Vad du behöver göra är vad som kallas STP. "Segmenting-Targeting-Positioning".
Ta dig först en rejäl funderare på hur du kan dela upp marknadssegmenten, alltså vilka olika typer av grupper som kan vara tänkbara kunder. Dela upp så grundligt du kan. Tänk på demografiska faktorer, hur gamla är de, vad tjänar de, i vilken typ av bostad bor de, vilket kön har de osv. Tänk på sociala faktorer; vilka typ av umgängen de umgås i, hur deras familjer kan tänkas se ut (bor de ensamma eller har de småbarn), vilka är deras huvudsakliga intressen, osv.
När du kommit så långt, att du har en tydlig bild framför dig vilka olika grupper som kan vara intressanta, tänk då på nästa steg, Targeting, vilka av dessa grupper är mest intressanta, och vilka är lättast att nå?
Positioning handlar om processen hur du poistionerar dig hos dem. Och där är tidningsannonser ett alternativ, men långt ifrån det enda.
Ditt mål ska vara att betala så lite pengar som möjligt per träff. Och ibland kan en välplacerad flyer ge fler betalanade träffar än en tidningsannons.
Ett exempel på det är en tjej som uppfann nån ny typ av sport BH. Hon hade formulerat vilka hennes målsegment var väldigt väl, och kunde med hjälp av några uppklistrade lappar på insidorna av toalettdörrarna vid typ tjejmilen (eller vad de nu var, nån löptävling för tjejer i sthlm), nå nästan uteslutande sitt tilltänkta målsegment, och lyckades på en enda dag bygga upp sitt varumärke.
Ytterligare en sak du bör försöka komma på ett sätt att lösa är hur du ska kunna analysera resultatet. Om du annonserar i tre tidningar säger vi, och märker att din försäljning ökar, hur ska du då veta vad det var som fungerade?
Om du nu kör på tidningsannonser, se till att försöka kolla upp hur många läsare de har, och vilka tidningens huvudsakliga läsare är. Och gissa inte bara, ring tidnignen och fråga.
Vidare, när du väljer dina målsegment, försök att träffa två grupper mer än alla andra. "Heavy users" och "Early adopters". Nu vet jag inte vad du pysslar med, men om jag gissar på att det har med hårdvaruförsäljning att göra så skulle dessa alltså vara både tekniknördar som vill ha det bästa, och tekniknördar som vill ha det senaste.
Grejen med just dessa två målgrupper är dels att de ofta hänger på samma ställen, läser samma forum, bloggar och tidningar, men också att det i regel är dessa människor som skriver recensioner.
Marknadsföring är en hel vetenskap, jag kan rekomendera "Philip Kotler: Marketing management European edition". (Som vi hade som kurslitteratur i en marknadsföringskurs.) Förbannat intressant det där egentligen.