Permalänk
Medlem

Ljudet och sjävla datorn hackar till

.

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Medlem

Testa att clocka ner och läs på om vad konsekvenserna blir av att clocka processorn. Det är så olika för varje system med minnen timings, och mhz tal och kylning.

Permalänk
Medlem

testa gamla driv ist kan vara bugg i nya

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

har exakt samma problem- Jag ska titta på olika lösningar i veckan som kommer men jag är rädd att det kan vara degrading av CPU orsakat av hög vcore i samband med överklockning då jag även upplever samma problem med default clocks.

Har en 3770k

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min laptop och det berodde på att den blev alldeles för varm.
Vad har du för temperaturer?

HWmonitor fungerar bra, här har du en länk http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk

Moderkort eller CPU borde nästan vara boven tycker jag? har du testat nyaste BIOS?

Tänkte säga nätagget först men det verkar inte så iom %-användningen i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har ingen konkret hjälp. Men min laptop hackar till varje gång grafikkortet växlar frekvens. Dvs, tex när det går ner i sparläge.
Lycka till med felsökningen!

Testa förresten att köra med två ramstickor i taget om du nu har fyra. Eller en i taget.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ok så jag tycks ha löst problemet..

Det blir en jävla historia utan någon precis lösning, men:

Det började med att jag kopplade ur datorn för att göra rent den från damm då Fors_89 föreslog att det kunde vara relaterat till för hög värme. Värt och notera är dock att temperaturen återspeglad av HWMonitor var runt 40-50*c i load (inga bekymmer här) och när jag väl öppnade datorn så fanns här knappt något damm alls.

Så jag stängde igen sidopanelen och satte tillbaka alla sladdar på sin plats:
När jag väl startade datorn igen så lyste hon upp och alla fläktar satte igång, men jag fick ingen bild till skärmen och varken mus eller tangentbord gav tecken på liv. Så jag lossade sidopanelen igen och läste felkod "55" på moderkortet.
Jag öppnade manualen för moderkortet och läste att felkod "55" tydde på att inga minnen var installerade.

Jag stängde av datorn och resettade CMOS och startade datorn utan sidopanelen, ALLTING FUNGERADE IGEN??? Märkligt tänkte jag och satte tillbaka sidopanelen: Då slocknade datorn igen till följd av BSOD.
Jag försökte starta datorn men moderkortet visade åter igen felkod "55": inga minnen installerade.

Tog därför åter igen bort sidopanelen och startade datorn: Och allting fungerar igen.

Nämnas ska oxå att jag har en väldigt kompakt datorlåda och det är väldigt trångt. Det tycks att sidopanelen trycker på CPU_kylaren och tillhörande fläktar som i sin tur trycker på minnesmodulerna. Datorn fungerar utan sidopanelen.

TL;DR
Det visade sig att sidopanelen skapade ett tryck på CPU_Kylaren / minnesmodulerna och medförde att datorn betedde sig konstigt. (Ett tryck som orsakade glapp?)
Men det verkar vara direkt kopplat till minnesmodulerna. Så mitt tips är att börja felsöka dessa: Kör MEMTest eller testa att bara använda datorn på en minnesmodul och se om dina problem kvarstår.

Jag förstår att detta inte hjälper dig lösa ditt problem på något enkelt sätt men hoppas ändå att det kan ge dig lite tips för att börja felsöka ditt problem. Lycka till.

Permalänk
Avstängd

Har ett liknande problem.

Datorn funkar hur bra som helst under en timmas speltid ungefär och helt plötsligt så fryser den i 1-2 sekunder. Ljudet loopas och bilden står still eller är aningen förvrängd.

Sen släpper det som om det aldrig hade hänt, spelet fortsätter, ljudet fungerar och grafiken är felfri. Blir inte klok på det alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Unor92:

Hej igen, jag körde memtest86 och fick några errors som jag inte har någon aning om vad det är, kan någon förklara vart dessa errors kommer ifrån är det ram minnet jag borde ändra på eller är det fel på CPU?

Edit: Körde en till test med 4 CPU's och datorn bara stängdes av efter 20min snälla hjälp! vad är felet

http://i.imgur.com/PEwfxkn.jpg

Bump ingen som vet?

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unor92:

Bump ingen som vet?

De errors du får när du kör memtest86 är direkt relaterade till dina minnen.
Vill du veta vilken/vilka sticka/stickor som är frisk/friska så kör du memtest86 med endast 1 sticka isatt i systemet i taget och på så sätt får du fram vilken av dem som är "trasig".

Du har två alternativ som jag ser det:

1) Om du har garanti kvar:
skicka in minnen på RMA (du får då nya, men blir tvungen att vänta på att dessa testas samt sedan att få dessa skickade till dig) det brukar resultera i att du inte har en fungerande dator i några dagar, men det kostar dig ingenting.

2) Om du inte har garanti kvar:
Du köper nya minnen.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

De errors du får när du kör memtest86 är direkt relaterade till dina minnen.
Vill du veta vilken/vilka sticka/stickor som är frisk/friska så kör du memtest86 med endast 1 sticka isatt i systemet i taget och på så sätt får du fram vilken av dem som är "trasig".

Du har två alternativ som jag ser det:

1) Om du har garanti kvar:
skicka in minnen på RMA (du får då nya, men blir tvungen att vänta på att dessa testas samt sedan att få dessa skickade till dig) det brukar resultera i att du inte har en fungerande dator i några dagar, men det kostar dig ingenting.

2) Om du inte har garanti kvar:
Du köper nya minnen.

Lycka till

Tack :), Får ta o köpa Corsair Dominator hört att dom är bra

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Hedersmedlem

*Låst*

Det går inte att diskutera när trådskaparen raderat sina inlägg.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X