Permalänk
Medlem

[Intressekoll] Silent Realforce TKL ISO

I mitt sökande efter ett svenskt silent Topre så har jag har mailat både The Keyboard Company och Verkkokauppa men ingen av dem har några planer på att ta in ett sådant i närtid. Men efter lite mailande fram och tillbaka med Bruce på The Keyboard Company så kan han tänka sig att ta in en modell om jag hittar 10 personer som vill ha samma modell.

Kraven på modellen är att det är exakt samma konfiguration för alla som beställer (modell, färg, switchar, språk). Modellen som är mitt förslag är:

Modell: Tenkeyless 88 knappar. I grunden samma som den icke tysta versionen: Swedish Realforce 88UB @keyboardco.com
Färg: Vit/grå. Se exempel här: Realforce 87U Tenkeyless "Silent" (White/Gray) @elitekeyboards.com
Switchar: 55g uniform silent
Språk: Swedish/Finnish
Pris: Det finns inget pris satt än eftersom modellen inte är spikad förrän vi har 10 intressenter. Jag antar att den kommer bli dyrare men i närheten av priset på den icke tysta versionen som kostar £192. När vi har 10 intressenter så ber jag Bruce kolla upp priset och återkomma. Fram tills dess så är en intresseanmälan inte bindande, men jag ser såklart helst att de som anmäler intresse också planerar att köpa ett tangentbord.
Betalning: Bruce vill att de som ska köpa ett tangentbord betalar före beställning från Realforce för att garantera att intressenterna inte hoppar av när det väl gäller. Jag gissar att en specialbeställning från Realforce kan ta en del tid, så anmäl dig inte om du inte tycker att detta villkor är OK.

Jag har även postat detta på deskthority. Nu också på geekhack. Om det är någon som vet om ett finskt forum och kan finska så får ni gärna posta där. Anmäl er bara på ett av forumen så att jag inte skriver upp er fler gånger.

Antal intressenter än så länge: 10

2x SevenFour (Se7en @geekhack, Se7en @deskthority) (jag kan tänka mig att köpa 2 om det behövs för antalet)
1x Triffid
1x bigfatmc @deskthority
1x test0r
1x Naku @deskthority
1x Ghostpixel @geekhack
1x huttala
1x Exiphi
1x guilleguillaume @deskthority

Edit: Topres MOQ var för hög i relation till vårt intresse och därmed är detta försök nerlagt.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en inkomst så hade jag hoppat på utan att tveka.

Längtat efter ett sånt ett tag..

Permalänk
Medlem

Helt klart intresserad, men vet inte om jag vill lägga mer pengar på tangentbord

Fast jag kom ju på att jag föredrar ANSI layout ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

I mitt sökande efter ett svenskt silent Topre så har jag har mailat både The Keyboard Company och Verkkokauppa men ingen av dem har några planer på att ta in ett sådant i närtid. Men efter lite mailande fram och tillbaka med Bruce på The Keyboard Company så kan han tänka sig att ta in en modell om jag hittar 10 personer som vill ha samma modell.

Kraven på modellen är att det är exakt samma konfiguration för alla som beställer (modell, färg, switchar, språk). Modellen som är mitt förslag är:

Modell: Tenkeyless 88 knappar. I grunden samma som den icke tysta versionen: Swedish Realforce 88UB @keyboardco.com
Färg: Vit/grå. Se exempel här: Realforce 87U Tenkeyless "Silent" (White/Gray) @elitekeyboards.com
Switchar: 45g uniform silent
Språk: Swedish/Finnish
Pris: Det finns inget pris satt än eftersom modellen inte är spikad förrän vi har 10 intressenter. Jag antar att den kommer bli dyrare men i närheten av priset på den icke tysta versionen som kostar £192. När vi har 10 intressenter så ber jag Bruce kolla upp priset och återkomma. Fram tills dess så är en intresseanmälan inte bindande, men jag ser såklart helst att de som anmäler intresse också planerar att köpa ett tangentbord.
Betalning: Bruce vill att de som ska köpa ett tangentbord betalar före beställning från Realforce för att garantera att intressenterna inte hoppar av när det väl gäller. Jag gissar att en specialbeställning från Realforce kan ta en del tid, så anmäl dig inte om du inte tycker att detta villkor är OK.

Jag har även postat detta på deskthority. På geekhack har jag inte tillräckligt med poster för att starta en tråd i interest check-arean. Om det är någon som vet om ett finskt forum och kan finska så får ni gärna posta där. Anmäl er bara på ett av forumen så att jag inte skriver upp er fler gånger.

Antal intressenter än så länge: 1

1x SevenFour (Se7en @deskthority) (jag kan tänka mig att köpa 2 om det behövs för antalet)

Trevligt, jag och en jobbarkompis har varit i kontakt med Bruce angående samma fast med 30g silent.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Trevligt, jag och en jobbarkompis har varit i kontakt med Bruce angående samma fast med 30g silent.

Jag har inte provat ett Topre själv. Av vad jag läst på forumen så verkar fler föredra de lite tyngre switcharna, 45g och 55g. Och rätt få gillar varianten med varierad vikt (55/45/30). Vad är det som gör att ni vill ha 30g, och vad svarade Bruce?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara mer intresserad om det var 55g. Jag kan slänga upp en post på geekhack om du vill, ska jag kopiera direkt av deskthority?

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Jag skulle vara mer intresserad om det var 55g.

Edit: Jag ändrar vikt på switchen till 55g, det är inte som om det har flödat in intresseanmälningar än, och jag är också lite nyfiken på 55g.

Skrivet av johan450:

Jag kan slänga upp en post på geekhack om du vill, ska jag kopiera direkt av deskthority?

Gör gärna det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Jag har inte provat ett Topre själv. Av vad jag läst på forumen så verkar fler föredra de lite tyngre switcharna, 45g och 55g. Och rätt få gillar varianten med varierad vikt (55/45/30). Vad är det som gör att ni vill ha 30g, och vad svarade Bruce?

Tar det i PM, vill inte sno din tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag har lagt upp tråden väntar bara på att en admin ska godkänna alt.
Verkar vara godkänd nu.
http://geekhack.org/index.php?topic=43676.new#new

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem

Kolla ifall bruce kan styra nån knappsats på svenska ^__^

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av pheting:

Kolla ifall bruce kan styra nån knappsats på svenska ^__^

Styra nån knappsats?

Permalänk
Medlem

Knappsats = keycap set, försöker försvenska lite haha

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av pheting:

Knappsats = keycap set, försöker försvenska lite haha

Aha. Även om Bruce gick med på mitt förslag i den här tråden så fick jag en känsla av att det var lite på nåder. Så jag tror att få igenom knappsatser till Topre inte har så stor chans att lyckas.

Då är det kanske större chans att få Elitekeyboards att plocka hem ett ISO-set som kompletterar deras befintliga set? Men Topre-seten är dyra redan som de är...

Permalänk
Medlem

Vad kommer priset på dessa tangentbord att ligga på?

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem
Skrivet av pheting:

Vad kommer priset på dessa tangentbord att ligga på?

Priset är inte satt än eftersom modellen är lite öppen tills vi har 10 intressenter. Men den otysta varianten kostar £192 på the keyboard company så jag gissar att en tyst modell kommer vara något dyrare.

Får vi 10 intressenter så ber jag Bruce kolla upp pris och så får de som vill möjlighet att backa ur efter det om priset avskräcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Aha. Även om Bruce gick med på mitt förslag i den här tråden så fick jag en känsla av att det var lite på nåder. Så jag tror att få igenom knappsatser till Topre inte har så stor chans att lyckas.

Då är det kanske större chans att få Elitekeyboards att plocka hem ett ISO-set som kompletterar deras befintliga set? Men Topre-seten är dyra redan som de är...

Tyvärr tror jag att Elitekeyboards är rätt ute ur frågan på förhand, då de inte direkt har varit särskilt tillmötesgående mot internationella kunder förr. De känns otrevliga nog mot amerikanska kunder, och det känns knappt som om de vill sälja till folk utanför nordamerika alls. Bara en sådan sak som att de tog ut 11 amerikanska dollar extra på frakten sist jag handlade där ifrån är nog bevis nog på det. (Betalade $59 eller så, och fick ett fraktkvitto där det tydligt stod att de endast betalat $48 för frakten.)

Snacka om att gå off-topic, men sådant får man göra ibland tycker jag.

Angående själva tangentbordet skulle jag också vara intresserad om det nu blev 55g-varianten, fast tyvärr inte än på ett antal månader. Har tillräckligt med tangentbord för tillfället, och inte riktigt pengar att spendera på fler. Ska höra mig för med lite vänner som eventuellt skulle kunna vara intresserade i alla fall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är intresserad men det kommer stå och falla på priset

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan ett silent och det vanliga?

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Vad är skillnaden mellan ett silent och det vanliga?

Det är lite tystare. HURR HURR!

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erpatjoff:

Det är lite tystare. HURR HURR!

I see what you did there
Men rent konkret, annan design med annorlunda känsla? Topre är ju redan tysta som membrane tangentbord imho.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

I see what you did there
Men rent konkret, annan design med annorlunda känsla? Topre är ju redan tysta som membrane tangentbord imho.

http://www.youtube.com/watch?v=TBDXtLh_7Y0

Jämför väl hyffsat

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem

Det tysta har dämpning på både nedslaget och när man släpper tangenten. Väldigt få tangentbord som har det sistnämnda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag är intresserad men det kommer stå och falla på priset

Noterat.

Skrivet av Stealthbomb:

Vad är skillnaden mellan ett silent och det vanliga?

Jag har idag ett Filco TKL med bruna switchar på jobbet och det har kommenterats att det låter högt. Det är väl framför allt när jag mailar som jag tenderar att hamra tangentbordet. Så jag letar efter en ersättare som är tystare.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av Topre så jag får gå på vad jag läser och ser på Youtube. De jämförelsevideos som jag sett mellan Topre (normal switch) och bruna switchar så är Topre något tystare, men inte tillräckligt att motivera byte för mig i och med det höga priset. Vid samma typ av jämförelse mellan Topre normal och tyst switch så tycker jag att det är större skillnad i ljudnivå. Men såklart är det svårt att avgöra på videos på Youtube. Så där är min anledning till valet av tysta switchar. Sen vet jag inte om switchvikten påverkar ljudnivån, om man bottnar ut hårdare eller mindre med en lätt kontra tung switch.

Edit: jag tänkte på den här jämförelsen mellan Topre och bruna switchar, men jag ser nu att han skriver att det bruna är moddat med o-ringar:

http://www.youtube.com/watch?v=qgYqckdc8tE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Noterat.

Jag har idag ett Filco TKL med bruna switchar på jobbet och det har kommenterats att det låter högt. Det är väl framför allt när jag mailar som jag tenderar att hamra tangentbordet. Så jag letar efter en ersättare som är tystare.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av Topre så jag får gå på vad jag läser och ser på Youtube. De jämförelsevideos som jag sett mellan Topre (normal switch) och bruna switchar så är Topre något tystare, men inte tillräckligt att motivera byte för mig i och med det höga priset. Vid samma typ av jämförelse mellan Topre normal och tyst switch så tycker jag att det är större skillnad i ljudnivå. Men såklart är det svårt att avgöra på videos på Youtube. Så där är min anledning till valet av tysta switchar. Sen vet jag inte om switchvikten påverkar ljudnivån, om man bottnar ut hårdare eller mindre med en lätt kontra tung switch.

Edit: jag tänkte på den här jämförelsen mellan Topre och bruna switchar, men jag ser nu att han skriver att det bruna är moddat med o-ringar:

http://www.youtube.com/watch?v=qgYqckdc8tE

Nu har jag varken kvar mitt Realforce eller Filco med bruna switchar, men vad jag kommer ihåg så var nog Topret rätt mycket tystare. Skulle säga att det beror mer på underlaget än själva tangentbordet i sig, har man ett ihåligt underlag som sjunger med tangenttrycken så kommer det låta oavsett hur tyst ditt tangentbord är. Sen har han stödbenen uppe på videon också, då får man det där ihåliga ljudet.

Prova lägga en musmatta eller tjock duk under ditt tangentbord så kommer du förstå vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Nu har jag varken kvar mitt Realforce eller Filco med bruna switchar, men vad jag kommer ihåg så var nog Topret rätt mycket tystare.

Hade det normala Realforce TKL på keyboard company haft andra tangenter än black on black så hade jag nog slagit till och provat ett sådant före att försöka med ett sådant här gruppköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Hade det normala Realforce TKL på keyboard company haft andra tangenter än black on black så hade jag nog slagit till och provat ett sådant före att försöka med ett sådant här gruppköp.

Ett annat sätt, som jag övervägde/överväger är att köpa ett full size vitt från finska sidan och ta alla vita caps från det och sen sälja det vidare med de svarta från mitt nuvarande. Beroende på vad man kan få för ett full-size topre med svarta caps så är det inte en jättestor förlust

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Vi är uppe i 4 intressenter för tillfället. Spara lite av lönepengarna så har ni råd med ett tyst Topre till nästa löning :).

Jag åker på semester en vecka men jag uppdaterar tråden när jag är tillbaka.

Skrivet av Triffid:

Ett annat sätt, som jag övervägde/överväger är att köpa ett full size vitt från finska sidan och ta alla vita caps från det och sen sälja det vidare med de svarta från mitt nuvarande.

Idén är inte så dum, men frågan är om det är någon som vill ha ett vitt fullsize med black on black caps på. Verkokkauppa har dessutom verkat snöat in på tangenter med varierad vikt, vilket jag inte heller förstår riktigt tjusningen i. Vi får se till att hitta 10 intressenter till det här köpet istället...

Permalänk
Medlem

Jag är definitivt intresserad, har redan det Topre du länkade till men tar gärna ett till så länge det inte är alldeles för dyrt.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Jag är definitivt intresserad, har redan det Topre du länkade till men tar gärna ett till så länge det inte är alldeles för dyrt.

Jag skriver upp dig på listan.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ska nog testa mig på en silent mod på mitt tangentbord så får vi se om jag gillar det eller inte. Gör jag det så kan du nog skriva upp mig för ett tangentbord då jag är intresserad av 55G samt capsen. Hatar verkligen black on black jag med.