Permalänk
Medlem

Knasigt Internet problem

Hejsan!

Jag har ett knasigt internet problem! Jag och en polare sitter på lan, och helt plötsligt susar jag up i över 5000ms> medans polaren fortfarande sitter på 62ms~. Detta händer på både Leauge of Legends, World of Warcraft och Diablo 3. Har inte en susning vad det kan vara för problem så jag tänkte komma hit och fråga om någon stött på detta problem tidigare och hur dom åtgärdade det?

Med Vänliga Hälsningar

Robin

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Rekordmedlem

Lan ? Innebär det att du inte spelar över internet ? i så fall är det nått i din dator som strular.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej nej, Vi spelar över internet, det jag menade var att vi sitter på samma internet, och att jag ibland får över 2k> ping, och han stannar kvar på ungefär 60ping~. Tycker det är så konstigt eftersom vi sitter på samma borde vi väll ändå ha samma ping?

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoriuz:

Nej nej, Vi spelar över internet, det jag menade var att vi sitter på samma internet, och att jag ibland får över 2k> ping, och han stannar kvar på ungefär 60ping~. Tycker det är så konstigt eftersom vi sitter på samma borde vi väll ändå ha samma ping?

Det är klart att ni sitter på samma internet, det finns bara ett internet.

Permalänk

Mer info om anslutningar router portar osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Mer info om anslutningar router portar osv

Routern är en TG799vn v2, Följde med när jag köpte mitt 24/1 från Telia. Har inget nätverks kort så den badboyen kör jag rakt in i moderkortet, Trådat nätverk 10/100/1000 Mbit/s. Har även en port öppen i routern.

https://www.inet.se/produkt/1902374/msi-z77a-g43-atx
Detta moderkortet använder jag.

Något mer du vill veta?

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xoriuz:

Nej nej, Vi spelar över internet, det jag menade var att vi sitter på samma internet, och att jag ibland får över 2k> ping, och han stannar kvar på ungefär 60ping~. Tycker det är så konstigt eftersom vi sitter på samma borde vi väll ändå ha samma ping?

Ja men sitter ni tillsammns och ansluter via samam router eller sitter ni på olika platser ? sitter ni på samma ställe så är det datorerna som skiljer, sitter ni på olika så är det nått annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men sitter ni tillsammns och ansluter via samam router eller sitter ni på olika platser ? sitter ni på samma ställe så är det datorerna som skiljer, sitter ni på olika så är det nått annat.

Vi sitter anslutna till samma router

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Medlem

Det är något med din dator som spökar. Har din polare också inbyggt NIC? Har du något program installerat som lägger sig i nätverkskortet? Såsom mjukvarubrandvägg eller nått skumt VPN-program? NÄr du installerade drivisarna till ditt NIC installerade du bara drivers då eller även programvaran som en den tillverkare h****r sig med att använda, typ intel? Om Ja avinstallera skräpet å installera BARA drivrutinerna.

Och 1 miljonersfrågan: Du har inte någon nedladdning på eller torrentklient? Och/eller något annat program som laddar ner i bakgrunden?
Antar ni båda sitter med trådat nät och ikke wlan?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är något med din dator som spökar. Har din polare också inbyggt NIC? Har du något program installerat som lägger sig i nätverkskortet? Såsom mjukvarubrandvägg eller nått skumt VPN-program? NÄr du installerade drivisarna till ditt NIC installerade du bara drivers då eller även programvaran som en den tillverkare h****r sig med att använda, typ intel? Om Ja avinstallera skräpet å installera BARA drivrutinerna.

Och 1 miljonersfrågan: Du har inte någon nedladdning på eller torrentklient? Och/eller något annat program som laddar ner i bakgrunden?
Antar ni båda sitter med trådat nät och ikke wlan?

Vet ej vad NIC är för något så är rädd att jag inte kan svara på det! Tror inte det är någon mjukvarubrandvägg eller VPN program. Kan mycket vara att det är spökiga drivrutiner, Måste jag isåfall installera om datorn för att avinstallera dem? eftersom det är moderkorts drivisar, eller räcker det då att jag bara avinstallerar detta NIC och drar ner nya drivisar till den?

1 miljoners svaret: torrents?... Nä, Vi har båda kikat om steam eller något annat program laddar ner och det gör det inte.

Om det inte skulle vara för mycket begärt, skulle du vilja länka dem drivrutiner jag borde tanka ner?

Tack så jätte mycket på svar!

Med Vänliga Hälsningar

Robin

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Medlem

prova starta om datorn

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

prova starta om datorn

Get out Simon.

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoriuz:

Get out Simon.

Busted

Om det inte är något drivrutin problem så är det något knas med din dator.. om bara du sitter i nätverket, ingen skillnad?
Starta om datorn och kör bara internet kabeln rakt till din dator alltså inte via nån switch om du har det eller sitter ni routern båda 2 direkt?
Kör ett tp test båda 2 och kolla ev skillnader i resultat (inte samtidigt)!
Eftersom problemet endast uppstår i spel (du snackar ms/latens problem) kanske du bör se över andra drivrutiner också?
Detta uppstod ju efter att du bytt till ett gtx 580 och tillbaka till ditt 560ti?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Rekordmedlem

Drivrutiner till nätverkskretsen har du på moderkortets hemsida, välj rätt operativsystem och ladda hem dem och installera om dem.
Du behöver inte koppla om och testa utan router o dyl eftersom den fungerar ok om din kompis är ansluten via den, det är nått i din dator i det läget som påverkar, eller eventuellt en dålig kabel, har ni skiftat kablar med varandra ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Här haft ungefär samma problem, testa stäng av ipv6 på routern, funkade för mig då väldigt många hemsidor och liknande inte laddade, det fixade även mina problem med LoL.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att detta uppstod alldeles nyss, inget har ändrats förutom grafikkorts bytet du gjorde nyss? fram och tillbaka mellan 580/560ti..

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

Busted

Om det inte är något drivrutin problem så är det något knas med din dator.. om bara du sitter i nätverket, ingen skillnad?
Starta om datorn och kör bara internet kabeln rakt till din dator alltså inte via nån switch om du har det eller sitter ni routern båda 2 direkt?
Kör ett tp test båda 2 och kolla ev skillnader i resultat (inte samtidigt)!
Eftersom problemet endast uppstår i spel (du snackar ms/latens problem) kanske du bör se över andra drivrutiner också?
Detta uppstod ju efter att du bytt till ett gtx 580 och tillbaka till ditt 560ti?

Om bara jag sitter i nätverket så får jag aldrig hög ms. Telia router, allt i ett, Ska kolla över drivrutinerna. Och nej, Problemet har jag haft länge

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Drivrutiner till nätverkskretsen har du på moderkortets hemsida, välj rätt operativsystem och ladda hem dem och installera om dem.
Du behöver inte koppla om och testa utan router o dyl eftersom den fungerar ok om din kompis är ansluten via den, det är nått i din dator i det läget som påverkar, eller eventuellt en dålig kabel, har ni skiftat kablar med varandra ?

Aight, Ska in och kika lite. aa vi har shiftat kablar och jag har använt ett ex antal andra kablar utan framgång

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliros:

Här haft ungefär samma problem, testa stäng av ipv6 på routern, funkade för mig då väldigt många hemsidor och liknande inte laddade, det fixade även mina problem med LoL.

Okej men då testar vi det! Tackar!

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

Grejen är ju att detta uppstod alldeles nyss, inget har ändrats förutom grafikkorts bytet du gjorde nyss? fram och tillbaka mellan 580/560ti..

Nej, Har haft problemet ett bra tag, Men sällan folk är här så har aldrig riktigt brytt mig om att försöka fixa det

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Rekordmedlem

Har du installerat om drivern och provat igen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du installerat om drivern och provat igen ?

Jag installerade om datorn för något tag sen, och kommer faktist inte ihåg om det var såhär innan jag installerade om det. Men nu, om jag ska testa andra drivisar, lär jag då dra ren hela datorn igen? Har ju SSD som inte är så värst stor, så skulle väll inte vara hela världen om jag fick lov att göra det, men undviker hellst!

Visa signatur

-=Asus M4N98TD EVO - AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition AMD - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - A-Data 4GB 1600Mhz Game Series - 500GB HDD - Fractal Design Define R3=-

Permalänk
Rekordmedlem

Jag syftar på ominstallera drivern, inte win, du verkar så luddig där, du kanske inte ens installerat en driver utan kör via den som följde med win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.