Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mempatch:

Köpte WD Hitachi också? Är det deras diskar man får när man köper WD nu? =P, IBMs? =P

Finns inte så mycket annat kvar att köpa nu för att råda bot på det heller? Hur är Toshibas diskar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aliquise:

Köpte WD Hitachi också? Är det deras diskar man får när man köper WD nu? =P, IBMs? =P

Finns inte så mycket annat kvar att köpa nu för att råda bot på det heller? Hur är Toshibas diskar?

Tror knappast att WD byter sin goda kvalitet mot någon tveksam kvalitet. Mer troligt har WD köpt upp andra tillverkare för att komma över patent och "nyckelpersoner".
Har själv haft en omgång diskar av diverse tillverkare i min privata filserver. De enda som inte har fallerat ännu är WD. Som grädde på moset är den älsta disken i filservern också WD och går fortfarande som tåget.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Hur har ni byggt upp den lagringen? Har du några länker till prylarna ni köpt eller liknande?

Vi kör Dell Compellent med tillhörande diskrack. Den är väldigt enkel att hantera och expandera:
http://www.dell.com/se/foretag/p/dell-compellent-fs8600/pd

Innan den hade vi Dells inköpa EMC storage, som va mycket krångligare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Undrar precis samma sak. När skall WD RED 4TB komma......

WD Red 3TB har sjunkit såpass mycket i pris nu. Teknikmässigt måste det ju vara möjligt, finns ju 4TB diskar. Seagate tar drygt 1700:- för deras "NAS HDD". WD REE 4TB kostar närmare 3000:-

Nu får WD lägga på en rem!!!!!

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/181787-wd_red_4tb_sat...

När man talar om trollen...

Satan vad drygt att lansera EFTER CopySwede

http://www.wdc.com/en/products/internal/desktop/

Står numera "500GB - 4TB" under Green-diskarna också, så jag tror vi kan räkna med att dessa kommer rullas ut inom en snar framtid

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Tror du mig fel kan du försöka bevisa mig fel eller bara bemöta mina argument. Vad du gör nu är att snacka skit

Jag har bevisat att du har fel genom att länka till flera artiklar där de säger att hårddisktillverkarna håller priserna uppe mha marknadsmanipulation.

Du är ju helt borta. Läs alla artiklar så ser du att du har fel. Det är ingen konspiration, det är sant. Läs artiklarna för bövelen istället för att förneka dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Nackdelen med större diskar är risken för bitfel. Eftersom bitarna sitter tätare på diskytan krävs det högre precision i mekaniken. Det i sin tur gör att toleranserna minskar, och risken för eventuella fel blir större.
Minskade toleranser innebär också att diskarna inte tål samma slitage som tidigare generationer.
Det är mest troligt där tillverkarna sitter fast: Att kunna släppa ut rymligare diskar, men fortfarande kunna lova samma MTBF.

Nu har moderna diskar något som kallas ECC recovery, vilket innebär att varje block kan korrigeras om läsfel skulle uppstå.
I de rymligaste diskarna är det inte helt ovanligt att ECC recovery triggar ofta, och anses till och med som normalt.
Harm man ett mycket lågt värde på SMART-attributet "Hardware ECC Recovered", så är det ett tecken på att disken kanske inte bör användas i en kritisk applikation. För oss vanliga dödliga konsumenter är det rekommenderat att ignorera värdet, och titta på andra mer kritiska värden istället.

Så ja. Jag väntar hellre på att disktillverkarna får till en tillförlitlig läsning av data innan de släpper rymligare diskar.
Det är inte meningen att disken skall anses som utsliten efter bara några tusen timmars drift. (På grund av extremt små mekaniska toleranser)

Du har helt rätt att diskarna blir större och större och därför får fler och fler bitfel. Alla diskar har rudimentära ECC kontroller inbyggda, jag har läst att ca 25% av en disks yta går åt till ECC koder för att korrigera alla fel som uppstår hela tiden. Ju mer data en disk rymmer, desto mer fel blir det.

Men, det finns bot. Misströsta inte.
Filsystemet ZFS löser alla problem med bitröta och annat. Därför kör många människor ZFS nu hemma för att slippa såna här fel som du pratar om. Läs här för mera information om sånt du pratar om:
http://en.wikipedia.org/wiki/Zfs#Data_integrity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sen 2TB diskarna kom har det inte hänt mycket, eller?

De har blivit dubbelt så stora och det är väl inte kattskit?
De har väl blivit ungefär hälften så dyra per gig dessutom, då priserna på en 2tb disk när den kom ligger ungefär som 4tb gör idag...
Folk tjatar alltid om hur fort det går på SSD-fronten, men det rullar ju faktiskt framåt även på hårddisk-sidan hela tiden.

Prestandamässigt känns det som det inte går att räkna med några större förbättringar längre... Men där täcker ju SSD:er upp.

*edit*
Äh, jag insåg nu att det var lite taskigt att ta ett lösryckt citat som dessutom var ett år gammalt, och hacka på det - sorry Json

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag har bevisat att du har fel genom att länka till flera artiklar där de säger att hårddisktillverkarna håller priserna uppe mha marknadsmanipulation.

Du är ju helt borta. Läs alla artiklar så ser du att du har fel. Det är ingen konspiration, det är sant. Läs artiklarna för bövelen istället för att förneka dem.

haha, nee; din argumentation håller inte.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är några WD RED 5TB bestämda och vad dom kommer ha för spec?

Har även en annan fråga. På NAS med 2 platser så är 8 TB max. När det kommer t ex WD RED 5T kommer man då kunna lägga till stöd för dessa i efterhand, dvs så maxstorleken blir 10 TB eller är det något annat som begränsar?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Verkar som att Toshiba nu äntligen får tummen ur:

http://chinese.vr-zone.com/100746/toshiba-will-announced-5tb-...

19 feb. alltså.
Lacie verkar dessutom redan ha monterat in 5or i sina externa, något jag var inne på tidigare.
Tror att vi under mars kommer att få se fler och billigare modeller och fler externa. Kanske nya WD My Book?

Permalänk

5tb har nu lanserats!!!!

Äntligen!

Nu är det allstå officiellt:
http://www.zdnet.com/toshiba-launches-5tb-enterprise-hard-dri...

Observera att dessa är på 5TB utan helium.

Vad tror ni om priset?
Gissar själv på 2500-3000SEK när de når handeln i Sverige om ca en till två månader (eftersom det är en enterprise disk)...

Permalänk
Skrivet av dagobert1:

Äntligen!

Nu är det allstå officiellt:
http://www.zdnet.com/toshiba-launches-5tb-enterprise-hard-dri...

Observera att dessa är på 5TB utan helium.

Vad tror ni om priset?
Gissar själv på 2500-3000SEK när de når handeln i Sverige om ca en till två månader (eftersom det är en enterprise disk)...

...och nu verkar det som att en extern verkar ha lanserats i och med Toshiba StorE Canvio 3.5" USB 3.0 5TB.
Sedan tidigare har vi dessutom Lacie som gått ut på bred front.

Permalänk
Skrivet av dagobert1:

...och nu verkar det som att en extern verkar ha lanserats i och med Toshiba StorE Canvio 3.5" USB 3.0 5TB.
Sedan tidigare har vi dessutom Lacie som gått ut på bred front.

...och nu Seagate verkar det som:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2550516

Permalänk
Medlem

Hej alla sweclockers! Gällande de här nya 5 TB hårddiskarna så bör man väl avvakta tills dessa diskar har hunnit testköras och så vidare så att man som konsument vet att de verkligen håller och inte har en hel del barnsjukdomar innan man börjar inhandla dessa. För det är ju inte så trevligt när en 5 TB disk rasar man kan ju faktiskt förlora i stort sett hela sitt liv som man har lagrat på dessa hårddiskar gällande viktiga bilder, videofilmer och så vidare, så man bör nog helst avvakta med att inhandla dessa tills de har etablerat sig ordentligt på hårddiskmarknaden. Eller är jag helt ute och cyklar nu? :=)

Permalänk
Avstängd

Beror ju på hur mycket du lägger in på dina 5tb diskar

Nej skämt åsido, enda sedan dag ett har backup varit det enda riktiga sättet att skydda sin data. På Amiga- tiden var det nästan regel att backupa spel mot flera disketter. Sedan kom hårddiskar och bandstationer, zipdrives osv. Saken är att hårddiskar är ganska billiga idag, vi pratar om terabyte som om de vore megabytes. Det finns ingen ursäkt till att inte köpa en extern hårddisk på 1tb och backa upp det viktigaste, vill man vara lite lyxig kör man någon form av raid på sin ordinarie och backup i identisk storlek på det.

Permalänk