Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det finns många former av kvinnlig könsstympning. Skulle de som WHO klassificerar som "typ 4" vara OK på samma grund som manlig omskärelse? Notera hur lagen i Sverige gör skillnad på pojkar och flickor i detta avseende, och kritiseras för att vara icke-jämställd.

Vad gäller manlig omskärelse så är en intressant effekt att mycket amerikansk forskning (vilket även reflekteras i amerikanska barnläkares branschorganisations officiella hållning) vanligen inte hittar några samband mellan detta och sexuell dysfunktion, medan europeisk forskning upprepat gör det, och våra medicinska samfunds hållning som regel är direkt motsatt de amerikanska. Nederländerna:

Det kan nämnas att omskärelse är en procedur som minskar kraftigt även i USA — från en toppnotering på 80%, till 62% år 1999 till 55% år 2010 [1]. I San Fransisco gick det så långt att regionens politikerna skulle ta ställning till att förbjuda omskärelse helt, när guvernören (inte Arnold längre ) lagstadgade att det inte skulle vara tillåtet att instifta sådana förbud på lokal basis [2].

Det är från alla håll konstaterat att en stor mängd nervändar skärs av under proceduren, så att det skulle vara helt utan effekt är ett extraordinärt påstående som tydligt borde behöva visas. Att påvisa "nedsatt njutning" vilket är en psykologisk effekt för en permanent procedur är dock svårt. Man kan inte mycket mer göra än att fråga de inblandade, och då omskärelse är kraftigt kopplat till region så är det sånär omöjligt att få något större urval med oberoende data (utöver problematiken med det sociala bagage proceduren innehåller).

En större uppmärksammad studie i Danmark för något år sedan (sammanfattning, studien [PDF]) försökte göra just detta, och hittade ett klart samband mellan minskad sexuell tillfredsställelse i par och omskärelse, efter att ha lagt stor vikt vid att eliminera kulturella och andra döljande faktorer. Just att de undersökte även partnerns uppfattade nöjdhet och inte bara subjektets gav en möjlighet att mer objektivt kunna bedöma påverkningar. En svala gör ingen sommar och de eftersökte själva fler undersökningar, men det är problematiskt att blankt hävda att det inte skulle ha någon inverkan på sexuell funktion.

Sammanfattat så är det en diskussion som är gravt färgad av regional tillhörighet och tradition. I sekulariserade länder så känns det självklart att inte se en religiös procedur som relevant på enbart dess historiska grunder. För andra är det en principfråga utgående från traditioner.

Skrivet av tomten51:

Fast faktum är att om du tar bort förhuden även på en man så tappar denne man sexuell känslighet, omskärda män håller längre i sängen, detta är välkänt. korrelationen med en man utan förhud och minskad sexuell njutning är såldes inte svår att se. Jag tänkte baka in en liten satir på strukturer i mitt inlägg men ni får helt enkelt föreställa er detta

Enligt länken från phz så är Ingrepp på kvinnor fortfarande mycket mer omfattande än på män. Jag har aldrig sagt att det är okej med någon form av omskärelse, men kvinnlig sådan är ett värre ingrepp och påverkar personen mer såvitt jag kan utröna. Så tjöta ni vidare om vilket som är värst eller om de kan jämställas. Jag hävdar att kvinnlig könsstympning är värre än manlig, men jag har aldrig hävdat och kommer aldrig hävda att någon form av könsstympning är okej. Det är precis som en diskussion om tortyrmord kontra ett skott i nacken på en ovetande. Det är fortfarande mord, men ett tortyrmord är nog lite värre ändå i min mening.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darkmoon:

Enligt länken från phz så är Ingrepp på kvinnor fortfarande mycket mer omfattande än på män. Jag har aldrig sagt att det är okej med någon form av omskärelse, men kvinnlig sådan är ett värre ingrepp och påverkar personen mer såvitt jag kan utröna. Så tjöta ni vidare om vilket som är värst eller om de kan jämställas. Jag hävdar att kvinnlig könsstympning är värre än manlig, men jag har aldrig hävdat och kommer aldrig hävda att någon form av könsstympning är okej. Det är precis som en diskussion om tortyrmord kontra ett skott i nacken på en ovetande. Det är fortfarande mord, men ett tortyrmord är nog lite värre ändå i min mening.

Mitt första stycke och specifikt min andra länk var tänkt att belysa att s k "prickning" är ett vanligt ingrepp som inbegrips i "kvinnlig könsstympning", är klart mindre omfattande än manlig omskärelse, inte lämnar permanenta fysiska skador, men ändå är förbjudet enligt lagar om barnmisshandel. Samma resonemang fördes av barnkirurgen i min tredje länk:

Citat:

Det är också fel att det inte råder jämställdhet i den här frågan, anser Göthberg. Kvinnlig omskärelse är förbjudet i Sverige.

– Då tänker man oftast på den groteska formen av kvinnlig omskärelse där man stympar och syr ihop. Men det finns också prickning, ett mer symboliskt stick. Den är också förbjuden i svensk lag. Men på pojkar får du ta bort hela förhuden, det tycker jag är väldigt felaktigt, säger Göthberg.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Mitt första stycke och specifikt min andra länk var tänkt att belysa att s k "prickning" är ett vanligt ingrepp som inbegrips i "kvinnlig könsstympning", är klart mindre omfattande än manlig omskärelse, inte lämnar permanenta fysiska skador, men ändå är förbjudet enligt lagar om barnmisshandel. Samma resonemang fördes av barnkirurgen i min tredje länk:

Jahopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Det är sannerligen synd att religion ska ha någon sorts magisk rätt som ingen annan har.

Håller med, det borde förbjudas helt i Sverige på barn alltså. 18års gläns tycker jag är helt ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darkmoon:

Vill du inte ta till dig informationen eller? Du har mycket åsikter men du tycks inte grunda det på något vettigt.

Jag skulle tippa på att flertalet har denna konstiga syn på könsstympning p.g.a. att man har olika syn på kvinnor och män. Küken kan gott tåla lite stryk, den ska ju ändå få smaka på det ena och andra. Men fettan, den ger man fan i. Något sånt typ.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Varför är det det?

Du skär av en del av kroppen på någon baserat på vad du själv vill, inte vad individen du gör det vill. Alltså är det en påtvingad åtgärd. Den är dessutom garanterat smärtsam och högst obekväm. Tortyr är inget annat än att avsiktligen orsaka smärta och/eller lidande, vilket man faktiskt gör.

Må så vara att det är en väldigt kortvarig och mildare form, men det kan fortfarande med rätta kallas tortyr då det faktiskt uppfyller förutsättningarna.

Nej, det är inte smärtsamt om det görs rätt.
Och ja, där faller hela ditt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, det är inte smärtsamt om det görs rätt.
Och ja, där faller hela ditt argument.

Hur får du det till inte smärtsamt?
Enda sättet det inte är smärtsamt är om du skär i någonting helt utan möjlighet att ta upp smärtsignaler, vilket utesluter frisk hud över huvud taget, eller om det är helt bedövat vilket i så fall skulle betyda att det utöver att skära i ett barn dessutom skulle vara OK att först droga det, och allt för sina egna syften... Så njae, att skära bitar av någon i syfte att tillfredsställa sina egna övertygelser är fortfarande tortyr. Om inget annat så är det under resten av ungens liv en påminnelse om att ens föräldrar tvingade sin religösa uppfattning på en.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Hur får du det till inte smärtsamt?
Enda sättet det inte är smärtsamt är om du skär i någonting helt utan möjlighet att ta upp smärtsignaler, vilket utesluter frisk hud över huvud taget, eller om det är helt bedövat vilket i så fall skulle betyda att det utöver att skära i ett barn dessutom skulle vara OK att först droga det, och allt för sina egna syften... Så njae, att skära bitar av någon i syfte att tillfredsställa sina egna övertygelser är fortfarande tortyr. Om inget annat så är det under resten av ungens liv en påminnelse om att ens föräldrar tvingade sin religösa uppfattning på en.

Nej, det är inte tortyr.
På vissa sätt kan man säga att det är värre än tortyr då det har fysiska konsekvenser på ett sätt många tortyrmetoder inte har så det jag säger handlar på inget sätt om att jag vill försvara omskärelse.
Det handlar om att jag vill värna om språket och att jag tycker det är destruktivt med felaktiga överdrifter.

Att du väljer att kalla det tortyr är helt enkelt ett felaktigt sätt att använda språket, någonting du verkar vara förtjust i förövrigt.
Tortyr betyder någonting annat, du kan börja med att läsa SAOL, sen kan du följa upp med Wikipedia och sedan finns det även akademisk litteratur i ämnet.

Se även medicinsk omskärelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, det är inte tortyr.
På vissa sätt kan man säga att det är värre än tortyr då det har fysiska konsekvenser på ett sätt många tortyrmetoder inte har så det jag säger handlar på inget sätt om att jag vill försvara omskärelse.
Det handlar om att jag vill värna om språket och att jag tycker det är destruktivt med felaktiga överdrifter.

Att du väljer att kalla det tortyr är helt enkelt ett felaktigt sätt att använda språket, någonting du verkar vara förtjust i förövrigt.
Tortyr betyder någonting annat, du kan börja med att läsa SAOL, sen kan du följa upp med Wikipedia och sedan finns det även akademisk litteratur i ämnet.

Se även medicinsk omskärelse.

Jag har aldrig påstått att du är ute efter att försvara omskärelse.
Vidare är vad som är eller inte är en överdrift en subjektiv fråga. Att jag använder ordet tortyr är heller på intet sätt felaktigt. Det betyder bara att du och jag har olika kriterier för ordets användning. Sen tror jag du behöver läsa på lite själv. SAOL definierar tortyr som att pina eller plåga. Ska vi sedan dra till med Wikipedia så är det att avsiktligen framkalla en oacceptabel nivå av lidande och/eller smärta. Det är faktiskt inte alls är svårt att se hur en omskärelse kan uppfylla detta. Antingen genom att den är dåligt utförd eller genom alla former av effekter det kan få efter själva omskärelsen då inget av det kräver fysisk smärta utan det går lika bra med psykologisk eller emotionella diton.

Så att använda ordet tortyr är inte felaktigt. Kvarstår då gör frågan om det är överdrivet eller inte. Då tortyr normalt förknippas med betydligt grövre saker så kan jag hålla med om att det lätt kan ses som överdrivet i denna fråga. Jag anser dock att eftersom vi talar om små barn, spädbarn till och med, så är bruket rättfärdigat eftersom de som utsätts för det är av en så ringa ålder att det bör anses vara värre än om motsvarande utförs på äldre individer.

Och när det gäller mitt språkbruk så får du faktiskt förklara dig. Mitt bruk av språket är för det mesta fullt tillräckligt för att kommunicera med. Må så vara att jag ibland har svårt att sätta ord på exakt vad jag menar, men det är inte en brist i mitt språkbruk utan i min förmåga att omsätta tankar och känslor i ordalag. Eventuellt kan det visa på bristande ordförråd, men det tror jag inte är ett problem. Och jämfört med hur språket brukas i vårt samhälle i övrigt så skulle jag våga mig påstå att mitt språkbruk placerar sig över den genomsnittliga nivån av begåvning inom detta område. Det räcker med att läsa valfri dagstidning så blir det förfall som skett de senaste 10-15 åren nästan pinsamt uppenbart. Så vill du ha någon poäng här får du vara lite mer specifik.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

(...) varje handling genom vilken allvarlig smärta eller svårt lidande, fysiskt eller psykiskt, medvetet tillfogas någon antingen för sådana syften som att erhålla information eller en bekännelse av honom eller en tredje person, att straffa honom för en gärning som han eller en tredje person har begått eller misstänks ha begått eller att hota eller tvinga honom eller en tredje person eller också av något skäl som har sin grund i någon form av diskriminering, under förutsättning att smärtan eller lidandet åsamkas av eller på anstiftan eller med samtycke eller medgivande av en offentlig tjänsteman eller någon annan person som handlar såsom företrädare för det allmänna. Tortyr innefattar inte smärta eller lidande som uppkommer enbart genom eller är förknippade med lagenliga sanktioner.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tortyr

En fullpoängare att kalla det tortyr är det inte, snarare ett skott mot mål.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Så att använda ordet tortyr är inte felaktigt.
Och när det gäller mitt språkbruk så får du faktiskt förklara dig.

Jo, det är felaktigt.

Du vrider och vänder på ordet "tortyr" för att det ska passa dig.
Tortyr är det inte.

Det är ett smärtfritt, kirurgiskt ingrepp.
Att kalla det för tortyr är obstinat, okunnigt och fånigt.

Upp till dig hur du vill förhålla dig till detta faktum.

Permalänk
Medlem

Känns som att tortyr är mer ett ord man använder när man talar i termer om att åsamka någon skada i syftet att personen ska lida, eller för att man vill få fram information.

Kanske ibland man hör någon säga efter denne varit hos tandläkaren, det var värsta tortyren, men jag tycker det är lite felaktigt uttryckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, det är felaktigt.

Du vrider och vänder på ordet "tortyr" för att det ska passa dig.
Tortyr är det inte.

Det är ett smärtfritt, kirurgiskt ingrepp.
Att kalla det för tortyr är obstinat, okunnigt och fånigt.

Upp till dig hur du vill förhålla dig till detta faktum.

Och nu gör du samma sak med ordet faktum. Och ordet tortyr med om jag skall vara petig.

Ska vi tala fakta, vilket ordet faktum innebär, så definieras tortyr av i grunden av avsiktligt framkallande av subjektiva värden så som lidande och/eller smärta. Bruket av ordet tortyr är därför avhängt på samma värden och då dessa är just subjektiva så blir innebörden av ordet tortyr subjektivt. Med andra ord innebär ett korrekt bruk av ordet att det kan användas närhelst individen som använder det anser att det förekommer avsiktligt framkallande av dessa värden.

Med andra ord så vill du påskina felaktigheter där inga finns baserat på vad du tycker och inte fakta. Det är en enligt mig rätt underlig hållning för någon som säger sig vilja värna om ett korrekt språkbruk. Sen går du vidare till att kalla det du tycker för fakta. "Kasta sten i glashus" tror jag ordspråket går, för att inte tala om motsägelsefullt. Så är jag obstinat i detta fall? Ja, det kan jag gå med på att jag är. Men du grävde dig en liten grop så fint att det är svårt att låta bli.

Så är då tortyr ett bra ord att använda? Nej, inte egentligen. Det är som Crippa säger, ett skott mot mål men ingen fullträff. Det kan tillämpas utan att vara felaktigt, men då innebörden av ordet normalt reserveras för grövre gärningar så finns det bättre val. Själv anser jag att den ringa åldern på dem som utsätts för det innebär att det skall anses vara allvarligare än om det skett mot äldre individer, men jag tror ändå att ord som övergrepp eller misshandel passar bättre även om jag inte motsätter mig bruket av ordet tortyr i detta ämne.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Och nu gör du samma sak med ordet faktum. Och ordet tortyr med om jag skall vara petig.

Ska vi tala fakta, vilket ordet faktum innebär, så definieras tortyr av i grunden av avsiktligt framkallande av subjektiva värden så som lidande och/eller smärta. Bruket av ordet tortyr är därför avhängt på samma värden och då dessa är just subjektiva så blir innebörden av ordet tortyr subjektivt. Med andra ord innebär ett korrekt bruk av ordet att det kan användas närhelst individen som använder det anser att det förekommer avsiktligt framkallande av dessa värden.

Med andra ord så vill du påskina felaktigheter där inga finns baserat på vad du tycker och inte fakta. Det är en enligt mig rätt underlig hållning för någon som säger sig vilja värna om ett korrekt språkbruk. Sen går du vidare till att kalla det du tycker för fakta. "Kasta sten i glashus" tror jag ordspråket går, för att inte tala om motsägelsefullt. Så är jag obstinat i detta fall? Ja, det kan jag gå med på att jag är. Men du grävde dig en liten grop så fint att det är svårt att låta bli.

Så är då tortyr ett bra ord att använda? Nej, inte egentligen. Det är som Crippa säger, ett skott mot mål men ingen fullträff. Det kan tillämpas utan att vara felaktigt, men då innebörden av ordet normalt reserveras för grövre gärningar så finns det bättre val. Själv anser jag att den ringa åldern på dem som utsätts för det innebär att det skall anses vara allvarligare än om det skett mot äldre individer, men jag tror ändå att ord som övergrepp eller misshandel passar bättre även om jag inte motsätter mig bruket av ordet tortyr i detta ämne.

Häst banan kula fest apa sol havre.
Klockan lampa efter tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Diskussionen återuppstår då och då, nu senast med ett förslag i Tyskland att förbjuda proceduren.

Jag tror väl helt enkelt att det är en väldigt oprioriterad fråga, personligen så ogillar jag det och det gör nog många.

Men en kan fråga sig, hur skulle förbudet efterlevas? Ska barnläkare anmäla föräldrar? Skolsköterskor osv.

Snarare än att ha en aktiv jakt i nutid tycker det räcker med möjligheten för barn att stämma sina föräldrar i framtiden. Sen är det upp till de som blivit utsatta för övergreppen att besluta om de vill göra det eller inte. Bör även kunna täcka andra mindre fysiska eller psykiska övergrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maekh:

Snarare än att ha en aktiv jakt i nutid tycker det räcker med möjligheten för barn att stämma sina föräldrar i framtiden. Sen är det upp till de som blivit utsatta för övergreppen att besluta om de vill göra det eller inte. Bör även kunna täcka andra mindre fysiska eller psykiska övergrepp.

Funkar för mig, så länge inte polisen blir indragen är jag med.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Funkar för mig, så länge inte polisen blir indragen är jag med.

Huzzbutt, tycker du samma sak om kvinnlig omskärelse?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Huzzbutt, tycker du samma sak om kvinnlig omskärelse?

Du ser inga problem med att efterleva förbudet?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Du ser inga problem med att efterleva förbudet?

Alla förbud skapar problem, frågan är varför män och kvinnor ska behandlas olika i denna fråga.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Alla förbud skapar problem, frågan är varför män och kvinnor ska behandlas olika i denna fråga.

Jag har inte sagt att de ska behandlas olika.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vill du inte ta till dig informationen eller? Du har mycket åsikter men du tycks inte grunda det på något vettigt.

Jag skulle tippa på att flertalet har denna konstiga syn på könsstympning p.g.a. att man har olika syn på kvinnor och män. Küken kan gott tåla lite stryk, den ska ju ändå få smaka på det ena och andra. Men fettan, den ger man fan i. Något sånt typ.

Nu är det ju knappast just saker som prickning som är det som man i folkmun betecknar som kvinnlig könsstympning. Och de metoderna kan i så fall (kanske) likställas med manlig omskärelse. I de fallen är det ingen större skillnad nej. Men jag har aldrig hört talas om manlig omskärelse som innefattar mer än förhuden.

Jag har aldrig haft den inställningen att det manliga könet kan få utstå mer än det kvinnliga. Och jag har ALDRIG sagt att jag tycker manlig omskärelse är okej. Aldrig! ALDRIG!! Ska jag upprepa det?

Men jag anser fortfarande att kvinnlig omskärelse (då tydligen inte prickning och de mindre ingreppen) är värre.

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll vad som är värst? Om någon skjuter en annan i benet eller om han skjuter honom i magen så är det ju likförbannat olagligt att skjuta någon överhuvudtaget och likaså tycker jag att det ska vara olagligt att könsstympa flickor eller pojkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Spelar väl ingen roll vad som är värst? Om någon skjuter en annan i benet eller om han skjuter honom i magen så är det ju likförbannat olagligt att skjuta någon överhuvudtaget och likaså tycker jag att det ska vara olagligt att könsstympa flickor eller pojkar.

Eftersom allting inte är svart eller vitt. Det finns gråzoner och man får diskutera/arbeta utifrån de i vissa situationer. Det är väl klart att i rätten så är det en skillnad på om du skjuter någon i bröstet eller någon i tån, om du nu tänker efter.
Om du läser tråden ordentligt kommer du inse att det är ingen som står bakom omskärelse eller kvinnlig könsstympning, men att det finns en skillnad mellan de två på det sätt som de praktiseras i världen. Och skillnaden som står bakom de två är medicinsk.

Permalänk
Medlem

Jag tycker bara att båda borde likställas i lagen för som det är nu så är det ju lagligt att omskära pojkar, bara det jag menar.

Permalänk
Medlem

Nästan alla tycker det här också. Men det är en aning svårare att få det gjort praktiskt för det innebär vissa svårigheter som har nämnts tidigare i tråden.
Situationen är lite som den när man införde alkohol förbud, både här och i Amerika. Teoretiskt sätt, låter det jättebra, folk ska dricka mindre och alla skador alkoholen medför försvinner, men eftersom det är en praxis som utförs av majoriteten ändå och som människor gjort sedan en lång tid tillbaka, innebär det vissa komplikationer i praktiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Jag har inte sagt att de ska behandlas olika.

Nej det har du inte men du har heller inte svarat på min fråga.

Skrivet av Crippa90:

Huzzbutt, tycker du samma sak om kvinnlig omskärelse?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tjänar inget syfte utom att påtvinga barnet en permanent stympning på grund av föräldrarnas religion utan barnets samtycke. Går inte att rättfärdiga på något rationellt sätt och om killen vill bli omskuren så kan han gärna få bestämma det på egen hand när han blir myndig.

Kommer väl i grund och botten från att det var så jävla syndigt att dra en runk förr i tiden så man kände sig manad att göra det svårare för sina barn.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darkmoon:

Nu är det ju knappast just saker som prickning som är det som man i folkmun betecknar som kvinnlig könsstympning. Och de metoderna kan i så fall (kanske) likställas med manlig omskärelse. I de fallen är det ingen större skillnad nej. Men jag har aldrig hört talas om manlig omskärelse som innefattar mer än förhuden.

Jag har aldrig haft den inställningen att det manliga könet kan få utstå mer än det kvinnliga. Och jag har ALDRIG sagt att jag tycker manlig omskärelse är okej. Aldrig! ALDRIG!! Ska jag upprepa det?

Men jag anser fortfarande att kvinnlig omskärelse (då tydligen inte prickning och de mindre ingreppen) är värre.

Vad man i folkmun säger om ditten och datten är ganska ointressant när vi har en lagstiftning som säger att de båda är samma sak, precis som phz förklarade (och det du svarade bara jahopp på).

Självklart finns det grader i helvetet där man kan mäta vad som är värst (och jag kan nog generellt hålla med dig i det sista du skriver), men är det verkligen någon moralisk skillnad mellan att könsstympa pojkar gentemot flickor? Om nej, varför har vi då en lagstiftning som gör skillnad på det? Varför är männens kükar mindre värda jämfört med kvinnors fettor? Frågorna är allmänt riktade.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Intressant ämne med många intressanta svar. Det verkar som att de flesta är emot omskärelse och tycker att det är ett barbariskt fenomen. Antar att alla är emot den just religiösa biten av det, då det inte egentligen behövs.

Finns det någon stolle som är emot medicinsk omskärelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas Torsson:

Finns det någon stolle som är emot medicinsk omskärelse?

Vad menar du med medicisk omskärelse? Alltså bara omskärelse som rättfärdigas med trams som att det skulle vara lägre HIV-risk eller något om hygien? För det är ju bara samma sak i ett annat paket om det är något som föräldrarna tvingar på barnet.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!