sftp fungerar inte bakom TG799vn v2, utgående anslutning.

Permalänk
Medlem

sftp fungerar inte bakom TG799vn v2, utgående anslutning.

Sedan routern hos min mor byttes ut mot en TG799vn v2 så har jag inte längre kunnat använda sftp till att ansluta till min server UTANFÖR deras nätverk, dvs utgående anslutning. Jag har försökt stänga av allt knasigt som brandvägg och liknande, men utan att det hjälpt.
SSH över porten fungerar, dock flyter det inte helt perfekt. Kör jag sftp så kan jag ansluta till min dator, men så fort jag skickar något kommando till den så stannar det helt och jag får stänga ner terminalen.

Någon som vet hur jag kan lösa det här, så att sftp-anslutningarna fungerar igen? UTAN att behöva byta till någon annan metod.

EDIT: I vanliga SSH-anslutningar där det är något dynamiskt som borde uppdateras (IRC t.ex.) så måste jag trycka på någon knapp för att skärmen ska uppdateras, annars står det bara still. Och det är BARA bakom den här routern det är så här.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du behöver öppna portar, jag har inte pillat med 799 men symptomen tyder på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du behöver öppna portar, jag har inte pillat med 799 men symptomen tyder på det.

Fast, det är ju utgående anslutningar det gäller. Det är klienten från insidan som inte lyckas ansluta ordentligt.
Testade lite mer nu, aktiverar jag compression "sftp -C host" så kan jag använda "ls" och dirigara runt med "cd" - något som inte funkar alls annars, utan den hänger sig bara. Dock så blir det "stalled" direkt när jag försöker tanka något.
Jag lyckas alltså ansluta, men kan inte skicka några kommandon till servern för då hänger sig terminalen totalt.

Permalänk
Rekordmedlem

Men försöker inte servern sedan att komma in via andra portar än de du använder för att komma ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.