ASUS Radeon HD7950-dc2t-3gd5 Bad flash

Permalänk
Medlem

ASUS Radeon HD7950-dc2t-3gd5 Bad flash

Hej.
Jag har ett ASUS Radeon HD7950-dc2t-3gd5-V2, och jag flashade min bios till en nyare version för att få högre maxclock, men uppmärksammade inte att det var bios till Top v1, inte v2. Det slutade med att min dator bootade, men när jag spelar till exempel crysis 3, så slutar skärmen visa bild och ljudet hackar. Jag flashade med Atiwinflash och gjorde en backup på min gamla bios, men när jag skulle återställa bios så får jag meddelandet "Rom not erased", och jag har provat alla möjliga parametrar, atiwinflash i dos o.s.v. utan framgång. Jag har nu kortet inställt på läge 2, men jag vet inte hur jag ska få läge 1 att fungera igen.

Är det någon annan som har varit med om något sånt här innan?
Hjälp!

Permalänk

Använd BIOS-Switchen som sitter på kortet, nära PCI-plåten på kortets ovansida.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Det är den jag använder nu, men det känns inte så jävla bra med en trasig bios :'(

Permalänk
Medlem

Skulle det fungera att skicka tillbaka den till asus o be om ett nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Froke:

Skulle det fungera att skicka tillbaka den till asus o be om ett nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker du inte byta BIOS någon gång i framtiden så behöver du ju inte skicka in kortet.
Annart så lämnar du bara in kortet där du köpte det.

Edit: ...Dock så tar ingen butik i världen tillbaka ett felflashat kort. Det går inte på garantin, utan det är bara ren goodwill av affären som sålde kortet om de tar tillbaka det.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Du måste ju forceflasha det. Googla:)

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Är dom så känsliga korten från AMD för bios byte?

Flashat säkert 10 olika bios på mitt titan alla fungerade som som skulle. Kör just nu med SC-biosen..

Kör dock alltid nvflash direkt i Windows i command fönstret. Fungerar prima

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Är dom så känsliga korten från AMD för bios byte?

Flashat säkert 10 olika bios på mitt titan alla fungerade som som skulle. Kör just nu med SC-biosen..

Kör dock alltid nvflash direkt i Windows i command fönstret. Fungerar prima

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inga Custom-PCBs på Titan. Alla har samma BIOS.
Därför fungerar alla versioner du flashat.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Froke:

Hej.
Jag har ett ASUS Radeon HD7950-dc2t-3gd5-V2, och jag flashade min bios till en nyare version för att få högre maxclock, men uppmärksammade inte att det var bios till Top v1, inte v2. Det slutade med att min dator bootade, men när jag spelar till exempel crysis 3, så slutar skärmen visa bild och ljudet hackar. Jag flashade med Atiwinflash och gjorde en backup på min gamla bios, men när jag skulle återställa bios så får jag meddelandet "Rom not erased", och jag har provat alla möjliga parametrar, atiwinflash i dos o.s.v. utan framgång. Jag har nu kortet inställt på läge 2, men jag vet inte hur jag ska få läge 1 att fungera igen.

Är det någon annan som har varit med om något sånt här innan?
Hjälp!

Ge dig inte på sånt om du inte tillräckligt vet hur man gör, det är jätte känsliga saker.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan, använd forceparametrarna så ska det nog lösa sig...

Permalänk
Medlem

Jag har kört med parametern atiflash -f -p 0 <bios>.rom, och provat med alla force-parametrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tänker du inte byta BIOS någon gång i framtiden så behöver du ju inte skicka in kortet.
Annart så lämnar du bara in kortet där du köpte det.

Edit: ...Dock så tar ingen butik i världen tillbaka ett felflashat kort. Det går inte på garantin, utan det är bara ren goodwill av affären som sålde kortet om de tar tillbaka det.

Hej,
Det märks inte att kortet är felflashat, det är bara ostabilt, som tur är.
Jag har kollat på massor av forum, och ingen har haft något problem i närheten av detta, där man har flashat fel och det fungerar endå.
Nu har kortet börjat krångla på #2 bios också, grafikdrivrutinen kraschar, så jag börjar tro att det är det fel på själva kortet, och att jag har en riktig jävla tur.
Tror du butiken jag har kan antingen vara väldigt snälla/inte märka att kortet är felflashat och ta tillbaka det?

Permalänk
Skrivet av Froke:

Hej,
Det märks inte att kortet är felflashat, det är bara ostabilt, som tur är.
Jag har kollat på massor av forum, och ingen har haft något problem i närheten av detta, där man har flashat fel och det fungerar endå.
Nu har kortet börjat krångla på #2 bios också, grafikdrivrutinen kraschar, så jag börjar tro att det är det fel på själva kortet, och att jag har en riktig jävla tur.
Tror du butiken jag har kan antingen vara väldigt snälla/inte märka att kortet är felflashat och ta tillbaka det?

Eftersom att det uppenbarligen är fel på kortet så bör du lämna tillbaka det. Sätt Switchen till läget som du inte flashat på och lämna in det så. Det ska ju fungera även om man flashar fel.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Eftersom att det uppenbarligen är fel på kortet så bör du lämna tillbaka det. Sätt Switchen till läget som du inte flashat på och lämna in det så. Det ska ju fungera även om man flashar fel.

Det verkar bra, jag tror jag gör så.
Tack för all hjälp alla

Permalänk
Medlem

@Slaktardej:
De tog tillbaka kortet och det nya har nu varit min trotjänare i 3 år

Permalänk
Skrivet av Froke:

@Slaktardej:
De tog tillbaka kortet och det nya har nu varit min trotjänare i 3 år

Du menar nog 2, va?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem