Permalänk

Annonsering och reklam?

Tja

Jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker och har för idéer om om annonsering och reklam? Vad gillar ni för typer samt vad får er att bli intresserade av produkten? Är det webbplatsen eller är det produkten eller utformandet av reklamen?

Sen har jag själv ett litet problem och det är att jag själv behöver annonsera för mitt företag men de flesta tidningar som jag tittat på vill ha extrema summor pengar. Något som jag och mitt lilla företag inte har så min fråga är, hur ska små företag komma ut till kunderna (små/mellan företag) genom annonsering?

Har du förslag så får du gärna berätta för mig.

Jag har testat Google Adwords och det funkar ibland men kostnaderna blir stora även där då det inte generar många kunder om några och blocket fungerar på samma vis, div att det blir få om inte någon alls.

Vad tror ni fungerar för att nå ut till små och mellan företag idag förutom word of mouth?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Jag skulle våga påstå att det inte finns någon rakt svar på frågan, det beror helt på vad man kränger för något, om det är produkter eller tjänster och därefter inom vilket område.

Ett av mina bolag rullar runt på enbart Adwords, medan det andra inte har någon reklam alls, någonstans utan enbart sprids av sig självt, där kunderna pratar.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av HCP:

Jag skulle våga påstå att det inte finns någon rakt svar på frågan, det beror helt på vad man kränger för något, om det är produkter eller tjänster och därefter inom vilket område.

Ett av mina bolag rullar runt på enbart Adwords, medan det andra inte har någon reklam alls, någonstans utan enbart sprids av sig självt, där kunderna pratar.

Jo, jag har lite samma tankar kring mitt företag. Kunderna ska vara super nöjda så de pratar och för vidare mina tjänster. Men nu i starten vore de skoj med ett par extra, testade adwords men av alla klick så blev det inte så många kunder tyvärr.

Vad kör du för krona per klick på adwords? Eller kör du daglig budget?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Jo, jag har lite samma tankar kring mitt företag. Kunderna ska vara super nöjda så de pratar och för vidare mina tjänster. Men nu i starten vore de skoj med ett par extra, testade adwords men av alla klick så blev det inte så många kunder tyvärr.

Vad kör du för krona per klick på adwords? Eller kör du daglig budget?

Ligger på 400kr per dag, eller 8000kr per månad, vilket nu som nås först.
Per klick varierar, allt från några kronor till 25kr klicket.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Det går att pruta ned kostnaden för tidningsannonser väldigt mycket. Det var ett tag sedan, men en annonsen i DN skulle kosta 60k för oss som var i behov. Vi fick det för 3000 spänn. Ta och testa att pruta, du kan enbart bli positivt överaskad
Och den bästa reklamen är den som kommer ifrån nöjda kunder som pratar om tjänst. Budskapet om tjänst kommer mao utifrån och inåt. Inte som den sedvanliga reklamen där budskapet kastas ut i blindtro på att just deras budskap ska höras i bruset

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Vad du behöver göra är vad som kallas STP. "Segmenting-Targeting-Positioning".
Ta dig först en rejäl funderare på hur du kan dela upp marknadssegmenten, alltså vilka olika typer av grupper som kan vara tänkbara kunder. Dela upp så grundligt du kan. Tänk på demografiska faktorer, hur gamla är de, vad tjänar de, i vilken typ av bostad bor de, vilket kön har de osv. Tänk på sociala faktorer; vilka typ av umgängen de umgås i, hur deras familjer kan tänkas se ut (bor de ensamma eller har de småbarn), vilka är deras huvudsakliga intressen, osv.

När du kommit så långt, att du har en tydlig bild framför dig vilka olika grupper som kan vara intressanta, tänk då på nästa steg, Targeting, vilka av dessa grupper är mest intressanta, och vilka är lättast att nå?

Positioning handlar om processen hur du poistionerar dig hos dem. Och där är tidningsannonser ett alternativ, men långt ifrån det enda.
Ditt mål ska vara att betala så lite pengar som möjligt per träff. Och ibland kan en välplacerad flyer ge fler betalanade träffar än en tidningsannons.

Ett exempel på det är en tjej som uppfann nån ny typ av sport BH. Hon hade formulerat vilka hennes målsegment var väldigt väl, och kunde med hjälp av några uppklistrade lappar på insidorna av toalettdörrarna vid typ tjejmilen (eller vad de nu var, nån löptävling för tjejer i sthlm), nå nästan uteslutande sitt tilltänkta målsegment, och lyckades på en enda dag bygga upp sitt varumärke.

Ytterligare en sak du bör försöka komma på ett sätt att lösa är hur du ska kunna analysera resultatet. Om du annonserar i tre tidningar säger vi, och märker att din försäljning ökar, hur ska du då veta vad det var som fungerade?
Om du nu kör på tidningsannonser, se till att försöka kolla upp hur många läsare de har, och vilka tidningens huvudsakliga läsare är. Och gissa inte bara, ring tidnignen och fråga.

Vidare, när du väljer dina målsegment, försök att träffa två grupper mer än alla andra. "Heavy users" och "Early adopters". Nu vet jag inte vad du pysslar med, men om jag gissar på att det har med hårdvaruförsäljning att göra så skulle dessa alltså vara både tekniknördar som vill ha det bästa, och tekniknördar som vill ha det senaste.
Grejen med just dessa två målgrupper är dels att de ofta hänger på samma ställen, läser samma forum, bloggar och tidningar, men också att det i regel är dessa människor som skriver recensioner.

Marknadsföring är en hel vetenskap, jag kan rekomendera "Philip Kotler: Marketing management European edition". (Som vi hade som kurslitteratur i en marknadsföringskurs.) Förbannat intressant det där egentligen.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra skrivet hapone.
Lustigt att du nämner Kotler. Den marknadsföringsgurun ansåg mina lärare vara modernt skräp som inte tog hänsyn till annat än det som dennas moduler kunde hantera (jag kanske tänker på kotlers place marketing). Det som istället höjdes till skyarna var bla Wernicks "Promotional culture".
Bra att utbildningar kan skilja sig så och marknadsföring är förbannat intressant:)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av HCP:

Ligger på 400kr per dag, eller 8000kr per månad, vilket nu som nås först.
Per klick varierar, allt från några kronor till 25kr klicket.

Ok. Det var ganska mycket. Jag har satsat 1500 kr och det kan ha generat 1 kund. Det är inte tillräckligt bra för mig då jag måste minska dessa kostnader.

Skrivet av astrob0y:

Det går att pruta ned kostnaden för tidningsannonser väldigt mycket. Det var ett tag sedan, men en annonsen i DN skulle kosta 60k för oss som var i behov. Vi fick det för 3000 spänn. Ta och testa att pruta, du kan enbart bli positivt överaskad
Och den bästa reklamen är den som kommer ifrån nöjda kunder som pratar om tjänst. Budskapet om tjänst kommer mao utifrån och inåt. Inte som den sedvanliga reklamen där budskapet kastas ut i blindtro på att just deras budskap ska höras i bruset

3000 kr är fortfarande för mycket. De 3k skulle nog göra mer i Google.

Skrivet av hapone:

Vad du behöver göra är vad som kallas STP. "Segmenting-Targeting-Positioning".
Ta dig först en rejäl funderare på hur du kan dela upp marknadssegmenten, alltså vilka olika typer av grupper som kan vara tänkbara kunder. Dela upp så grundligt du kan. Tänk på demografiska faktorer, hur gamla är de, vad tjänar de, i vilken typ av bostad bor de, vilket kön har de osv. Tänk på sociala faktorer; vilka typ av umgängen de umgås i, hur deras familjer kan tänkas se ut (bor de ensamma eller har de småbarn), vilka är deras huvudsakliga intressen, osv.

När du kommit så långt, att du har en tydlig bild framför dig vilka olika grupper som kan vara intressanta, tänk då på nästa steg, Targeting, vilka av dessa grupper är mest intressanta, och vilka är lättast att nå?

Positioning handlar om processen hur du poistionerar dig hos dem. Och där är tidningsannonser ett alternativ, men långt ifrån det enda.
Ditt mål ska vara att betala så lite pengar som möjligt per träff. Och ibland kan en välplacerad flyer ge fler betalanade träffar än en tidningsannons.

Ett exempel på det är en tjej som uppfann nån ny typ av sport BH. Hon hade formulerat vilka hennes målsegment var väldigt väl, och kunde med hjälp av några uppklistrade lappar på insidorna av toalettdörrarna vid typ tjejmilen (eller vad de nu var, nån löptävling för tjejer i sthlm), nå nästan uteslutande sitt tilltänkta målsegment, och lyckades på en enda dag bygga upp sitt varumärke.

Ytterligare en sak du bör försöka komma på ett sätt att lösa är hur du ska kunna analysera resultatet. Om du annonserar i tre tidningar säger vi, och märker att din försäljning ökar, hur ska du då veta vad det var som fungerade?
Om du nu kör på tidningsannonser, se till att försöka kolla upp hur många läsare de har, och vilka tidningens huvudsakliga läsare är. Och gissa inte bara, ring tidnignen och fråga.

Vidare, när du väljer dina målsegment, försök att träffa två grupper mer än alla andra. "Heavy users" och "Early adopters". Nu vet jag inte vad du pysslar med, men om jag gissar på att det har med hårdvaruförsäljning att göra så skulle dessa alltså vara både tekniknördar som vill ha det bästa, och tekniknördar som vill ha det senaste.
Grejen med just dessa två målgrupper är dels att de ofta hänger på samma ställen, läser samma forum, bloggar och tidningar, men också att det i regel är dessa människor som skriver recensioner.

Marknadsföring är en hel vetenskap, jag kan rekomendera "Philip Kotler: Marketing management European edition". (Som vi hade som kurslitteratur i en marknadsföringskurs.) Förbannat intressant det där egentligen.

Extremt intressant och bra skrivet. Jag vet vilka mina kunder är och va dessa har för intressen. Jag vet även tidningar som passar in perfekt på dem dock ville de ha 6k för den minsta annonsen vilket inte går. Men det där om tjej-milen är ett bra exempel på hur man kan nå ut till sin grupp direkt. Väldigt bra.

Ska fundera på om det går att göra nått liknande, alt hitta ett event som mina kunder kan tänkas gå på.

Skrivet av astrob0y:

Väldigt bra skrivet hapone.
Lustigt att du nämner Kotler. Den marknadsföringsgurun ansåg mina lärare vara modernt skräp som inte tog hänsyn till annat än det som dennas moduler kunde hantera (jag kanske tänker på kotlers place marketing). Det som istället höjdes till skyarna var bla Wernicks "Promotional culture".
Bra att utbildningar kan skilja sig så och marknadsföring är förbannat intressant:)

Agree

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Dela ut din egen direktreklam själv till diverse möjliga kunder, se till att det ser snyggt och bra ut med bra papper osv.

Har själv fått webbdesign reklam i brevlådan om det är vad du strävar för, kan vara så att dom kollade upp ålder med mera.

Kom ihåg att alltid vara schysst med ditt personliga nätverk ring och hör med folk du haft som kund. Påminner du dom att du finns, 'påminner' dom andra. Speciellt företag! Dom kommer helt klart sprida din tjänst vidare, se till att ha visitkort med!

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Dela ut din egen direktreklam själv till diverse möjliga kunder, se till att det ser snyggt och bra ut med bra papper osv.

Har själv fått webbdesign reklam i brevlådan om det är vad du strävar för, kan vara så att dom kollade upp ålder med mera.

Kom ihåg att alltid vara schysst med ditt personliga nätverk ring och hör med folk du haft som kund. Påminner du dom att du finns, 'påminner' dom andra. Speciellt företag! Dom kommer helt klart sprida din tjänst vidare, se till att ha visitkort med!

Jo, jag hjälper mina kunder till 110% och tar jobben där jag kan garantera toppen kvalité. Så word of mouth på min kunder blir jätte bra men jag vill även att det kommer ut till lite mer kunder.

Visitkort har jag och ger till de som är intresserade och jag kör även adwords och SEO optimeringar mm för att mer företag ska hitta till min hemsida och företag.

Funderar på företagsdagar eller nått liknande.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

3000 kr är fortfarande för mycket. De 3k skulle nog göra mer i Google.

Inflikar med ett nej här, ska du välja en av dem så väljer du en välrenommerad tidning eftersom tillbaka till 50-talet "the media is the message" du lånar helt enkelt av tidningens anseende och risker inte att hamna i samma kategori som kukförstoringspiller.

Men att bara välja en av dem är dumt, det kostar men är värt det av rent pedagogiska skäl, för att förankra ditt företag i medvetandet så lämpar sig tidningen väl, har annonsen setts och namnet registrerats (skriv namnet stort) och du betalar Google för reklam så är det någorlunda sannolikt så tillvida att din reklam inte är anstötlig att företagsnamnet kommer kopplas till tidningsannonsen och genom tidningens anseende så särskiljer du dig från liknande annonser som inte exponerats på samma sätt.

marknadsföring är dyrt och det är helt enkelt så att lägger man inte ner en ordentlig summa i början så ödslar man oftast pengar. Det handlar om igenkänning mer än medvetandegörande.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)