PayPal - "begränsningsgranskning" ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Nej. Anslöt bara mitt Visa-kort och aktiverade det sedan med koden man får (fick?) via kontoutdraget efter några dagar. Samma sak när jag bytte till Mastercard. Enda gången det var besvärligt var när jag bytte efternamn, då var jag tvungen att skicka kopia på körkortet för att visa bytet.

Edit: Fungerar likadant fortfarande: https://www.paypal.com/helpcenter/main.jsp;jsessionid=nhN0QF0...

Du måste vara ett specialfall, eller specialkort.

Säkert för att jag använder e-kort.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Hej!

Den andra delen av verifieringen där du ska skicka in kontoutdrag och ID-kort sker när Paypal misstänker att något kan vara fel med ditt konto. De gör detta för att skydda ditt konto mot kapning, eller om de misstänker att du tar emot stora pengar på olagligt vis (pengatvätt till exempel). Det brukar stå i åtgärdscentret varför just ditt konto blivit begränsat, men det är någon gräns inom EU där man inte längre får vara helt anonym om jag kommer ihåg rätt. Jämför det med att du inte kan sätta in en viss summa pengar på banken utan att redogöra för vad pengarna kommer ifrån.

Jag har fått göra det både på min privata Paypal och min webbshop och det har inte varit några konstigheter. Jag har båda gånger skickat in första sidan på ett kontoutdrag som man får varje år (eller halvår?) från sin bank där adressen är synlig. Och sedan en bild på mitt körkort. De är inte så noga med hur kvalitén på dessa är så länge infomationen är synlig. Jag la bara dokumenten på bordet och fotade med en vanlig digitalkamera. Jag tror summan har varit någonstans mellan 15000kr-30000kr båda gånger och verifieringen tar ett par dagar.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soulnut:

Hej!

Den andra delen av verifieringen där du ska skicka in kontoutdrag och ID-kort sker när Paypal misstänker att något kan vara fel med ditt konto. De gör detta för att skydda ditt konto mot kapning, eller om de misstänker att du tar emot stora pengar på olagligt vis (pengatvätt till exempel). Det brukar stå i åtgärdscentret varför just ditt konto blivit begränsat, men det är någon gräns inom EU där man inte längre får vara helt anonym om jag kommer ihåg rätt. Jämför det med att du inte kan sätta in en viss summa pengar på banken utan att redogöra för vad pengarna kommer ifrån.

Jag har fått göra det både på min privata Paypal och min webbshop och det har inte varit några konstigheter. Jag har båda gånger skickat in första sidan på ett kontoutdrag som man får varje år (eller halvår?) från sin bank där adressen är synlig. Och sedan en bild på mitt körkort. De är inte så noga med hur kvalitén på dessa är så länge infomationen är synlig. Jag la bara dokumenten på bordet och fotade med en vanlig digitalkamera. Jag tror summan har varit någonstans mellan 15000kr-30000kr båda gånger och verifieringen tar ett par dagar.

Hur får man det där kontoutdraget? De begär att mitt namn, kortnummer och en månads kontohändelser. Vilken bank har du?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

De är en bank, det är ganska logiskt att de vill ha ID bevis. Brukar svenska banker tillåta att du använder de helt utan ID?

Såvitt jag vet är PayPal absolut ingen bank, det är därför de kringgår regelverket som banker måste följa och förmodligen därför så många kunder råkar illa ut.

Permalänk
Medlem

fattar inte vad det gör alla om paypal har uppgifter?
dom har ju edan allt ändå nästan (när man reggar)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Ingen aning om vad du ska göra tyvärr, men jag själv har problem med paypal oxå eftersom jag för en tid sedan blev utsatt för bedrägeriförsök där bedragaren på ett falskt vis hade skickat över en summa till mitt konto som var reserverat (fake allt ihop) men sedan återkallat sina pengar när han märkte att jag inte skulle gå på tricket och i samband med det så hamnade mitt paypalsaldo på 6USD- p.g.a pengakurserna hade ändrats skulle jag tro och då kräver paypal av mig att jag ska genomgå en process och sätta in pengar för att hamna på lägst 0.

Då skrev jag ett mail till paypal där jag förklarade att jag vägrar sätta över pengar till konto bara för att en bedragare skulle få sin totala summa tillbaka som han hade reserverat och därför gick mitt konto under noll och nämnde sedan att jag var villig att göra en rättsak av det hela, sedan har jag inte hört något mer mer från paypal...

Får man fråga vad han egentligen försökte?
kan va bra och veta om man skulle råka ut för nåt liknande

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Hur får man det där kontoutdraget? De begär att mitt namn, kortnummer och en månads kontohändelser. Vilken bank har du?

Hmm, det vet jag inte riktigt. Jag har Swedbank och SEB där jag brukar få en halvårsrapport skickat till mig varje halvår som jag sparar i en pärm. Om du inte har fått någon sådan så får du nog ringa din bank och be att få en sådan skickad till dig.

Kortnummer har jag aldrig blivit tillfrågad om under en verifiering, för det finns ju redan tillagt om du reggat ett bankkort. Under den första verifieringen fick jag göra en inbetalning med ett visst referensmeddelande som tillfälligt kostade 15kr, och under den andra verifieringen var det kontoutdrag med namn och adress synligt (inga krav på att det skulle vara en månad) + körkort som gällde.

Om du loggar in på ditt paypal och går till åtgärdscenter så ska det finnas beskrivet steg för steg vad exakt du ska göra, och ett fält där du kan ladda upp bilder på det som efterfrågas. De kanske har ändrat något efter det att jag gjorde detta.

Var noga med att alltid gå direkt till paypal.com innan du loggar in och följ aldrig någon länk från ett e-postmeddelande.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Soulnut:

Hmm, det vet jag inte riktigt. Jag har Swedbank och SEB där jag brukar få en halvårsrapport skickat till mig varje halvår som jag sparar i en pärm. Om du inte har fått någon sådan så får du nog ringa din bank och be att få en sådan skickad till dig.

Kortnummer har jag aldrig blivit tillfrågad om under en verifiering, för det finns ju redan tillagt om du reggat ett bankkort. Under den första verifieringen fick jag göra en inbetalning med ett visst referensmeddelande som tillfälligt kostade 15kr, och under den andra verifieringen var det kontoutdrag med namn och adress synligt (inga krav på att det skulle vara en månad) + körkort som gällde.

Om du loggar in på ditt paypal och går till åtgärdscenter så ska det finnas beskrivet steg för steg vad exakt du ska göra, och ett fält där du kan ladda upp bilder på det som efterfrågas. De kanske har ändrat något efter det att jag gjorde detta.

Var noga med att alltid gå direkt till paypal.com innan du loggar in och följ aldrig någon länk från ett e-postmeddelande.

Jo jo jag går alltid till paypal.com sen blir omdirigerad till svenska sidan så det är inga problem. Jag ska ta ringa de på måndag och säga att kortnummer kommer ni inte kunna få för det går inte att trolla fram det (använder e-kort som har 15:- i sig så jag skiter i vilket egentligen)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Absolut inte PayPal själva, jag var mer inne på spåret att det är falska epost som skickats ut. Kan man inte skilja på ett falskt och ett äkta PayPal-mail och skickar in både kreditkortsnummer och en bild på sitt körkort så kan det gå extremt illa.

paypal frågar inte över mail man gör det genom deras egen sida.

till alla som har det i generna att tro på allt... vägbedragare som säljer guld, Nigeria brev,indier som ringer från Microsoft, släktingar som fastnar i utlandet och ber om pengar genom Facebook, osv så är väl tipset att skaffa en ''god man'' som får sköta ekonomin åt en..

ja fick skicka över ett utdrag från Nordea på dom konton ja har, Visa kortet är kopplat till PP & på nordea står samma kontonummer. men tog ett tag dom först inte godkände Excel CSV eller PDF ? mailade då igen å länkade till sidan där det står godkända Fil-format. Frågade om dom ljög eller om dom inte hade koll på vad dom höll på med.. nån timme senare var allt ordnat.

Nr13.. om du inte vill skicka in id-kort/körkort/kontonummer så får du nog vänta ett bra tag....

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag hade skickat in det man ville ha bara. Sluta krångla.