Behöver köpråd: studiomonitorer, over-ear och in-ear hörlurar.

Permalänk
Medlem

Behöver köpråd: studiomonitorer, over-ear och in-ear hörlurar.

Hej! Är ganska trött på den förhållandevis låga kvalitén min nuvarande ljudutrustning levererar och skulle vilja byta i princip allt.

Jag har svårt att sätta fingret på exakt vilken typ av ljudbild det är jag gillar och därför har jag valt att posta här, för att förhoppningsvis få bra förslag som passar till det jag lyssnar på. Jag lyssnar på allt mellan himmel och jord, vilket gör att jag letar efter främst all-round utrustning, men allra mest spelas det klassisk rock eller elektronisk musik.

Budgeten är inte speciellt strikt, men för att ge er lite riktmärken har jag tänkt lägga någonstans mellan 2-6 tusen för mina over-ear lurar, 1-2 tusen på in-ear lurarna och någonstans mellan 2-5 tusen på monitorer.

Jag använder idag mestadels ett par slutna over-ear hörlurar, Sennheiser HD380 Pro, som också är den del i kedjan jag är klart nöjdast med. Har haft dem i drygt två år och insett att jag gillar ljudbilden överlag, men vid vissa stunder tycker jag att ljudet känns "platt" på något sätt. Dessa driver jag med ett Xonar Essence STX och spelar nästan exklusivt .FLAC via Foobar med WASAPI.

Jag har tittat lite på Sennheiser HD650, och att eventuellt beställa till en annan kabel. Vad tror ni om dem? De är förvisso öppna till skillnad från de slutna jag har nu, men i det prissegment jag tittar på hittar jag inte många bra slutna alternativ. Fungerar de bra till såväl elektroniskt som rock med Xonar Essence som källa?

Den platta känslan upplever jag även med mina in-ear lurar, Sennheiser CX300, som jag använder när jag är inte är hemma. Dessa kopplas in direkt i min mobil/surfplatta utan någon extra DAC/förstärkare. Musiken är 320kbps från Google Music. Vet inte hur mycket bättre hörlurar hjälper här (med tanke på källan) men känner att ett par kliv upp på prisstegen borde kunna förbättra min upplevelse något.

På högtalarfronten har jag ingenting intressant för närvarande, utan ska ta mitt första kliv in i högtalarvärlden. Även dessa ska kopplas till mitt Xonar Essence, har tittat lite på Yamaha HS80M, vad tror ni om dem? Jag kommer att spela på låg volym större delen av tiden.

Inser att detta blivit något utav en wall-of-text men har ändå svårt att få med all information, ask away om det är något ni inte tycker framkommer från mina beskrivningar. Alla råd och tips uppskattas!

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem

Provlyssna på hifiklubben eller nåt.
Att få levande ljud som passar all musik är dyrt. Det är tråkigt att lägga halvmycket pengar och inte bli nöjd.

Verkar rimligt att lägga mest krut på hörlurar och förstärkare.

Min personliga åsikt är att högtalare blir roligt först i "väldigt" höga prisklasser.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Provlyssna på hifiklubben eller nåt.
Att få levande ljud som passar all musik är dyrt. Det är tråkigt att lägga halvmycket pengar och inte bli nöjd.

Verkar rimligt att lägga mest krut på hörlurar och förstärkare.

Min personliga åsikt är att högtalare blir roligt först i "väldigt" höga prisklasser.

Har planerat att besöka diverse butiker här i Stockholm nästa vecka, men skulle ända uppskatta en del förslag på bra prylar i min prisklass, om inte annat så för att i alla fall ha lite idéer med mig när jag ska ut och provlyssna.

Har tittat runt en hel del på head-fi.org men många av de populära modellerna där är antingen gamla och svåra att få tag på eller helt enkelt inte tillgängliga utan att importera.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem

Här har du lite förslag.
AKG-K701,kan köpas billigt på thomann
http://cdon.se/hemelektronik/creative_aurvana_in-ear_3-216067...

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå ett par mindre högtalare än 8" om du mestadels kommer att lyssna på låg volym, 6" borde räcka. Det är väldigt viktigt med placeringen när det gäller monitorerna. Hur hade du tänkt ställa dem? På stativ?

Åk till 4sound på söder (Folkungagatan), de har ett gäng monitorer för provlyssning i källaren, väldigt smidigt att byta mellan olika modeller med fjärrkontroll

Titta på KRK Rokit 6, RCF Ayra 6 och HS50s. Givetvis 8-tummarna också. KRK är väldigt neutrala med betoning på mellanregistret, RCF är mina personliga favoriter, lite mysigare att lyssna på, levererar fint på de lägre frekvenserna. M-Audio BX8'orna tycker jag är för dova/svampiga i basen.

Titta på AKG K701, AKG K550, Beyerdynamic DT770 Pro(250Ohm), Beyerdynamic DT990 Pro(250Ohm), Sennheiser HD650.

In-ears är väldigt svårt. Finns så lite på den svenska marknaden. Kolla på Sennheiser IE 80. Yamaha EPH-100 ligger väldigt högt på head-fi's Multi-IEM Review (Value (9.5/10)), har ett par själv och jag gillar dem. Sitter som en smäck i örat, finns på larsbengtsson för under tusenlappen. Dock tycker jag att de är lite väl vassa i diskanten så kör med -2dB i luren.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:
Skrivet av simonw:

Tack för alla förslag! Jag tänker definitivt ta en sväng förbi 4Sound och planerar även att kika in hos Reference Audio, är det några mer butiker man inte får missa?

Monitorerna har jag tänkt ställa på varsin sida av min skärm, som datorhögtalare. Skrivbordet står i ett hörn så de kommer vara nära väggar, är det något speciellt man bör tänka på då? Vet att sådant spelar stor roll.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Tack för alla förslag! Jag tänker definitivt ta en sväng förbi 4Sound och planerar även att kika in hos Reference Audio, är det några mer butiker man inte får missa?

Monitorerna har jag tänkt ställa på varsin sida av min skärm, som datorhögtalare. Skrivbordet står i ett hörn så de kommer vara nära väggar, är det något speciellt man bör tänka på då? Vet att sådant spelar stor roll.

Egentligen ska högtalarna vara symetriskt placerade dvs lika långt avstånd till sidoväggarna på båda sidor,har du högtalarna i ett hörn så kanske du får kompensera lite med en eq,vissa studiomonitorer har inbyggt rumskompensering inbyggt tex Behringer B303A1 thruth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Tack för alla förslag! Jag tänker definitivt ta en sväng förbi 4Sound och planerar även att kika in hos Reference Audio, är det några mer butiker man inte får missa?

Monitorerna har jag tänkt ställa på varsin sida av min skärm, som datorhögtalare. Skrivbordet står i ett hörn så de kommer vara nära väggar, är det något speciellt man bör tänka på då? Vet att sådant spelar stor roll.

Större högtalare (djupare, bredare) kommer lätt för nära, när man sitter i hörn sådär.

Dessa definieras kanske som normalstora och blir väldigt klumpiga när de placeras. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=1423398

När det kommer till reflektioner i väggar så är det nog inte så kinkigt tror jag. Det är nog mer en fråga om hur akustiken i rummet är i övrigt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

På högtalarfronten har jag ingenting intressant för närvarande, utan ska ta mitt första kliv in i högtalarvärlden. Även dessa ska kopplas till mitt Xonar Essence, har tittat lite på Yamaha HS80M, vad tror ni om dem? Jag kommer att spela på låg volym större delen av tiden.

Om du kan stretcha din budget lite hade jag köpt KRK VXT6, det är enligt min erfarenhet mycket bättre ljud än RP6 G2 som jag hade innan. Lite synd att de gått upp ganska rejält i pris, köpte mina för ca 6500 på Thomann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Tack för alla förslag! Jag tänker definitivt ta en sväng förbi 4Sound och planerar även att kika in hos Reference Audio, är det några mer butiker man inte får missa?

Monitorerna har jag tänkt ställa på varsin sida av min skärm, som datorhögtalare. Skrivbordet står i ett hörn så de kommer vara nära väggar, är det något speciellt man bör tänka på då? Vet att sådant spelar stor roll.

Det kommer inte bli bra skulle jag säga. Tror inte att du inser hur pass stora ett par 8" är? Du bör gå ner på 5-6" och leta efter ett par med reflexporten framåt och inte bakåt, samt kolla upp eventuella bordsstativ. Du får bäst ljudbild när du sitter en bit ifrån högtalarna, har dålig erfarenhet med "högtalare på bordet" om man inte får till det rätt. Placeringen har stor betydelse.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det kommer inte bli bra skulle jag säga. Tror inte att du inser hur pass stora ett par 8" är? Du bör gå ner på 5-6" och leta efter ett par med reflexporten framåt och inte bakåt, samt kolla upp eventuella bordsstativ. Du får bäst ljudbild när du sitter en bit ifrån högtalarna, har dålig erfarenhet med "högtalare på bordet" om man inte får till det rätt. Placeringen har stor betydelse.

Har kollat måtten på ett par 8" och mätt lite, platsmässigt var det inget problem men jag har ju noll koll på hur ljudet förändras när man går upp och ner i storlekar. Tyvärr har jag inte så mycket alternativ för placeringen av högtalarna, skulle väl vara om man ställde dem uppe på ett vitrinskåp och/eller en garderob men jag tror inte det blir speciellt bra.

Har du något förslag på bra monitorer i storleken 5-6"? Kan du utveckla lite angående det du skriver om att ha reflexporten framåt och inte bakåt?

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Har kollat måtten på ett par 8" och mätt lite, platsmässigt var det inget problem men jag har ju noll koll på hur ljudet förändras när man går upp och ner i storlekar. Tyvärr har jag inte så mycket alternativ för placeringen av högtalarna, skulle väl vara om man ställde dem uppe på ett vitrinskåp och/eller en garderob men jag tror inte det blir speciellt bra.

Har du något förslag på bra monitorer i storleken 5-6"? Kan du utveckla lite angående det du skriver om att ha reflexporten framåt och inte bakåt?

Studiomonitorer är designade som så att man "måste" sitta i "sweetspot" för att det ska låta bra.

Har man reflexporten bak på högtalaren så blir den mer känslig för hur man placerar denna mot en vägg. Krävs i princip minst 10-15cm mellanrum mot väggen. Det går givetvis okej att ha dem på bordet också så länge man får till det bra, ställa upp dem på några bordsstativ och vinkla dem mot öronen så blir det helt ok.

Läs mer här: http://www.m-audio.com/images/global/media/Overdub_Vol_1_%5Bl...

Rekommenderade ett par monitorer, se mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

En fantastisk dos information

Mycket hjälpsamt inlägg, läste igenom PDF:en du länkade och även fast det kändes som att den var riktad till en helt annan målgrupp lärde man sig massvis.

Har börjat fundera på om jag kanske tittat på fel typ av utrustning, jag använder ju mina högtalare på låg nivå och för underhållning, det vill säga framför allt musiklyssnande men även TV/film med mera. Skulle det kanske vara bättre med ett par "vanliga" högtalare inte anpassade för studiobruk? Även om ljudvågorna fungerar på samma sätt kanske den typen av högtalare är mer förlåtande än studiomonitorer?

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Mycket hjälpsamt inlägg, läste igenom PDF:en du länkade och även fast det kändes som att den var riktad till en helt annan målgrupp lärde man sig massvis.

Har börjat fundera på om jag kanske tittat på fel typ av utrustning, jag använder ju mina högtalare på låg nivå och för underhållning, det vill säga framför allt musiklyssnande men även TV/film med mera. Skulle det kanske vara bättre med ett par "vanliga" högtalare inte anpassade för studiobruk? Även om ljudvågorna fungerar på samma sätt kanske den typen av högtalare är mer förlåtande än studiomonitorer?

Jo, det är ju riktat till en helt annan målgrupp men det är ju fortfarande samma sak i praktiken Tycker absolut att du ska köra på ett par monitorer ändå, du blir nog såld efter ditt besök på 4sound.

Borde funka okej med att bara vinkla upp dem med en sådan här dämpmatta: http://www.thomann.de/se/krk_rp6_rokit_g2_bundle.htm

Glid iväg och provlyssna lite först så kan vi ta diskussionen sedan om det kanske är ett vanligt "svenssonsystem" som passar bättre. Men jag rekommenderar alltid aktiva studiomonitorer ändå

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Större högtalare (djupare, bredare) kommer lätt för nära, när man sitter i hörn sådär.

Dessa definieras kanske som normalstora och blir väldigt klumpiga när de placeras. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=1423398

När det kommer till reflektioner i väggar så är det nog inte så kinkigt tror jag. Det är nog mer en fråga om hur akustiken i rummet är i övrigt.

Vad som spelar roll är främst avståndet mellan själva elementet och väggen så även ifall djupare högtalare kommer närmre väggen är det inte sämre än mindre djupa högtalare ifall fronten är på samma ställe.

Ang. basreflexporten bakåt som någon snackade om är det inte direkt något problem heller, man måste bara lämna typ lika mycket plats som diametern av porten så att luft kan flyttas utan problem. Tvärtom finns det vissa fördelar med basporten bakåt ifall du kommer sitta väldigt nära högtalarna då det annars kan uppkomma blåsljud från portarna som man gärna inte vill höra (har dock inte upplevt detta utan läst någonstans).

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vad som spelar roll är främst avståndet mellan själva elementet och väggen så även ifall djupare högtalare kommer närmre väggen är det inte sämre än mindre djupa högtalare ifall fronten är på samma ställe.

Men jag menade inte reflexerna utan om att få högtalarna i en bra position för öronen och att det ska se någorlunda bra ut.
När det kommer till reflexer i väggar så råder delade meningar ( i hifisammanhang ) och jag hävdar att man kan placera högtalarna som man vill bara man inte får stående vågor i rummet eller själv sitter för nära en vägg med öronen. Dvs bakom sig.
Ska man mixa så är det förstås en helt annan femma.
Det är basen som är klurig. Men det blir inte nödvändigtvis sämre om högtalaren är i ett hörn. Det beror på var lyssnaren är i rummet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Jo, det är ju riktat till en helt annan målgrupp men det är ju fortfarande samma sak i praktiken Tycker absolut att du ska köra på ett par monitorer ändå, du blir nog såld efter ditt besök på 4sound.

Borde funka okej med att bara vinkla upp dem med en sådan här dämpmatta: http://www.thomann.de/se/krk_rp6_rokit_g2_bundle.htm

Glid iväg och provlyssna lite först så kan vi ta diskussionen sedan om det kanske är ett vanligt "svenssonsystem" som passar bättre. Men jag rekommenderar alltid aktiva studiomonitorer ändå

Slog till på ett par Yamaha EPH-100, stort tack för det tipset. Lyssnade i mindre än minut före jag bestämde mig, fantastisk uppgradering för den summan pengar.

Monitorer och hörlurar modell större var svårt. Satt i timmar och vägde mellan HD800, HD650, HD600 och Beyerdynamic DT880 på två olika butiker. AKG K550 och K701 föll bort rätt snabbt, ingenting för mig. HD800/Beyerdynamic T1 och en Beyerdynamic A1 är oerhört lockande men jag tror att det blir lite svårt att justifiera för mina ändamål. HD650 för en prislapp på 3000:- är mer rimligt då. Tråkigt nog hade 4Sound inte HS50 på demo, men hela KRK RP-serien lät betydligt roligare än HS80. Även RCFs serier lät bra. Yamahas platta ljud är nog mer trevligt om man ska producera.

Fortfarande inte säker på om jag verkligen ska köpa ett par monitorer, tror att det positionella kravet ställer till lite för mycket. Lutar nästan mot ett par stativhögtalare med en duglig liten förstärkare för 4-5 tusen.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Slog till på ett par Yamaha EPH-100, stort tack för det tipset. Lyssnade i mindre än minut före jag bestämde mig, fantastisk uppgradering för den summan pengar.

Monitorer och hörlurar modell större var svårt. Satt i timmar och vägde mellan HD800, HD650, HD600 och Beyerdynamic DT880 på två olika butiker. AKG K550 och K701 föll bort rätt snabbt, ingenting för mig. HD800/Beyerdynamic T1 och en Beyerdynamic A1 är oerhört lockande men jag tror att det blir lite svårt att justifiera för mina ändamål. HD650 för en prislapp på 3000:- är mer rimligt då. Tråkigt nog hade 4Sound inte HS50 på demo, men hela KRK RP-serien lät betydligt roligare än HS80. Även RCFs serier lät bra. Yamahas platta ljud är nog mer trevligt om man ska producera.

Fortfarande inte säker på om jag verkligen ska köpa ett par monitorer, tror att det positionella kravet ställer till lite för mycket. Lutar nästan mot ett par stativhögtalare med en duglig liten förstärkare för 4-5 tusen.

Då kanske du kan börja kika på begmarknade,blocket,hifimagasinet,rehifi,hifuguru mfl,du kan säkert hitta ett par fina stativare där.
Dessa är rätt snygga men kanske lite dyra http://www.rehifi.se/amphion-helium3-p-11829-c-128.aspx

Här kommer fler förslag.
http://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare_Mission_770_Freedom...
http://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare_Heco_Aleva_200_4633...
http://www.blocket.se/stockholm/Hogtalare_B_W_DM602_45888270....

Permalänk

Tror det finns minst lika många åsikter som forumanvändare angående detta. Jag har t.ex. ett par KRK Rokit 5-or som jag kör via en splittad stereokabel in i ett X-Fi fatal1ty-ljudkort. Tycker jag spelar det mesta väldigt vackert och speciellt då elektronisk musik. De ligger på runt 1500:- stycket, vilket ju borde hamna i din prisklass

Visa signatur

i5 2500K @ 4.2Ghz | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Asus R9 290X DirectCU II 4GB @ 1060/5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Slog till på ett par Yamaha EPH-100, stort tack för det tipset. Lyssnade i mindre än minut före jag bestämde mig, fantastisk uppgradering för den summan pengar.

Monitorer och hörlurar modell större var svårt. Satt i timmar och vägde mellan HD800, HD650, HD600 och Beyerdynamic DT880 på två olika butiker. AKG K550 och K701 föll bort rätt snabbt, ingenting för mig. HD800/Beyerdynamic T1 och en Beyerdynamic A1 är oerhört lockande men jag tror att det blir lite svårt att justifiera för mina ändamål. HD650 för en prislapp på 3000:- är mer rimligt då. Tråkigt nog hade 4Sound inte HS50 på demo, men hela KRK RP-serien lät betydligt roligare än HS80. Även RCFs serier lät bra. Yamahas platta ljud är nog mer trevligt om man ska producera.

Fortfarande inte säker på om jag verkligen ska köpa ett par monitorer, tror att det positionella kravet ställer till lite för mycket. Lutar nästan mot ett par stativhögtalare med en duglig liten förstärkare för 4-5 tusen.

Snyggt. Som jag nämnde tidigare så tycker jag mina är lite väl vassa, så jag kör lite EQ med mina Rekommenderas att du provar de olika storlekarna på "plopparna" (det officiella ordet för dessa har aldrig fastnat..) då jag tycker att det blir en helt ny lur när man hittar den storleken som sätter sig bäst i örat.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Snyggt. Som jag nämnde tidigare så tycker jag mina är lite väl vassa, så jag kör lite EQ med mina Rekommenderas att du provar de olika storlekarna på "plopparna" (det officiella ordet för dessa har aldrig fastnat..) då jag tycker att det blir en helt ny lur när man hittar den storleken som sätter sig bäst i örat.

Eartips är väl vad de brukar kallas, jag kör med en storlek mindre än medium som satt på, dvs small. Hur var det du uttryckte det, sitter som en smäck? Bra summering.

Lyssnat dryga timmen på dem nu och tycker inte de är så vassa, får se när man lyssnat lite mer. 320kbps via google music på telefonen låter nu bättre än FLAC på Xonar Essence med mina HD380.

Ska iväg och provlyssna ett par högtalare idag, och antagligen beställa ett par HD650.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Tack för alla förslag! Jag tänker definitivt ta en sväng förbi 4Sound och planerar även att kika in hos Reference Audio, är det några mer butiker man inte får missa?

Monitorerna har jag tänkt ställa på varsin sida av min skärm, som datorhögtalare. Skrivbordet står i ett hörn så de kommer vara nära väggar, är det något speciellt man bör tänka på då? Vet att sådant spelar stor roll.

Ljudmakarn på Drottninggatan är en trevlig liten butik. De har inte världens största utbud men likväl värt ett besök..

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem
Skrivet av olger:

Eartips är väl vad de brukar kallas, jag kör med en storlek mindre än medium som satt på, dvs small. Hur var det du uttryckte det, sitter som en smäck? Bra summering.

Lyssnat dryga timmen på dem nu och tycker inte de är så vassa, får se när man lyssnat lite mer. 320kbps via google music på telefonen låter nu bättre än FLAC på Xonar Essence med mina HD380.

Ska iväg och provlyssna ett par högtalare idag, och antagligen beställa ett par HD650.

Hehe, tänkte mer på det svenska ordet. Kanske inte finns något Jag har små öronkanaler och jag kör på minsta, sitter grymt bra.

Vad lyssnar du på för typ av musik? Jag kör till 90% house och det jag upplever med mina är att jag vill ha väldigt hög volym, men upplever då att det blir lite "svidigt" vid de höga frekvenserna, men blir skitbra med -1 eller -2dB. Dock är de inte inspelade mer än kanske 15-20h

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Hehe, tänkte mer på det svenska ordet. Kanske inte finns något Jag har små öronkanaler och jag kör på minsta, sitter grymt bra.

Vad lyssnar du på för typ av musik? Jag kör till 90% house och det jag upplever med mina är att jag vill ha väldigt hög volym, men upplever då att det blir lite "svidigt" vid de höga frekvenserna, men blir skitbra med -1 eller -2dB. Dock är de inte inspelade mer än kanske 15-20h

En del house här med, men framför allt Dire Straits, Rolling Stones med mera. Mycket drum and bass också. Spelar på ett par snäpp över mittensträcket i min android-lur, inte lyssnat på riktigt hög volym än faktiskt, utom när jag provlyssnade.

Håller förövrigt på och kollar på begagnatmarknaden för högtalare och förstärkare då det känns som ett bra sätt att få mycket ljud för pengarna.

Visa signatur

Define Mini | Maximus V Gene | i5 3570k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 770 SC ACX