Microsoft köper Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

MS lär knappast sjunka, du vet väl om att de drar in $8 per sold Android telefon? Uppskattat att dra in $3.4 billion till MS bara under 2013. Så Microsoft har sitt på det torra.

Källa

De tjänar lika bra på varje såld Android som på varje såld WP. Före köpet av Nokia vill säga. Microsoft förväntar att minst fyrdubbla detta till 40 USD per såld WP telefon genom att äga produktionen. Som brukligt vid övertaganden är det säkert en glädjekalkyl.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med, men det var värt ett garv ändå ^^

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

*** raderat ***

De köper alla smarta personer på Nokia, deras patent, deras tjänster osv för att stärka och inleda en förhoppningsvis ännu större satsning på WP8. Om du inte visste, så är WP8 uppe och nosar på 12% i EU5. Visst, det är knappast i närheten av Android, men det ökar hela tiden.

*** raderat ***

Microsoft har INTE köpt patenten. De leasar dem på 10 år i en sk non-exclusive deal, som kan förlängas. Det innebär att det finns möjlighet att Nokia redan nu kan licensiera ut t ex deras loss less zooming kamerateknologi till iOS och Android, om intresset finns.

Det är bra att WP har framgång någonstans. 100% upp i Europa på ett år. Samtidigt - Elop togs in som svar på tryck från amerikanska investorer som ville se tillväxt i USA. Där har inte WP gått hem, utan i Europa, framför allt UK, och Mexico.

Permalänk
Medlem

Så Nokia överlever 2013, sort of...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Trevligt, nu kanske Microsoft kan få lite mer andelar av marknaden för mobiler.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Som aktieägare var det här precis det jag väntat och hoppats på.
Mobilavdelningen har länge gått med brakförlust mycket pga av den otroligt dåliga satsningen på samarbetet med Microsoft.
Nätverksavdelningen har bra lönsamhet. Äntligen kan Nokia få lite stabilitet och inte bara leva på konstgjord andning från Microsoft.
Förmodligen det bästa som kunde hända i en riktigt dålig situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hahaha, älskar dina positiva kommentarer mitt i negativitetens centrum!
Om jag håller med dig är en annan sak...

Han är ju alltid positiv när det gäller MS, samt enda kretsen man ser honom

Permalänk
Medlem

Så Microsoft ville inte ha Nokias tillverkning av cykeldäck heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har svårt att se att det skulle bli bättre för det.

Jag har alltid gillat Nokia och aldrig gillat Windows Phone. Därför är det för mig bedrövligt att deras lurar numer bara får ha Windows phone.

Förresten så kom ju en nyhet att de inte ens får använda "Nokia" som varumärke, så det borde innebära att det varumärket dör, och därmed drömmen om en Androidlur med Nokia, vilket är tråkigt då jag tycker Nokia har bästa hårdvaran.

Du tror att "svårt att det skulle bli bättre"

Jag tror att detta kommer att bli så mycket bättre.

Och jag tror en stor orsak är din inställning "svårt att det skulle bli bättre" för att du aldrig gillat Windows Phone.

En sammanfattning som inte var så väldigt svår att göra.

Själv tror jag att WP kommer att bli lite av det IOS var innan, alla kommer att älska det. Om det så tar ett eller två eller tre år. Det vet vi ju inte.
Men räkna inte ut det som loosers, det har vi alla gjort innan, och gissa vilka som kom igen.

Never ever tro att man kan förtippa en fail elle succé, det misstaget har man gjort innan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

...Och där var det färdigt! Nokias saga är all och har nu sålt sin själ till amerikanarna som har planerat detta övertagande under en längre tid. Har Nokia varit för godtrogen? Detta tidigare så prunkande företag med hög potential har nu drabbats av Elops kollaps. Högst beklagligt.

Har haft tre olika smartphones med lika många operativsystem, ingen av dem har intresserat mig i längden. Jag har istället gått tillbaka i tiden då mobiltelefonen fortfarande hade unik karaktär och formgivning, något som dog ut med de så kallade smarta telefonerna. Jag plockar stolt upp min E sextioetta när jag behöver den. Den har funnits vid min sida sedan 2006 och kommer också att fortsätta vara det tillsvidare

N.....N ..OOO.. .K......K IIIII ......A.... ____RRRRR.. IIIII PPPPP ____ 22222 .. .0000 .... 111 ..33333
NN...N O.......O K....K . IIIII .....AA.... ___ R.......R. IIIII P.......P ___ .........2 .0......0 .... 11 ..........33
N..N.N O.......O KK...... IIIII ....A..A... ___ R......R.. IIIII PPPPP ____ ....2 .... .0......0 .... 11 ......3
N...NN O.......O K....K . IIIII ...AAAA.. ___ R...R..... IIIII P ________ .2 ....... .0......0 .... 11 ..........33
N.....N ..OOO.. .K......K IIIII ..A......A ____R......R.. IIIII P ________ 222222 . 0000 .. 11111 .33333

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Swedbank, Super Stickman Golf 2 och Jewel Star fanns inte

Sen var det typo gällande WP8.

de är väl så att du får väl lägga en tile lr va de nu kallar det som länk till Swedbanks hemsida och logga in med dosa lr bankid som på vilken dator som helst. finns ju många appar som är onödiga och tar resurser som är bara ett bokmärke iväg från dig.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

...Och där var det färdigt! Nokias saga är all och har nu sålt sin själ till amerikanarna som har planerat detta övertagande under en längre tid. Har Nokia varit för godtrogen? Detta tidigare så prunkande företag med hög potential har nu drabbats av Elops kollaps. Högst beklagligt.

Har haft tre olika smartphones med lika många operativsystem, ingen av dem har intresserat mig i längden. Jag har istället gått tillbaka i tiden då mobiltelefonen fortfarande hade unik karaktär och formgivning, något som dog ut med de så kallade smarta telefonerna. Jag plockar stolt upp min E sextioetta när jag behöver den. Den har funnits vid min sida sedan 2006 och kommer också att fortsätta vara det tillsvidare

N.....N ..OOO.. .K......K IIIII ......A.... ____RRRRR.. IIIII PPPPP ____ 22222 .. .0000 .... 111 ..33333
NN...N O.......O K....K . IIIII .....AA.... ___ R.......R. IIIII P.......P ___ .........2 .0......0 .... 11 ..........33
N..N.N O.......O KK...... IIIII ....A..A... ___ R......R.. IIIII PPPPP ____ ....2 .... .0......0 .... 11 ......3
N...NN O.......O K....K . IIIII ...AAAA.. ___ R...R..... IIIII P ________ .2 ....... .0......0 .... 11 ..........33
N.....N ..OOO.. .K......K IIIII ..A......A ____R......R.. IIIII P ________ 222222 . 0000 .. 11111 .33333

Ursäkta mig. Men i all välmening. Vilket skitsnack!

Jag fattar din nostalgi, vi har alla varit där.

Men jag tror du har fel. Om några år så är det kanske en Nokia/WP som är det som gäller. Jag eller du vet inte.

Så att börja skriva R I P grejen verkar vara lite väl långsökt för min del.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du tror att "svårt att det skulle bli bättre"

Jag tror att detta kommer att bli så mycket bättre.

Och jag tror en stor orsak är din inställning "svårt att det skulle bli bättre" för att du aldrig gillat Windows Phone.

En sammanfattning som inte var så väldigt svår att göra.

Själv tror jag att WP kommer att bli lite av det IOS var innan, alla kommer att älska det. Om det så tar ett eller två eller tre år. Det vet vi ju inte.
Men räkna inte ut det som loosers, det har vi alla gjort innan, och gissa vilka som kom igen.

Never ever tro att man kan förtippa en fail elle succé, det misstaget har man gjort innan.

Självklart kan vi inte veta. Det är bara det att hittills har mina "åsikter stämt bra in med hur det ser ut på marknaden.

Dessutom så är inte Windows Phone drivet av något litet indiebolag i Säffle precis. Det är Microsoft, världens kanske kapitalstarkaste företag som utvecklar och driver Windows Phone. Därför är deras prestation i mitt tycke rätt klen.

Google har visserligen också näst intill obegränsat kapital, men google och Microsoft är väl typ lika där, så Microsoft borde definitivt kunnat prestera bättre. Deras allmänt sunkiga rykte lär ju knappast bero på att folk snackar illa om dem på forum.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är den gamla vanliga hetsen som florerar på SweC. Så fort det kommer en artikel om AMD så är kidsen framme och sågar det. Samma visa med det här. Säger man något illa om Intel, Nvidia eller Google ja då kommer det fram folk som säger det helt motsatta och så vidare. Hur som helst säger jag bara så här tiden får utvisa vad som händer.

Både Google och Apple är samma svin som alla andra så varför hyllar folk företagen till skyarna. Varför inte bara inse att saker och ting råder som de gör. Nokia har gått i förlust och insett att man behöver pengar och vad gör man jo man säljer sig till en som har pengar och det har MS. MS har stålar så det bara skriker om det. Det skulle inte förvåna mig om Nokia kommer igen. Nokia har ju visat med sina Lumia att man kan göra bra telefoner för konsumenter som kan konkurrera. Det är mer bara så att folk är fast i Android/Ios träsket eftersom det finns ju inget annat som kan konkurrera på samma nivå. Bara gå in i en butik och köpa en telefon så är man fan tvungen att köpa Android ifall man inte vill låsa in sig. Så någonstans är det fel sedan om det är företagen eller konsumenterna som har skapat den sorten av marknad kan man fundera i evigheter. Därför väntar jag väldigt starkt på Firefox OS som har en filosofi som innebär att konsumenten inte behöver låsas in och samtidigt inte behöver oroas över senaste versionen för sin telefon som företagen idag inte ens har lust att pusha ut bara för att företaget vill att konsumenten skall köpa en ny telefon istället.

Därmed tycker jag att Nokia går i rätt riktning och gör något eget ihop med någon som kan backa upp finansiellt. Det behövs andra OS än bara Ios och Android för så som det ser ut nu är det rent åt h***te fel. Utvecklingen hämmas och allt går mot samma riktning och hur kul är det.

Permalänk

Hur kan aktien stiga ?

Nokia har andra produkter men de har inget att göra med telefoni/data så borde inte aktien rasa kraftigt eller dö helt ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

RIP NOKIA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Ursäkta mig. Men i all välmening. Vilket skitsnack!

Jag fattar din nostalgi, vi har alla varit där.

Men jag tror du har fel. Om några år så är det kanske en Nokia/WP som är det som gäller. Jag eller du vet inte.

Så att börja skriva R I P grejen verkar vara lite väl långsökt för min del.

Amerikanska företag har en tendens att suga ut det bästa ur företagen som man köper upp. "T ex GM som ägde Saab"
Mer behöver ju inte berättas.

Permalänk
Medlem

Kommer sakna varumärket Nokia, men detta känns ändå som ett riktigt dream team. Jag ser fram emot en flagship phone från microsoft med det bästa från Lumia och Surface (designmässigt) i ett riktigt grymt paket

Och alla som kallar Elop för en trojansk häst får gärna komma med ett bättre förslag för hur de skulle ta sig ur "Symbiankrisen" och ta de marknadsandear de har med idag (med windows phone) på ett bättre sätt.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Ursäkta mig. Men i all välmening. Vilket skitsnack!

Jag fattar din nostalgi, vi har alla varit där.

Men jag tror du har fel. Om några år så är det kanske en Nokia/WP som är det som gäller. Jag eller du vet inte.

Så att börja skriva R I P grejen verkar vara lite väl långsökt för min del.

1. Om jag eller du vet eller inte vet - jag vill inte veta.
2. Om RIP-grejen är långsökt - inte för mig.
3. Och ja, jag är en nostalgiker (som förr i tiden ansågs vara en allvarlig och ibland dödlig sjukdom) - men det bjuder jag på.
Där har du mitt skitsnack - i all välmening.

Permalänk
Medlem

För att ge en liten Konspirationsteori utan någon källa.
Microsoft skickar Stephen Elop till Nokia för att driva företaget i botten så att Microsoft kan ta över "dödsboet" för en spottstyver av det tidigare värdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Herrejösses vad negativa kommentarer. Så här kommer lite positivitet!

YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS, WHOOOOOO.
Kommer bli grymt nu när Microsoft inte bara har bästa mobil OS Windows Phone, utan också den bästa mobiltelefontillverkaren.

Skrivet av dougremer:

Håller med. Kommer bli mumma!
Bra för oss Nokiaägare. Bra för oss konsumenter. Bra för framtiden.

Skrivet av Zyriak:

Det här ett grymt bra för oss som kör WP, för Nokia och för Microsoft, så en riktigt win-win situation!

Skrivet av Orici:

Trevligt, nu kanske Microsoft kan få lite mer andelar av marknaden för mobiler.

Skrivet av skog1s:

Du tror att "svårt att det skulle bli bättre"

Jag tror att detta kommer att bli så mycket bättre.

Och jag tror en stor orsak är din inställning "svårt att det skulle bli bättre" för att du aldrig gillat Windows Phone.

En sammanfattning som inte var så väldigt svår att göra.

Själv tror jag att WP kommer att bli lite av det IOS var innan, alla kommer att älska det. Om det så tar ett eller två eller tre år. Det vet vi ju inte.
Men räkna inte ut det som loosers, det har vi alla gjort innan, och gissa vilka som kom igen.

Never ever tro att man kan förtippa en fail elle succé, det misstaget har man gjort innan.

Skrivet av Soulnut:

Kommer sakna varumärket Nokia, men detta känns ändå som ett riktigt dream team. Jag ser fram emot en flagship phone från microsoft med det bästa från Lumia och Surface (designmässigt) i ett riktigt grymt paket

Och alla som kallar Elop för en trojansk häst får gärna komma med ett bättre förslag för hur de skulle ta sig ur "Symbiankrisen" och ta de marknadsandear de har med idag (med windows phone) på ett bättre sätt.

Mitt i prick! iaf fem av 100+ kommentarer som verkar ha en nokia köpte faktiskt en Lumia 925 i helgen, vilket åka för pengarna! sjukt grym kamera, ruskigt flyt i menyerna och aldrig något hack!

Jag har funderat på en ny tele i drygt ett halvt år och har växlat med vad jag ska köpa rätt mycket, men till sist tänkte jag att jag tar något som inte alla har (ingen som jag känner iaf!), första 2 dagen kändes mest som "åh nej, vad har jag köpt!?!" men nu ångrar jag mig inte det minsta

Testa nåt nytt köp en WP8, Programmerad (och numera ägt) av ett stort ondskefullt amerikanskt bolag precis som de andra du blir övervakad och inlåst vad man än väljer men jag kan varmt rekommendera WP8 om man inte MÅSTE ha de senaste spelen.... Men då får man ju istället sjukt fin kamera (om ni har en lumia 9xx ta ner programmet "Nokia pro cam" då går det att ställa in allt! slutare, iso, vitbalans, rubbet! funkar sjukt bra!) och (tycker jag) underbara menyer som dock kräver tillvänjning, wp8 vänjer man inte vid på 5 min om man kommer från Android eller Ios...

mina små tankar, fritt fram att elda om man tycker annorlunda jag hoppas bara att fler vågar testa, wp ÄR bra!
//kalleman

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

En epok som går i graven. Ericsson försvann också för inte så länge sedan. Haft mobiler från både Ericsson och Nokia under åren så det är lite tragiskt att de båda försvunnit från marknaden.

Permalänk

Hoppas det blir en positiv utveckling för Nokia och WP, får bara hoppas att inte Nokia sväljs av Microsofts minst sagt intressanta företagskultur.

Permalänk
Entusiast

Nokias små misstag som lett till detta:

  • Mobilbranchen är i behov av en mjukvaru-standard.
    Flertal mobiltillverkare enas över Symbian.
    Symbian splittras i flera läger, som sedan sållas ner till två: Nokias S60 och de övriga samsas om UIQ.
    En klyfta uppstår, och Nokias Symbian S60 blir alltmer icke kompatibel med de övrigas Symbian UIQ.
    Min fundering om Nokia: Varför skall Nokia försöka vara så speciella? Var det inte bra med en gemensam standard? Var det inte därför alla enades om Symbian från början?

  • Android blir till och lovar guld o gröna skogar med en öppen standard.
    Tillverkarna tar det med blandade reaktioner. En högst intressant idé, men kan ett så litet företag verkligen leverera?
    Nokia rynkar på näsan åt Android. Det lär ju aldrig bli något av.
    Min fundering om Nokia: Men se till att öppna upp er version av Symbian mer än vad det är. Är det inte uppenbart om att marknaden vill ha en öppen OCH gemensam standard? Ha ett öppen sinne för ***.

  • Google stöttar, och slutligen köper Android och företaget som skapat det.
    De övriga mobiltillverkarna är snabbt med på noterna. Prima. En start aktör står bakom ett mycket intressant koncept.
    Nokia kämpar vidare med Symbian.
    Min fundering om Nokia: Bra Nokia. Kämpa, men se för *** till att se marknadsbehoven. Den nuvarande utvecklingsmodellen med Symbian fungerar inte. Folk hoppar ju av tåget för att allt är så instängt. Ser ni inte vad som händer?

  • Symbian går raskt neråt när tillverkarna hoppar på Android-tåget.
    Nokia inser till slut att Symbian är en återvändsgränd. Börjar titta på alternativ som inte är Android. Nokia anser att Android kommer att göra dem till en-i-mängden tillverkare. De vill de inte. Nokia vägrar Android.
    Min fundering om Nokia: Så går det när man inte ser till utvecklarnas och användarnas behov och lyssnar på vad de har att säga. Men att vägra ett alternativ som bokstavligen rusar ifrån? Undrar om Nokia ens hört talas om: "If you can't defeat them, join them."
    Se till att hoppa på tåget innan det är försent.

  • Nokia skriver på kontrakt med Microsoft och blir därmed fastlåsta.
    De övriga tillverkarna har till och med rusat ifrån populära iPhone. Nokia kämpar vidare längst ner och letar smulor tillsammans med Microsoft.
    Min fundering om Nokia: Hur desperat får man bli? Har Nokia något personligt emot Android. Att dessutom binda upp sig med ett annat företag som även de har stora bekymmer att hålla sig på marknaden är som att elda upp broarna. Vart skall ni nu ta vägen?

  • Microsoft köper Nokia.
    Min fundering om Nokia: Jaha ja? Man är så extremt emot Android att man till och med väljer att sälja sig... eller var det något i det finstilta i det där kontraktet? Var inget smart beslut nu när man har facit i handen? Vilka beslut har varit smarta hittills. Alla beslut man har tagit från Symbian fram tills nu har lett fram till detta.

Vad gick fel?
Min misstanke: Nokias beslut att kämpa vidare med Symbian när resten av marknaden sett nackdelarna och problemen det drogs med. Allt därefter har bara varit en störtdykning rakt ner i avgrunden.

Vilken väg ser vi framför oss?
Är Microsoft den ängel som "räddar" Nokia och driver vidare varumärket?
Drar Microsoft upp Nokia ur ravinen de störtdykt i, och knuffar in Nokia på ett bra spår?
Kommer vi att få se nya Nokia-enheter i framtiden, fastän det är Microsoft-ägt?

...eller ...

Är Microsoft den som hela tiden suttit långt ner i avgrunden?
Väntat på att Nokia skall falla lågt nog så att man kan greppa Nokia med sina giriga klor och sliter ur alla patenten?
Kommer Microsoft skrota varumärket och sedan driva resten under eget namn?
Får vi Microsoft surfplattor och telefoner snart? Istället för "Nokia", så kommer vi att se "Microsoft". Nokia försvinner helt?
Är Nokia "för skadat" som varumärke?

Jag tror att det är Nokias högmod, och behovet att vara säregen, som tog kål på dem till slut.
Att vara säregen och värdelös, eller lyckad "en i mängden"?

Tillägg / Korrigering:
Det visade sig visst att jag hade fel i min misstanke om att Microsoft vill sätta klorna i patenten som Nokia sitter på.
Nokia behöll patenten, men sålde affärsverksamheten. Nu hamnade prisbilden jag såg i ett helt annat läge. Har Nokia något lurt på gång?
Källa: http://www.reuters.com/article/2013/09/03/us-nokia-microsoft-...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

En tragisk dag för världen...
Tråkigt att man aldrig mer kan köpa Nokia

Visa signatur

Platta/surfdator - SurfAce Pro 2 256gb
Gaming rigg - CPU: Intel Core i7 2600k @6GHz 1,25V (Multiplier x59 | Bus Speed 103,02) | Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 | Minne: 64Gb DDR3 Crucial PC3-12800H @1648,4 1:6 cl9 9 9 24 2T 1,5V | ASUS Radeon HD 7950 DirectCU II Top 3Gb @1GHz GPU, 6GHz Minneshastighet | 2x Dell UltraSharp U2412M | Samsung SSD 850 EVO 512Gb | 4x WD Green WD30EZRX 64MB 3TB

Permalänk
Medlem

Och jag som nästan hade bestämt mig för att sakta men säkert börja byta till apple bara för att de kan leverera en helhetslösning på både mjukvara och hårdvara inom alla teknikgrenar jag behövde (dator, telefon, platta). Så går Microsoft och köper Nokia och kan leverera samma sak helt plötsligt, blir väl att ta en funderare till då helt enkelt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

För att ge en liten Konspirationsteori utan någon källa.
Microsoft skickar Stephen Elop till Nokia för att driva företaget i botten så att Microsoft kan ta över "dödsboet" för en spottstyver av det tidigare värdet.

Fast en mer korrekt beskrivning är Nokias styrelse väljer Elop som ny vd, sen skall Nokias styrelse enligt din tes suttit overksamma medans Elop tillsammans med Microsoft medvetet förstört Nokias varumärke och sänkt dess marknadsvärde samtidigt som man hela tiden understött Nokia med ekonomiska medel?
Låter det verkligen troligt?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

de är väl så att du får väl lägga en tile lr va de nu kallar det som länk till Swedbanks hemsida och logga in med dosa lr bankid som på vilken dator som helst. finns ju många appar som är onödiga och tar resurser som är bara ett bokmärke iväg från dig.

Jaha? Vad är då poängen med sådana apps.

Det smidiga med t ex Swedbanks app är att du kan se ditt saldo utan att ens behöva logga in. Sen är det smidigare att göra överföringar mellan konton via appen istället för att använda telefonbanken och mycket smidigare än att använda den inbyggda browsern. Menar såklart inte att jag sitter hemma och pillar med appen - det är när man är ute som den är bra att ha.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jaha? Vad är då poängen med sådana apps.

Det smidiga med t ex Swedbanks app är att du kan se ditt saldo utan att ens behöva logga in. Sen är det smidigare att göra överföringar mellan konton via appen istället för att använda telefonbanken och mycket smidigare än att använda den inbyggda browsern. Menar såklart inte att jag sitter hemma och pillar med appen - det är när man är ute som den är bra att ha.

Samtidigt är det ett problem som alla nystartade plattformar lider av, under ett par år i början var det exempelvis ingen som brydde sig om att göra appar för Android och det är väl först nu som man egentligen på riktigt börjar komma i kapp iPhone vad gäller kvalitén på appar.

Swedbank var rätt tidiga ute med sin Android app, men i början var den rätt kass faktiskt så kass så jag helt enkelt inte använde den även fast jag använde Swedbank och Android.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Samtidigt är det ett problem som alla nystartade plattformar lider av, under ett par år i början var det exempelvis ingen som brydde sig om att göra appar för Android och det är väl först nu som man egentligen på riktigt börjar komma i kapp iPhone vad gäller kvalitén på appar.

Swedbank var rätt tidiga ute med sin Android app, men i början var den rätt kass faktiskt så kass så jag helt enkelt inte använde den även fast jag använde Swedbank och Android.

Absolut men då väntar jag hellre ett tag och ser vad det finns nästa gång jag byter telefon vilket borde bli om ca ett år.

Hade Nokia N900 och 5800 som körde Symbian och det var ju bara att glömma allt som hette apps. Nu borde iofs WP8 bli större än Symbian så som sagt...jag får se om ett år.

Sett en Lumia in action en kort stund och den verkade väldigt smidig och flöt på mycket bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9