Asus RT-N66U Ger inte rätt upload hastighet.

Permalänk
Medlem

Asus RT-N66U Ger inte rätt upload hastighet.

Hej,

Jag köpte min Asus RT-N66U för ett tag sen och den har fungerat klockrent fram tills idag.

Jag har kört med Alltele internet 100/10 ett bra tag och testat hastigheterna på bredbandskollen där jag hade ca 95 ner och 9,65 upp.

Men idag så uppgraderade jag till 100/100 och testade köra ett bredbandstest igen och då får jag 95 ner och 53-60 upp bara.
När jag testar att koppla datorn direkt till internet utan routern så får jag 95/87 vilket jag tycker är helt acceptabelt men så fort routern kopplas
in så sänks min upload till mellan 50-60 vilket jag inte tycker är ok för 100/100.

Efter en massa pillande i routerns programvara så lyckades jag komma upp till 80 i upload men det fungerar enbart om jag aktiverar Qos(quality of service)
i routern. så fort den avaktiveras så blir 50-60 igen.

Jag har läst på olika forum att man gärna inte ska ha Qos aktiverat, så då vill jag gärna undvika det. men jag är lite besviken med tanke på vad routern kostar
så borde den klara av att hantera ett 100/100 när.. eller kan det var något fel på min router och den behöver bytas ut ? eller är där någon inställning när det
gäller portar osv som jag kan ändra ?

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Vila i frid

Vad kör du för operativ, rwin och mtu? Brandvägg? Antivirus? Dator?

Permalänk
Medlem

Kör på Windows 7.
rwin och mtu har jag inte ändrat så antar det är på standard.. standard brandväggen på datorn är igång men avstängd på routern och antivirus har jag inte.

Jag provade att ändra programvaran till 3.0.0.4.270.24 (Merlin build) på routern men det hjälpte inte så värst mycket.
den känns dock lite smidigare när man bläddrar runt på routerns programvara.

jag har även provat olika nätverkssladdar för att utesluta ifall det skulle vara något skumt där, men det var samma resultat.

eftersom jag får "bra" hastighet utan routern så bör det ju vara någonting i routern som inte stämmer. jag är ju trots allt ansluten med
1Gbps i nätverket så 100/100 ska ju inte vara problem då.

Skulle det kunna vara något från allteles sida som spökar annars ?

Permalänk
Vila i frid

Jag själv får 100/78 mot speedtest och 114/96 mot bredbandskollen. Vad händer om du inaktiverar Firewall i routern?

Permalänk
Medlem

får samma dåliga resultat när brandväggen är på eller av.. det enda som ger bättre hastighet är när Qos är aktiverat

Permalänk
Skrivet av Kaddey:

får samma dåliga resultat när brandväggen är på eller av.. det enda som ger bättre hastighet är när Qos är aktiverat

Har också dålig connection med N66U, Netgear jag hade innan gav mig 96 ner och 89 upp, Asus ger mig 95ner och 40upp, Sätter jag på QOS får jag 20 ner och 10 up.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

För min del så gav det bättre resultat med Qos igång..
Så jag bestämde mig för att testa det hemma hos någon annan som också hade 100/10 och hemma hos honom så var där inga problem.
Jag tog med samma nätverkskablar hem till honom.
Så det kan vara något problem med routern/switchen som jag kopplar upp mig till i huset.

Verkar enbart påverkas på vissa ställen helt enkelt, så jag bestämde mig för att gå ner till 100/10 hastighet igen då jag inte fick ut max hastighet.

Men annars så är det den bästa routern jag haft. Aldrig problem med den, får ut samma hastighet med nedladdningar på mitt trådlösa också och alltid bra täckning.
Så jag ångrar inte mitt köp, bara lite otur med att hastigheten strular just här.

Permalänk

Har märkt dock, om jag skiter i Speedtest och bredbandskollen och maxar med FTP eller Stream och sätter stream på 14Mb/s så får jag ut 11Mb/s up och ner. så det är bara tptest som failar, har fortfarande den riktiga hastigheten.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Permalänk
Medlem

verkar som om alltele har kass service policy