Våldsspel leder till fler massakrer

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Kan man inte skilja på spel och verklighet så är det inte spelen det är fel på. Punkt slut.

Är det någon som påstår något sådant?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Är det någon som påstår något sådant?

Jack Thompson och alla som tar emot pengar under bordet från honom.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Jack Thompson och alla som tar emot pengar under bordet från honom.

Jag har ingen direkt koll på honom, kan du ge ett exempel när han uttrycker sig på det viset?

För mig känns det som ett halmgubbeargument att prata om "kan man inte skilja på spel och verklighet", jag har aldrig riktigt stött på det argumentet.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag har ingen direkt koll på honom, kan du ge ett exempel när han uttrycker sig på det viset?

För mig känns det som ett halmgubbeargument att prata om "kan man inte skilja på spel och verklighet", jag har aldrig riktigt stött på det argumentet.

Googla... han drar väldigt mycket skitsnack.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Är det någon som påstår något sådant?

Varfri människa som påstår att tv-spel skapar våld i verkliga livet.
Kan en människa inte se skillnaderna på vad som händer i ett spel och vad som händer i verkligheten så är det någonting fel på den människan, inte på spelet. Kanen individ inte inse vilka konsekvenser ett visst handlande kan få i verkliga livet kontra i en fiktiv tv-spelsvärld så är det heller inte fel på spelet utan på individen. Egentligen alla argument där bruk av tv-spel/film/musik/böcker/annat anses mynna ut i någon form av konsekvens i verkliga livet utöver för personen som brukar det är enligt mig rena dumheter då förmågan, eller oförmågan, att hålla en fantasi begränsad till aktuell fantasivärld ligger hos individen, inte hos mediet.

Med andra ord är påståenden så som "Våldsspel leder till fler massakrer" i artikeln rena dumheter. Det är fullt möjligt att sinnessvaga individer spelar spel och när det sedan slår slint så är det från spelen de hämtar inspiration. Men spelen har inte gjort dessa individer benägna till att utföra dessa dåd. Inte heller har spelen gjort dessa individer mer eller mindre mottagliga. Åtminstone inte mer än någonting annat i deras liv.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Googla... han drar väldigt mycket skitsnack.

Jag vet att han säger väldigt mycket skit.
Men säger han just den skiten?

Skrivet av belga:

Varfri människa som påstår att tv-spel skapar våld i verkliga livet.

Nej.

Skrivet av belga:

Kan en människa inte se skillnaderna på vad som händer i ett spel och vad som händer i verkligheten så är det någonting fel på den människan, inte på spelet.

Men det är det väl ingen som påstår?
Jag kanske har missat det, men dom som argumenterar för att datorspel är skadligt och leder till massakrer osv använder helt andra argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag vet att han säger väldigt mycket skit.
Men säger han just den skiten?

Nej.

Jo.

Skrivet av Kilroy:

Men det är det väl ingen som påstår?
Jag kanske har missat det, men dom som argumenterar för att datorspel är skadligt och leder till massakrer osv använder helt andra argument.

Titel på artikeln: "Våldsspel leder till fler massakrer"
Bara titeln gör det klart och tydligt att våldsamma spel orsakar våld i verkliga livet.

Ingress: "Enligt den före detta militären så kommer antalet vansinnesmassakrer bara att öka inom en nära förestående framtid.

Anledningen: våldsamma tv-spel."

Här har vi samma sak ytterligare en gång. Idioter begår vansinnesdåd och anledningen är inte psykisk sjukdom, desperation, depression eller liknande utan anledningen sammanfattas kort gott till: Tv-spel.

Samma typ av påståenden i olika ordalag brukar leta sig in i varenda artikel eller debatt gällande tv-spelens ansvar för våldet i våra samhällen. Och innan tv-spel var det lajvande, och innan det action-filmer, och innan det hårdrock och så vidare och så vidare. Våldet finns där. Det må ha lite olika former men våldet är kvar, det enda som ändras är vilken ursäkt som det skylls på.

Och det är inte spelens fel. Ett tv-spel kan inte få någon att begå en vansinnesmassaker, det kan inte få någon att skjuta sina föräldrar och det kan inte få någon att gå bersärk. Sker dessa saker så är det någonting fel på individen som gör dem. Sen kan spel, film och andra fantasi-stimulerande saker inspirera, men en fullt fungerande och frisk människa kan fortfarande inse att det som sker i spelen har inte samma konsekvenser som i verkligheten och att man därför bör låta det som sker där stanna där. Tv-spel är heller inte någon ensam skurk i det utan talar vi inspiration så är film, tv, böcker och allt annat som används för att ge uttryck för vår fantasi lika skyldiga. Att slå på nyheterna och se blodiga småbarn bäras iväg på bästa sändningstid dag in och dag ut lär ju vara minst lika skadande som att spränga skolbussar i valfri GTA-klon.

Men nej, våldsamma Tv-spel är anledningen till att det slår slint i huvudet på folk, inget annat. Spel skall därför bekämpas. Strunta i att försöka komma tillrätta med problem så som att åldersgränser inte hålls och att föräldrar inte kan uppfostra och ta hand om sina ungar. Det är ju ändå tv-spelens fel.

Och inget av det köper jag för fem öre. Människor skapar problemen. Människor kan fixa problemen. Men människor vill hellre skylla ifrån sig så även om jag kan förstå det, så kallar jag det ändå rent skitsnack när någon vill få det till att tv-spel är skadligt och/eller orsakar våld i verkligheten.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Titel på artikeln: "Våldsspel leder till fler massakrer"
Bara titeln gör det klart och tydligt att våldsamma spel orsakar våld i verkliga livet.

Ja, men påståendet att anledningen till det är att man inte kan skilja på spel och verklighet har jag inte stött på förutom i extremt marginaliserade sammanhang.

Dom flesta påståendena är dumma så det räcker och blir över utan att behöva angripa halmgubbar.

Om någon tror att vi inte påverkas av videospel eller film, musik eller vad som helst så är ni naiva och okunniga.
Därmed inte sagt att man påverkas på det sättet som dessa puckon påstår, verkligen inte.
Men deras argument är inte, utom i väldigt få särfall, att personerna inte kan skilja på spel och verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, men påståendet att anledningen till det är att man inte kan skilja på spel och verklighet har jag inte stött på förutom i extremt marginaliserade sammanhang.

Dom flesta påståendena är dumma så det räcker och blir över utan att behöva angripa halmgubbar.

Om någon tror att vi inte påverkas av videospel eller film, musik eller vad som helst så är ni naiva och okunniga.
Därmed inte sagt att man påverkas på det sättet som dessa puckon påstår, verkligen inte.
Men deras argument är inte, utom i väldigt få särfall, att personerna inte kan skilja på spel och verklighet.

Vad är det annars man påstår när man försöker peka ut spel som skyldiga till verklighetens tragedier?
Jag menar inte att folk skulle springa runt och tro att de är inne i ett spel när de får för sig att blåsa huvudet av sina klasskamrater. Men oavsett om man nu faktiskt skulle ha sådana vanföreställningar, eller bara har blivit så påverkad att man inför sitt illdåd hämtar sin inspiration från spelen så låter man fantasins värld flöda över till verkligheten och påverka det man gör. Det är att vara inkapabel att skilja på fantasi och verklighet. Må så vara att det finns väldigt många nivåer av detta, men det är ändå samma defekt.

Och självklart blir man påverkad. Men kan man inte identifiera detta och avgöra var gränserna går, då säger jag fortfarande att det är någonting fel på personen i fråga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.