utan problem.

Jag kör ZFSonLinux med Arch Linux. Använder ett "custom repository" för ZFS i pacman.conf:

[archzfs] SigLevel = Required DatabaseOptional TrustedOnly Server = http://demizerone.com/$repo/core/$arch

Märkte ingen prestandaförlust alls jämfört med FreeBSD, snarare tvärtom - det känns snabbare på Linux.

Permalänk
Medlem

Hoppas open-sourcegänget lyckas fixa kryptering. FreeBSD har ju GELI, men det ska tydligen ge en kännbar prestandaförlust. ZFS med inbyggd kryptering lär ju också göra det iofs...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ronnylov, jasså, det är inte versionsnummer i ZFSLinux? Isåfall betyder det att Linux hämtar sin ZFS version från Illumos, för de ZFS versionerna har nya funktioner som inte Oracle Solaris har. Isåfall klarar Linux av gamla v28 och även Illumos versionerna.

Kryptering tittar de på nu i Illumos, men jag vet inte hur prioriterat det är. Kanske ganska låg prioritering?

Däremot bör alla slå på komprimering, per default. LZJB komprimering som ganska många open source projekt använder, är designat för att vara väldigt snabbt. Faktum är att det blir snabbare med komprimering, än utan. Skälet till det, är att det går snabbare att ladda 100KB från disk och packa upp det i RAM, än att ladda 200KB från disk. Här är det en investmentbank som går från Linux + ext4 till Solaris + ZFS och behöver färre servrar (endast en tredjedel) och får ändå högre prestanda bl.a. pga komprimering:
http://conferences.inf.ed.ac.uk/eakc2012/slides/AFS_on_Solari...

LZJB komprimeringen har skapats av LZ Jeff Bonwick, han som skapade ZFS. ZFS har nu i illumos nyss fått en ny typ av komprimering som tydligen ska vara mycket snabbare och komprimera bättre än LZJB:
http://wiki.illumos.org/display/illumos/LZ4+Compression

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hoppas open-sourcegänget lyckas fixa kryptering. FreeBSD har ju GELI, men det ska tydligen ge en kännbar prestandaförlust. ZFS med inbyggd kryptering lär ju också göra det iofs...

http://www.ixsystems.com/resources/ix/freenas-news/ixsystems-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Ronnylov, jasså, det är inte versionsnummer i ZFSLinux? Isåfall betyder det att Linux hämtar sin ZFS version från Illumos, för de ZFS versionerna har nya funktioner som inte Oracle Solaris har. Isåfall klarar Linux av gamla v28 och även Illumos versionerna.

Det finns även med i de nyaste versionerna av FreeBSD-ZFS om jag inte minns helt fel.

Skrivet av saddam:

LZJB komprimeringen har skapats av LZ Jeff Bonwick, han som skapade ZFS. ZFS har nu i illumos nyss fått en ny typ av komprimering som tydligen ska vara mycket snabbare och komprimera bättre än LZJB:
http://wiki.illumos.org/display/illumos/LZ4+Compression

Samt att det tydligen ska gå att komprimera ARC ocskå. https://www.illumos.org/issues/3137

Permalänk
Medlem

http://wiki.freenas.org/index.php/Volumes#ZFS_Encryption

Fortfarande GELI. Oracle ZFS har kryptering i v30.

Permalänk
Skrivet av saddam:

FUSE kanske du tänker på. --- Men idag kan man köra ZFS inuti Linux kernel, tror jag, och det är därför som ZFS börjar bli populärt även på Linux.

En snabb googling visar att japp, det var ZFS-on-FUSE jag tittade på, och japp, ZFS-on-Linux är omskrivet från scratch och får köras inuti kernel. Ska defintivt testas.

(Det var intressant att se vilka som gjort ZFS-on-Linux: U.S. Department of Energy (DOE) and Lawrence Livermore National Security.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av mix_room:

http://wiki.freenas.org/index.php/Volumes#ZFS_Encryption

Fortfarande GELI. Oracle ZFS har kryptering i v30.

Precis.

Men jag tror det finns en del utvecklare som lämnat Oracle och nu sitter i en open-sourcegrupp för ZFS. De har inte kommit lika långt som Oracle, men det kan va på gång ändå. Jag kan dock inte visa på källor för detta, mest forumskvaller från FreeBSD-forumet.

Visa signatur
Permalänk

Det skulle ju vara guld om man kunde kombinera zfs-on-linux och lägga Ceph filsystemet ovanpå och på så sätt skapa ett klustrat filsystem med zfs i botten på varje nod.

Permalänk

Även jag sitter och väntar på kryto stödet, då byter jag genast från stängda Solaris!

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk

Jag har nu testat, och skulle råda andra som, liksom jag, inte är stenhårda proffs på Linux och/eller ZFS, att vänta. Man behöver installera ett halvdussin separata bibliotek, och konfigurering och hantering av partitioner är väldigt annorlunda och inte alls självförklarande. Efter en timmes stretande fick jag till slut till min pool men lyckades aldrig mounta filsystemet i Mint.

ZFS-on-Linux har fantastiskt intressanta features, men paketering och dokumentation är ännu inte redo för amatörer som jag.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysticsam:

Det skulle ju vara guld om man kunde kombinera zfs-on-linux och lägga Ceph filsystemet ovanpå och på så sätt skapa ett klustrat filsystem med zfs i botten på varje nod.

Det finns annat än ceph, tex openafs kluster som använder zfs. Eller lustre, som många superdator kluster använder. Läs min länk om banken som går över från linux till solaris, de kör openafs

Skrivet av usilusken:

Precis.

Men jag tror det finns en del utvecklare som lämnat Oracle och nu sitter i en open-sourcegrupp för ZFS. De har inte kommit lika långt som Oracle, men det kan va på gång ändå. Jag kan dock inte visa på källor för detta, mest forumskvaller från FreeBSD-forumet.

Flera av de utvecklarna är de som kan mest om zfs, bla matt ahrens som skapade zfs med jeff bonwick. Det verkar nästan som att den tyngsta zfs kompetensen finns utanför oracle nu. Närmre bestämt open solaris projektet illumos. Som linux och bsd hämtar zfs ifrån. Illumos zfs har fått flera fknr som inte oracle zfs har.

Permalänk

Jag mekar vidare med ZFS. Helt otroligt bra filsystem. Jag tar tillbaka vad jag sa om att ZFS var svårinstallerat - jag installerade via tarball, hade missat att det fanns ett paket (ubuntu-zfs) på ppa:zfs-native/stable

Har skapat min pool med...

sudo zpool create -O casesensitivity=mixed -O ashift=12 -O compression=on -O atime=off -O nbmand=on -O dedup=on <poolnamn> <disk>

... men jag blir osäker på atime=off och dedup=on. Använder ZFS atime till något vettigt, och ökar man risken för korruption om man köra dedup=on?

Hittade f.ö. två bra guider för andra som, liksom jag, inte är så hemma på sånt här. Först allmänt ZFS handhavande (guiden är för ZFS-on-FUSE men i övrigt verkar allt vara detsamma):
http://www.ihaveapc.com/2012/07/installing-and-using-zfs-in-l...
Sen en om att installera ZFS på rot:
https://github.com/zfsonlinux/pkg-zfs/wiki/HOWTO-install-Ubun...

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd

Använd inte dedup. Det kräver mer än 1GB RAM per TB disk, om du har mindre RAM än så, så går allt ultralångsamt.

Om du bara ska experimentera och lära dig ZFS så behöver du inte skapa en zpool utav diskar. Det går lika bra med filer. Typ
zpool create raidz1 myZFSraid fil1 fil2 fil3 fil4

Skapa några 100MB stora filer, så kan du köra på dem.

EDIT: formulering

Permalänk

Jag har provat ceph, openafs och gluster (olika versioner) på FreeBSD (just för att zfs ligger i BSD-kärnan och inte vid sidan om som i linux) utan att lyckats av olika anledningar. Det har varit problem redan vid konfigurationen inför kompileringen eller vid kompileringen. Idag finns det ingen klustrat filsystem som fungerar på FreeBSD vilket är väldigt tråkigt.

Permalänk
Avstängd

OpenAFS finns ju till Solaris, men inte till FreeBSD? Lustre finns ju till Linux, som använder sig av ZFS för att lagra data på disken. Måste du köra klustrat ZFS, då?

Permalänk

OpenAFS finns i ports i FreeBSD och det var version där jag testade. Men jag fick det inte att fungera.
Varför jag testade det, var för att om det gick så skulle det vara möjligt att varje nod kunde ha obegränsad med data och man kunde ha obegränsat med antal noder. Det skulle bli lite som i minecraft när man sätter upp en autocrafting table på väggen, man bara bygger ut efter behov. Och på grund av att zfs låg i kärnan så har du större prestanda. Jag menar tänk själv om det skulle finnas ett fungerande klustrat filsystem till FreeBSD så skulle FreeBSD ta över storage-världen eller hur!

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte vad du ska med ett storage kluster till hemma? Eller är det jobbet som kräver det?

Permalänk

Jag labbar för att veta om möjligheten finns för framtida projekt.