Problem med drivrutiner till gtx 660

Permalänk

Problem med drivrutiner till gtx 660

Hej alla sweclockare!

Nu har jag ett riktigt störande problem med mitt gtx 660 grafikkort. När jag installerar drivrutinerna från nvidias hemsida så går allt som det ska under själva installationen och jag startar om datorn.
Det är då problemet dyker upp, efter windows loggan så blir rutan helt svart och hur länge jag väntar så händer inget. Men det konstiga är att jag kan logga in på datorn med helsvart ruta men då syns ingenting förutom bakgrundsbilden och muspekaren, alltså jag kan bara föra runt muspekaren och inget annat.

Jag har windows 7 ultimate och jag installerar rätt drivrutiner på rätt sätt. Moderkortet är ett gigabyte ga-z77m-d3h om jag inte minns helt fel och processorn är en 3570k om det hjälper. Jag kan installera alla andra drivrutiner utan problem och datorn fungerar helt perfekt förutom detta. Jag formaterade datorn igår så det var då problemet dök upp.

All hjälp uppskattas och tack på förhand // Nisse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att installera en äldre drivrutin, det är inte ovanligt att problem uppstår när man byter drivrutin till en senare version när man har förra generationens grafikkort. Jag hade också problem efter att jag formaterade min dator och körde in senaste Geforce-drivrutinerna till mitt något gamla Asus GF570, allt löste sig dock när jag tog en 1 år gammal drivrutin istället för senaste versionen.

Edit; här finns legacy drivers, undvik betorna http://www.geforce.com/drivers/beta-legacy

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Att köra custom install och välja clean install är nog det första jag hade provat med. Sedan antar att du inte gjort en miss i att välja OS mellan 64bitars eller 32bitars versionen av Win7.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Nu har jag testat att installera 10 olika gamla versioner men det fungerar ändå inte, operativsystemet är windows 7 64bit och jag laddar ned rätt version. Har också testat installera via windows update men problemet kvarstår. Det kan inte vara problem på någon datorkomponent heller eftersom denna dator fungerat felfritt sen första dagen.

Nu ska jag testa formatera på nytt ifall det bara blev något strul men om det inte fungerar då vet jag absolut inte vad jag ska ta mig till. Det är inte ens min egen dator så det känns inte alls bra :(.

Hjälp uppskattas verkligen // ledsen Nisse

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nissethebest:

Nu har jag testat att installera 10 olika gamla versioner men det fungerar ändå inte, operativsystemet är windows 7 64bit och jag laddar ned rätt version. Har också testat installera via windows update men problemet kvarstår. Det kan inte vara problem på någon datorkomponent heller eftersom denna dator fungerat felfritt sen första dagen.

Nu ska jag testa formatera på nytt ifall det bara blev något strul men om det inte fungerar då vet jag absolut inte vad jag ska ta mig till. Det är inte ens min egen dator så det känns inte alls bra :(.

Hjälp uppskattas verkligen // ledsen Nisse

Skickades från m.sweclockers.com

Kör du med något som t ex en brandvägg som låser din installation?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Kommer med en liten uppdatering om mitt problem. Ska skruva ur grafikkortet och sätta in det igen ifall det är så simpelt och så ska jag återställa BIOS samt testa installera windows 7 ultimate med en annan skiva.

Om det ändå inte fungerar så ska jag testa sätta i ett annat grafikkort och se om det är samma problem. Det är bara att slänga fram olika förslag så jag har något att testa

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Problemet försvann när jag satte in ett annat grafikkort (gts 250) men varför är det så? Någon som vet vad jag ska göra för att få det att fungera med gtx 660?

Permalänk
Avstängd

Prova och sätt kortet i en annan dator.Krånglar det då med måste ju kortet va trasigt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Prova och sätt kortet i en annan dator.Krånglar det då med måste ju kortet va trasigt.

Ska testa göra det idag men grafikkortet har fungerat perfekt tills efter formateringen så om det inte fungerar att installera drivrutinerna till grafikkortet i en annan dator blir jag väldigt förvånad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste bios/UEFI på ditt moderkort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Äntligen är problemet löst. Tidigare idag testade jag grafikkortet i en annan dator och som väntat fungerade det helt perfekt. Då trodde jag det var skärmen det var fel på men så kunde inte fallet vara eftersom det fungerade helt perfekt med ett gts 250.

Enda som återstod var att testa byta från VGA-kabel (som tydligen min flickvän använde) till DVI-kabel och så blev allt frid och fröjd. Varför hon kunde installera windows själv utan problem med exakt samma utrustning är fortfarande ett mysterium för mig. Men huvudsaken är att datorn fungerar och att denna tråd kanske hjälper någon med samma problem.

Tack för all hjälp och ha en fortsatt bra dag

Skickades från m.sweclockers.com