Bästa grafikkortsköpet i april 2024

Permalänk
Melding Plague

Bästa grafikkortsköpet i april 2024

Vilket kort ger egentligen mest prestanda per krona? Testlabbet har kartlagt det nuvarande prisläget och presenterar fynden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Då det här är första gången vi gör den här typen av priskoll på grafikkort så skulle jag uppskatta feedback från er. Vill ni se mer av den här typen av artiklar? Ska jag skruva på upplägget eller känns det överskådligt?

Jag slogs också lite med avgränsningar kring vilka återförsäljare som ska få vara med, och då mer specifikt huruvida butiker i EU som helhet som säljer via marknadsplatser som Amazon ska inkluderas. I just det här fallet valde jag att inkludera dem, men det finns ju också argument att göra för att avgränsa sig till exempelvis nordiska aktörer. Vad tycker ni?

Permalänk
Snusfri

Intressant artikel, dock så borde konceptet kunna utvidgas att även ha med 2160p som blir allt vanligare samt även andra "laster" än spel, tex renderingar, encoding, Photoshop eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Och även fast AMD korten ger bättre pris/prestanda säljer de segt jämfört med nvidias dyrare motparter. Blev själv bränd på AMDs usla drivrutiner med ett RX7600 så förstår varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Då det här är första gången vi gör den här typen av priskoll på grafikkort så skulle jag uppskatta feedback från er. Vill ni se mer av den här typen av artiklar? Ska jag skruva på upplägget eller känns det överskådligt?

Jag slogs också lite med avgränsningar kring vilka återförsäljare som ska få vara med, och då mer specifikt huruvida butiker i EU som helhet som säljer via marknadsplatser som Amazon ska inkluderas. I just det här fallet valde jag att inkludera dem, men det finns ju också argument att göra för att avgränsa sig till exempelvis nordiska aktörer. Vad tycker ni?

Jag älskar detta! Stor tumme upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Och även fast AMD korten ger bättre pris/prestanda säljer de segt jämfört med nvidias dyrare motparter. Blev själv bränd på AMDs usla drivrutiner med ett RX7600 så förstår varför.

Kört AMD i två år snart, inga problem alls.
Blir nyfiken, vad va det som strulade?
Polaren som köpt 4090 upplever problem däremot, med dålig/ojämn prestanda.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Trevligt artikel 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Kört AMD i två år snart, inga problem alls.
Blir nyfiken, vad va det som strulade?
Polaren som köpt 4090 upplever problem däremot, med dålig/ojämn prestanda.

Bluescreens i EVE Online pga en känd drivrutinsbugg som orsakar en minnesläcka i drivrutinen när Picture in Picture grafik visades (som att visa en 3d-modell av ett skepp eller öppna NES store) dödade AMD som grafikkort för min del fullständigt. Inte en bugg i Eve Online, utan en bugg i drivrutinerna som CCP försökt få AMD att fixa sedan 2019.

Permalänk
Medlem

Nu spelar jag inte, men detta måste vara till otroligt stor hjälp för de som inte orkar sitta och räkna på detta själva. Min huvudtes i livet: Bättre att en gör jobbet för flera, än att alla ska behöva sitta och fixa till siffrorna själva. Bra service med andra ord. Det finns gott om plats i tabellen, så en eller flera tekniska parametrar borde få plats. TDP och kanske PCIe-interface (x16/x8/3.0/4.0 etc.)

Vilken intervall kan tänkas vara lämplig? Halvårsvis?

Permalänk
Medlem

Tar fram popcornskålen..

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

Bra service med andra ord. Det finns gott om plats i tabellen, så en eller flera tekniska parametrar borde få plats. TDP och kanske PCIe-interface (x16/x8/3.0/4.0 etc.)

Vilken intervall kan tänkas vara lämplig? Halvårsvis?

Jag tycker att prestandaindex om något borde vara med i tabellen. Att ett kort är mest prisvärt i ett stort spann betyder ju inte automatiskt att det är det bästa köpet; man kanske vill ha lite högre prestanda även om det ger näst mest prestanda per krona, som i exemplet artikeln tar upp med RX 7900 GRE.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Då det här är första gången vi gör den här typen av priskoll på grafikkort så skulle jag uppskatta feedback från er. Vill ni se mer av den här typen av artiklar?

Tillfälliga reor och sånt kan ju påverka vilket som är bästa köp JUST NU.
Men säg om ni skulle göra denna typ av priskoll kvartalsvis så borde det överlag vara hyfsat uppdaterat.
Detta skulle kunna vara
Priskoll grafikkort 2024 Q2.

Sen en Q3 och en Q4.

Skrivet av JonasT:

Jag slogs också lite med avgränsningar kring vilka återförsäljare som ska få vara med, och då mer specifikt huruvida butiker i EU som helhet som säljer via marknadsplatser som Amazon ska inkluderas. I just det här fallet valde jag att inkludera dem, men det finns ju också argument att göra för att avgränsa sig till exempelvis nordiska aktörer. Vad tycker ni?

Jag föredrar "riktiga återförsäljare", men kan hålla med om att det inte är ett lätt val var man ska dra gränsen.

Det kan finnas företag som säljer via marknadsplatser som sköter sig jättebra.
Det är också möjligt att göra en egen hemsida och ändå missköta försäljning, dålig kundsupport, kanske t.o.m. sälja rena bluffprodukter etc.

Tyvärr har jag nog inget riktigt bra svar på var det är bäst att dra gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bluescreens i EVE Online pga en känd drivrutinsbugg som orsakar en minnesläcka i drivrutinen när Picture in Picture grafik visades (som att visa en 3d-modell av ett skepp eller öppna NES store) dödade AMD som grafikkort för min del fullständigt. Inte en bugg i Eve Online, utan en bugg i drivrutinerna som CCP försökt få AMD att fixa sedan 2019.

I see, låter ju märkligt om man belyst problemen i så många år. EVE Online är ju dock ett ganska gammalt och nischat spel med förhållandevis lågt spelarantal, så är väl kanske inte så konstigt iof, men tråkigt såklart. Sett till hur gammalt det är så är det väl många iof..
Spelade det för säkert 10 år sedan, men då var det på ett nvidiakort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

I see, låter ju märkligt om man belyst problemen i så många år. EVE Online är ju dock ett ganska gammalt och nischat spel med förhållandevis lågt spelarantal, så är väl kanske inte så konstigt iof, men tråkigt såklart. Sett till hur gammalt det är så är det väl många iof..
Spelade det för säkert 10 år sedan, men då var det på ett nvidiakort.

Har ju ändå 100k spelare aktiva och 10m konton. Så litet är inte spelet iofs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Kändes som bra prislägen. Totalt ointresserad av ray tracing eller uppskalningstekniker så för mig kändes det bra med fokus på rastreringsprestanda. Saknade 6950XT som vanligt om man ska gnälla på något.

Skrivet av str8forthakill:

Och även fast AMD korten ger bättre pris/prestanda säljer de segt jämfört med nvidias dyrare motparter. Blev själv bränd på AMDs usla drivrutiner med ett RX7600 så förstår varför.

Kör mestadels AMD sen flera år tillbaka på grund av nVidias usla drivrutiner i Linux och har inte haft problem med drivrutiner i Windows från AMD på flera år men det är klart att det alltid finns specifika problem i specifika spel likt detta som man inte märker själv. Varit roligt att veta om det problemet även finns när man kör EVE under Linux. Kan knappast bli BSOD som resultat iaf

Permalänk
Medlem

Jag blev lite förvirrad över att prestandaindex för 4k var med, men kunde inte hitta någon prestanda/pris tabell för 4k.

Jag förstår inte heller syftet med att avgränsa så att kort över ett visst pris inte finns med. Ni skriver själva att de ändå inte brukar ha så pra prestandaindex i förhållande till priset, så varför artificiellt exkludera dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bluescreens i EVE Online pga en känd drivrutinsbugg som orsakar en minnesläcka i drivrutinen när Picture in Picture grafik visades (som att visa en 3d-modell av ett skepp eller öppna NES store) dödade AMD som grafikkort för min del fullständigt. Inte en bugg i Eve Online, utan en bugg i drivrutinerna som CCP försökt få AMD att fixa sedan 2019.

Eve är lite rysk roulette med uppdateringar om inte spel balansen krajkar så går launchern sönder och du måste invänta en hotfix.

spelade under denna tid men inte märkt ngt liknande, värt att tänka på att api och fs/windowed har effekt på spelet då senast fast ingen fps kontroll/cap om du ville ha flera fönster.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Jag tycker att prestandaindex om något borde vara med i tabellen. Att ett kort är mest prisvärt i ett stort spann betyder ju inte automatiskt att det är det bästa köpet; man kanske vill ha lite högre prestanda även om det ger näst mest prestanda per krona, som i exemplet artikeln tar upp med RX 7900 GRE.

Bra feedback, la till indexpoäng för korten i tabellerna.

Skrivet av DevilsDad:

Jag blev lite förvirrad över att prestandaindex för 4k var med, men kunde inte hitta någon prestanda/pris tabell för 4k.

Jag förstår inte heller syftet med att avgränsa så att kort över ett visst pris inte finns med. Ni skriver själva att de ändå inte brukar ha så pra prestandaindex i förhållande till priset, så varför artificiellt exkludera dem?

Handlar mest om att göra det mer överskådligt för den som läser artikeln. Men kan fundera över det till nästa del. Kan även fnula på att köra en sektion för flaggskeppskorten och 4K UHD framöver.

Permalänk
Medlem

Denna månad? jo jag köpte ett slim profile 6600XT till min workstation och därmed bytte ut min sista 980TI. bara för kul så körde jag lite benchmarks, men kom ihåg att mina cpuer är ju inte så snabba men många så vissa benchmarks som inte är multithreaded blir ju såklart sämre
tabellförklaring 980ti är bas, RX6600XT är sifforna nedan i förhållande till prestandan på ett 980ti. och i dx9 ser det ju smått dåligt ut för RX, men kom ihåg att vi pratar lows på 580mhz, vissa menar att man inte kan se 60fps, men jag menar att närpå 600 kan ingen se. Jag kanske är lite kontroversiell där. Alla tester är gjorda i 3840x2160/120hz med max settings som 980ti tillåter (RX har mycket högre settings om man vill såklart, men för att det ska vara jämlikt osv)
3dmark 2001 88% (men vid det här laget vet vi ju alla att nvidia fuskade i det testet)
3dmark 2003 168% (även i det fuskade ju nvidia men mer subtilt, så läst vad du vill ur det)
3dmark 2005 280% nu börjar det likna nått
Witcher 3 bara 100% i vissa scenes, men 500% average framerate.

Jag har en maskin med betydligt bättre CPU för spel Intel 22x2/44t 256gb ram 3.60 GHz boost vilket testerna körde på. Ett par fps kan man få ut mer ur prollarna i gaming om man sätter coresen på de som inte användes för os osv. Men de flesta spel tjänar inte på massiva mängder cores utan på sin höjd vanligtvis använder max 6-8st.

Min spelmaskin har bara 128gb ram och en ryzen 5800x3D och ett 6950XT på ett Asus PRIME-X570-P med uppdaterat UEFI/AGESA till 5013.

För spel går det inte jämföra ens. för databashantering under oracle linux är dock min 8core ryzen vek som en puttfnask mot server.

Lite kul att köra benchmarks man minns från när man var yngre dock.

Allt gjordes på windows 7 och 10, har inte provat 11 och tänker inte skaffa tpm. kanske är bättre/sämre, who knows.

Som en liten sidenote så AMD's drivare i linux är ju helt fantastiska, i vissa spel är vulkan används direkt utan dx conversion (tyvärr inte så många) så har man upp till 2000% mer prestanda även fast det är via wine. Native binaries bör vara ännu snabbare.

Jag tror det har med hur texture loading fungerar i vulkan vs dx, men är inte säker. kan vara anledningen till microsofts directstorage... who knows.

Ha det så bra, och hoppas jag bidrog litegranna till topic även om det vart lite rambling, men sån är man ju.

Hjo kom på medans jag rättstavade inlägget att en stor fördel med AMD vs nVIDIA är såklart de lägre uppplösningarna ser ju ut som skit på nvidia kort efter 7000 serien från 2005. (har ett 7950GTX i förrådet). Alla kort som är nyare har inte fullt support för VESA 1 och VESA 2.0 utan blir suddigt och ser ut som skit på en CRT skärm, och förutom den irriterande floating line på LCD skärmar i 320x240 så är det inget problem

Sorry det blev en smärre novell, men iaf var kul att se vad nya kortet mäktade med.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Bluescreens i EVE Online pga en känd drivrutinsbugg som orsakar en minnesläcka i drivrutinen när Picture in Picture grafik visades (som att visa en 3d-modell av ett skepp eller öppna NES store) dödade AMD som grafikkort för min del fullständigt. Inte en bugg i Eve Online, utan en bugg i drivrutinerna som CCP försökt få AMD att fixa sedan 2019.

Segt och lider med dig. Det låter som en bugg som är extremt svår att veta om innan en köpt ny gpu. Inet mfl brukar däremot ta emot returer ifall tiden ej löpt ut för dig. Jag hann t.ex testköra ett 2060 men märkte efter två dagar att jag behövde ett annat 2060 med fler dp utgångar (ena datorskärmen visade sig extremt grinig om en använde hdmi). Jag åkte tillbaka till inet och efter en snabb inspektion av kortet tog de tillbaka det.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Fy för nypriser. Känner mig rätt nöjd med ett 6950xt för 3000 på blocket. Referenskort, men ändå.

Permalänk
Medlem

Tycker detta var kanon och ser gärna en sån här genomgång om halvåret.
Just med prisförändringarna, och de olika släppen så blir sånt här högintressant. Nu har ju alla super-kort kommit och varit på marknaden en stund, och då blir det ju lite spännande dels vad som händer prismässigt med de kort i vanliga RTX 4000-serien som får leva kvar, samt hur AMD står sig mot dessa. Är ju lite spännande också, för att nu kommer det ju stå still ett tag framöver vad det verkar. Vore intressant att se på detta igen i typ oktober/november strax före RTX 5090 ska lanseras, eller om AMD har något innan, så strax före det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel, tack!

Ni borde (så länge det inte kräver orimligt mycket tid) ta med Prestanda per krona (PPK) när ni recenserar alla kort.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Då det här är första gången vi gör den här typen av priskoll på grafikkort så skulle jag uppskatta feedback från er. Vill ni se mer av den här typen av artiklar? Ska jag skruva på upplägget eller känns det överskådligt?

Jag slogs också lite med avgränsningar kring vilka återförsäljare som ska få vara med, och då mer specifikt huruvida butiker i EU som helhet som säljer via marknadsplatser som Amazon ska inkluderas. I just det här fallet valde jag att inkludera dem, men det finns ju också argument att göra för att avgränsa sig till exempelvis nordiska aktörer. Vad tycker ni?

Tycker att det var ett bra och överskådligt upplägg, lätt att referera till när någon bekant är på jakt efter nya kort. Möjligen skulle jag vilja se lite fler Nvidia kort men även hur Intels alternativ står sig, finns många som inte vill ha just AMD, inte för att korten nödvändigtvis är sämre utan mer features som konkurrenterna inte kan matcha. Alla använder inte sina grafikkort till spel trots allt. Lite som THB är inne på nedan.

Tycker inte det är något problem med att lists ÅFar i Europa och Svenska Amazon räknar jag personligen som just Svensk. De flesta butiker folk tänker på är ju i regel ändå utländskt ägda och så länge företag sköter sig bra och hanterar problem som kan uppstå så ser jag själv inga problem. Vill man ändå pressa kostnaderna och hålla en budget så är det ändå något som i mitt tycke känns relevant. Men ser inget problem med att lista nordiska ÅFar för de som av någon anledning vägrar handla från den större europeiska marknaden.

Sen är det synd att de stora tyska ÅFarna inte vill sälja direkt till oss förstås men det är lite en annan fråga och går att lösa med lite extra jobb för den som vill.

Lite längre inlägg än tänkt men två tummar upp! Kommer nog att komma till användning för att tipsa om kort. Inte alla som vill eller kan motivera exempelvis 4090 och jag själv har för dålig koll på korten i lägre prestandasegnentet.

Som sagt, bra artikel!

Skrivet av THB:

Intressant artikel, dock så borde konceptet kunna utvidgas att även ha med 2160p som blir allt vanligare samt även andra "laster" än spel, tex renderingar, encoding, Photoshop eller liknande.

Håller med dig här, bra punkter! Även klenare kort klarar ju av att driva spel med helt acceptabel FPS i spel som inte är de tyngsta på marknaden. Men även just andra laster som även privatpersoner kan syssla med är relevanta då det inte nödvändigtvis är så att folk enbart spelar. Helheten och de specifika behoven är ändå viktiga att ha i åtanke vid val av kort, även om det kanske skulle kunna vara en separat artikel och denna mer rent spelbaserat.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kan inte 4070 super droppa under 7000kr så jag kan trycka på köpknappen. Bra index!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Glömde ju skriva att denna koll tydligör ju också hur otroligt överprissatt t.ex. RTX 4070 är. Är det Nvidia som vägrar sänka priset på den, eller återförsäljarna? När 4070 Super släpptes, så borde den ju gått ner till 6000:- rakt av. Då hade den legat på ett PPK på 21.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Bra artikel, även om det är lite deprimerande att se priset på kortet, AMD Radeon 7800XT som man köpte i vintras rasat med 1300:- kr och att man idag kan få en 7900 för 300kr mindre än man betalade för 7800

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Kul att mitt 6750 XT fick vara med nu, annars lyser ju det med sin frånvaro i alla tester. Men jag är supernöjd med mitt då jag inte vill ge mer.

Permalänk
Medlem

Kanske den bästa artikeln på länge.
Duger det som feedback?

Permalänk
Medlem

Bra artikel...