Permalänk
Avstängd

Skulle det här fungera?

Tjena, i dagsläget ser det ut på detta vis:

Surfplattor och andra tänkbara prylar i denna del utav huset (längst ner på bilden) har alltså problem att ansluta på grund av avståndet till routern, antal väggar i mellan o.s.v.

Jag undrar om det skulle kunna fungera med en till router på så vis som jag har ritat här nedan:

Med tanke på att en nätverkskabel redan är dragen genom huset (den som går till datorn där nere till höger på första bilden) vill jag kunna utnyttja den..

Tackar för all tänkbar hjälp på förhand!

Permalänk
Medlem

ja det funkar, smidigast är nog att på trådlös router nr 2 skapa ett trådlöst nätverk som har exakt samma namn (SSID), lösenord och kryptering men du får gärna byta kanal så de inte stör varandra.

Permalänk
Medlem

Blir det inte att problem att router nummer 1 skickar ut en intern IP-adress som ska tas emot av router nummer 2?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Det finns ju något som heter accesspunkt att köpa, som gör just vad du vill ha, nämligen förlänger trådlöst nätverk. Kolla upp det istället.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Blir det inte att problem att router nummer 1 skickar ut en intern IP-adress som ska tas emot av router nummer 2?

ah just det, du bör sätta statisk ip på router två (typ 192.168.1.50) och sedan stänga av DHCP-servern, vilket gör så routern istället agerar switch och du slipper sitta med två subnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

ja det funkar, smidigast är nog att på trådlös router nr 2 skapa ett trådlöst nätverk som har exakt samma namn (SSID), lösenord och kryptering men du får gärna byta kanal så de inte stör varandra.

Så hade jag också kört.

---

Det är nog en bra ide att lägga den inre routerns LAN-portar i ett annat C-nät än den yttres dito också, för att slippa eventuella routingproblem och krockar mellan dhcpd:erna. Om den nuvarande routern exempelvis delar ut 192.168.1.x-adresser, kan du figga den nya att dela ut 192.168.2.x-adresser.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

ah just det, du bör sätta statisk ip på router två (typ 192.168.1.50) och sedan stänga av DHCP-servern, vilket gör så routern istället agerar switch och du slipper sitta med två subnät

Det är smartare än det jag föreslog. TS, bortse från mitt förra inlägg

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det bör tilläggas att WAN-porten på Router 2 inte skall användas om DHCP-servern stängs och maskinen får ett fast IP-nummer som inte stör. Valfri LAN-port ska användas istället, annars kommer det inte att fungera.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siggen:

Det finns ju något som heter accesspunkt att köpa, som gör just vad du vill ha, nämligen förlänger trådlöst nätverk. Kolla upp det istället.

Kan man koppla in en sådan med nätverkskabel kabel från routern då? eller måste den ha trådlös kontakt med den första routern? Och finns det accesspunkter med flera nätverksuttag (switch?) så att jag kan dra kablar från den till datorer som ej har trådlöst nätverkskort menar jag.

Permalänk
Avstängd

Annars får det bli en till trådlös router dårå, men stänga av DHCP samt inte använda WAN-porten, got it!

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått (har aldrig behövt använda någon) så sätter man först Modem->kabel->Router->trådlöst->Accespunkt->kabel->dator. Accespunkterna håller kontakt med routern via trådlöst, så att man slipper ha kabel genom hela lägenheten. Sen kopplar man bara in sin dator (kabel eller trådlöst) till accespunkten.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Vad jag har förstått (har aldrig behövt använda någon) så sätter man först Modem->kabel->Router->trådlöst->Accespunkt->kabel->dator. Accespunkterna håller kontakt med routern via trådlöst, så att man slipper ha kabel genom hela lägenheten. Sen kopplar man bara in sin dator (kabel eller trådlöst) till accespunkten.

AP är inte samma sak som repeater. En AP kopplar du med kabel, en repeater är helt trådlös.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siggen:

Vad jag har förstått (har aldrig behövt använda någon) så sätter man först Modem->kabel->Router->trådlöst->Accespunkt->kabel->dator. Accespunkterna håller kontakt med routern via trådlöst, så att man slipper ha kabel genom hela lägenheten. Sen kopplar man bara in sin dator (kabel eller trådlöst) till accespunkten.

Problemet är ju att accesspointen inte kommer att få trådlös kontakt med routern pga avståndet och antal väggar i mellan.. Finns det switchar med inbyggd AP kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M1NT:

Problemet är ju att accesspointen inte kommer att få trådlös kontakt med routern pga avståndet och antal väggar i mellan.. Finns det switchar med inbyggd AP kanske?

I princip alla lådor du köper med WLAN är en switch med inbyggd AP.

Det du vill göra, om jag förstår din skiss rätt, är att koppla in en till router, via sladd, och dela ut samma WLAN. Detta kan kräva en lite smartare låda, kanske en man behöver installera något slags open source os på, vilket med den kunskap du verkar ha kan bli lite klurigt att sätta up.

Mitt förslag är att sätta upp en repeater mellan saken som inte får mottagning och din nuvarande accesspunkt, då räckvidden säkerligen kommer räcka.

Den fula lösningen, som många andra föreslagit är att helt enkelt ha två WLAN prylarna kan byta mellan då du rör dig i nätverket. Med en repeater eller rätt konfigurerad utrustning kommer du slippa detta då du istället kan skapa ett större WLAN med två accesspunkter, datorn kommer alltså inte veta vilken den är ansluten till. Detta är som sagt svårare att lösa med sladd, då du måste berätta för den yttre accesspunkten att den andra kommer sköta autentisering, utdelning av IP-adresser etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

I princip alla lådor du köper med WLAN är en switch med inbyggd AP.

Det du vill göra, om jag förstår din skiss rätt, är att koppla in en till router, via sladd, och dela ut samma WLAN. Detta kan kräva en lite smartare låda, kanske en man behöver installera något slags open source os på, vilket med den kunskap du verkar ha kan bli lite klurigt att sätta up.

Mitt förslag är att sätta upp en repeater mellan saken som inte får mottagning och din nuvarande accesspunkt, då räckvidden säkerligen kommer räcka.

Den fula lösningen, som många andra föreslagit är att helt enkelt ha två WLAN prylarna kan byta mellan då du rör dig i nätverket. Med en repeater eller rätt konfigurerad utrustning kommer du slippa detta då du istället kan skapa ett större WLAN med två accesspunkter, datorn kommer alltså inte veta vilken den är ansluten till. Detta är som sagt svårare att lösa med sladd, då du måste berätta för den yttre accesspunkten att den andra kommer sköta autentisering, utdelning av IP-adresser etc.

Aa, det låter en aning komplicerat.. Men alltså, en liten switch fungerar att koppla in flera datorer till va? Så då kan jag ha den här långa kabeln dragen genom huset inkopplad i en switch, vilket jag kan koppla fler än en dator till om det skulle behövas.. Isf köper jag en billig switch och en dyrare repeater..

Permalänk
Medlem

Snälla kan vi inte enas om att sluta att kalla saker som inte fungerar som en router för router.

Om man har en kombinerad burk som är router, switch och accesspunkt och stänger av router-funktionen i den så tycker i alla fall jag att man inte längre ska kalla den router.

Jag rycker till varje gång det talas om att koppla router1 till router2. För det handlar inte om att koppla in en router utan det handlar om att koppla in en accesspunkt. Router2 är inte längre en router och används inte som en router och bör därför inte kallas en router.

Permalänk
Avstängd

Det löste sig, flyttade lite (4 meter) på routern bara, nu täcker den hela huset..