Permalänk
Skrivet av chris_kuosmanen:
Skrivet av duck_the_hitman:

Tjena chris_kuosmanen!

Jag är väldigt nyfiken på vad det är för problem du har läst om!
Kan dela med mig av mina hehe:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1581552
(läs mitt omdöme)

Om du har några frågor är det bara att ställa!

1. Fläktarna kör typ full ös jämt
2. Ethernetporten strular/glappar
3. Läste att nån hade råkat pajja sin strömport hur enkelt som helst och blev sittande med en 17,000 kronors dörrstop.

Din Dator ser ut att vara i ganska risigt skick.. har listen släppt helt? Vad säger Asus om detta.

Är sjukt sugen på den här datorn för att den tillgodo ser alla min behov! ultrabook(ish) mobilitet och mycket krut samt en dedikerad GPU.
Men finns det för mycket barnsjukdomar? vänta tills nästa år blir för jobbigt.
En bra utmanare som som kommer den 11nov är Dell Precision 3800 men kommer förmodligen att ha en betydligt saftigare prislapp

Ang. min dator, vet inte exakt vad du menar med list som lossnat.
Som jag skriver på prisjakt.nu: modellserien tillverkas sned i chassit.
(Plus att gångjärnet behöver sitta längre ner, alt. skärmen närmare gångjärnet.)
Detta skapar ett stort glapp mellan lockets gummilist och metallchassit.
När gummilisten ska sluta tätt mot metallchassit hela vägen runt.
Det är perfekt tätt slutet på 13 tums "lillebror" Zenbook, och på varenda Apple MacBook!
Edit: Här är bilderna: Asus Zenbook Touch U500VZ defect (photobucket)

Ett urplock:

Asus har, tillsammans med tydliga bilder, fått frågan om hur denna delen av laptopen SKA se ut.
Och vidare fått frågan att, förutsatt att datorn var så direkt ut ur oskadad förpackning, om detta anses vara ett defekt.
De har undvikit att svara på just dessa två frågor skriftligt tre gånger nu, och hittills inte svarat alls på en fjärde gång.
Istället svarar de endast: att det ser ut som att jag har påverkat datorn med en kraft (alltså jag har misskött/förstört varan) och att förmodligen samma bedömning kommer göras om den lämnas in till deras servicenter (på t.ex. garanti/reklamations ärende).
(Vilket har den väldigt skrämmande bi-effekten att alla datorer levererade med denna defekten potentiellt saknar garanti/reklamationsrätt för alla fel/problem från början! Då Asus potentiellt bara kan skylla på användarfel.)
När jag dessförinnan pratade muntligt över telefon med dem 3 gånger, varav två av gångerna ställde precis dessa frågor fick jag svaret att det är ett defekt, det ska inte vara så, luckan SKA sluta tätt runt om, det ska inte vara några glapp!
(Min muntliga beskrivning var mycket tydlig! Och killen sökte dessutom på användarbilderbilder på google och bekräftade att han såg samma sak. Så det var noll missförstånd!)

Ska besvara det övriga så gott det går...

I min erfarenhet är fläktarna inte på fullt hela tiden, utan anpassar sig väldigt bra.
Fläktarna är störande på idle om det är tyst runtom, man är nära datorn och man är känslig/kräsen, personligen är det lite på gränsen för mig.
När jag kör 3D-benchmarks varvar fläktarna upp rejält. Som jämförelse skulle jag säga ljudnivån på full grafikbelastning är lika mycket som min stationära idle, men mer highpitched mot min stationäras dova humm. CPU-test genererar lite mer värme tydligen då fläktarna låter snäppet mer.

Ethernetporten har en utfällbar lucka av PLAST! Konstruktionen gör att porten är lika slim som sidan när luckan är infälld. När en kabel ska anslutas fälls den ut och kontaktens fästen hakar fast i luckan.
Det är en väldigt smart konstruktion, MEN, jag kan absolut tänka mig att den lätt går sönder pga materialvalet plast. Jag skulle råda extrem försiktighet vid handskandet av ethernetkontakten för att undvika skador!
Igen, bra ide av Asus men dåligt konstruktion!

Strömporten känns inte heller särskilt robust om jag ska vara ärlig, men den är väl som vilken annan standard strömport i branschen. Dock för en såhär dyr och high-end laptop borde det finnas någonting liknande Apples MagSafe!

Lite benchmarks kan jag också bjuda på

Unigine Heaven 4.0 (ultra quality, normal tesselation, 1080p)
Min stationära i jämförelse i paranteser.
FPS: 13.2 (32.5)
Score: 332 (818)
FPS min/max: 8.9/27.1 (7.5/58.8)
Gpu temp: 65°C

3DMark Vantage: 9326
3DMark 11: 2159
3DMark Ice Storm: 57824
3DMark Cloud Gate: 8289
3DMark Fire Strike: 1449
(Alla futuremark är basic)

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk

Nu verkar det luta till att jag kommer att köpa in ett gäng av ASUS ZENBOOK U500VZ 15.6" WQHD+ på komplett till mitt bolag.

La ordern nyss.

Jag beställde extra RAM minne samtidigt och frågade i sista sekund om min garanti ryker om jag uppgraderar själv. Komplett svarade då att en certifierad ASUS verkstad måste gör RAM-uppgraderingen?

Samt om nått skulle hända med datorerna så skulle jag behöva skicka den till samma verkstad för att plocka ut RAM-minnet och sen skicka vidare till ASUS. Suck.

Stämmer detta? Känns som att detta bli en allt för krånglig historia så kan det vara en dealbreaker...
Vill bara ha en Ultrabook med krut... nu...

Permalänk

duck_the_hitman

Ok tack då är jag med.. Missuppfattade dig

Du har touch versionen va? Vet du om detta gäller på WQHD+ versionen?

/C

Permalänk
Skrivet av chris_kuosmanen:

Nu verkar det luta till att jag kommer att köpa in ett gäng av ASUS ZENBOOK U500VZ 15.6" WQHD+ på komplett till mitt bolag.

La ordern nyss.

Jag beställde extra RAM minne samtidigt och frågade i sista sekund om min garanti ryker om jag uppgraderar själv. Komplett svarade då att en certifierad ASUS verkstad måste gör RAM-uppgraderingen?

Samt om nått skulle hända med datorerna så skulle jag behöva skicka den till samma verkstad för att plocka ut RAM-minnet och sen skicka vidare till ASUS. Suck.

Stämmer detta? Känns som att detta bli en allt för krånglig historia så kan det vara en dealbreaker...
Vill bara ha en Ultrabook med krut... nu...

Jag varken känner till om, eller kan svara för, Asus procedurer.
Men jag kan absolut tänka mig att garantin ryker så fort det inte är en auktoriserad serviceverkstad som öppnar datorn!
Att konfigurationen måste återställas till ursprunglig innan garantiärende låter lite , ja, suck.

Jag tror också att min modell har fastlödda RAM-minnen, vet ej om den modellen du pratar om, men kan vara så.
Vad ska du ha mer RAM till? Typ CAD? Beräkningar?

Har du kollat på denna MSI laptopen?
MSI GS70 2OD-053NE
Den är typ lika tunn, med större skärm (17"), 16GB RAM, MYCKET mer kraft, dock ett halvt kilo tyngre och 16k prislapp.

Skrivet av chris_kuosmanen:

duck_the_hitman

Ok tack då är jag med.. Missuppfattade dig

Du har touch versionen va? Vet du om detta gäller på WQHD+ versionen?

/C

"Lillbrorsan", 13 tums Zenbooken vet jag sluter perfekt tätt överallt.
Angående andra modeller har jag ingen aning. Kan bara gissa.
Dom lär ha samma chassi och gångjärn, så kanske.
Du får titta på nåt ex, fråga befintliga ägare etc.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk

Tror att alla U500 modellerna ska gå att uppgradera till 12gb RAM (En 8a sticka och en 4a som är fastlött)

Tack för tipset kompis!!
Den ser fin ut men har precis kommit ifrån 17tums träsket och har ryggskador med mig
Ska inte tillbaka!

Jag la ordern idag på Komplett
Och har pratat med Asus support under dagen ang. uppgraderingen och hur meckig historia det kommer att bli.
De hade inget bra svar åt mig så de ska återkomma idag eller imorgon.

Jag känner att det är viktigt att garantin är kvar om det nu skulle dyka upp några problem.
Löser det sig så hämtar jag ut paketet imorgon eftermiddag.

Permalänk
Skrivet av chris_kuosmanen:

Tror att alla U500 modellerna ska gå att uppgradera till 12gb RAM (En 8a sticka och en 4a som är fastlött)

Tack för tipset kompis!!
Den ser fin ut men har precis kommit ifrån 17tums träsket och har ryggskador med mig
Ska inte tillbaka!

Jag la ordern idag på Komplett
Och har pratat med Asus support under dagen ang. uppgraderingen och hur meckig historia det kommer att bli.
De hade inget bra svar åt mig så de ska återkomma idag eller imorgon.

Jag känner att det är viktigt att garantin är kvar om det nu skulle dyka upp några problem.
Löser det sig så hämtar jag ut paketet imorgon eftermiddag.

Vad hände med ryggen om jag får fråga?

Och kolla också på mitt inlägg i den här tråden där ett till defekt hittats på min:
#14032829

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chris_kuosmanen:

Tror att alla U500 modellerna ska gå att uppgradera till 12gb RAM (En 8a sticka och en 4a som är fastlött)

Tack för tipset kompis!!
Den ser fin ut men har precis kommit ifrån 17tums träsket och har ryggskador med mig
Ska inte tillbaka!

Jag la ordern idag på Komplett
Och har pratat med Asus support under dagen ang. uppgraderingen och hur meckig historia det kommer att bli.
De hade inget bra svar åt mig så de ska återkomma idag eller imorgon.

Jag känner att det är viktigt att garantin är kvar om det nu skulle dyka upp några problem.
Löser det sig så hämtar jag ut paketet imorgon eftermiddag.

U500VZ-DB120H och U500VZ-CM083H går att uppgradera till 12GB (precis som du skrev en 8GB sticka och 4a fastlött), minnet bör vara enkelt att uppgradera men tyvärr svårt att byta SSD diskarna på den.
U500VZ-CN123H går bara att uppgradera till max 10GB då den endast har 2GB fastlött.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chris_kuosmanen:

Nu verkar det luta till att jag kommer att köpa in ett gäng av ASUS ZENBOOK U500VZ 15.6" WQHD+ på komplett till mitt bolag.

La ordern nyss.

Jag beställde extra RAM minne samtidigt och frågade i sista sekund om min garanti ryker om jag uppgraderar själv. Komplett svarade då att en certifierad ASUS verkstad måste gör RAM-uppgraderingen?

Samt om nått skulle hända med datorerna så skulle jag behöva skicka den till samma verkstad för att plocka ut RAM-minnet och sen skicka vidare till ASUS. Suck.

Stämmer detta? Känns som att detta bli en allt för krånglig historia så kan det vara en dealbreaker...
Vill bara ha en Ultrabook med krut... nu...

nja, RAM minnet tror jag du ska kunna komma åt att byta utan att bryta garantin. Har inte öppnat min då 8GB räcker för mig men tror att de bara är att skruva loss de små torx som håller fast botten plattan och sen kommer du åt RAM platserna utan att behöva förverka garantin.